kemiallinen raskaus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Minua kiinnostaisi tämä ns. kemiallinen raskaus..

Onko tälle olemassa ihan lääketieteellinen selitys, asema? Vai onko se vain epätoivoisten kuumeilijoiden epätoivoinen yritys olla raskaana ja selitys päättää raskaus keskenmenoon?

Sanotaan, että kemiallisessa raskaudessa alkio hipaisee kohdun seinämää?
Minun biologian opeilla hedelmöityneen munasolun täytyy ensin pureutua osittain limakalvoon jonka jälkeen osa alkion soluista alkaa erikoistua istukaksi. Ja niin istukka pääsee erittämään raskaushormonia, joka näkyy taas veressä ja virtsassa ja loputhan me tiedämme, eikö niin?

Missä vaiheessa hipaisua tätä istukkahormonia ehtii muodostua?

Kun miettii kuinka monta hedelmöitynyttä munasolua heitämme siteen mukana roskiin kuukausi kuukausien perään, koska vain noin 25 % hedelmöityneistä munasoluistahan kehittyy loppuun asti, vauvaksi. Kaikkihan ne hipoo ohikulkeissaan munanjohtimista kohtuun ja lopulta kuukautisvuotona pois
Miksi kiduttaa itseään näillä keskenmenoilla, kun raskautta ei ole edes ollut, vain hedelmöitynyt munasolu?

Äh, taidan pohtia liikoja. Välillä vain ärsyttää nämä keskenmenoja saavat haamujen haamuilijat.. Vaaleanpunaisten lasien takaa on niin helppo haamuilla.

Taidankin viedä tämän testin takaisin kaappiin ja odotella vielä jokusen päivän ;) Ihan vain haamuja välttäkseni

Ei sitä hormoonia ihan hipaisuista tule. Se on vaan siksi niin, että olisi "parempi" mieli. Kyllä silloin se alkio on yrittänyt kiinittyä ja siis tarttunut limakalvoon, mutta ei ole jatkanut kasvamista. Siksi hormoonitaso ei nouse ja kuukautiset alkaa. Kyseessä siis hyvin varhaisen vaiheen keskenmeno, joista ennen nykyisiä superherkkiä testejä ei ollut tietoakaan..

Sano muuta, oon niiiiiin samaa mieltä... Kun käyt esim. tuolla vauvakuume-puolella vaikka siinä ketjussa lukemassa missä aina tässä kuussa plussataan ja seuraavaa suunnitellaan.. Siellä nää tietyt ja samat nimimerkit saa suunnilleen joka kuukausi haamujen haamun (mitä esim. oma mies ei näe tai palstasisaret kuvasta ilman 800% suurennosta) ja sit toivotaan tarrasukkia. Menkat alkaa ajallaan ja sit nämä reppanat lisäävät taas yhden keskenmenon listalleen kun viivanpaikka ei vahvistunutkaan, sintti ei ollut tarpeeksi vahva tähän maailmaan... :D

Pitänee puolustaa meitä joilla todella on todettu kemiallinen raskaus n. rv6 et kyl se ihan kunnon viivan testiin antaa, ei tartte haamujen haamua etsiä testistä.
Eli puhutaan myös alkuraskauden keskenmenosta.

Mut helppohan se on tietämättömyyttään asista sanoa.

Lasketaanko ns. kemiallinen raskaus keskenmenoksi? Eikö ne olekaan eri asioita? Mä olen luullut, että kemialliseksi sanotaan vajaan viikon kestävää plussaa, keskenmeno olisi sitten vähän pidemmällä, vaikka olisikin rv6 jo? Kyllä musta rv6 on jo ihan keskenmeno eikä mikään kemiallinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;24823138:
Lasketaanko ns. kemiallinen raskaus keskenmenoksi? Eikö ne olekaan eri asioita? Mä olen luullut, että kemialliseksi sanotaan vajaan viikon kestävää plussaa, keskenmeno olisi sitten vähän pidemmällä, vaikka olisikin rv6 jo? Kyllä musta rv6 on jo ihan keskenmeno eikä mikään kemiallinen?

Minulle ainakin lääkäri sanoi ettei sitä lasketa edes keskenmenoksi..Ja kemiallinen on juurikin se jossa plussa tulee ja vuoto alkaa melkein heti..

[QUOTE="vieras";24823110]No onhan se nyt aika helppoa oivaltaa, kuinka on käynyt, jos saat plussan raskaustestiin ja siitä parin viikon päästä alkaa vuoto..[/QUOTE]

Tietysti. Ajattelin vain, että asia on jossain virallisesti todettu ja nimetty kemialliseksi raskaudeksi.

Käytännössähän se ns. kemiallinen raskaus on hyvin varhainen keskenmeno. Joillekin näitä tulee enemmän, koska esim. keltarauhasen toiminnassa saattaa ollaa vikaa, jolloin limakalvo ei ole riittävän vahva siihen, että vauvanalku pysyisi siinä kiinni.

Haamujen haamuja saavien keskenmenolistoihin en ota kantaa.

Minulla meni kesken tälläinen ns. kemiallinen raskaus, kun kierto oli kestänyt 35 päivää. Noin viikkoa aiemmin testi oli näyttänyt ihan selvästi raskautta. Homma oli muuten kuin tavalliset menkat, mutta alaselän kipu oli todella kova. Kävelin kolme päivää ihan kumarassa.

Neuvolassa eivät merkanneet tätä keskenmenoksi, kun tulin raskaaksi. Enpä tosin kokenut tuota aikaisempaa keskenmenoksi, vaikka selvästi munasolu oli ollut hedelmöittynyt.

Niin, kyllä minäkin näkisin keskenmenoksi jos kuukautiset ovat olleet myöhässä useamman päivän ja raskaustesti selkeästi plussalla.
Mutta lähinnä nämä ennen oletettujen kuukautisten alkua haamuilevat ja joilla menkat sitten alkavat ajallaan (+- kaksi päivää)
Rv 6 on jo raskaus, varsinkin jos verikoe näyttää viikkoihin täsmäävät hormonitasot

Itsellä oli voimakasta verenvuotoa viikolla 6+ ja olin gynepolin asiakas, en äitipolin.
Tosin pikkuinen syke löytyi kuin löytyikin

Yhteistyössä