kelan rahoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammam

Vieras
jos on kotona alle 3v lapsi josta maksetaan kodinhoitotukea ja perheeseen syntyy lapsi. niin saako silloin sen täyden kodinhoitotuen + perus äitiyspv raha??

vai väheneekö kodinhoito tuki/lähteekö pois?

www.kela.fi: "Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kela ei maksa hoitolisää, jos sen määrä on etuuksien yhteensovituksen vuoksi alle 16,81 e/kk."

Alkuperäinen kirjoittaja mammam:
Alkuperäinen kirjoittaja Mies elättää:
Eli mikä on hoitolisä ja itse tuli?

niin, samaa mietin.
onko se joku eri summa, kuin tuo kodinhoito tuki?

Kotihoidontukihan koostuu kahdesta eri osasta,hoitorahasta jonka saa kaikki ja hoitolisästä joka taasen on tuloihin sidonnainen.Jos yhteenlasketut tulot on tarpeeksi pienet,niin hoitolisää voi saada.Itse sain muistaakseni esikoisesta noin 20e/kk.

Kotihoidon tuesta vähennetään äp-raha ja jos maksettavaa jää erotus maksetaan kotihoidon tukena niin kauan kuin se edellinen on alle 3 v.

Mulla oli just toi tilanne, kht oli täydellä hoito- ja kuntalisällä suurempi kuin minimi-äp joten tulot putosivat hieman vasta siinä vaiheessa kun isompi täytti 3 v. Ikäroa reilut 2,5 v.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:

niin, samaa mietin.

Kotihoidontukihan koostuu kahdesta eri osasta,hoitorahasta jonka saa kaikki ja hoitolisästä joka taasen on tuloihin sidonnainen.Jos yhteenlasketut tulot on tarpeeksi pienet,niin hoitolisää voi saada.Itse sain muistaakseni esikoisesta noin 20e/kk.

mitenkä sen saisin laskettua?
jos tuloja ei ole ollut. eli kotihoidontuki on se perus minimi.
myös äitiyspv raha on minimi

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:

niin, samaa mietin.

mitenkä sen saisin laskettua?
jos tuloja ei ole ollut. eli kotihoidontuki on se perus minimi.
myös äitiyspv raha on minimi

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

pitää lähtee huomenna käymään kelalla, ja ottaa selvää mihin kaikkeen ollaan oikeutettuja. nyt kuulen vasta ensimäistä kertaa tollasesta hoitolisästä.
kotihoidontuki hakemuksen laitoin netissä, eikä päätöstä ole vielä tullut.
se hoitolisä ilmeisesti siis edellyttää erillistä hakemista + palkka todistuksen (miehen)
ja kuntalisääkään ei varmasti saa, ellei sitä erikseen hae..

kakkonen syntymässä loppu vuodesta, joten alustavasti mietiskelen raha hommeleita..

pitää lähtee huomenna käymään kelalla, ja ottaa selvää mihin kaikkeen ollaan oikeutettuja. nyt kuulen vasta ensimäistä kertaa tollasesta hoitolisästä.
se hoitolisä ilmeisesti siis edellyttää erillistä hakemista + palkka todistuksen (miehen)

kakkonen syntymässä loppu vuodesta, joten alustavasti mietiskelen raha hommeleita..

Vai olisko voinut laittaa samassa hakemuksessa?
Siis hoitolisän hakemisen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vai olisko voinut laittaa samassa hakemuksessa?
Siis hoitolisän hakemisen?

On siinä hakemuksessa kohta hoitolisän hakemiseenkin.

se on nyt lähetetty. mutta muistaakseni ei mitään erillistä hoitolisä hommaa siinä ollut... pitää käydä tarkistamassa vielä jos pystyn muuttaan sitä.

ei v.....u!!
enhän mää huomannu sitä kohtaa!!
eikun uutta hakemusta tekemään!
haittaakohan että laitan toisen heti perään..? :D :D :/ :/
mitää edes soittaa sinne huomenna, pyytää vähän apua, ja että peruuttaa sen edellisen hakemuksen

se on nyt lähetetty. mutta muistaakseni ei mitään erillistä hoitolisä hommaa siinä ollut... pitää käydä tarkistamassa vielä jos pystyn muuttaan sitä.

ei v.....u!!
enhän mää huomannu sitä kohtaa!!
eikun uutta hakemusta tekemään!
haittaakohan että laitan toisen heti perään..? :D :D :/ :/
mitää edes soittaa sinne huomenna, pyytää vähän apua, ja että peruuttaa sen edellisen hakemuksen

Ja kannattaa kysyä siitä kuntalisän hakemisestakin miten haetaan.
En tiedä miten se menee kun en ole saanut sitä.

Uusimmat

Yhteistyössä