Kenelläkään kokemuksia OIKEUDENKÄYNNEISTÄ TAPAAMISIIN liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynytlähiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynytlähiäiti

Vieras
Meillä on sellainen tilanne, että isä ei halua suostua allekirjoittamaani sopimukseen perjantai - maanantai - tapaamisista joka toinen viikonloppu, vaan haluaa pe-su tapaamiset kiireisiinsä vedoten, eikä halua järjestellä asioitaan niin, että maanantaipalautukset onnistuisivat. Minulla on selkeät perustelut maanantaille, joita en tässä käy nyt erittelemään. Lastenvalvojan mielestä allekirjoittamani sopimus oli oikein asiallinen ja hänen mukaansa miehen tulisi käsittää, että sen hyväksyminen olisi hänen etunsa.

Mies haluaa viedä asian oikeuteen. Lastenvalvoja kannusti minua odottamaan oikeudenkäyntiä, koska uskoi, ettei miehen kanssa voi muuten päästä yhteisymmärrykseen.

Osaako kukaan kertoa, minkälainen prosessi oikeudenkäynti tulee olemaan?

En pysty uskomaan että minkään oikeus voi määrätä ,että isän on pakko pitää lasta maanantaihin asti , jos ei itse halua.
Ei ketään voi myöskää pakottaa ottamaan/tapaamaan lasta jollei halua.

Toivottavasti saat asiat järjestymään!

niin ikävää kuin se onkin, isän ei ole pakko ottaa lapsia vaikka ollenkaan, mutta jos isä haluaa tavata lapsia, hänellä on oikeus tavata.
Onko teillä pitkät välimatkat kuskata lapsia äidiltä-isälle?

Ei se ole sopimus jos sen vain sinä olet allekirjoittanut, se on vain ehdotus jonka sinä olet hyväksynyt mutta hän ei. Jos isä ei halua lasta pitää maanantaihin, mikään oikeus ei häntä siihen voi pakottaa. Mitäs sinä sitten teet kun hän palauttaa lapsen sunnuntaina, et ota vastaan?

[QUOTE="vieras";25573479]niin ikävää kuin se onkin, isän ei ole pakko ottaa lapsia vaikka ollenkaan, mutta jos isä haluaa tavata lapsia, hänellä on oikeus tavata.
Onko teillä pitkät välimatkat kuskata lapsia äidiltä-isälle?[/QUOTE]

Isällä on tapaamisoikeus, ei -velvollisuutta. Vaikka isä allekirjoittaisikin tapaamissopimuksen tai asiasta oikeudessa sovittaisiin, ei isällä silti ole mitään pakkoa sopimusta noudattaa.
Valitettavaa, mutta totta :(

Lastenvalvoja oli mieltä, että isä on heikoilla, jos vaatii oikeudessa pe-su äidin tarjotessa pe-ma. Oikeus hänen mukaansa voi hyvinkin katsoa, ettei isällä ole haluakaan tavata lasta, jollei pysty järjestämään palautuksia maanantaisin.

Lisätietona se, että pe-su- järjestelyä on kokeiltu puoli vuotta, eikä se toiminut. Isä ei pysty sitoutumaan aikatauluihin ja kontrolli/hallinta ja henkinen väkivalta on huomattavaa tapaamisiin liittyen. Ei ole lapsen edun mukaista, että isä kohtaa äitiä haku- tai luovutustilanteissa. Arkena päiväkoti on mahdollinen vaihtopaikka.

[QUOTE="vieras";25573503]Ei se ole sopimus jos sen vain sinä olet allekirjoittanut, se on vain ehdotus jonka sinä olet hyväksynyt mutta hän ei. Jos isä ei halua lasta pitää maanantaihin, mikään oikeus ei häntä siihen voi pakottaa. Mitäs sinä sitten teet kun hän palauttaa lapsen sunnuntaina, et ota vastaan?[/QUOTE]

Tällä hetkellä olemme sopimuksettomassa tilassa ja olen yksinhuoltaja. Tapaamisia ei tällä hetkellä ole.

[QUOTE="jep";25573514]Isällä on tapaamisoikeus, ei -velvollisuutta. Vaikka isä allekirjoittaisikin tapaamissopimuksen tai asiasta oikeudessa sovittaisiin, ei isällä silti ole mitään pakkoa sopimusta noudattaa.
Valitettavaa, mutta totta :([/QUOTE]

Tämän tiedän kyllä. Isä syyttää minua tapaamisten estämisestä, koska vaadin mahdotonta. Pelkään miestä, joten en voi häntä tällä hetkellä tavata. Yritin ehdottaa sopimusta lastenvalvojan ohjeiden mukaan, jossa meidän kanssakäymisemme on suljettu pois, mutta tapaamiset kuitenkin onnistuvat. Koska pelkään miestä, on lastensuojeluilmoituskin tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytlähiäiti;25573557:
Tämän tiedän kyllä. Isä syyttää minua tapaamisten estämisestä, koska vaadin mahdotonta. Pelkään miestä, joten en voi häntä tällä hetkellä tavata. Yritin ehdottaa sopimusta lastenvalvojan ohjeiden mukaan, jossa meidän kanssakäymisemme on suljettu pois, mutta tapaamiset kuitenkin onnistuvat. Koska pelkään miestä, on lastensuojeluilmoituskin tehty.

Jos tilanne on näin vaikea, odottaisin tosiaan rauhassa, että mies vie asian oikeuteen.
Onko sulla konkreettisia todisteita henkisestä väkivallasta? Niitä olisi hyvä olla oikeutta varten.
Uskoisin sun olevan vahvoilla oikeudessa, kun olet ehdottanut laajempaa tapaamisoikeutta isälle. Ei tosiaan vaikuta siltä, että yrittäisit estää tapaamiset.
Tsemppiä!

Tekstiviestejä ja sähköposteja on sekä kirjattuna ylös kaikki viimeisen puolen vuoden tapaamiset, joissa edellisen sopimuksen palautusaikataulu ei onnistunut kertaakaan.

Exä ei oo koskaan suostunu allekirjoittamaan mitään virallista paperia, koskien lasten tapaamista, ja toisaalta aika turhaahan se tavallaan onkin..Hällä on oikeus, ei velvollisuus, tavata lapsiaan, ja jos päättää jättää käyttämättä tuota oikeutta, ei siinä paljon paperinpalat paina.

tiedän vaan, että kalliiksi on tullut kun asia vietiin oikeuteen, asianajajat kiittää-
onko kunnassasi esim ensi- ja turvakoti tms? voiko vaihto tapahtua muualla kuin päiväkodissa?

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytlähiäiti;25573648:
Tekstiviestejä ja sähköposteja on sekä kirjattuna ylös kaikki viimeisen puolen vuoden tapaamiset, joissa edellisen sopimuksen palautusaikataulu ei onnistunut kertaakaan.

Inhottava tilanne, voimia sinne!
Edeleen kyllä ihmettelen, miksi tullaisen isän halutaan tapaavan lasta, itse vaatisin ehdottomasti valvottuja tapaamisia!!! Äidin tehtävä on suojella lasta.

tiedän vaan, että kalliiksi on tullut kun asia vietiin oikeuteen, asianajajat kiittää-
onko kunnassasi esim ensi- ja turvakoti tms? voiko vaihto tapahtua muualla kuin päiväkodissa?

Olen kysellyt vaihtoehtoja, mutta meillä ei ole tällaista. Lastenvalvoja otti valvotut tapaamiset puheeksi, mutta kertoi samalla, että resursseja niille ei tällä hetkellä ole.

Mies on aina saanut kaiken periksi minulta, olen ollut ihan kynnysmatto ja hajosin suhteen aikana ihan täysin. Mies on huutanut, riehunut, paennut paikalta (mm. lapsen laskettuna päivänäkin) jättäen minut yksin, ollut vastaamatta puhelimeen, ollut vuosia työttömänä vaatien minulta rahaa jne. Nyt haluan suojella itseäni ainakin, koska lasta en pysty - hänellähän on oikeus tavata myös etävanhempaansa. Olen yrittänyt tukea tapaamisia, mutta itse en häntä voi tavata.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;25573689:
Inhottava tilanne, voimia sinne!
Edeleen kyllä ihmettelen, miksi tullaisen isän halutaan tapaavan lasta, itse vaatisin ehdottomasti valvottuja tapaamisia!!! Äidin tehtävä on suojella lasta.

En minä tapaamisia halua. Mies niitä vaatii ja haluaa syyttää minua tapaamisten estämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytlähiäiti;25573710:
En minä tapaamisia halua. Mies niitä vaatii ja haluaa syyttää minua tapaamisten estämisestä.

Sinulla on mahdollisuus vaatia valvottuja tapaamisia, näytä lastenvalvojalle tekstiviestit ja sähköpostit! Kyllä sun pitää uskaltaa taistella lapsesi hyvinvoinnion vuoksi!

Onko lapsen edun mukaista että on isällään niin pitkään? Itse muistan etävanhemman tapaamisviikonloput omasta lapsuudestani tosi ahdistavina, ja minä jouduin olemaan siellä ainoastaan yhden yön kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytlähiäiti;25573383:
Meillä on sellainen tilanne, että isä ei halua suostua allekirjoittamaani sopimukseen perjantai - maanantai - tapaamisista joka toinen viikonloppu, vaan haluaa pe-su tapaamiset kiireisiinsä vedoten, eikä halua järjestellä asioitaan niin, että maanantaipalautukset onnistuisivat. Minulla on selkeät perustelut maanantaille, joita en tässä käy nyt erittelemään. Lastenvalvojan mielestä allekirjoittamani sopimus oli oikein asiallinen ja hänen mukaansa miehen tulisi käsittää, että sen hyväksyminen olisi hänen etunsa.

Mies haluaa viedä asian oikeuteen. Lastenvalvoja kannusti minua odottamaan oikeudenkäyntiä, koska uskoi, ettei miehen kanssa voi muuten päästä yhteisymmärrykseen.

Osaako kukaan kertoa, minkälainen prosessi oikeudenkäynti tulee olemaan?

ja täysin ammatti kokematon on sinun lasten sosku tantta. SE ei saa olla kenenkään muu kuin lasten puolella!!! Teillä on riitaa ja vaikuttaa lapsiin. Soskun tantan pitäs olla sovittelija ei puolen ottaja!!!!

[QUOTE="vieras";25574091]ja täysin ammatti kokematon on sinun lasten sosku tantta. SE ei saa olla kenenkään muu kuin lasten puolella!!! Teillä on riitaa ja vaikuttaa lapsiin. Soskun tantan pitäs olla sovittelija ei puolen ottaja!!!![/QUOTE]

Hänen on vaikea ottaa kantaa tai ohjeistaa isää missään, koska isä ei edes tule tapaamisiin. L.valvoja ei ole selkeästi ottanut puolta, mutta tukee minua pyrkimyksissäni saada joku sopimus aikaan. Hän kuitenkin epäilee, että mies on vastahankainen kaikessa, koska on sitä ollut tähänkin saakka.

Yhteistyössä