Kelan tulkintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Sain ekasta lapsesta vanhempainpäivärahaa n.30e/pv. Tämä määräytyi äitiyslomaa edeltävän liitonrahan perusteella.

Nyt toinen lapsi tulossa alle 3v ikäerolla ja koska en ole ollut töissä, rahanhan kuuluisi olla sama kuin ekasta lapsesta.

Nytkin saan liitonrahaa ennen äitiysloman alkamista, vieläpä 100e enemmän= lapsi korotus ekasta lapsesta. Liitonrahasta on kuitenkin vähennetty kotihoidon tuki jonka saan kelalta.
Voiko kela maksaa mulle tulevan äitiysrahan pelkästään tuon viimeisimmän liitonrahan perusteella (josta siis vähennetty khtuki). Päätöksen mukaan nimittäin tulen saamaan vain minimin eli 22e/pv. Ei kai se nyt niin voi olla???

Juu soitin jo kelaan ja lupasivat selvitellä, mutta tietääkö joku täällä?

tää menee nyt vähän ohi aiheen, mutta kysyn silti. Eli olisin jäämässä äitiyslomalle ennenkuin tuo esikoinen täyttää tuon maagisen 3v. Tässä välissä olen ansiotyössä. Maksaako Kela tuen palkan mukaan vai saanko saman rahan kuin esikoisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja ei tiedä myöskään:
tää menee nyt vähän ohi aiheen, mutta kysyn silti. Eli olisin jäämässä äitiyslomalle ennenkuin tuo esikoinen täyttää tuon maagisen 3v. Tässä välissä olen ansiotyössä. Maksaako Kela tuen palkan mukaan vai saanko saman rahan kuin esikoisesta?

Mun käsittääkseni saat sen perusteella mikä on sulle paras vaihtoehto. Eli kumman mukaan saisit enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja dosmi:
Pitäisi saada sama kuin ensimmäisestäkin.

Veikkaan että et saa samaa kuin esikoisesta, koska kyse ei ole työtulosta. Mut voi olla että kotihoidontuen osuutta ei kuitenkaan vähennetä, eli saisit kuitenkin enemmän kuin sen 22e. Onko sulla nyt sama työttömyyspäiväraha kuin aiemmalla työttömyysjaksolla? (eli saisit sittenkin sen saman kuin aiemmin?)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mun käsittääkseni saat sen perusteella mikä on sulle paras vaihtoehto. Eli kumman mukaan saisit enemmän.

Mut eikös ne sitten ap sunkin tapauksessa laske sen niin? Ja sulle edullisempi olisi siis sama raha kuin esikoisesta, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
Jos toisen lapsen laskettu aika on ennenkun ensimmäinen täyttää 3 vuotta, saa saman rahan kun ensimmäisestä

Tämä on se 3 v kriteeri, jota kela käyttää ja tästä ei tingitä päivääkään eli pelkkä äitiysloman alkaminen ei vielä riitä.

Jos edellisestä lapsesta äitiysraha on perustunut työtuloon eikä esim. sosiaalietuuteen niin saa saman jos laskettuaika on ennenkuin edellinen täyttää 3v. Tietysti jos esim. työtuloon laskettaessa hakijalle se on edullisempi niin tulee sen mukaan päiväraha. Mutta jos ollut koko ajan kotona niin tällöin tulee sen edellisen mukaan, indeksikorotus mukaanlukien.

En ymmärrä tuota kotihoidontukijuttua, koska äitiysrahan kanssa ei yhtäaikaa saa kotihoidontukea.

Jos toisen lapsen laskettu aika on ennenkun ensimmäinen täyttää 3 vuotta, saa saman rahan kun ensimmäisestä

No näinhän se periaatteessa menee, muttä mun yhdellä kaverilla ei mennyt, koska hänen eka äippäraha perustui päivärahaan, ei työtuloon.Siksi ei saanut enää kakkoselta samaa. Toivottavasti ap:ta onnistaa "natsiviraston" kanssa paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Tämä on se 3 v kriteeri, jota kela käyttää ja tästä ei tingitä päivääkään eli pelkkä äitiysloman alkaminen ei vielä riitä.

Joo lasketun ajan pitää olla ennen kuin edellinen täyttää 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

No näinhän se periaatteessa menee, muttä mun yhdellä kaverilla ei mennyt, koska hänen eka äippäraha perustui päivärahaan, ei työtuloon.Siksi ei saanut enää kakkoselta samaa. Toivottavasti ap:ta onnistaa "natsiviraston" kanssa paremmin.

Se kyllä lukee siellä eli ei se tee siitä mitään natsivirastoa. Siellä lukee hyvin selvästi, että sen edellisen äitiyspäivärahan tulee perustua työtuloon.

ai vaikka olisi välissä töissä?

Päiväraha lasketaan 3 tavalla
jos LA ennen esikoisen 3 v päivää, niin saa saman päivärahan kuin esikoisesta
TAI
lasketaan 6kk työtulojen mukaan
TAI
lasketaan viimeisimmän valmistuneen verotuksen perusteella

NÄistä kolmesta valitaan sitten se josta isoin päiväraha.

ai vaikka olisi välissä töissä?

Vaikka olisit töissä...muistaakseni menee niin että: sama raha kun edellisestä, tai 6kk jaksolta ennen äitiyslomaa....
Jos teet paljon töitä 6kk ja äippäraha nousis edellisestä niin sitten haet tuolta 6kk...

Alkuperäinen kirjoittaja dosmi:
Pitäisi saada sama kuin ensimmäisestäkin.

Veikkaan että et saa samaa kuin esikoisesta, koska kyse ei ole työtulosta. Mut voi olla että kotihoidontuen osuutta ei kuitenkaan vähennetä, eli saisit kuitenkin enemmän kuin sen 22e. Onko sulla nyt sama työttömyyspäiväraha kuin aiemmalla työttömyysjaksolla? (eli saisit sittenkin sen saman kuin aiemmin?)

Kelan täti sanoikin jotain tuosta että ei määräytyisi ekan lapsen mukaan koska ä-raha ei määräytynyt silloin TYÖtulon perusteella.

Nyt saan käytännössä saman liitonrahan kuin silloinkin. Tai siis +100e lapsikorotus ja miinus khtuki. Eli pakosta tuleva äraha pitäisi olla sama kuin viimeksikin tai jopa hippasen enemmän tuon lapsikorotuksen ansiosta.

Jos ne mulkerot ei huomioi tuota khtukea niin sitten pitää äkkiä lopettaa se ja ottaa liitosta koko summa niin ehtii edes vähän nousta tuleva äraha. :/ vaikeaksi menee

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jees mulkeroitahan ne on kun rahaa pitäisi virrata vaikka mitään ei tee.

Ikäeroa ei tule kahtakaan vuotta. Jos olisin mennyt välillä töihin ansaitsemaan niin haukuttaisiin siitä kun lapsi on laitettu liian pienennä hoitoon.
Nyt olen oikeasti hakenutkin töitä kun liitosta rahaakin saan, mutta ei taida tällä mahalla enää tärpätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

Se kyllä lukee siellä eli ei se tee siitä mitään natsivirastoa. Siellä lukee hyvin selvästi, että sen edellisen äitiyspäivärahan tulee perustua työtuloon.

Joo en mä tarkoittanutkan että tämä asia tekis siitä natsiviraston, vaan moni moni muu asia. Aniharva juttu on mun kohdalla mennyt oikein ekasta kerrasta. Mut syykin on selvä. Meidän paikkakunnan kelantäti tekee ne päätökset aina niin epäedullisesti asiakkaan kannalta kuin vaan ikinä kehtaa. Sit on pakko hakea oikeutta itse itselleen, jos haluaa saada sen mitä lain mukaan kuuluis.

Yhteistyössä