kellään lapsi päiväkodissa siksi että "oppisi puhumaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Tämä asia on ihan uusi perheellemme,olemme nyt käyneet puheterapiassa 3 kertaa ja eilen siellä väläyteltiin sellasta että josko laittaisimme lapsen päiväkotiin esim.3 päivää viikossa...
vaikkakin olen pienimmän kanssa kotona niin se olisi kuulemma hyväksi hänelle...
tukeahan päiväkotimaksuihin ei tule jos ei lääkäri kirjoita c lausuntoa ja asiaa kun ei ole vielä niin pitkälle edes tutkittu, mutta siis kysymys mikä askarruttaa niin on se että paljonko tällanen päiväkotimaksu jää maksettavaksi jos lääkäri kirjoittaa sen lausunnon, eli paljonko on se minkä kela maksaa? Asutaan vielä syrjä kylällä joten poika 3½ v joutuisi menemään taksilla 25 km suuntaansa sinne päiväkotiin ja tietysti se taksikin maksaa vielä erikseen.

:wave:
Meidän poitsu on pk:ssa puheen kehityksen viivästymän takia.
Lausuntoja ei olla lääkäriltä kyselty, vaan maksetaan pk-maksu ihan itse.
Mutta meillä ei ole pitkä matka päiväkotiin, alle sata metriä...teidän tilanteessanne oltaisiin ehdottomasti haettu lääkärinlausunto ja Kelalta tuet.

juu niin olis tarkotus jos päikkikseen laitetaan että se olisi tuettu koska matkat ovat pitkät ja aijon olla vielä pienemmän kanssa kotosalla.
onko siitä ollut hyötyä kun lapsi on ollut päiväkodissa?onko puhetta alkanut tulla enemmän..jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mutta meillä ei ole pitkä matka päiväkotiin, alle sata metriä...teidän tilanteessanne oltaisiin ehdottomasti haettu lääkärinlausunto ja Kelalta tuet.

Hei,
minkäikäinen poikanne on?
Meillä 2½-vuotias poika, eikä tule kuin muutamia sanoja ja nekin helppoja. (kakka, pappa...) Neuvolassa kuitenkin ollaan sitä mieltä että voi odottaa 3-vuotiaaksi. Olen kyllä itsekin sitä mieltä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei,
Meillä 2½-vuotias poika, eikä tule kuin muutamia sanoja ja nekin helppoja. (kakka, pappa...) Neuvolassa kuitenkin ollaan sitä mieltä että voi odottaa 3-vuotiaaksi. Olen kyllä itsekin sitä mieltä :)

2 v 7 kk ja sanavarasto on nyt jo ihan hyvä, varmaan 500 sanan luokkaa. Sanoo pääasiassa 3-4 sanan lauseita. Kehitystä on tapahtunut huimasti viimeisen kuukauden aikana.

Tutkimuksiin meidät lähetettiin jo, kun poika oli juuri 2 v täyttänyt, ja saimme suosituksen pitää lapsi päiväkodissa vaikka jäinkin itse taas kotiin.

Joillain paikkakunnilla odotellaan suosiolla 3 v asti, mutta itse en siihen ryhtyisi. Onhan tuollaisella 2½-vuotiaallakin sanottavaa jo vaikka kuinka, eikä varmaan tunnu kivalta kun ei pysty ilmaisemaan itseään kuten ikätoverit. Meidän pojalle on päiväkoti tehnyt tosi hyvää puheen kehityksen suhteen, ja muutenkin olen sitä mieltä että mitä aikaisemmin tutkitaan, todetaan mahdolliset kehitysviivästymät ja aloitetaan kuntoutus, sen parempi lapselle.

Olemme kaksikielinen perhe, mikä sekin varmaan on vaikuttanut pojan puheen kehitykseen hidastavasti.

olen siis ap

mitenkäs noi puheterapia käynnit yleensä menee, onko vanhempi oven ulkopuolella vai oletteko käynneillä mukana huoneessa?
Ja mitä siellä yleis ottaen tehdään..meillä noilla käynneillä ovat kuulemma tehneet tai yirttäny tehdä palapeliä ja lukea/selata kirjaa...tunnetusti kun poika on kiinnostunu autoista ja traktoreista niin ei oo kauheesti yhteistyökykynen ollu :|
Siellä' huoneessa kun on niitä autoja sun muita leluja niin keksittyminen on menny lähinnä niihin ja sitte se terapeutti narisee kun ei poika keskity kirjoihin...

no ite oonki ihmetelly kun jo ekan kerran jälkeen mut passitettii sieltä huoneesta pois, ja 2 kertana oon sitte menny vatsa ihan lopussa kuulemaan mitä on teraputilla ollu sanottavaa..mites onko jollai tukiviittomat käytössä? meillä ihan väkiste terapeutti yrittää niitä vaikka poika osaa kertoa kirjoista mikä eläin on niin pitäs osata myös se viittoa...ei ymmärrä ei... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Hei,

Hei ei kannata huolestua tuosta puhumisesta ollenkaan vielä tuossa iässä! Meillä tyttö 2½ vuotiaana sanoi sanat äiti ja anna nyt tyttö 2v11kk ja puhuu kuin papupata, ottaa varmaan takasin menetetyn ajan |O Puheen kehitys on ollut aivan huimaa viimeset 2 kk.
Me käytiin keväällä muutaman kerran puheterapiassa ihan vaan harjotus mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja zenny:
no ite oonki ihmetelly kun jo ekan kerran jälkeen mut passitettii sieltä huoneesta pois, ja 2 kertana oon sitte menny vatsa ihan lopussa kuulemaan mitä on teraputilla ollu sanottavaa..mites onko jollai tukiviittomat käytössä? meillä ihan väkiste terapeutti yrittää niitä vaikka poika osaa kertoa kirjoista mikä eläin on niin pitäs osata myös se viittoa...ei ymmärrä ei... :whistle:

Meillä oli tukiviittomat käytössä, ja niistä oli todella suuri hyöty.
Kun poika käytti viittomia, kehittyi sanavarastokin huimaa vauhtia. Parin kolmen kuukauden jälkeen pystyttiin luopumaan viittomista kokonaan :)

Eläimet yms...en mä niitä tärkeänä pidä, siis viittomien suhteen. Abstraktit käsitteet (haluta, tykätä, iloinen, surullinen, yms) oli paljon tärkeämpiä: poika pystyi kertomaan tuntemuksistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kannu:
Hei ei kannata huolestua tuosta puhumisesta ollenkaan vielä tuossa iässä! Meillä tyttö 2½ vuotiaana sanoi sanat äiti ja anna nyt tyttö 2v11kk ja puhuu kuin papupata, ottaa varmaan takasin menetetyn ajan |O Puheen kehitys on ollut aivan huimaa viimeset 2 kk.
Me käytiin keväällä muutaman kerran puheterapiassa ihan vaan harjotus mielessä.

Meillä ihan sama tilanne, ekalla kerralla kun käytiin keväällä puheterapiassa niin puhuttiin jopa autismista... nyt on kehittynyt niin mielettömästi, että ei vois uskoa olevan saman lapsen kyseessä :hug: :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Kuinka usein käytte puheterapiassa ja kaunako yksi käynti kestää?

Me käydään ainakin kerran viikossa, yksi kerta kestää 45 minuuttia.

Miten teidän lapsi puhui ennen terapiaa?

Siis jäikö esim vain jotain kirjaimia pois tai kieli ei "taipunut" kunnolla suussa.?

Häneltä puuttui äänteitä s ja r siinä vaiheessa... oltiin itse jo tehty siihen asti kovin työtä, koska neuvolasta ei meitä otettu vakavasti... 3-4 vuotiaana pojan puhe oli sellaista, että esim isä ei ymmärtänyt juuri mitään mitä tuo puhui. Se oli epäselvää, äänteet väärissä paikoissa jne. Tutkittaessa todettiin tuossa terapian alkuvaiheessa, että kielellinen kehitys on 2 vuotta ikätasoa perässä.

juu no katotaan mihin suuntaan noi käynnit menee...on vaan muutama sellanen asia mistä en oo samaa mieltä sen terapeutin kanssa...ja meilläkin ennen juhannusta käytiin ne 2 ekaa kertaa ja nyt eilen oli se kolmas kerta ja poika oppinu huimasti puhetta viimesen 2 kuukauden sisällä mut se terapeutti ei ottanu kuuleviin korviin mitään mitä sille sanoin...vaikutti mukavalta ihmiseltä mut joku tökkii ku se väen väkiste niit viitomia...ihan perus sanoissa kuten kengät..että otappa kengät pois jalasta ni poika kyllä ymmärtää ottaa ihan ilman että sille niitä kenkiä viitotaan

sitte oli noi värit hakusessa 2 kktta sitten..3-4 perusväriä pitäs vissii 3½ vuotiaan tunnistaa...niin meillä 3 väriä on opittu nyt pienessä ajassa ni sekään ei tuntunu vissii miltään edistykseltä terapeutin mielestä sekä se että poika on päivä ja yö kuiva ollu nyt 3 viikkoa ilman että on käyny ainootakaan yö vahinkoa...
mutta siis jatkan käyntejä avoimin mielin :)

Alkuperäinen kirjoittaja zenny:
sitte oli noi värit hakusessa 2 kktta sitten..3-4 perusväriä pitäs vissii 3½ vuotiaan tunnistaa...niin meillä 3 väriä on opittu nyt pienessä ajassa ni sekään ei tuntunu vissii miltään edistykseltä terapeutin mielestä sekä se että poika on päivä ja yö kuiva ollu nyt 3 viikkoa ilman että on käyny ainootakaan yö vahinkoa...
mutta siis jatkan käyntejä avoimin mielin :)

Ai teilläkin värit... mein poikaa epäiltiin värisokeeksi 5 v neuvolassa, kun ei tuntenut värejä... mutta kyllä se sit oppi, kun eka hoksas, että mitä ne värit on. :D

Ei tukiviittomia kannata minään mörkönä pitää - päinvastoin. Ne ovat erinomainen tuki puheen kehitykselle ja lapsen itsensä ilmaisemiselle ja kun puhe on niin kehittynyttä, että lapsi saa itsensä hyvin ilmaistua myös vieraille ihmisille, voidaan tukiviittomat jättää pois.

Häneltä puuttui äänteitä s ja r siinä vaiheessa... oltiin itse jo tehty siihen asti kovin työtä, koska neuvolasta ei meitä otettu vakavasti... 3-4 vuotiaana pojan puhe oli sellaista, että esim isä ei ymmärtänyt juuri mitään mitä tuo puhui. Se oli epäselvää, äänteet väärissä paikoissa jne. Tutkittaessa todettiin tuossa terapian alkuvaiheessa, että kielellinen kehitys on 2 vuotta ikätasoa perässä.

Täällä kieli ei oikein taivu tuonne kitalakeen ja kirjaimista puuttuu ainakin r ja l.Esim lilli sanan sanoo wiwwi.4v neuvola tulossa,varmaan kanssa puhuu terapiasta.

Yhteistyössä