Kenellä on kokemusta lapselle maksettavasta perhe-eläkkeestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaipaisin kokemuksia miten menetellään. Sain juuri päätökset lapselle maksettavasta perhe-eläkkeestä ja summa on useita satoja euroa. Summa maksetaan toistaiseksi mun tilille. Sain myös maistraatista ohjeet joissa pyydettiin selvitystä lapsen omaisuudesta. Kysymys onkin nyt, että onko perhe-eläke sellainen tulo josta olen tilivelvollinen maistraattiin? Pitäisikö eläke ohjata lapsen omalle tilille? Mikä on kohtuullinen määrä jonka eläkettä saa käyttää lapsen elatuksen toisen vanhemman kuoltua? En missään nimessä halua toimia väärin tai lapsen edunvastaisesti. En vaan ymmärrä mitä saan/voin tehdä ja mitä en.

Kokemusta ei ole mutta kaverilta olen ymmärtänyt että lapsen varallisuudesta maistraattiin toimitettava lappu on siitä hänen perimästään omaisuudesta. Sun täytyy siitä huolehtia vastuullisesti niin ettet "hukkaa" tuota omaisuutta. Mutta eläke olisi sitten tarkoitettu juuri niihin juokseviin kuluihin, mitä lapsiperheessä aina on. Tavallaan korvaamaan sitä että se toinen vanhempi ja elättäjä puuttuu.

[QUOTE="vieras";27208666]Kokemusta ei ole mutta kaverilta olen ymmärtänyt että lapsen varallisuudesta maistraattiin toimitettava lappu on siitä hänen perimästään omaisuudesta. Sun täytyy siitä huolehtia vastuullisesti niin ettet "hukkaa" tuota omaisuutta. Mutta eläke olisi sitten tarkoitettu juuri niihin juokseviin kuluihin, mitä lapsiperheessä aina on. Tavallaan korvaamaan sitä että se toinen vanhempi ja elättäjä puuttuu.[/QUOTE]

Näin.

Ja siitä omaisuudesta joutuu selvittämään maistraattiin vain jos ylittää 15000e tai 20000e, en oo varma kumpi summa.
Eläke on tavallaan sama kuin elatusmaksu olisi.

8 vuotta kokemusta näistä.

Lapsella tulee yleensä olla joku uskottu mies, joka katsoo, ettei vanhempi laita "lapsen rahoja" omaan taskuun. Meillä se oli läheinen setä ja jos jotain isompaa ostettiin, niin tämä setä oli tietoinen asiasta ja siitä, että lapsen tililtä otettiin rahaa mm. harrastusmenoihin jne...
Tavallaan se eläke on sama kuin lapsilisä, mutta sen käyttöä pitää valvoa paremmin. Lapsilisien käyttöähän ei valvota mitenkään ja vanhemmat voivat vaikka ryypätä sillä rahalla.

Lapsen omaisuus tarkoittaa munkin mielestä sitä osaa jonka lapsi on perinyt, eikä se tarkoita sitä eläkettä.

Lapsella tulee yleensä olla joku uskottu mies, joka katsoo, ettei vanhempi laita "lapsen rahoja" omaan taskuun. Meillä se oli läheinen setä ja jos jotain isompaa ostettiin, niin tämä setä oli tietoinen asiasta ja siitä, että lapsen tililtä otettiin rahaa mm. harrastusmenoihin jne...
Tavallaan se eläke on sama kuin lapsilisä, mutta sen käyttöä pitää valvoa paremmin. Lapsilisien käyttöähän ei valvota mitenkään ja vanhemmat voivat vaikka ryypätä sillä rahalla.

Lapsen omaisuus tarkoittaa munkin mielestä sitä osaa jonka lapsi on perinyt, eikä se tarkoita sitä eläkettä.

Siis eikö tuo uskottu mies ja edunvalvoja ole suunnilleen sama asia?
Ei meillä ketään muita ole kuin minä lapsen edunvalvoja ja teen vuositilin maistraattiin. Olen ymmärtänyt että jos on aihetta epäillä että vanhempi käyttäisi omaisuutta lapsen edun vastaisesti niin sitten ulkopuolinen edunvalvoja.

Ei minun lapsellani mitään uskottua miestä tai naista ole, vaikka lapsella ryhmähenkivakuutuksesta saatuja rahoja ja perintöjä tilillä huomattava summa. Vanhempi on lähtökohtaisesti lapsen edunvalvoja, joka toimittaa vuositilin maistraattiin kerran vuodessa. Ehkä tosiaan jos on epäilystä tai näyttöä lapsen rahojen hassaamisesta vanhemman omiin tarkoituksiin, määrätään lapselle ulkopuolinen edunvalvoja. Vuositilin täyttöohjeessa lukee muistaakseni että alle 500 euron perhe-eläkkeestä ei selvitystä tarvitse antaa, mutta sen yli menevä osuus olisi suositeltavaa sijoittaa johonkin. Perhe-eläke korvaa kuolleen vanhemman osuuden lapsen elatuksesta, ja sitä voi käyttää samoihin tarkoituksiin kuin esim. elatusmaksuja. Meillä lapsen saama eläke on noin 240 euroa, eikä se ole meillä mitenkään korvamerkittyä rahaa kuten eivät lapsilisätkään.

Ei minun lapsellani mitään uskottua miestä tai naista ole, vaikka lapsella ryhmähenkivakuutuksesta saatuja rahoja ja perintöjä tilillä huomattava summa. Vanhempi on lähtökohtaisesti lapsen edunvalvoja, joka toimittaa vuositilin maistraattiin kerran vuodessa. Ehkä tosiaan jos on epäilystä tai näyttöä lapsen rahojen hassaamisesta vanhemman omiin tarkoituksiin, määrätään lapselle ulkopuolinen edunvalvoja. Vuositilin täyttöohjeessa lukee muistaakseni että alle 500 euron perhe-eläkkeestä ei selvitystä tarvitse antaa, mutta sen yli menevä osuus olisi suositeltavaa sijoittaa johonkin. Perhe-eläke korvaa kuolleen vanhemman osuuden lapsen elatuksesta, ja sitä voi käyttää samoihin tarkoituksiin kuin esim. elatusmaksuja. Meillä lapsen saama eläke on noin 240 euroa, eikä se ole meillä mitenkään korvamerkittyä rahaa kuten eivät lapsilisätkään.

Tätä mä mietin just kun lapsen eläke on n. 800e. Missään nimessä en siis hänen elättämiseen tarvitse tuota summaa kuukaudessa, ja onhan mulla vanhempana myös elatusvelvollisuus. Eli tuleeko teillä eläke sun tilille vai lapsen tilille? Voiko sen sopia maistraatin kanssa, että jos se raja on tuo 500e, että eläke tulee mun tilille ja siirrän joka kuukausi ylimenevän osuuden lapsen tilille, vai toisinpäin? Vai onko se todellisten kustannusten mukaan eli kuittia jokaisesta lapselle ostetut tavarasta?

Kannattaa laittaa raha silti omalle tilille, koska kun lapsi kasvaa, niin menoja voi olla enemmän esim. opiskelu, autokoulu ja muut. Lapsen vuoksi tarvitsee myös isomman asunnon. Ei ole siis tarkoitus, että vaan ruoka- ja vaatemenot ym. lasketaan.

Yhteistyössä