kelan suhtautuminen opintoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Hei,

olen tässä mietiskellyt, että onko kellään tietoa miten vanhempainraha menee jos on opiskelija eikä voi olla opinnoista ""poissaoleva""? En ole nostanut opintotukea, koska teen päätoimisesti myös töitä ja opiskelen iltaisin, valtion mielestä päätoimisena sitäkin.

Jostain olin lukevinani että opinnot rinnastetaan työssäoloon ja näin maksetaan se minimikorvaus? Toivonpa että olin lukevinani väärin, vaan onko kellään tietoa näistä venkuroista. olisin kiitollinen maallikkoavusta jotta olen edes vähän kärryllä kun menen kelaan.

Minun käsittääkseni taas saat tulojen (ed. verotus tai ed. 6kk ennen raskautta) mukaan äitiysrahan, paitsi jos nostat opintotukea, jolloin saat sen minimin. En ole kyllä täysin varma.

Mä ainakin sain ansiotulojen mukaan, vaikka olin kirjoilla yliopistolla.Olin ollut jo 2-3 v. aktiivisesti työelämässä, siis kokopäiväisesti.Opintotukea en nostanut. Laita vielä Kelalle sähköpostia ja tarkista asia.

Kiitos suuresti viesteistä!

Voin hyvin uskoa että variaatioita saattaa olla yhtä paljon kuin mitä kelassa tätejä. Siksipä neuvolantäti sanoikin että kaikki asiat kannattaa pyytää paperille muistilapuksi, niin eivät sitten pääse vaihtamaan mielipidettä kesken kaiken.

Minulla äitiyspäiväraha on minimi, koska tuloja ei ollut. Päätöksessä kuitenkin oli eriteltynä ensimmäiset 16 päivää erikseen, koska silloin sain myös opintotukea. Sain opintotuen vuoksi 15,2 € euroa/päivä näiltä päiviltä. Sen jälkeen alan saamaan äitiyspäivärahaa ns, tulojen mukaan, ja saan minimin, koska tuloja ei ole. Olen kuitenkin läsnäolevana koulussa, vaikka en suoritakaan nyt opintoja. Peruin vain tämän toukokuun opintotuen. Eli voisi kuvitella, että jos minulla olisi ollut jotain tuloja niin myös äitiyspäiväraha olisi ollut suurempi. Eli vain sillä, että nostaako opintotukea/palkkaa on merkitystä, ei sillä, että mitä äitiylomalla tekee.

""Eli vain sillä, että nostaako opintotukea/palkkaa on merkitystä, ei sillä, että mitä äitiylomalla tekee. ""

Mulle annettiin kyllä toisenlainen tulkinta... Päivärahan saa tulojen mukaan jos niitä on, ihan kuten edelliset sanoi. Mutta päivärahakaudella saa minimipäivärahan niiltä päiviltä, joilloin on työssä tai opiskelee, ja mulle kerrottiin että kyseessä on siis opintojen suorittaminen; kirjoilla saa olla, mutta opintoviikkoja ei saa tehdä! En tiedä oliko Kelan täti itse ymmärtänyt sitten oikein, koska sehän kuulostaa aika hölmöltä. Mutta se on ainakin totta että jos nostaa opintotukea/saa palkkaa, saa minimipäivärahan, eli siinä mielessä opiskelu siis rinnastetaan työssäoloon.

Tuohan on kierrettävissä sillä, että pyytää opettajia merkitsemään suoritetut opinnot vasta ä-loman jälkeen. Itse aion kyllä keplotella syksyn ansiosidonnaisella päivärahalla, vaikka aion myös opiskella. Toivottavasti onnistuu...

Moi,

tässä ote kelan sivuilta:

""Jos äiti opiskelee lapsen saatuaan päätoimisesti ja saa opintotukilain mukaista opintorahaa, äidille maksetaan opintorahan lisäksi äitiys- ja vanhempainrahaa 15,20 euroa arkipäivältä. Jos äiti ei nosta opintorahaa, voidaan vanhempainraha maksaa hänelle mahdollisten työtulojen mukaisena.""

Yhteistyössä