Kenellä lapsi oppinut myöhään kuivaksi 3v tai yli, kohtalotovereita....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Nyt ensi alkuun sanon että te kenellä lapsi oppinut kuivaksi vuoden tai kahden iässä niin jättäkää tämä ketju väliin älkääkä kiitos kommentoiko.

Meillä siis tuo poika on nyt 2v10kk eikä merkkiäkään kuivaksi oppimisesta. Tai siis istuu kyllä potalla välillä mutta tooosi harvoin sinne mitään tulee. Viime syksynä oli sellainen vaihe että saatiin pissat välillä pottaan kun siellä istuttiin. Tunnustan että en kauhean aktiivisesti ole edes potalle yrittänyt kun on mukamas muuta kiirettä, vauva ym... Esikoinen oppi melko helposti kuivaksi, hänkin oli kyllä 2v7kk, kakkakuiva oli 2v1kk iässä (sen jälkeen ei vaippaan kakannut, mutta pissakuiva oli siis 2v7kk).

Mutta nyt tämän toisen kanssa en tiedä mitä tekisin, jos ollaan ilman vaippaa niin sujuvasti pissaa ja kakkaa housuihin. Ja kun sitä kakkaa tulee sitten sellaiset 3krt/pv. Mua jotenkin kauheasti hävettää kun ollaan vielä vaipoissa, tuntuu että kaikki ikätoverit on jo kuivia.
Ei auta uhkailu, ei kiristys, ei tarrojen keräily ja niistä palkinnot. Mä olen aikaisemmin ollut sitä mieltä että lapsi oppii kuivaksi kun on siihen valmis, että ei hätää, mutta nyt alkaa jo harmittamaan.

Miten te joilla myöhään kuivaan oppineita olette sen kokeneet äitinä? onko itseänne hävettänyt tai harmittanut? Kuten minua. Ja kun tuo 3v jo tajuaa puhetta niin mun mielestä pitäis jo pikkuhiljaa ymmärtää mistä kyse. Miten teillä ollaan toimittu kun lapsi on ollut jo vanhempi (3v) kun ollaan vaipoista yritetty eroon. Mua niin ärsyttää se kun ne kakatkin tulee housuun, niitä ei ole kiva siivota. Jos edes kakat tulis pottaan niin kyllähän sit varmaan pitäisin ilman vaippaa enemmän, ei ne pissat niin haittais.

Meillä poika on nyt 2v11kk ja on ollut ehkä kaksi kuukautta täysin kuiva. Tosi nopeasti se kävi sitten kun vaan poitsu sai motivaation ja hoksas homman nimen. Vielä puoli vuotta sitten ei ollut mitään kiinnostusta pottailuun ja jos oltiin ilman vaippaa niin teki kaiken housuun. Sitten pistettiin potta kokonaan pois näkyvistä pariks kuukaudeks ennen kuin otettiin uusi yritys. Sitten alkoikin sujua tarrakirjan avustuksella.

Mua ei häirinnyt missään vaiheessa, tiesin että poika kyllä sen oppii ennemmin tai myöhemmin.

meillä esikoinen oli pväkuiva siinä juuri alle 3v ja siitä vuoden päästä jätettiin yövaippakin kokonaan pois...meni tosi helposti, 1-2 kertaa tais vahinko tulla yönaikana ja siitä asti ollut kuiva yölläkin..
nyt kakkonen käy potalla ja tekee melki joka kerta sinne pissan, mutta ei vielä kovinkaan ilmaise että koska pissattaa, täyttää elokk 3v. Kesällä meinaan jättää viim. pvävaipat pois ja yöksi/reissuille laitan..katsoo sitten miten alkaa homma eteneen.

Ei niillä niin kiire ole!!! Ei se lapsi siitä kärsi jos vielä 3v on esim. yövaippa...pvävaippaa voisi kyllä jo tuolloin koittaa jättää pois...ainakin osaksi päivää...

Meidän keskimmäinen pääsi pois vaipoista 3v 10 kk iässä. Mutta näkyy vieläkin vahinkoja sattuvan, jos esim. juo paljon mehua. Ikää nyt 4v1kk. En ole osannut olla huolissani.

Mulla esikoinen on nyt 2v2kk ja me istutaan harvoin potalla, mä sanon myös syyksi vauvan...ja sen että ei vielä puhu, niin on siinä suhteessa kommunikointi tuossa hankalaa, siis että ei osaa kertoa kun on hätä. Pottaan on kyllä tullut molempia, sillon kun on istuttu.

Meillä ei ihan sama tilanne,mutta lähellä.Poika on nyt 3v 8kk.Poika oli päälle 2v kun jätettiin vaipat pois kotioloissa.Autoillessa,kaupungilla jne missä ei vessaa heti ole (pitemmillä matkoilla) saatavilla eikä voi käydä puskassa on vaippa ollut vielä käytössä siksi,että pojalta saattaa ikävästi lirahtaa housuun ennen kuin huomaa että on pissahätä.Ja sitten on pikkarit märät,hyvässä lykyssä myös välihousut/collarit.Ulkovaatteisiin asti ei onneksi enää tule,mutta mielestäni on ikävä kulkea sitten märissä,varsinkin näin talvella kun tulee helposti kylmäkin...Kotioloissa ei haittaa,voi vaihtaa helposti kuivat housut.On nyt onneksi välillä jo (harvoin ) päiviä,että nuita lirahteluja ei ole,joten jospa niistäkin eroon pikkuhiljaa.Tuo yövaippa rassaa enemmän,kun ei ole mitään toivoa,että siitä oppisi pois.Vaippa on aina aamulla märkä,vaikka kuinka on käynyt pissalla illalla,yöllä jos herää ja taas aamulla.Ei kaita auta kuin odotella.Kyllä se vaan on niin paljon lapsesta kiinni,milloin tuo kuivaksi opettelu onnistuu.Ei sitä voi pakottaa,kannustaa ehkä,mutta jos ei lasta itseä kiinnosta eikä ole vielä valms niin sitten ei.Joten jos olisin sinä niin pitäisin ihan rauhassa vielä vaippaa.Kyllä se sitten aikanaan jää pois.Ja voihan sitä aina välillä kysyä ja koittaa kannustaa että joko poika olisi kiinnostunut.Elä stressaa =)

No täällä yksi! Hävetti, suututti ja raivostutti. Poika täytti 11.3 3 v ja nyt vasta noin 2kk toiminut hyvin tää potalla käynti. Oli täysin vastaan pottaa yms. (istu käskystä ja kakat tekee sinne kerran vkossa,vatsa kova joo) kunnes kerran vaan totesin että nyt me ruvetaan pottailemaan eikä vaippaa enää tule. 2 päivää tuli vahinkoja ja sen jälkeen oli melkein heti päiväkuiva, yöllä vielä vaippa. Ilmeisesti kun itsellä tuli mitta täyteen niin sitten rupes poikakin asiaan eli nyt kiltisti menee itse potalle kun on hätä ja tekee jopa ns.isojen poikien pissat. Yökuivuutta kokeillaan sitten joskus kesällä tai syksyllä kun tämä ensin on ok. Eli voimia vain ja uskoa lapseesi kyllä se onnistuu ja kaikki aikanaan.

No meillä oli tuo kakkonen 3-vuotias, kun alkoi tekemään pissat pottaan, sitä ennenkin kyllä silloin tällöin, mutta tosiaan vasta tuon 3-ikävuoden tultua täyteen tuli edes päiväkuivaksi ja yöllä on edelleen vaippa vaikka ikää on nyt 3v10kk ja kakkaamaan suostuu edelleen vain vaippaan. Todella jääräpäinen luonne ja ollut panttausta yms.pissavahinkojakin tulee vielä, kun ei malta mennä potalle.

Ihana ketju! Paineita luo kuulla pääosin kuinka monen vauvaa on potalla istutettu puolivuotiaasta. Huh, onneksi en ole ainoa "laiska" äiti. Eikä mitään, kukin tyylillään ja jos intoa on aiemmin niin mikä jottei. Henk.koht ajattelen että luonto antaa tämänkin asian mennä painollaan. Mun poika vasta 1v7kk ja aika mitätöntä on meidän pottailu ja saapi ollakin kunnes siinä tuntuu olevan jotain mieltä.

meillä poika oppi kyllä käymään potalla pissalla jo ennen 2v ikää, mutta kakkaa ei suostunut tekemään kuin vaippaan. Hiukan ennen 3v synttäriä sitten hoksasi, että pottaa voi myös kakata eikä vaippaan. Meni aina kakkaamaan jonnekin piiloon ja halusi vaipan. Luulin, että kakkaa vaippaan lopun elämänsä, mutta sitten vaan yhtenä päivänä ilmoitti kakkaavansa pottaa ja pöntölle. Yövaippaa tarvitsee edelleen, vaikka täytti juuri 4v, mutta joutuisin herättämään pissalle 2-3 kertaa yössä ja neuvolassa sanoivat, että niin ei saa missään tapauksessa tehdä vaan annatte vaipan olla vielä. Ollaan muutaman kerran kokeiltu olla yö ilman vaippaa, mutta sänky on aivan likomärkä jo ennen puolta yötä,

Alkuperäinen kirjoittaja Merili:
Ihana ketju! Paineita luo kuulla pääosin kuinka monen vauvaa on potalla istutettu puolivuotiaasta. Huh, onneksi en ole ainoa "laiska" äiti. Eikä mitään, kukin tyylillään ja jos intoa on aiemmin niin mikä jottei. Henk.koht ajattelen että luonto antaa tämänkin asian mennä painollaan. Mun poika vasta 1v7kk ja aika mitätöntä on meidän pottailu ja saapi ollakin kunnes siinä tuntuu olevan jotain mieltä.

Elä huoli,meillä aloitettiin tuon pojan kanssa pottailu jo heti kun alkoi istumaan. =) Mutta kun ei ole valmiuksia niin ei ole.Mielestäni ei ole järkeä ottaa vaippaa pois ennen kuin lapsi osa itse mennä vessaan.Muuten saa koko ajan kysellä,että mennäänkö vessaan ja käyttää ja huolehtia ettei tule vahinkoja. Vertailun vuoksi meidän kuopus,jota ei ole ikinä samalla lailla käytetty potalla kuin tuota esikoista,mutta alkoi itse käymään ja nyt on tasan 2v ja sanoo kun on hätä.Eli hiukkasen turhaa työtä oli tuon esikon kanssa =) =)

Kiitos. "Kiva" kuulla että on muitakin. Joo, jotenkin tiedän että ei vielä mitään hätää tai kiirettä ole, mutta vaan harmittaa. Toivon että alkukesä olis lämmin niin vois sittää jättää vaipan pois. poika on välillä itsekin sanonut että kesällä sitten pissaa puskaan. Mutta noi kakat harmittaa kun ei edes ilmoita että kakka on tullut. Sit kun alkaa haisemaan niin huomaa että onkin kakannut. Ja kun kakkaa monta kertaa päivässä, melko löysät. Välillä olen miettinyt että onko jotain allergiaa tms, täytyy 3v neuvolassa ottaa puheeksi.
Välillä itsellä menee melkein raivoamiseksi kakkavaippojen siivous, täytyis vaan yrittää hillitä ja olla stressaamatta.

Hei gluteus maksimus, meillä oppi 4,5-vuotias vähitellen yökuivaksi, kun tosiaan huomasimme, että ekat pissat tulee heti tunnin/kahden kuluttua nukahtamisesta. Käytettiin siinä vaiheessa sitten pissalla ja toisen kerran sitten aamuyöllä ja hyvin pian tuon herättämisen sai vähentää yhteen ja sitten kokonaan pois - lapsi alkoi heräämään itse pissalle ja nyt 5v3kk:n ikäisenä ei tarvitse siis vaippaa enää ja eikä vahinkojakaan tule kuin todella harvoin. Iso juttu oli myös se, että lapsi halusi itsekin vaiposta pois, kun oli saanut pari onnistunutta yötä alleen ja ilmoitti itse iltapalalla ettei halua juoda ettei tule pissat. Iltapalalla saattaa nyt kyllä jo juoda, mutta ainoastaan suun kostukkeeksi. Aattelin vain kertoa, että tuota kannattaa kuitenkin kokeilla jos jaksaa - meillä se kuivuus oli sitten yölläkin opettelun ja pienen panostamisen tulosta.

Meillä ensimmäinen poika oppi kuivaksi n. 2v3kk. Toinen ei ymmärtänyt touhusta mitään, ei vaikka isompi näytti mallia ja kaikki mahdolliset konstit kokeiltiin. 2,5-v. hän tajusi asian, mutta pissa tuli lattialle puolen tunnin välein. Niinpä annoin vaipan vielä olla. Nuorempi oppi kuivaksi vähän ennen 3-v. kun monta kertaa päivässä sanoin, että housuun ei saa pissata, ja tietysti pitää olla säännöllinen pottausrytmi. Kehuin kovasti jos vaippa oli kuiva vessaan mennessä. Edelleenkin pitää viedä pissalle säännöllisin välein, koska lapsi ei osaa tunnistaa pissahätää.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Hei gluteus maksimus, meillä oppi 4,5-vuotias vähitellen yökuivaksi, kun tosiaan huomasimme, että ekat pissat tulee heti tunnin/kahden kuluttua nukahtamisesta. Käytettiin siinä vaiheessa sitten pissalla ja toisen kerran sitten aamuyöllä ja hyvin pian tuon herättämisen sai vähentää yhteen ja sitten kokonaan pois - lapsi alkoi heräämään itse pissalle ja nyt 5v3kk:n ikäisenä ei tarvitse siis vaippaa enää ja eikä vahinkojakaan tule kuin todella harvoin. Iso juttu oli myös se, että lapsi halusi itsekin vaiposta pois, kun oli saanut pari onnistunutta yötä alleen ja ilmoitti itse iltapalalla ettei halua juoda ettei tule pissat. Iltapalalla saattaa nyt kyllä jo juoda, mutta ainoastaan suun kostukkeeksi. Aattelin vain kertoa, että tuota kannattaa kuitenkin kokeilla jos jaksaa - meillä se kuivuus oli sitten yölläkin opettelun ja pienen panostamisen tulosta.

Kiitos neuvosta! Täytyy alkaa kokeilla. Olen miettinyt myös, että toisin töistä vuodesuojia ja vuoraisin sängyn niillä. Pitää oikeasti alkaa kokeilemaan. Poika haluaisi itsekin olla jo ilman vaippaa.

Lukematta muiden viestejä vastaan:
meillä tyttö on 3 v 11 kk ja käyttää yöllä vaippaa. On joitakin kuukausia herännyt yöllä pissahätään, mutta ei ole uskallettu jättää vaippaa vielä pois, vasta sitten kun nukkuu läpi yön ilman "pissaherätystä". Päiväkuiva oli 2,5-vuotiaana.
Jotkut kaverit ovat hätäilleet lastensa kuivaksi oppimisen kanssa ja kokeilleet n. 2-vuotiaille mm. sukkahousuja (kastuvat ikävän märiksi ja pissa valuu nilkkoihin saakka --> lapsi oppii sen, siis ikävän tunteen, myötä kuivaksi) ja harkkahousuja, jotka pitävät kyllä yhden pissan, mutta jäävät märiksi ja ovat siis tylsän tuntuiset päällä. Harkkahousuja saa hyvin käytettyinä, aika edullisestikin.
Kokeile näitä konsteja?

Tuo vanhempi tuli kuivaksi n. 3v ja 1 tai 2kk. n.2v rupes kyllä kakkalla käymään ja välillä pissallakin, mut sit ei suostunu yhtäkkiä ees istuu sen enempää potal ku supistajallakaan.
Ensin meni hermot äitillä, mut ku en enää asiaan kiinnittänyt huomiota ja vessassa sijotin potan ja supistajan vähä sivuun ni ei aikaakaan ku neiti kaivo ne ite esille ja taas kelpas. Sen jälkeen alko kakkat aina tulee pottaan ja päivä päivältä useemmin myös pissat. Neuvolassa täti oli (2v) oikeen huolissaan ja kyseli onko meillä vanhemmilla ollut poikkeuksellisen pitkää kastelua, kun kuulemma sekin periytyy;) Lopetti ku kysyin et ens vuonnako pitää jo lukea. En pitänyt itse sitä myöhäisenä silloin, enkä vuotta myöhemminkään. Itse tiedän paljon lapsia jotka tulleet kuiviksi n.3v, joten mielestäni ihan ok aikaan tuli neiti kuivaksi.

Yhteistyössä