kelan veroprosentti???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äitee82

Jäsen
01.02.2007
54
0
6
hei

onko jollain tietoa siitä että ottaako kela aina sen 20% jos ei ole mitään muuta sinne ilmoittanut tai lappua toimittanut??

ja onko kelalla joku tuloraja minkä jälkeen ottavat sitten suuremman veroprosentin mukaan??

jos jollain olis tietoa olis ihan kiva..

eli jos et erikseen lasketuta sitä muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkavero + 2%-yksikköä (mikäli veroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).

ja jos taas lasketat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten sen prosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.

--> aina kannattaa lasketuttaa muutosverokortti, koska ansiotuloille laskettu prosentti voi olla ihan pielessä.

joo, mun ansiotulojen % on 16 ja kela otti sitten sen 20%. Soitin verotstoon ja pyysin muutosverokortin sosiaalietuuksia varten. Näytti että kun olin maksanut niin kovaa veroa, että loppuvuoden% olis 0. Päätin kuitenkin pelata varman päälle ja määriteltiin että % on 10. Saahan ne "liikaa maksetut" sitten ensjouluna takas mutta näinkin on hyvä!

Alkuperäinen kirjoittaja factum:
--> aina kannattaa lasketuttaa muutosverokortti, koska ansiotuloille laskettu prosentti voi olla ihan pielessä.

Jep, tämän kun jokainen tajuaisi, niin säästyisi monelta ikävältä yllätykseltä.
Se ei läheskään aina riitä se +2% nosto, koska Kelan tukia verotetaan kovemmin.

Mä muutin kanssa sen prossan kun jäin äippälomalle ja veroprossaksi tuli vain 8,5 ja saan vielä joulukuulla takasinkin.
Nyt hoitotuella on isompi, 19,5, mutta sekin laskettiin niin että takas tulee.

Yhteistyössä