Kenelle sosiaaliavustus on tarkoitettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oyj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oyj

Vieras
Itse olen viiden lapsen äiti, teen kolmea työtä (päätyö osa-aikainen+ kaksi sivutyötä)
Huonolla tuurilla olemme saaneet kaksi sairasta lasta joiden terveydenhoito vie rahaa enemmän kuin laki sallii.
Itse olen tämän kesän ollut sairaslomalla lähes koko kesän. Nyt on ollut kolmen viikon katkos tuloissa koska sairaspäiviä tullut tämän vuoden puolella jo niin paljon että tipuin normi palkasta pois. Odotan sairaspäiväraha päätöstä. Kaikki säästöt mitä säästimme kesälomamatkaa varten ovat menneet lääkkeisiin, kuntoutukseen ja sairaalamaksuihin.

Yhdessä ketjussa kysyin paljonko on soskun avustus rippijuhliin. Sain melkoisen ryöpyn niskaani, miksi en ole töissä? miksi järjestän mitään juhlia?

jäin miettimään että kenelle mielestänne avustus on tarkoitettu?
Pitäisikö minun heittäytyä työttömäksi holisti äidiksi jolloin ajattelette lapsen parasta että voisin hakea avustusta että olisi lapselle edes jokin ilo?

Kun olemme ns. normi perhe jossa normaalisti elätämme itsemme ja jos joskus pitää apuun turvautua niin leimaudumme heti?
koskaan emme ole leveästi eläneet, ei ole asuntoa eikä autolainoja. Lainaa on vaan välillä pitänyt ottaa elämiseen kun lasten kuntoutukset tulleet kalliiksia ja olemme yrittäneet pärjätä omillamme.

Nyt kun mies ei enää kuvioissa niin tämä tuntuu ylivoimaiselta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmeisesti alkoholisteille ja muille pummeille. Mielestäni se on tarkoitettu kaikille mitkä sitä saavat. Senhän sanoo jo lakikin.

Tätä minäkin ajattelen että tämän palstan mammat luulevat että vain holisteilla narkkareilla oikeus hakea avustusta (ja siltikin he niitä mollaavat)
Normi perheessä pitää väkisin olla jokin vialla jos hakee avustusta (holistia, ei osaa rahaa käyttää, ei jaksa mennä töihin, mielenvikaisuutta)

Kaikilla elämä ei vaan mene käsikirjoituksen mukaan

Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
vastaus: tilapäisesti vähävaraisille.
Tietysti myös ikuisesti vähävaraiset tukea saavat, mutta se on jo loisimista.

onko se aina sitäkään? Lasten sairauksien myötä olen tutustunut perheisiin joissa niin vaikeita sairauksia että on ollut parempi että toinen vanhempi jää kotiin lapsen kanssa. Mitä hän saa siitä korvausta? Ehkä omaishoitotuen, vammaistuen, ei muuta ja pahimmassa tapauksessa ne ei edes riitä kuukaudessa lapsen lääkkeisiin.
Ja kuinka moni perhe rikkoutuneet näiden paineiden alla!

Suosittelen että varaat ajan ja käyt juttelemassa! Itse sain yhtenä kesänä kuukauden, opiskelin sillon yliopistossa enkä ollu saanu kesätöitä kun olin lähdössä kesken kk ulkomaille ja opintotukeakaan en siltä kk saanut, eli olisin ollut kk ilman tuloja. Ystävällistä ja asiallista palvelua.

Ala mennä tekemään sovinto oman miehesi kanssa. Et sinä sossun etuuksilla mitään tee, jos muuten asiat ovat rempallaan.

Siis huom: OMAN miehesi kanssa. Ei uutta miestä sotkemaan tilannetta entisestään, jookos.

Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Suosittelen että varaat ajan ja käyt juttelemassa! Itse sain yhtenä kesänä kuukauden, opiskelin sillon yliopistossa enkä ollu saanu kesätöitä kun olin lähdössä kesken kk ulkomaille ja opintotukeakaan en siltä kk saanut, eli olisin ollut kk ilman tuloja. Ystävällistä ja asiallista palvelua.

Hienoa:) Iloiset veronmaksajat maksoivat sun ulkomaanmatkan. Vielä yliopistossa tollasia paukapäitä. Mihin tämä maa oikein joutukaan kun kansakunnan parhaimmistolla(?) on tuollainen asenne?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei raha kaikkea ratkaise:
Ala mennä tekemään sovinto oman miehesi kanssa. Et sinä sossun etuuksilla mitään tee, jos muuten asiat ovat rempallaan.

Siis huom: OMAN miehesi kanssa. Ei uutta miestä sotkemaan tilannetta entisestään, jookos.

oma mies ei ole enää keskuudessa ja nyt lopetan tähän ja odotan soskun yhteydesottoa

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mikä vammaisuus/sairaus on niin vaikea, että kotihoidontuki ja vammaistuki ei riitä lääkkeisiin? Eikö raskauden aikana huomata noin vaikeat vammat?

Ap älä välitä noista ilkeistä ihmisistä, ei ne voi tajuta että joissakin perheissä voi mennä tolkuttomasti rahaa lääkkeisiin ja sairaalamaksuihin ym sairaudenhoitokuluihin. Itellä on onneksi ollut terveet lapset ja ollaan säästytty isoilta sairausmaksuilta mutta kaikilla ei ole onni myötä. Ei tartte toisten ruveta ilkeiksi mutta se on näköjään kun avaa suunsa puhuakseen sossusta tai sinne menosta niin se sana jo on joillekin kuin punainen vaate härälle, saa raivon valtaan.
Mä puolustan ap:ta just sen takia koska ei kukaan tiedä milloin omalle kohdalle voi sattua samanlaista vaikka monet äidit täällä varmaan sanovat että eihän meille satu mitään. Mutta mä ainakin elän päivän kerrallaan, en voi olla ollenkaan varma että olenko enää huomenna hengissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:

Hienoa:) Iloiset veronmaksajat maksoivat sun ulkomaanmatkan. Vielä yliopistossa tollasia paukapäitä. Mihin tämä maa oikein joutukaan kun kansakunnan parhaimmistolla(?) on tuollainen asenne?

No eihän se raha mihinkään ulkomaanmatkaan menny, vaan elämiseen (vuokra, ruoka) sille kuukaudelle jonka asuin Hesassa ilman tuloja ENNEN sitä matkaa -ja siis menin sinne ulkomaille töihin ja maksoin siitä tänne verot...

Edelleen ihmettelen sitä, että kaikki tuet menee lääkekuluihin. Kaiken jären mukaan kela tulee vastaan. Tai sitten lapselle on rakennettu kotiin sairaalaolosuhteet ja palkattu hoitaja.

Kamalan ilkeitä kommentteja. :P Itse oon aivan kahden vaiheilla, että menenkö sossuun vai en. Rahaa on tällä hetkellä alle kaksi euroa ja kaapissa on vielä yksi tonnikalapurkki ja pakkasessa jotain pullaa. Olen opiskelija ja teen nyt kesällä vain osa-aikaista työtä, samaa kuin lukukausien aikana mutta harmikseni en saanut kesäksi yhtään enempää työtunteja. Jouduin juuri vaihtamaan kämppää, ja tästä uudesta meni vakuusmaksu kun taas vanhasta mun ei ollut tarvinnut sellaisia maksaa. Eli vakuus + vuokra vei koko palkan heti samana päivänä kun sen sainkin, ja seuraavaan palkkapäivään on vielä yli kaksi viikkoa. Mitenköhän ne sossussa suhtautuis muhun? Ei oo ikinä ennen käyny edes mielessä käydä siellä, mutta nyt alkaa olla jo vähän tuskanen olo... :( Mutta eikö ne käsittelyajatkin oo aika pitkiä, että kannattaako tällaiseen parin viikon köyhyyteen edes hakea apua?

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Edelleen ihmettelen sitä, että kaikki tuet menee lääkekuluihin. Kaiken jären mukaan kela tulee vastaan. Tai sitten lapselle on rakennettu kotiin sairaalaolosuhteet ja palkattu hoitaja.

On myös lääkkeitä,joita ei kaikkia kela korvaa. tai erityiskorvattivissa lääkkeissä voi olal sen kelakorvauksen jälkeen vielä hintaa 750euroa..... Monellako pienituloisells ase raha löytyisi siihen lääkkeeseeen? seuraavt lääke-erät ovat tietenkin halvempia sitten,mutta siihen yhteen täytyy olla itsellä rahat. Ja entä jos perheessä on vaikka kaksi tai kolme joille täytyy sen hintaiset lääkkeet hommata?

Ymmärrän kyllä avuntarpeen,mutta en välttämätä sitä jos tahtoisi vaikka ison määrän kalista leipomsota ostettavia ruokia homamta ja ne kaikki maksattaa....Mutta ilmeisesti näin ei ap:n kohdalla ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

On myös lääkkeitä,joita ei kaikkia kela korvaa. tai erityiskorvattivissa lääkkeissä voi olal sen kelakorvauksen jälkeen vielä hintaa 750euroa..... Monellako pienituloisells ase raha löytyisi siihen lääkkeeseeen? seuraavt lääke-erät ovat tietenkin halvempia sitten,mutta siihen yhteen täytyy olla itsellä rahat. Ja entä jos perheessä on vaikka kaksi tai kolme joille täytyy sen hintaiset lääkkeet hommata?

Ymmärrän kyllä avuntarpeen,mutta en välttämätä sitä jos tahtoisi vaikka ison määrän kalista leipomsota ostettavia ruokia homamta ja ne kaikki maksattaa....Mutta ilmeisesti näin ei ap:n kohdalla ollutkaan.

Kun en noista lääkekorvauksista tiedä mitään niin vielä kysyn, että mikä tekee lääkkeestä erityiskorvattavan tai sen, että kelan korvaus on nimellinen, jos lääke on välttämätön potilaalle?

Mä saan ite erikoiskorvattavan lääkkeen (Thyroxin -> kilpirauhasen vajaatoiminta) eli maksan sen 3 euroa joka kerta kun haen apteekista parin kolmen kuukauden lääkkeet kerralla. Mulla se on pieni summa toi 3 euroa mutta joillakin se voi tosiaan olla useampia satasia noi lääkkeitten hinnat. Ja jotkut jättää hakematta lääkkeensä kun ei ole yksinkertasesti varaa niihin, mieluummin haluavat ostaa ruokaa niitten tilalle kuin kalliita lääkkeitä. Ei kaikki voi olla mustavalkosta. Ap, joko sait yhteyden sinne sossuun ja mitä sanoivat siellä? :hug:

meillä esim tytön lääke maksaa kuukaudessa noin 130? ei ole korvattava ja siihen tarvitaankin erikoislupa että sen saa ostaa ja resepti säilytetään apteekissa. Oma yksi lääke on 180?/10 annosta.....
pojan epilääkkeet onneksi korvattavia eikä maksetakkaan kuin pieni omavastuu
pojalla kuntoutus vie rahaa, erityishoitotuki ei riitä menoihin...

En saanut omaa virkailijaa kiinni mutta toimistosihteeri katsoi että näyttää siltä että ollaan 900? miinuksella heinäkuu, mutta virkailija laskee vielä ensi kuunkin, mutta saadaan rippijuhlaan erikseen

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Kuka neropatti ajattelee, että se ydinperhe ei voi hakea toimeentulotukea? Tai tarvitte sellaista?

Niin kun mieheni eli niin välillä oli hetkiä että kävimme hakemassa avustusta vaikka kävimme molemmat töissä.

Aika harva MUSTA ottaa kantaa näihin sossu ketjuihin....

Itse olen sossun elätti :wave: HAukut niskaan otan kiitos :wave:

Mutta ainahan siltä kannattaa käydä kysymässä rahaa, mitä siinä menettää jos soittaa/täyttää hakemuksen jos todella rahaa tarvitsee?? Ja voihan sen täyttää vaikka ei tarvitsisikaan rahaa Se ei tosiaankaan palstalaisilta ole pois jos joku toinen käy sieltä tarpeeseen hakemassa rahaa. Ne kunnon "pummit" ei täällä taida viettää aikaansa lukemalla/kirjottamalla ;)

miun mielestä toimeentulotuki kuuluu tasan tarkaan ihan jokaiselle, jolla EI OMAT TULOT riitä perustoimeentulolle! ja ihan kaikki, juopot ja narkit mukannluettuna, sairaat ja vammaiset, mielenterveysongelmaiset...

ja tietyissä tapauksissahan myönnetään myös harkinnanvaraista esim. huonekalujen, kodinkoneiden, lasten harrastevälineiden hankintaan ja se on hyvä se!

joo, ja en ite ole soskun asiakas, mut meneepähän verovarat tarpeeseen =) ja niillehän sitä rahaa pitää antaa, jotka sitä tarvii :o

Yhteistyössä