Kelasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylmä nakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kylmä nakki

Aktiivinen jäsen
07.07.2006
16 967
11
38
mä olen hakenut hoitovapaata tammikuun alkuun asti ja aion jatkaa sitä vielä siitä. lähettääkö Kela mulle laput kotio automaattisesti vai pitääkö mun hakea ne Kelalta? eihän tuo iso asia ole sieltä hakea, jos tarttee.

Jos on ajatuksena toinen lapsi ja jos työpaikalta maksetaan se 3 kk niin sillon ei kannata heti lätkästä työpaikalle lappua että olen vuoteen 2009 hoitovapaalla, voi jäädä rahat saamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Eikö sitä yleensä haeta siihen asti kun lapsi täyttää 3v ja lopetetaan aiemmin jos lopetetaan, näin meillä ainakin on aina ollut.

no mä en näin tehnyt, kun oli tarkoitus EHKÄ palata töihin ensi vuoden alussa.

eli haen Kelasta uudet laput kun haen hoitovapaata kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle siirtymistä.

Hoitovapaata ei voi keskeyttää, eli jos on hakenut 3v, niin vasta sen jälkeen loppuu. Varmaan itse pitää hakea laput, luulisin, että vaan äitiysloman loputtua tulee paperit automaattisesti.

Meille vaan on aina sanottu, että kannattaa suoraan hakea siihen kolmeen vuoteen asti, vaikka olisikin tarkoitus aiemmin töihin lähteä. Eli kai sit helpompi katkaista kuin jatkaa, en tiedä.
Toivottavasti sulle ei mitään katkoksia nyt väliin tuu, kun tosta kelasta ei koskaan tiedä, mut oot kai ajoissa liikkeellä =)

Mulle sanottiin töissä aikoinaan että vain ja ainoastaan voi hoitovapaan keskeyttää todella painavasta syystä, esim. miehen työttömäksi jääminen.
Siksi hain aina ½ vuotta kerrallaan, ja hyvä niin, sillä muuten olis jääny äitiysloma hoitovapaan alle..

Niinpä, ei se ole kiva työnantajan palkata sijaista ja sitten vakituinentuleekin takasi 1 v päästä ku ei huvittanutkaan, mitäpä työnantaja sitten tuuraajalle tekee jonka kanssa sopimus on tehty koko ajaksi.

Hoitovapaan voi keskeyttää vaikka olisikin hakenut sitä siihen asti kun lapsi täyttää 3v, MUTTA esim. työpaikat antavat lomapäiviä äitiysloman ajalta ja jos uusi ä-loma alkaa ennen hoitovapaan päättymistä ei ä-lomaa katsota päteväksi syyksi lopettaa hoitovapaata, joten työpaikka ei anna lomapäiviä (äloman aikana, jos on ilmoittanut hoitovapaan jatkuvan pidemmälle). Näin kelalta sanottiin ja ihan paikkaansa pitikin.

Hoitovapaata voi hakea oliko se nyt kolmessa vai neljässä pätkässä.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Hoitovapaan voi keskeyttää vaikka olisikin hakenut sitä siihen asti kun lapsi täyttää 3v, MUTTA esim. työpaikat antavat lomapäiviä äitiysloman ajalta ja jos uusi ä-loma alkaa ennen hoitovapaan päättymistä ei ä-lomaa katsota päteväksi syyksi lopettaa hoitovapaata, joten työpaikka ei anna lomapäiviä (äloman aikana, jos on ilmoittanut hoitovapaan jatkuvan pidemmälle). Näin kelalta sanottiin ja ihan paikkaansa pitikin.

Meillä työnantaja hyväksyy hoitovapaan vain 2 pätkään, eli ei voi kolmatta kertaa jatkaa.

Työnantajalta hoitovapaata voi anoa kahdesti. Riippuu tietty työnantajan joustavuudesta.

Ja hoitovapaan voi keskeyttää, kunhan ilmoittaa siitä kaksi kuukautta ennen työhön palaamista.

Ja äitipeikolle ei tule automaattisesti hakemusta. Automaattisesti hakemus tulee vain äitiysloman päättyessä ja vuositarkistuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:

Hoitovapaata voi hakea lain turvin VAIN kahdessa erässä.
"Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta."
4Luku 3§ Työsopimuslaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=hoitovapaa

Lopettamisesta taasen sama laki sanoo § 3a:
"Työntekijä saa perustellusta syystä muuttaa vapaan ajankohdan ja pituuden ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta."
Mikä sitten on perusteltu syy ei tiedä kukaan, ennakkotapausta ei tiettävästi ole.

Alkuperäinen kirjoittaja äitipeikko:
siis kyllä mullekin on sanottu että hoitovapaan voi KESKEYTTÄÄ ja sitä voi myös hakea kahdesti kunnes lapsi täyttää 3v.

mutta joo, mä kipasen laput Kelasta kun siellä päin liikun :)

Mikset tulosta netistä?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja äitipeikko:
siis kyllä mullekin on sanottu että hoitovapaan voi KESKEYTTÄÄ ja sitä voi myös hakea kahdesti kunnes lapsi täyttää 3v.

mutta joo, mä kipasen laput Kelasta kun siellä päin liikun :)

Mikset tulosta netistä?

ai saako ne sieltäkin :o kiitos tiedosta, täytyypä tulostella :flower:

anteeksi ku jankkaan :ashamed: mutta mulla on nyt rv 11, laskettu aika huhtikuussa. pitäisi siis ottaa hoitovapaata 1.1.08 - 15. 3. 08, jolloin jään äitiyslomalle jonka maksaa Tradeka.

kannattaisiko mun hakea nyt varmuuden vuoksi hoitovapaata siihen asti että tyttö täyttää sen 3v vuonna 2009, jos jotakin meneekin vikaan raskaudessa? ja nyt tässä piakkoin pitäisi tuota hakemusta täytellä kun tammikuun alussa tosiaan loppuu nykyinen hoitovapaa.

En kyllä osaa sanoa, mä kävin anomassa hoitovapaata työpaikalla eilen ja anoin 31.8.2008 asti vaikka jos kaikki käy hyvin, jään äitiyslomalle huhtikuussa. Menetän siis muutamalta kuukaudelta lomapäiväkertymän, mutta koska ei voi olla varma, että kaikki menee hyvin, niin tein noin. Tarkoitus siis oli palata töihin, kun poika on 2v7kk, mutta todennäköisesti kotonaolo jatkuu muutamalla vuodella.

Yhteistyössä