Kenelläkkään suomenkielisellä "ummikolla" lapset ruotsinkielisessä päiväkodissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
Eli meillä menee poika 1v9kk syksyllä ruotsinkieliseen päivähoitoon ja itseäni on alkanut mietityttämään se etten itse puhu ruotsia tai edes ymmärrä sitä juuri ollenkaan. Poika itse tällä hetkellä puhuu jo paljonkin ruotsia ja isä on ruotsinkielinen.
Mitenköhän käytännön asiat sujuvat, vanhempainillat ym. Ensimmäinen ongelma ilmeni jo heti kun päätös tuli kotiin, ruotsiksi tietysti, miehen oli se minulle käännettävä. Ja mitenköhän hoitajat suhtautuvat päiväkodissa siihen etten puhu ollenkaan ruotsia?

Mielestäni oli niin hyvä juttu pojalle mennä ruotsinkieliseen päiväkotiin että se tukisi hänen kielenoppimistaan, mutta nyt jo epäröin. Kokemuksia?

Meilläkin menee lapset ruotsikieliseen hoitoon, kun menevät ja myös koulu tulee olemaan ruotsikielinen. Suomenkieli on kuitenkin niin vahva heillä että on parempi että menevät ruotsikieliseen. Ne paperit jotka tulee sieltä sitten niin saan kääntää niitä suomeksi miehelleni. Onhan se mullekin hyvää harjotusta ;) Eiköhän ne oo tottunu päiväkodeissakin, kun nuo kaksikieliset perheet ovat niin yleisiä nykyään ja onhan se sinullekin mahdollisuus oppia sitten edes vähän ruotsia...eikö?

Meillä oli poika ruotsinkielisessä päiväkodissa silloin kun vielä asuttiin Turussa. Mä olen suomenkielinen ja mies kaksikielinen.

Ihan hienosti meni ja kyllä siellä huomioidaan myös suomenkieliset vallan loistavasti. Mä kyllä ymmärrän tosi hyvin ruotsia ja puhunkin tuttujen kanssa. Jostain syystä vaan ujostuttaa käyttää ruotsia vieraiden kanssa. Siksi pojan hoitajan kanssa käytiin keskustelut niin että hän puhui mulle ruotsia (ei osannut suomea puhua mutta ymmärsi) ja mä puhuin hänelle suomea. Varmasti hauskan kuuloista, mutta molemmat ymmärsi toisiaan loistavasti :D .

Kannattaa olla myös itse aktiivinen ja suhtautua positiivisesti ruotsin kieleen yleensä. Kuuntele kun miehesi puhuu lapsilleen yms. Sellaisen perusosaamisen ruotsin kieleen saa kyllä aika nopeasti ja helposti jos ja kun vaan haluaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Eikö sinua itseäsi kiinnosta opetella ruotsinkieltä? :o

Kyllä minua kiinnostaa, pojan ja miehen välistä "keskustelua" kuunneltuani olen tietysti jotain oppinutkin. Kouluun en kylläkään aio lähteä sitä erikseen opiskelemaan.
Itse kävin kouluni maassa jossa ruotsia ei tosiaankaan opiskeltu.

Yhteistyössä