kenelläkään välit poikki omiin vanhempiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija-71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija-71

Vieras
Ihan pikagallupina kysyn, miten muut, joilla mahdollisesti välit poikki omaan lapsuudenperheeseen, pärjäävät? Vai pärjäävätkö?

Oma lapsuuteni oli kamala, henkisesti häiriintyneen väkivaltaisen isäni "orjana". Isäni ei ole todellakaan terve, vaan nauttii toisten hädästä, kärsimyksestä ja pelosta, ja sainkin koko lapsuuteni ajan elää jatkuvassa pelossa isän väkivallantekojen ja henkisen nöyryytämisen alaisuudessa.

Aikuisiällä meno jatkui väkivaltauhkailuina ja pari kertaa käsiksi käymisellä. Kun omat lapset syntyivät niin uhkailu siirtyi heihin. Isäni on uhannut omaa, lasteni ja perheeni terveyttä ja henkeä joten olen joutunut muuttamaan eri paikkakunnalle turvallisuussyistä ja laitoin välit poikki. Äitini on täysin isän alamainen ja koska isä on kieltänyt äidiltäni yhteydenpidon minuun niin äiti haluaa tässä asiassa miellyttää isää.

No, varsinainen "juttu" on se, että vaikka välien poikkaisu helpotti omaa psyykkistä jaksamistani niin ongelmaksi tuli MUU MAAILMA eli lähinnä sukulaiset ja tutut. On todella ongelmallista että minua jatkuvasti paheksutaan asian tiimoilta, tivataan olenko käynyt vanhempieni luona, miksen hoida vanhenevia vanhempiani ja miksi vanhemmiltani viedään isovanhemmuuden ilo. Työkaverit ym. puolitutut ovat kovia tuomitsemaan sen että miten voin olla julma ja paha lapsi kun en pidä yhteyttä vanhempiini.

Nämä taivastelut ja jeesustelut on tavallaan pakko niellä, siellä en oikein voi alkaa selittelemään miksi näin on käynyt ja mitä on tapahtunut. En oikein halua - enkä ehkä osaa tai pystykään - kauheista lapsuudenkokemuksistani puhumaan.

Minulle asia näyttäytyy niin että on valtavat paineet siihen että pitäisi olla "ihanaa isovanhempien laatuaikaa lastenlasten kanssa" ja "pitäisi viettää kaikki joulut ja juhlat yhdessä" ja nyt kun en näin tee, niin olen jotenkin epäonnistunut tai ITSE syyllinen tilanteeseeni. Olen totta vie yrittänyt asioita puhua ja keskustella mutta henkisesti sairaan psykopaatin kanssa ei todellakaan voi keskustella tai neuvotella - ihmiset jotka tietävät tämän lajityypin tietänevät mitä tarkoitan.

Ongelma on siis varmaan osin omani, tiedän että paineista ei pitäisi piitata tai asiasta välittää, mutta minulle tämä päätös on osoittautunut todella raskaaksi - ei siis vanhempieni takia vaan ympäirövän suvun ja verkoston. En jaksa uskoa että olen maailman ainoa ihminen joka ei voi pitää yhteyttä omiin vanhempiinsa - siltä kuitenkin usein tuntuu kun kaikki lapsiperheet hehkuttavat sitä onnea miten lapset viedään mummolaan, miten käydään etelässä kolmen sukupolven perhereissulla jne jne.

Mielelläni kuulisin miten muut mahdollisesti samankaltaisessa tilanteessa olevat ovat jakseneet päätöksensä kanssa elää.

Ai niin, isäni ei ole saanut hoitoa sairauteensa koska ei myönnä itsessään mitään vikaa. Hänen luonnehäiriönsä on kyllä jossain määrin jo sukulaisten tiedossa, mutta niinhän se on että jos ihminen itse ei halua parantunua niin vaikea on pakkohoitoonkaan ihmistä saada...

Asian piilottelu on kaikista raskainta. Mielestäni se helpottaisi omaasi ja muidenkin oloa jos vain kylmän rauhallisesti sanot, että isäsi on mielisairas, eikä yhteydenpito hänen kanssaan onnistu. En usko, että kukaan sen jälkeen pahemmin kyselisi.

Alkuperäinen kirjoittaja friidu:
Asian piilottelu on kaikista raskainta. Mielestäni se helpottaisi omaasi ja muidenkin oloa jos vain kylmän rauhallisesti sanot, että isäsi on mielisairas, eikä yhteydenpito hänen kanssaan onnistu. En usko, että kukaan sen jälkeen pahemmin kyselisi.

Kyllä mäkin yrittäisin opetella vastaamaan jotain ainakin työkavereiden ym. uteluihin. Oletko ajatellut terapiaa, jonka avulla voisit yrittää päästä ongelmasta eroon? Jos oppisit olemaan avoimempi ongelmasta, vähentäisikö se muiden aiheuttamaa syyllisyyttä?

olen käynyt ns. kognitiivisessa lyhytterapiassa, mielestäni siitä ei ollut muuta apua kuin se että ammatti-ihminen vahvisti isäni olevan henkisesti sairas - asia jonka tiesin jo ennestäänkin. Ns. pitkäterapiaan en ole vielä hakeutunut, sehän kestää useamman vuoden (ja tulee myös kalliiksi, vaikka jotain KELAn tukea saisikin).

Alkuperäinen kirjoittaja pohdiskelija-71:
Ai niin, isäni ei ole saanut hoitoa sairauteensa koska ei myönnä itsessään mitään vikaa. Hänen luonnehäiriönsä on kyllä jossain määrin jo sukulaisten tiedossa, mutta niinhän se on että jos ihminen itse ei halua parantunua niin vaikea on pakkohoitoonkaan ihmistä saada...

Luonnehäiriöisiä ei panna pakkohoitoon, se ei ole sairaus.

En tarkoita vähätellä sitä miten raskasta se on läheisille, mutta silti psyykkisesti sairaita ja luonnehäiriöisiä ei saisi panna samaan kategoriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:

Kyllä mäkin yrittäisin opetella vastaamaan jotain ainakin työkavereiden ym. uteluihin. Oletko ajatellut terapiaa, jonka avulla voisit yrittää päästä ongelmasta eroon? Jos oppisit olemaan avoimempi ongelmasta, vähentäisikö se muiden aiheuttamaa syyllisyyttä?

Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi avautua vieraille henkilökohtaisista asioista?!

Alkuperäinen kirjoittaja apua-papua:

Ei olekaan mikään pakko. Mutta kyllähän syyn kertominen voi auttaa kysyjää ymmärtämään, että miksi on "hirveä" lapsi, ettei pidä yhteyttä. Jos ei mitään kerro, niin oletettavasti saakin paheksuntaa osakseen ja se pitää vaan kestää.

Ei olekaan mikään pakko. Mutta kyllähän syyn kertominen voi auttaa kysyjää ymmärtämään, että miksi on "hirveä" lapsi, ettei pidä yhteyttä. Jos ei mitään kerro, niin oletettavasti saakin paheksuntaa osakseen ja se pitää vaan kestää.

Tämähän se on se ongelman ydin... kerran olen kokeillut kertoa mistä oma "hirveyteni" johtuu, ja kuulija oli vain kauhistuneen näköinen eikä sen jälkeen enää ole pitänyt yhteyttä... ilmeisesti siis omaa syytäni on sekin että olen ollut psykopaatin uhri ja joutunut väkivallan kohteeksi!

muilta ei aina oikein tule ymmärrystä...

Mulla juopot vanhemmat jotka tehneet paljon pahaa meille lapsille joten en ole tahtonut että edes tapaavat lapsenlapsia. Kun tuttavat kyselevät vaikkapa ollaanko lomalla menossa vanhempieni luo, sivuutan asian vain toteamalla että heillä on muita lomasuunnitelmia. Tai olen sanonut että välimatka on niin pitkä että ollaan vaan omalla porukalla. Tai jos joku kysyy auttavatko lastenhoidossa, olen sanonut että alkavat jo olla niin huonokuntoisia ettei heistä ole apua. En kerro että välimatkan pituus on lähinnä henkinen ja huonokuntoisuuden syynä on viina, koska juurikin olen saanut aiemmin osakseni paheksuntaa, lapsen kun vissiin pitäisi aina oman ja lastensa hyvinvoinnin kustannuksella ottaa kaikki p.aska vastaan sellaiselta ihmiseltä jota nimitetään Äidiksi tai Isäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:

Tämähän se on se ongelman ydin... kerran olen kokeillut kertoa mistä oma "hirveyteni" johtuu, ja kuulija oli vain kauhistuneen näköinen eikä sen jälkeen enää ole pitänyt yhteyttä... ilmeisesti siis omaa syytäni on sekin että olen ollut psykopaatin uhri ja joutunut väkivallan kohteeksi!

muilta ei aina oikein tule ymmärrystä...

Jos jokin asia on liian kamala, niin ihminen eivät halua uskoa siihen.

Ihan kuin olisit kirjoittanut omasta perheestäni! Henkinen väkivalta kaikkia perheenjäseniä kohtaan oli jatkuvaa, fyysistä harvemmin mutta sitäkin useammin sillä uhkailua (mm aseella!!!). Parikymppiseksi asti jaksoin "ymmärtää" kuten hyvän lapsen kuuluu. Lopulta oli pakko katkaista välit kokonaan tai olisin musertunut itsekin täysin. Alkuun oli hyvin hankalaa. Pidin itseäni surkeana ja kiittämättömänä lapsena. Vuoden päästä "erosta" huomasin lopulta, kuinka ihanan helpottavaa oli elää ilman jatkuvaa piinaa. Päivääkään en ole katunut, kymmenen vuotta mennyt jo ilman yhteydenottoja. En todellakaan jaksaisi enää sitä pelkoa. Enkä uskalla ajatellakaan, että laittaisin omat lapseni altistumaan sille sairaalle touhulle.

Välirikosta vanhempiin tietävät vain läheisimmät ystävät. Työpaikalla en asiasta puhu, välttelen kysymyksiä kuten nimimerkki "harmaana". Vanhempani "asuvat kaukana" ja "ovat kiireisiä" ja "heillä on muuta menoa".
Sukulaisten kanssa en ole voinut olla yhteyksissä, sillä he eivät valintaani halua ymmärtää mitenkään. Toisaalta sukulaisiakaan ei enää viimeisinä vuosina ollut montaa jäljellä, sillä täyspäisimmät laittoivat itse välit poikki vanhempiini...

En osaa ajatella, että jäisin jostain paitsi. Minun elämäni vain meni näin -ja nyt vasta hyvin meneekin. Lapsetkaan eivät kärsi, sillä heillä on muita "vanhempia" aikuisia läsnä arjessa. En ole koskaan edes kuullut lasten kyselevän tai kaipailevan isovanhempia. Heille on aina ollut normaalia, että isovanhempia "ei ole".

Toivoisin, että ap jaksat pitää pintasi vaikka muu maailma syyllistää sinua. He eivät ole eläneet ja kokeneet sitä, mitä sinä. Ns "pumpulissa" eläneet eivät osaa aavistaakaan, mitä kotiovien taakse kätkeytyy. Uskon, että olet valintaasi tarpeeksi pohtinut ja viisaasti valinnut. Anna toisten pitää sinua hirviönä. Teet aivan oikein kun suojelet itseäsi ja perhettäsi sairailta ihmisiltä. Ethän laskisi tuntematontakaan pahantekijää kotiisi, miksi sinun siis pitäisi laskea tuttuakaan?

kiitos vastauksista. erityisesti edelliselle nimimerkille kiitos viestistäsi ja myös onnittelut siitä että olet selkeästi valintasi kanssa "sinut" - itse tässä yhä vielä seilaan syyllisyydentunteessa kun olen niin "paha ja kiittämätön" lapsi vanhempieni mielestä. Nämä kuviot ovat välillä tosi vaikeita!

Näin myös mulla, vain sillä erotuksella, että en ole näennäisesti laittanut välejä poikki. Siis mitään oikeita välejä ei ole ollut kohta 20 vuoteen, samoista syistä kuin ap:lläkin, mutta pidän silti näennäisesti vanhempiini yhteyttä. Eli soitan äidin kanssa kerran kuukaudessa ja käymme pari kertaa vuodessa. Muuta yhteydenpitoa ei ole eivätkä vanhempani tiedä aikuiselämästäni juurikaan mitään. Puhelujen ja käyntien aikanahan voi aina keskittyä pintaa koskeviin asioihin. Ja säihin. Lapseni välillä ihmettelevät tilannetta, mutta ovat jo ottaneet tilanteen annettuna. Omalle lähipiirilleni olen kuitenkin kokenut tarpeelliseksi kertoa, miksi välini vanhempiini ovat sellaiset kuin ovat. Vaikka ystävilläni on monenlaista kokemusta omien vanhempiensa kurjuuksista ym. niin yhtä selkeää psykopaattia mitä oma isäni on, ei muilla ystävilläni ole vanhempinaan ollut. Näin ollen koen ajoittain samaa hiljaista painostusta kuin ap, ystävien ihmettelyä ja toteamista, että eihän se nyt aina niin helppoa ole ollut heilläkään. Vain pari ystävääni, jotka ovat olleet naimisissa narsistin kanssa, ymmärtävät, mitä on elää psykopaatin vaikutuspiirissä ja miten se tuhoaa järjestelmällisesti kaiken hyvän.

Koska kuitenkin olen ollut rehellinen, niin vastaan myös kysyjille rehellisesti. Juurikin nämä vakiokysymykset yhteisistä lomista, isovanhempien osallistumisesta lasteni elämään, juhlapyhät. Kerron, että juuri näitä aikoja emme missään olosuhteissa voisi viettää yhdessä, koska ne pitäisi viettää pelon ja uhan ilmapiirissä, jolle en lapsiani altista. Huomaan, että kysyjä ei ymmärrä mitä tarkoitan ja että asia ikään kuin kääntyy minua vastaan, mutta en ole vielä keksinyt itseäni säästävämpää vastausta. Jos joka vuosi vastaan esimerkiksi joulusta jotain välttelevää, niin eihän se mene kauaa läpi. Miksi siis en olisi ainakin itselleni rehellinen, vaikka kysyjä ei sellaista rehellisyyttä tahtoisikaan vaan haluaisi puolestaan sen helpon vastauksen? Yleensä kysyjä tietävät taustastani ja siksikin vastaan suoraan, koska olen aikaisemminkin ollut rehellinen.

Uusille ihmisille olen kuitenkin ruvennut sanomaan jotain vähemmän paljastavaa tyyliin "vanhempani eivät osaa viettää juhlia muiden kanssa" tai "vanhempani eivät halua lähteä pois kotoaan". Nämä ovat ihan totta, tosin vain osa totuutta. Ei minun tarvitse kertoa, että isäni saattaa raivostua kesken juhlan tai tapaamisen kenelle vaan, ja äitini myötäilee vaan voin antaa ymmärtää, että he ovat vain vähän sosiaalisesti lahjattomia ja omissa oloissaan viihtyviä. Yleensä vielä kerron, että olen surullinen, että asiat ovat näin mutta en voi vanhemmilleni mitään.

Jaksamista. Pitkä terapia olisi kyllä paikallaan, ainakin minulle.

Täällä myös yksi. Kolme kuukautta nyt totaalisesti ilman yhteydenpitoa, eikä mitään ajatusta yjteyksiä pidellä. Isäni on täysi narsisti, ja äiti siinä jotenkin pompoteltavissa.

Kiittämättömän tyttären fiiliksiä täälläkin, eivätkä sukulaiset selkeästi ymmärrä ollenkaan.

tämä ehkä menee hiukan sivusta, mutta koska mietin asiaa usein, ajattelin kirjoitaa..
Minulla on sisarpuoli, yli kymmenen vuotta vanhempi minua. Hän katkaisi yhteydet äitiinsä ja sitä kautta myös meihin sisarpuoliinsa, jo yli kymmenen vuotta sitten. Kyseessä oli perintöön liittyvä riita.
Minä olen sen jälkeen mennyt naimisiin ja saanut kaksi lasta, joista hän ei ole tietoinen.
Hän on myös uusioperheellinen, kuten minäkin ja olisi ihana jutella asian tiimoilta hänen kansaan. Kasvatan itse lapseni niin että he eivät koe että isoveli ja sisko olisivat sisarpuolia päin vastoin. Kuitenkaan minun lapseni eivät tiedä että minulla on kaksi isosiskoa...
Ristiriita joka vaivaa.....

Yhteistyössä