Kellään täällä Alaskanmalamuuttia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tauntaun:
Alkuperäinen kirjoittaja muutti:
Hienosti tähän ketjuun on jo kaikkea kertynytkin. Tuossa varmaan ne tärkeimmät on tulleetkin, eli muutti kaipaa paljon liikuntaa, hellyyttä ja ruokaa....:D Omistajalla tosiaan pitkä pinna ei ole pahitteeksi.

Niin ja aikas vähäruokaisia nuo ovat. Verrattuna muihin saman kokoluokan koirarotuihin...

:o Ai, kaverin muutti söis kaiken, mikä eteen vaan laitettaisiin. Tosin mulla ei ole kyllä mitään kokemusta muista saman kokoluokan koiraroduista, mutta omaan silmään näyttäisi syövän paljon. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja tauntaun:
Niin ja aikas vähäruokaisia nuo ovat. Verrattuna muihin saman kokoluokan koirarotuihin...
Toi on totta. Alkukantaisena rotuna noi on myös varsin terveitä.

Aivan. Meillä vanhin koira täyttää 6v, eikä olla muutoin jouduttu käyttämään eläinlääkärissä kuin poikien välisten nahisteluiden tai hotspotin takia...nii ja tietty rokotusten. Ei oo tarvinu yhdenkään koiran kanssa muutoin käydä...

Ja ainakin tuo meidän pentu rakastaa juosta, se juoksisi vaikka koko päivän. Ja nimenomaan vapaana. Koira ei voi tyytyväisemmän näköinen olla kun koko olemus loistaen se kirmaa koirakaverin kanssa metsässä. Jumalattoman ketterä tuo on myös, sakemanni jää metsäjuoksussa kakkoseksi noitten "hyppään ilmaan ja käännyn 180 astetta toiseen suuntaan" kurvien vuoksi ;)

Puolet tuossa on huskyä, en sitten tiedä paljonko se tuohon luonteeseen vaikuttaa. Aika samantapaisia rotuja kuitenkin ovat, ei pitäisi suuria yllätyksiä myöhemminkään tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja höhlä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja korpi kuusen kannon akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Onko se se rotu, joka vaipuu johonkin ihme taistelutranssiin?
ne on vetokoiria
MIHIN? :o

Kuulin vaan kerran jostain koirarodusta, jolla moinen ominaisuus on. En oo varma, onko se tuo rotu.

En tiiä kans, mutta eihän toi ainakaan taistelukoira ole.
ne on vetokoiria, ne mitään taistelukoiria ole nähneetkään. muistuttaa minusta ulkonäöltä aika paljon siperian huskia.

Tauntaun ja Keittiönoita jo vastasivatkin aika kattavasti ja allekirjoitan kyllä kaiken... Lapsuudenkodissani oli (ja on edelleen) malamuutteja, äitini kasvattaa ko. rotua. Eli jotain kokemusta on itsellenikin kertynyt, vaikken saman katon alla olekaan malamuutin kanssa enää muutamaan vuoteen asunut.

Kuten joku sanoikin, malamuutit tarvitsevat PALJON liikuntaa, muuten ne alkavat itse liikuttaa itseään. Kyseessä on älykäs rotu, jonka edustajat eivät epäröi käyttää älyään -- jos omistaja ei keksi järkevää tekemistä, malamuutti kyllä keksii omasta mielestään järkevää tekemistä ;) Ovat myös aikamoisia pellejä ja samalla ah, niin herkkiä. Eli omistajalla on syytä olla hyvä huumorintaju :)

Malamuutti on laumaeläin, ei yhden ihmisen koira. Jos perheessä ei ole muita koiria, myös ihmiset kelpaavat laumaksi. Toki laumalla täytyy olla johtaja, joten omistajan on oltava alusta asti tarkka siitä, että HÄN on johtaja, ei koira. Esim. minulla ei ole mitään auktoriteettia äitini nuorempiin koiriin, koska en ole koskaan ollut niiden kanssa samaa laumaa. Vanhukset taas tottelevat minua moitteetta ja "kunnioittavat" myös lapsiani (pentujani), koska olen niiden yläpuolella lauman arvoasteikossa. Noihin lauman sisäisiin arvojärjestyksiin liittyen saattaa muuten tulla verisiäkin tappeluja, jos perheessä on useampi koira. Mutta noin yleisesti ottaen malamuutit eivät ole mitään kovia tappelemaan.

Malamuutti on arktinen rotu, joten se viihtyy ulkona ympäri vuoden. Tämä ei tarkoita sitä, että se olisi "tarhakoira", päin vastoin, se nauttii ihmisten seurasta sisällä ja ulkona. Turkkinsa takia malamuutti saattaa kuitenkin viihtyä paremmin ulkona kuin sisällä, ainakin jos sisällä ei ole Hänelle viihdykettä.

Perhekoirana malamuutti on mielestäni mitä loistavin: lapsirakas ja leikkisä. Koiralle on vain tehtävä heti alusta asti selväksi lauman arvojärjestys (lapset ennen koiraa). Monet äitini kasvateista ovat menneet perheisiin, joissa on (pieniä) lapsia ja missään perheessä ei tietääkseni ole ollut mitään ongelmia lasten ja koiran suhteessa. Itsekin ottaisin malamuutin, jos asunto- ja perhetilanteemme olisi hieman toinen (pienet lapset, mies paljon töissä ja pieni rivitaloasunto vielä pienemmällä takapihalla, eli koira ei saisi tarpeeksi liikuntaa). Ehkä sitten tulevaisuudessa...

AP:lle: Käy tutustumassa malamuutteihin "livenä", uskon että ihastut. Alaskanmalamuuttiyhdistyksen sivulta löydät varmasti kasvattajien yhteystietoja ja he vastaavat kyllä mielellään kysymyksiin, vaikka koiran hankinta ei teille ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen olisikaan. Mahtavaa, että harkitset tätä koira-asiaa jo hyvissä ajoin, silloin tulee harvemmin tehtyä "virheostoksia" :)

Nyt vasta pääsin lukemaan tätä ketjua. Isot kiitokset teille kaikille kokemustenne kirjoittamisesta, koko ajan vaan tuntuu enempi siltä, että tuon rodun edustaja olisi oikein omiaan tähän meidän poppooseen. Ja täytyypä tosiaan hankkiutua katsomaan kyseisiä vilpereitä livenä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt vasta pääsin lukemaan tätä ketjua. Isot kiitokset teille kaikille kokemustenne kirjoittamisesta, koko ajan vaan tuntuu enempi siltä, että tuon rodun edustaja olisi oikein omiaan tähän meidän poppooseen. Ja täytyypä tosiaan hankkiutua katsomaan kyseisiä vilpereitä livenä. :D
Mä kiertelin noin vuoden ennen hankintapäätöstä koiranäyttelyissä. Kyselin omistajilta ja kasvattajilta rodusta ja tutustuin malamuutteihin.

Mä kiertelin noin vuoden ennen hankintapäätöstä koiranäyttelyissä. Kyselin omistajilta ja kasvattajilta rodusta ja tutustuin malamuutteihin.

Joo, mä luulen, että samalla tavalla edetään meidänkin perheessä. Tosiaan vasta parin vuoden päästä olemme sitä koiraa ihan oikeasti hankkimassa, joten tässä on vielä aikaa selvitellä asioita ja pohtia, mihin sitä mahdollisesti onkaan päätään pistämässä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo, mä luulen, että samalla tavalla edetään meidänkin perheessä. Tosiaan vasta parin vuoden päästä olemme sitä koiraa ihan oikeasti hankkimassa, joten tässä on vielä aikaa selvitellä asioita ja pohtia, mihin sitä mahdollisesti onkaan päätään pistämässä. =)

Tuota kannattaa pohtia pitkään :D Jos ja kun päädytte malamuuttiin, ni kannattaa varautua siihen, et muuttien määrä ei laumassanne välttämättä jää yhteen :D

Nimimerkillä: kolme jo laumassa, neljännestä haaveilee ja isompaa autoa etsimässä...

Malamuutit tuppaavat jotekin kummasti lisääntymään ihan itsekseen, täysin hallitsemattomasti... Meilläkin on aluksi vain yksi (ja kolme muun rotuista), sitten tuli kaksi pentua yhtä aikaa (pitäähän sitä olla kaveri) ja lopulta malamuutteja oli neljä. Isäni havahtui jossain kolmannen malamuutin kohdalla, että "hetkinen, mistä näitä malamuutteja oikein tulee?!?" Tosin koirissa on kyllä ollut myös luonnollista poistumaa, joten tämän hetken saldo on "vain" kolme koiraa, joista kaksi malamuuttia. Mutta kuten edellisessä viestissäni taisin kirjoittaa, malamuutti on laumaeläin.

Joo, en taida sittenkään uskaltaa harkita meille itselle malamuuttia. Meillä kun tuo lapsilauma tuntuu jo kasvavan (ainakin joidenkin mielestä) ihan liian nopeasti. Jos sitten vielä hetken päästä olisi joukon jatkona kolme tai neljä malamuuttia... (ei uskalla edes ajatella)

Alkuperäinen kirjoittaja ex-omistaja:
Malamuutit tuppaavat jotekin kummasti lisääntymään ihan itsekseen, täysin hallitsemattomasti... Meilläkin on aluksi vain yksi (ja kolme muun rotuista), sitten tuli kaksi pentua yhtä aikaa (pitäähän sitä olla kaveri) ja lopulta malamuutteja oli neljä. Isäni havahtui jossain kolmannen malamuutin kohdalla, että "hetkinen, mistä näitä malamuutteja oikein tulee?!?" Tosin koirissa on kyllä ollut myös luonnollista poistumaa, joten tämän hetken saldo on "vain" kolme koiraa, joista kaksi malamuuttia. Mutta kuten edellisessä viestissäni taisin kirjoittaa, malamuutti on laumaeläin.

Joo, en taida sittenkään uskaltaa harkita meille itselle malamuuttia. Meillä kun tuo lapsilauma tuntuu jo kasvavan (ainakin joidenkin mielestä) ihan liian nopeasti. Jos sitten vielä hetken päästä olisi joukon jatkona kolme tai neljä malamuuttia... (ei uskalla edes ajatella)

Meillä ollaan ihan suosiolla todettu, et yks lapsi riittää...pystyy hankkimaan enemmän muutteja :D

Mulla on 2 muuttia, bokseri ja husky. Ensin olivat bokseri ja husky, sillä usein sattuu etteivät malamuutit siedä toisia koiria vaan ovat tosi vihaisia niille. Olen kuullut monta tarinaa tästä, mutta omani ovat aina sietäneet vieraitakin koiria. Omat koirani ovat sisäkoiria ja lenkkeilemme työn ja harrastusten ohessa koirien kanssa. Ja paljon. Harrastamme suunnistusta joka onkin oivallista koiria ajatellen. Muutit viihtyvät omassa laumassaan ja laumalla täytyy olla selkeä arvoasteikko, lapset ovat aina ylempänä koiria! Muutit eroavat tässä bokserista, joka on ennemmin ihmiseen kuin koiralaumaan leimautuva. Bokserimme nukkuu nuorimman lapsemme vieressä ja on todella ihmisrakas, mutta myös selkeästi itsepäisin ja itsenäisin koiristamme.

Lapsiperheeseen suosittelisin kuitenkin jotakin muuta rotua kuin alaskanmalamuuttia. Malamuutit purevat erittäin herkästi (hartarasti muistan jonkin tutkimuksen jossa koirien aiheuttamista 101:ta puremasta noin 20% oli malamuutin aiheuttama).

Kuitenkin koirat ovat yksilöitä ja erittäin tärkeää on se ajanjakso jolloin koira leimautuu ihmisiin. Jo kasvattajan tulisi olla totuttanut malamuuttia lapsiin joten koira suhtautuisi lapsiin paremmin. Suuri osa koiran käyttäytymisestä riippuu perimästä, kasvuympäristöstä ja sosiaalistumisen aikajaksosta. Jos malamuutti koulutetaan oikein ja asiallisesti se pärjää myös lasten kanssa. Tosin itse en esimerkiksi antaisi malamuuttia talutettavaksi alle 15-vuotiaalle lapselle ellen olisi itse mukana. Lisäksi malamuutit tarvitsevat liikuntaa todella paljon, kuten esim. juuri bokserit ja viihtyvät muita koiria paremmin ulkona.

Edellisen kirjoittajan mukaan bokseri nukkuu lapsen sängyssä, malamuutti ei tähän ryhdy kuumuudenkaan takia eikä se myöskään ole bokserin veroinen perhe- ja lapsikoirana vaan malamuutin parhaat puolet painottuvat eniten sen käyttötarkoitukseen vetokoirana ja nimenomaan ulko-olosuhteissa, toki sen luonne on myös ihastuttava.

Itselläni on kaksi malamuuttia, kultainen noutaja ja kolme hovawarttia. Tällä hetkellä :) Asun maalla, isossa vanhassa talossa ja 48 hehtaarin omalla "pihalla", joten selviän ehkä "helpomalla" ulkoiluttamisen suhteen kuin kaupungissa asuvat. Koirani ovat sisäkoiria ja lenkkeilyyn koirien kanssa menee päivittäin 2-5 tuntia omasta isosta pihasta huolimatta.

Yhteistyössä