Kelan kautta elareiden karhuaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Olen nyt viimein koonnut voimani ja päättänyt hakea elarit Kelasta, kun ei niitä isä maksa sopimuksesta huolimatta. Tiedän, että tämä on sodanjulistus lapsen etävanhemmalle. Mietin, mitä nyt tapahtuu? Tarkistaako Kela toiselta vanhemmalta, onko maksut todella maksamatta? Mitä jos hän väittää ne maksaneensa? Kuittejahan hänellä ei ole näyttää, mutta jos hän väittää maksaneensa käteisellä?

Ikinä en ole etävanhemmalta saanut suoraan elareita. Virallisen elatussopimuksen kanssa menet kelaan ja siellä virkailija neuvoo sinua hakemuksen teossa. Ei ole iso homma ja itselläni ei ollut mitään ongelmaa asiaa hoidettaessa. Hakemukseen kirjataan päivä, josta lähtien elatusvelvollinen on laiminlyönyt maksun.
Ja EI, sinun EI todellakaan tarvitse olla ulosottoasiamiehen tms minkään muun tahon kanssa tekemisissä! Ei ainakaan minun ole tarvinnut että sikäli yllä on annettu väärää tietoa. Kela hoitaa elatusvelovollisen perinnän ja oletan että jos hän ei kelalle maksa takaisin elatusapuja niin sitten ulosotto tulee kyseeseen, joskin kela perii ne ulosoton kautta et sinä.

Aivan, mä luulin, että Kela maksaa sen minimin mulle ja puolestaan karhuaa ne ulosoton kautta. Mä en niinku millään pystyis alkaa mihinkään oikeustaisteluun sen ihmisen kanssa. :(

Niin ja lisään, en todellakaan tiedä miten kela tarkistaa onko maksut maksettu tms eikä minun sitä tarvikkaan tietää kunhan elarit saan tavalla tai toisella

No, ainakin minun kohdalla on mennyt näin :) en osaa siihen sanoa toimitaanko jossain muualla toisin. Enkä ole edes koskaan kysellyt elareiden perään etävanhemmalta..kun se ensimmäinen maksu taannoin erääntyi eikä kuulunut tilille niin marssin kelaan ja homma selvisi ilman probleemia. Heti huomenna vaan sinne!

Olisi kiva kuulla vielä, onko joku vanhempi väittänyt Kelalle maksaneensa elarit. Mulla on vastassa niin vaikea tapaus, että hän tekee varmasti kaikkensa vaikeuttaakseen asiaa. Hän ei tähän päivään mennessä ole tajunnut, että tapaamiset tai elatusmaksut ovat lapsen etu. Hän mielellään joka välissä uhoaa kuinka "antaa minulle panolomaa tai viinarahaa". "Viinarahan" maksu loppui siis puolisen vuotta sitten. Kela maksaa sitä 3kk takautuvasti, joten joka tapauksessa jää nyt jo osa saamatta. Mutta mulle pääasia on, että saisin sen ihmisen kantamaan vastuunsa. Tapaamaan en voi pakottaa, mutta tähän edes voin.

[QUOTE="...";30147422]Olisi kiva kuulla vielä, onko joku vanhempi väittänyt Kelalle maksaneensa elarit. Mulla on vastassa niin vaikea tapaus, että hän tekee varmasti kaikkensa vaikeuttaakseen asiaa. Hän ei tähän päivään mennessä ole tajunnut, että tapaamiset tai elatusmaksut ovat lapsen etu. Hän mielellään joka välissä uhoaa kuinka "antaa minulle panolomaa tai viinarahaa". "Viinarahan" maksu loppui siis puolisen vuotta sitten. Kela maksaa sitä 3kk takautuvasti, joten joka tapauksessa jää nyt jo osa saamatta. Mutta mulle pääasia on, että saisin sen ihmisen kantamaan vastuunsa. Tapaamaan en voi pakottaa, mutta tähän edes voin.[/QUOTE]

Toivottavasti saat asian Kelan kautta pikaisesti kuntoon ja sinulle kuuluvat rahat edes muutamalta kuukaudelta jälkikäteen.

Tuli vaan mieleen kun mainitsit että tapaamaan et voi pakottaa niin eiköhän ole jo lastenkin etu etteivät tapaa ko isää.

No tuotanoin, mä en todellakaan tiedä mitä on sinne väittänyt tai onko väittänyt mitään että sen suhteen en osaa auttaa. En siis ole edes koskaan vaivautunut asiasta hänen kanssaan keskustelemaan tietäen sen olevan hyödytöntä.
Ja toiseksi nuo "panoloma ja viinaraha" jutut anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Onko sinulla olemassa dokumenttia moisista sanomisista? Tekstiviestejä tms. Siis noin voit tarvittarssa todentaa ettei hänellä ole aikomustakaan maksaa elareita.
Tapaamissopimukseen mitä tulee, niin sellaiset tehdään jotta lapsen oikeus tavata etävanhemoaa toteutuisi..ei niinkään ole kyseessä etävanhemman oikeudesya tavata lastaan, etkä tosiaan voi siihen häntä pakottaakkaan. Kannattaa tuo asia ottaa puheeksi lastenvalvojalla, eli että tapaamiset ei ole toteutuneet sovitulla tavalla. En tarkoita että asia siitä muuttuisi, mutta on sitten jossain "kirjoissa ja kansissa" sekin että tämä toinen osapuoli on luistanut sovitusta.
Yleisesti kommentoisin vielä tuota exäsi suhtautumista noihin tapaamisiin etc että hänelle ei kuulu se mitä sinä ko aikana teet. Tuollaiset puheet nyt kertoo ainoastaan siitä ettei hän ole kykenevä käsittelemään eroa ja siihen liittyviä asioita kuten aikuisen ihmisen kuuluu, olen itse kokenut vastaavaa..minun tapauksessani mukaan tuli lähestymiskielto laajennettuna jotta pystyin jatkamaan elämääni ilman että joudun kärsimään henkisesti tämän toisen mielen tasapainottumuudesta.

[QUOTE="...";30147422]Olisi kiva kuulla vielä, onko joku vanhempi väittänyt Kelalle maksaneensa elarit. Mulla on vastassa niin vaikea tapaus, että hän tekee varmasti kaikkensa vaikeuttaakseen asiaa. [/QUOTE]

Sen selvittää kela, mies saa väittää sinne sitten ihan mitä haluaa. Sinun ei tarvitse murehtia sitä :)

ei niitä kyllä keneltäkään aleta perimään. saat minimi elareita kelasta jatkossa. ei siitä etä vanhemmalle muuta tule kuin lappu jossa kerrotaan että on elatusvelvollinen ja niitä pitäisi maksaa

Kelasta saat ainakon sen elatusavun vaikkei kela sitä sais etävanhemmalta perittyä. Elatusapu tulee aina 10. pv tai sitä edeltävänä arkipäivänä.
Kela perii ne itse suoraan palkasta jos etävanhempi ei maksa.
Kun ne on uosootossa niin silloin et saa mitään jos ulosotto ei saa perittyä mitään.

Itse otin elatusmaksut pois ulosotosta ja ven ne kelaa nsen takia koska ulosotto ei saanut merittyä mitään jolloin itsekään en saanut mitään. Kelaan vietyäni olen saanut aian sen elatusavun verran 10pv ja sitten sitä ylittävän osan 25pv.Ser ylittävä osa tulee aina 25pv riippumatta siitä milloin etävanhemmalla on tilipäivä.

Kokemus puhuu.