kellään lapsi päiväkodissa siksi että "oppisi puhumaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Täällä kieli ei oikein taivu tuonne kitalakeen ja kirjaimista puuttuu ainakin r ja l.Esim lilli sanan sanoo wiwwi.4v neuvola tulossa,varmaan kanssa puhuu terapiasta.

Meillä on sellainen kokemus, että nykypäivän säästämisvimmassa saa itse aika paljon puhua lapsensa puolesta, että saa terapiaan... joissa jonot ovat aivan tajuttoman pitkät. Että kannattaa itse olla aktiivinen, lapsen etuhan se on että kielellinen kehitys saadaan eteenpäin.

Meillä oli 2,5vuotiaana ihan sama tilanne.Sanojakin alkoi tulla vasta tosi myöhään.Täällä ainakaan ei saa tarhamaksusta vapautusta,muut kuin kehitysvammaiset.Eli itse joudutte maksamaan jos tarhaan menee.Meilläkin oli pariin otteeseen puheterapeutin konsultaatio neuvolassa,mutta kun poika kuitenkin kaikki ymmärsi ja tajusi,niin sanoi,että katsotaan uudelleen 3vuotiaana.Olisi kyllä päästy puheteraputille käymäänkin,mutta tuo vanhin erityinen ja sen terapiat,niin siirrettiin,kun ei katsonut olevan asialla kiirettä.
Poikahan siis oli jo tarhassa,kun minä olin töissä ,ja sinne mennessä oli 2v,eikä puhe siellä mennyt sen nopeampaa eteenpäin.Onneksi isoveli oli siellä tulkkina,että ne ymmärsi mitä toinen tarkottaa.Poika siis nyt 3v.ja puhuu kuin papupata.Edistys tuli tämän kesän aikana pojan kotona ollessa lomilla.Siis ei päiväkodissa.Päiväkotiahan ne suosittelee juuri sen vuoksi,koska siellä lapsen on pakko skarpata kun hoitajat eivät ymmärrä sitä mitä äiti kotona ymmärtää.
Ajoittain vieläkin puhe epäselvää,mutta saa vieraskin ihminen puheesta selvää.Puhe kontrolleja ei enää tarvita ja kun ja jos jään äitiyslomalle,niin poika jää kotiin kanssani.Ei ole oikeen enää viihtynyt tarhassa,kun isoveli jäi sieltä pois.Tykkää touhuta äitin kanssa kotona ja odottaa innolla uutta vauvaa.Ottaisin heti pois hoidosta,mutta pakkko pitää,kun sairasloma kestää niin pitkään eikä tiedä kuinka tässä käy.Jos käykin huonosti ja joudun takaisin töihin...

Yhteistyössä