kellään tietoa kelan tuista pyörätuolissa olevalle eläkeläiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos jos joku tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos jos joku tietää

Vieras
Jos isäni vaihtaisi auton pakettiautoon ja laitattaisi sinne äidilleni pyörätuolipaikan, niin osallistuisiko kela kuluihin? Eivät silloin tarvitsisi taksia ja eikä kunnan/kelan tarvitsisi maksaa niitä matkoja. Onko kellään tietoa? Tiedän, että kannattaa kelasta selvittää, mutta jos joku osais jo ennakkoon sanoa jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos jos joku tietää:
Jos isäni vaihtaisi auton pakettiautoon ja laitattaisi sinne äidilleni pyörätuolipaikan, niin osallistuisiko kela kuluihin? Eivät silloin tarvitsisi taksia ja eikä kunnan/kelan tarvitsisi maksaa niitä matkoja. Onko kellään tietoa? Tiedän, että kannattaa kelasta selvittää, mutta jos joku osais jo ennakkoon sanoa jotain.

Mutta ei ainakaan tämään mukaan jos ymmärsin oikein...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508130830HL

Mä oon tosi huono näissä, mut tuli mieleen että omalta sosiaalityöntekijältä (siis soittamalla sosiaalitoimistoon saa oman työntekijän numeron) kannattaisi kysyä. Muutostöitä esim. asuntoihin rahoittaa ainakin usein kunta/sosiaalipuoli eikä Kela. Ainakin sosiaalityöntekijä osais varmasti neuvoa myös mitä voi hakea Kelalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos jos joku tietää:

Mutta ei ainakaan tämään mukaan jos ymmärsin oikein...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508130830HL

Harmi jos niin on. Säästö tulis pidemmän päälle. Nyt saavat ajaa taksilla ja ei maksa paljon mitään. Mukavempi olis kuitekin omalla autolla, ei tarviis aina sopia aikoja ja päiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Mä oon tosi huono näissä, mut tuli mieleen että omalta sosiaalityöntekijältä (siis soittamalla sosiaalitoimistoon saa oman työntekijän numeron) kannattaisi kysyä. Muutostöitä esim. asuntoihin rahoittaa ainakin usein kunta/sosiaalipuoli eikä Kela. Ainakin sosiaalityöntekijä osais varmasti neuvoa myös mitä voi hakea Kelalta.

Tämäkin on totta, muutostöitä on tehty vuokra rivariin. Pitää keskustella isän kanssa asiasta.

Kunnasta voi kysyä autoavustusta auton hankintaan ja avustusta muutostöihin. Uuteen autoon voi vammaisuuden perusteella saada autoveron palautuksen. Tällöin auto kannattaa hankkia vammaisen henkilön nimiin.
Onko heillä invakortti? Kortin saamiseksi tarvitaan lääkärintodistus, jossa on haittaluokka. Jos invakortin saa, voi auton käyttöverosta voi hakea vapautuksen.

Yhteistyössä