kellään kilpirauhasen vajaatoimintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pumpuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pumpuli

Vieras
Mulla on kaksi vuotta ollut masennusta. Puoli vuotta sitten lopetin lääkkeet, ja olin viime viikolla lääkärin juttusilla. Valittelin sille noita oireita, mutta laittoi ne masennuksen piikkiin, vaikka yritin sanoa että uskon etten enää ole masentunut. Kuinka helposti ja miten nuo kilpirauhasarvot mitataan?

Ja mulla on oireena käsien ja jalkojen turvotus, osittain silmänympäryksetkin. silmät kirvelee ja ovat valonarat. palelen ja oikeastaan en hikoile, että kun tulee kuuma niin tuskastun. niskassa on sellainen outo ja arka kohta. ihmeellistä hengenahdistusta, sekä painonnousua. ja sitten väsyttää koko ajan.

voisko joku joka sairastaa tuota vajaatoimintaa laittaa mitä oireita siihen kuuluu? käsitin että kilpirauhashäiriö voi muistuttaa masennuksen oireita?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.kilpirauhasliitto.fi/vajaa.htm

juu tuota olen katsonut. en vain kirjautunut sinne. sen testin mukaan kyllä olisi kilpirauhasessa vikaa. halusin vain näin virtuaalisesti kysellä kenellä olisi tuo sairaus todettu.

hmmm.. mä oon miettinyt et liittyykö noihin kilppariongelmiin kurkunpuristus ja painontunne kurkussa..?

Olis kanssa kiva tietää. Kun itsellä sellaiset ihmeelliset pahkurat molemmin puolin kurkkua, ja ahdistaa että hengittäminen sellaista puuskuttamista. ja sitten luin että kynnet voi olla liuskoittuneet, ja mulla on kynnet tosi huonokuntoiset ja repaleiset. Ja oudon väriset.

Mulla seurataan kilpirauhasarvoja just vajaatoiminnan varalta. Lääkäri sano, että voi olla että olo nyt alivirittynyt, mutta lääkityksellä tuli vähän niin kuin ylivirittyneeksi. Väsymystähän vajaatoiminta ainakin aiheuttaa, mikä selittäis aika paljon munkin kohdalla.

jos tuntuu painon tunne kaulalla voi olla struuma. kantsii käydä lääkärissä. joskus struuman kanssa voi olla vajaatoimintaa. minulla itellä struuma mutta ei vajaatoimintaa kilpirauhasessa. jos struuma kasvaa isoksi se leikataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mulla seurataan kilpirauhasarvoja just vajaatoiminnan varalta. Lääkäri sano, että voi olla että olo nyt alivirittynyt, mutta lääkityksellä tuli vähän niin kuin ylivirittyneeksi. Väsymystähän vajaatoiminta ainakin aiheuttaa, mikä selittäis aika paljon munkin kohdalla.

Minkänimistä lääkettä sulle on määrätty. Anteeksi uteluni, mutta lääkärinaika on ensiviikolla ja kyselen tässä. ja vielä jos vastaisit että katsotaanko veriarvoista vai miten se vajaatoiminta selvitetään. Sain masennuslääkkeitä kaks viikkoa sitten, mutta en osaa niitä syödä kun olen ihan varma että tämä oireilu johtuu nyt ihan muusta.

minulla on ja kyllä todella kuulostaa selvältä tapaukselta. Todella usein juuri vajista hoidetaan masennuksena lääkärin tietämättömyyden takia, olen niin monen lääkärin, ali ja yli ja kaikki mahdolliset lääkärit käyneenä oppinut että jopa omien arvojeni liika nousu, vaikka syön lääkkeitä, saa oloni aivan kamalaksi, kaikki vajis oireet tulevat heti. Niissä arvoissa on iso haarukka normaalien arvojen saralla, että jos yhtään siltä näyttää niin ehdottomasti koelääkitys ja kunnon lääkärin vastaanotolle!! hyvä sivusto on kilpirauhas.info

Alkuperäinen kirjoittaja pumpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

Minkänimistä lääkettä sulle on määrätty. Anteeksi uteluni, mutta lääkärinaika on ensiviikolla ja kyselen tässä. ja vielä jos vastaisit että katsotaanko veriarvoista vai miten se vajaatoiminta selvitetään. Sain masennuslääkkeitä kaks viikkoa sitten, mutta en osaa niitä syödä kun olen ihan varma että tämä oireilu johtuu nyt ihan muusta.

Siis mulla vasta seurataan tilannetta eikä ole mitään lääkitystä. Mutta lääkitys on lääkärin puheiden mukaan odotettavissa ennemmin tai myöhemmin. Kilpirauhanen ottanut nokkinsa sädehoidosta.

Mulla on tosta painontunteesta huomenna tohtoriaika. Mielenkiintoista kyllä tietää et mikä on sen takana. Mulla tuntuu painontunnetta molemmilla puolilla kurkkua heti tossa leukaluunalla, ihan kuin joku puristaisi sormilla. Välillä tunne menee ohi ja sitten se taas palaa. Tätä on jatkunut puoli vuotta. Nykyään on myös jatkuvasti hirvee väsy, voisin nukkua vaikka kaks vuorokautta putkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vajaatoimintainen:
minulla on ja kyllä todella kuulostaa selvältä tapaukselta. Todella usein juuri vajista hoidetaan masennuksena lääkärin tietämättömyyden takia, olen niin monen lääkärin, ali ja yli ja kaikki mahdolliset lääkärit käyneenä oppinut että jopa omien arvojeni liika nousu, vaikka syön lääkkeitä, saa oloni aivan kamalaksi, kaikki vajis oireet tulevat heti. Niissä arvoissa on iso haarukka normaalien arvojen saralla, että jos yhtään siltä näyttää niin ehdottomasti koelääkitys ja kunnon lääkärin vastaanotolle!! hyvä sivusto on kilpirauhas.info

Musta ihan tuntuu, että lääkäri ei ottanut mua tosissaan. Mutta heikoilla siinä on potilaana jos mua viisaampi sanoo että se on masennuksen uusiutuminen. Mä pääsin vajaa vuosi sitten noista lääkkeistä eroon, ja pyörittelen tuota näytepakkausta. En vain saa aloitettua tuota lääkitystä, olisi paljon helpompi kun hän ei olisi tuota lääkettä antanut. Olen jotenkin lääkevastainen, että mua kauhistuttais jos selitys löytyisi noista kilppariarvoista. Tulee mieleen että onko mua koko ajan hoidettu väärin. Ja jos ei mua oteta vakavasti kun papereissa lukee että masentunut. hankalaa kun ilmeisesti nuo oireet on niin samanlaiset.

Mulla on tosta painontunteesta huomenna tohtoriaika. Mielenkiintoista kyllä tietää et mikä on sen takana. Mulla tuntuu painontunnetta molemmilla puolilla kurkkua heti tossa leukaluunalla, ihan kuin joku puristaisi sormilla. Välillä tunne menee ohi ja sitten se taas palaa. Tätä on jatkunut puoli vuotta. Nykyään on myös jatkuvasti hirvee väsy, voisin nukkua vaikka kaks vuorokautta putkeen.

juu mulla on sellaiset puristavat pahkurat tuossa kaulalla. voisi kans kuvailla painontunnetta. ja sitten niskassa tosi kipeä ja aristava alue, etten voi yhtään maata selälläni. Ja tuo väsymys on ihan järkyttävää.

Miehellä on ollut jo vuosia kilpparin vajaatoiminta. Oli palelua ja väsymystä ja lievää painonnousua (on hoikka luonnostaan). Sen äidillä ja siskollakin on sama vaiva, joten osasi epäillä nopeasti ja meni lääkäriin. Verikokeesta otetaan ne arvot TSH ja T4V ja saattavat ottaa vielä muitakin, mutta nuo on ne peruskokeet. TSH on sellainen hormoni, jota aivolisäke erittää ja se piiskaa kilpirauhasata erittämään kilpirauhashormonia(T4V). Jos TSH on korkealla niin se aivolisäke joutuu silloin "piiskaamaan" kilpparia ja siitä päätellään, että kilppari toimii vajaatehoisesti. Tuo T4V voi olla ihan normaalikin, vaikka olisikin vajaatoimintaa, koska tuo piiskahormoni tykittää niin paljon, että T4V:tä saattaa erittyä ihan normaalisti. Tuo piiskaaminen kuitenkin käy elimistön voimille ja siitä mm. oireet johtuu. Thyroxin-lääkitys on hoitona. Se on synteettistä kilpirauhashormonia. Annosta tarkistetaan silloin tällöin verikokeiden, mutta ennen kaikkea potilaan oireiden perusteella. Mieheni on jo aika ekspertti tietämään milloin käy vajaalla ja milloin ylppärillä. Rohkeasti vain lääkäriin ja verikokeisiin.

Lisään vielä, että miehellä oli myös suurentunut kilpirauhanen joka pineni normaaliksi kun lääkitys saatiin päälle. Suureneminen johtuu juuri tuosta TSH:n piiskavaikutuksesta. Kilppariraukka yrittää suurentumalla suoriutua hormonin tuottamisesta, jos ei enää muuten rahkeet riitä.

Minulla! :wave:

Toisen lapsen jälkeen määrättiin masislääkkeet ja popsin niitä,olo helpotti ja jätin ne lääkkeet pois.Olin ilman vuoden ja oireita oli tosi kova väsymys,sellanen jännä hitaus teoissa ja ajatuksissa,kuvotus...

Tulin raskaaksi ja laihduin kun pahoinvointi oli rankkaa ja väsymys oli jotain aivan ihmeellistä.Rytmihäiriöitä tuli myös.
Otettiin kilppariarvot ja nehän oli ihan retuperällä. :snotty:

Nyt olen ollut ilman jonkuaikaa koska monesti kuulemma raskausajaksi voi tulla tuo vajaatoiminta mutta luulen,että minulla on edelleen se koska ilmenee taas sitä hitautta,väsähtelyä,hengenahdistusta,silmien kirvelyä,,,
Täytyy vaan joku aamu vääntäytyä taas verikokeisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Minulla on vajaatoiminta ja painonnousu ja oikeesti tosi kova väsymys kuului miulle ensi oireisiin. oisin voinu nukkua vaan koko ajan.

paino on mullakin noussut, ja tuo turvotus on ihan kamalaa. Jalat on kuin pölkyt ja sormet turvonneet. Ja väsymys on että voisin nukkua päivällä 3 tuntia, ja aamulla silti tahdo saada herättyä. Enkä jaksais mitään tehdä, kun suorilta jaloilta voisin nukahtaa.

Kiva kun kerroitte just tosta et painontunne vois johtua kilpparista. Yritin vastaavaa oiretta löytää kilpparisivuilta mut en vissiin sit hokannu. Muuten mulla kyllä osui noi vajiksin oireet melkein kaikki kohdalle. Ainakin 15 noista oireista on kuin suoraan mun elämästä. http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5&sid=f8c6ec7f2ac0f24e966dafb1ca189638

Alkuperäinen kirjoittaja minttukissa:

Toisen lapsen jälkeen määrättiin masislääkkeet ja popsin niitä,olo helpotti ja jätin ne lääkkeet pois.Olin ilman vuoden ja oireita oli tosi kova väsymys,sellanen jännä hitaus teoissa ja ajatuksissa,kuvotus...

Tulin raskaaksi ja laihduin kun pahoinvointi oli rankkaa ja väsymys oli jotain aivan ihmeellistä.Rytmihäiriöitä tuli myös.

Nyt olen ollut ilman jonkuaikaa koska monesti kuulemma raskausajaksi voi tulla tuo vajaatoiminta mutta luulen,että minulla on edelleen se koska ilmenee taas sitä hitautta,väsähtelyä,hengenahdistusta,silmien kirvelyä,,,

Ihan samanlaisia oireita täälläkin. harmittaa nyt jos toista sairautta hoidetaan toisena sairautena. Siis kun tuo masennus on ollut ennen, mutta nuo muut oireet ei siihen masennukseen kuulu. just tuo silmien kirvely jms.

Onko nuo kilpirauhaslääkkeet loppuiäksi, vai seurataanko niitä arvoja säännöllisesti?

se vielä että olen myös varma että toisen lapsen jälkeen oireili kilpirauhasarvot eikä masennus koska en tuntenut edes itseäni masentuneeksi mut muut oireet ovat hyvin lähellä toisiaan.

Kaikille vaan tiedoksi että ensin otattaa ne kilppariarvot jos lääkäri määrää masislääkkeitä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pumpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja minttukissa:

Ihan samanlaisia oireita täälläkin. harmittaa nyt jos toista sairautta hoidetaan toisena sairautena. Siis kun tuo masennus on ollut ennen, mutta nuo muut oireet ei siihen masennukseen kuulu. just tuo silmien kirvely jms.

Onko nuo kilpirauhaslääkkeet loppuiäksi, vai seurataanko niitä arvoja säännöllisesti?
Minulle lääkäri sanoi,että aina ekana pitäisi ottaa kilppariarvot jos masennusta "epäillään"
Seurannassa pitää käydä koska lääkemäärä pitää olla aika tarkalleen balanssissa että homma toimii!!

Yhteistyössä