Kelan tuesta? Jos on työtön...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ootko minkä ikänen?ootko työkkärissä työttömänä?
työkkäriin ilmoittautua työttömäksi..ja kelan työmarkkinatukea haet..
ekaa kertaa kun täytät niin siinä on 5pv:n oma vastuu, eli täytät 3viikolta, mutta maksavat 2viikolta.

Jos oot alle 25v(ilman koulutusta)niin "pahimmassa" tapauksessa voivat määrätä että on oltava 3-5kk jossakin kurssilla tai harjoittelussa ennenkuin saat kotona ollessa työmarkkintukea.

Ööh, ehkä kannattaisi marssia Kelan toimistoon kysymään. Nehän puhuvat siellä suomea ja voit kysyä jos et ymmärrä.
Jos olet työtön niin sinun pitää ilmoittautua työnhakijaksi ja työttömyyskorvaustahan sun pitäis ruveta saamaan...jos siis täytät ne kriteerit (ikä yms..)

käy kelan toimistolla ja kysele sieltä,ne osaa sulle parhaiten suomentaa niitä tekstejä...
en oikeen nyt ymmärtäny tuota sun kysymystä alun alkaenkaan... miksi ne lapset menee tarhaan, ootko menossa jollekin kurssille?

Olen 23. Koulutus on vielä kesken ja vasta vuoden päästä jatkan. En oo vielä työkkärissä käyny. Oli suunnitelmissa raskaus. mutta sitten ensimmäinen meni kesken, eikä uus tärppää, niin kaikki suunnitelmat uusiksi :(

Toinen lapsi täyttää kolme. Rahatilanne on niin huono, että pitäis löytää töitä, mutta nyt vaan ei oo semmosta mihin voisin mennä. Lapset vaan päivän tarhassa, enkä sitte halua iltoja olla töissä.

Mitäs, jos lapset olisivat päivät kotona, ja itse menisit sitten illoiksi töihin? Silloin ei tarvitse maksaa hoidostakaan hoitomaksua.

Jos sinulla on koulutus kesken, siis opiskelupaikka on olemassa, voi olla vaikea saada työttömyyskorvausta, sitä kannattaa kysyä kelalta.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mitäs, jos lapset olisivat päivät kotona, ja itse menisit sitten illoiksi töihin? Silloin ei tarvitse maksaa hoidostakaan hoitomaksua.

Jos sinulla on koulutus kesken, siis opiskelupaikka on olemassa, voi olla vaikea saada työttömyyskorvausta, sitä kannattaa kysyä kelalta.

Eikös siitä silti pidä maksaa, vaikka lapset sielä iltaisin olisivatkin? Eli nytkä sitten ensin työkkäriin ja sitte kelaan?

Siis jos miehesi hoitaa lapset iltaisin?

Minä en nyt oikein tiedä voitko ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jos sinulla on kuitenkin opiskelupaikka? Onko? Jos näin on, sinun täytyy ehkä lopettaa koulu, siis ihan kirjallisesti ilmoittaa lopettavasi. Tämä kannattaa ensin tarkistaa kelalta.

On opiskelupaikka. Mies on epäsäännöllisessä työssä, puoli tuntia ennen ku pitää lähteä, niin saa vasta tiedon. Suurin osa sen työstä on ilta/yötyötä, enkä halua, että lapset joutuu öitä olemaan päiväkodissa, siksi tuo päivätyö olis paras vaihtoehto.

Siis haluatko viedä lapset vuodeksi tarhaan, jotta pääset olemaan kotona työttömänä? Et halua jatkaa opintoja etkä halua iltatöihin? Ilman koulutusta ei varmaankaan työpaikkoja saa valita, joten jos oikeasti töihin haluat otat myös iltatyön vastaan. Ei lapset siinä sen enempää joudu tarhassa olla. Silloin voit olla päivän lasten kanssa.

mulla vähän samansuuntainen ongelma.tytöt menee tarhaan 1.8 ja mulla alkaa työt vasta 3.9(vapautuu mulle paikka sillon).Pitää huomenna marssia työkkäriin kyselee miten toi eloku,saakohan jotain tukea elokuulle? Ja tiedoksi että tarhan alotusta ei voi siirtää muuten ku perumalla tarhapaikka ja hakemalla uudestaan eli se ei tule kysymykseen et oisivat vielä kuukauden kotona.Toki tarhamaksu on sitten vaan noin puolet ku miehen tulot lasketaan vaan tohon elokuulle.Mut silti tiukkaa tekee ku ite ei saa lapsista enää tukia...Sekavaa eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis haluatko viedä lapset vuodeksi tarhaan, jotta pääset olemaan kotona työttömänä? Et halua jatkaa opintoja etkä halua iltatöihin? Ilman koulutusta ei varmaankaan työpaikkoja saa valita, joten jos oikeasti töihin haluat otat myös iltatyön vastaan. Ei lapset siinä sen enempää joudu tarhassa olla. Silloin voit olla päivän lasten kanssa.

En tosiaan aio työttömänä kotona makoilla, vaan kyselin, että mitä rahaa voin saada niin kauan että löydän työn. Opiskelupaikassa voin jatkaa vasta ensi syksynä ja jos työpaikkaa ei löydy, niin mahdollisesti jouluna (yrittäny kyllä sinneki päin soitella). Eli jos meen töihin 15-23, niin lapset jää tarhaan yöksi? Ukko kun tulee yleensä vasta joskus 4 aikaan yöllä. Olis aivan eri asia, jos työ olis esim. 12-20, niin lapset sais sitte haettua illalla kotiin, mutta suurin osa työpaikoista, joita on vapaana, niin ovat tuonne 23 asti :(

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri-Jenska:
mulla vähän samansuuntainen ongelma.tytöt menee tarhaan 1.8 ja mulla alkaa työt vasta 3.9(vapautuu mulle paikka sillon).Pitää huomenna marssia työkkäriin kyselee miten toi eloku,saakohan jotain tukea elokuulle? Ja tiedoksi että tarhan alotusta ei voi siirtää muuten ku perumalla tarhapaikka ja hakemalla uudestaan eli se ei tule kysymykseen et oisivat vielä kuukauden kotona.Toki tarhamaksu on sitten vaan noin puolet ku miehen tulot lasketaan vaan tohon elokuulle.Mut silti tiukkaa tekee ku ite ei saa lapsista enää tukia...Sekavaa eikö?

eihän sun tarvii viedä elokuussa joka päivä, eikä koko päiviä saat silläkin maksua pienemmäksi. meillä oli pojat 2 päivää viikossa alle 5 tuntia, kun olin työttömänä, maksuoli aika olematon.

Yhteistyössä