keliaakikkoja paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihanainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihanainen

Vieras
Juhlat tulossa ja pitäisi tarjota jotain gluteenitonta (ja laktoositonta) kahvin kanssa. Mistä itse pitäisitte? Muut saavat täytekakkua jota keliaakikolle ei voi tarjota joten sen tilalle pitäisi keksiä jotain herkullista :)

Meille tulee kakkuun kuva joka ei ole gluteeniton joten siksi pitää keksiä joku muu tilalle. Löysin keliakialiiton sivuilta reseptejä mutta haluaisin kommentteja jos joku tietää jotain hyviä vinkkejä... Toimiiko gluteenittomat jauhot niinkuin tavalliset...?

Ja laktoositon pitää olla myös :)

Alkuperäinen kirjoittaja ihanainen:
Meille tulee kakkuun kuva joka ei ole gluteeniton joten siksi pitää keksiä joku muu tilalle. Löysin keliakialiiton sivuilta reseptejä mutta haluaisin kommentteja jos joku tietää jotain hyviä vinkkejä... Toimiiko gluteenittomat jauhot niinkuin tavalliset...?

Ja laktoositon pitää olla myös :)

Ei ne ihan samallalailla toimi.

Mun mies on keliaakikko, ja hänen herkkuaan on mustikkapiiras:

Mamman marjapiiras
150 g voita
1 dl sokeria
1 muna
1½ dl glut.jauhoseosta
1½ dl tattarijauhoja
1 tl leivinjauhetta
Täyte:
marjoja: mustikoita, vadelmia
2 dl kermaviiliä
½ dl sokeria
1 muna
1 tl vaniljasokeria

Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää muna voimakkaasti vatkaten ja lopuksi kuivat aineet. Taputtele taikina piirasvuoan pohjalle. Ripottele marjoja päälle. Sekoita loput täytteen aineet keskenään ja kaada seos marjojen päälle. Paista 200 asteessa 30-40 minuuttia.

Itse ostan täytekakun korvikkeeksi keliaakikolle leipomosta/kahvilasta leivoksen. Täällä niitä on myynnissä tosi hyviä.
Kääretorttu on helppo tehdä. Jauhoiksi vain pelkästään perunajauhoja. Katsot vain tarkkaan, ettei mistään tule joukkoon tavallisia jauhoja, ei pöydältä, välineistä, leivinjauhe- tai perunajauhopurkista. Itse avaan aina varmuuden vuoksi uudet purkit. Väliin sitten täyte jostain laktoosittomista aineista esim. vaniljakreemiä ja appelsiinimarmelaadia. Kermaa ja hilloa tms.

Kaupoista saa myös valmiita hyviä pikkuleipiä, pullia ym. Mun sisko tykkää tosi paljon paistovalmiista korvapuusteista.

Jos et välttämättä halua ostaa gluteenittomia jauhoja, niin peruskääretorttu käy kyllä keliaakikolle kun sen tekee perunajauhoista. Voi sitten muutkin syödä. Ja on myös laktoositon, kun käyttää hyla -kermaa. Ja on hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Jos et välttämättä halua ostaa gluteenittomia jauhoja, niin peruskääretorttu käy kyllä keliaakikolle kun sen tekee perunajauhoista. Voi sitten muutkin syödä. Ja on myös laktoositon, kun käyttää hyla -kermaa. Ja on hyvää.

hyla kerma ei ole laktoositonta. pakkauksessa pitää erikseen lukea että laktoositon.

vielä yksi kysymys.. Saako keliaakikko syödä pastaa..tai onko gluteenitonta pastaa olemassa...? Tarjolla on pastasalaatti ja mietin etä voiko siitä tehdä kaikille sopivan vai keksinkö sen tilalle jotain muuta :)

Suuret kiitokset kaikille avusta :)

ei saa syödä tavallista pastaa mutta kyllä isoissa kaupoissa ainakin on gluteiinittomiakin pastoja. yleensä keliaakikot kyllä tietävät sen että ruoka on vaikea heille laittaa eivätkä odota mitään suuria muutoksia "ruokalistaa" joissain koti juhlissa. tietenki että jotain voivat edes syödä =)

kiitos :) katselenpas jos vaikka löydän tuota gluteenitonta pastaa, onkohan se kovin erilaisen makuista? Täytyypi vielä selailla sitä keliakialiiton nettivua, siellä onneksi oli jotain reseptejä.

Tuli tämä vieras vähän yllätyksenä, niin en osannut varautua kun suunnittelin tarjottavia :)

Yhteistyössä