Kenen "kuuluu" tuoda lahja ristiäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja älyväläys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kaikkien kuuluu tuoda lahjat. En ainakaan itse kehtaisi mennä kastejuhlaan ilman lahjaa.

Peesi

Mie vein vain ystävän lapselle nätin vaaleanpunaisen ruusu/kukkakimpun. Ei ollut silloin rahaa viedä mitään ja synnytyssairaalaan kävin viemässä pikkuiset pörrötossut ja lapaset paketissa.

No hei muistaminenhan se on tuokin :)

Alkuperäinen kirjoittaja höm:
Meillä äitini osti vauvoille kastejuhlan jälkeen käytettävät juhlavaatteet. Kastemekko on äidin suvun puolelta kulkeva perintömekko.

Meilläkin oli tuollainen mekko jossa oli kastettu kaikki isän ja tädin lapset, ja nyt tädin tyttären tytär, mutta minun lapsi kastetaan oma tekemässäni mekossa, koska en halua kastaa häntä samassa kuin ex:n lapsi on kastettu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuper.:
jos mun vanhemmat vie lahjan pian järjestettäviin siskon lapsen ristiäisiin? Pitäiskö asia ottaa sitten puheeksi juhlien jälkeen ettei vaivaa liikaa?

Hankala juttu. Itse en ottaisi lahjajuttua puheeksi ollenkaan. Käyttäisin mieluummin perusteluna jotain muuta lasten eriarvoisuuteen viittaavaa juttua. Lahjoihin viittaaminen kun saattaa viedä asian vaan sun ahneudesta keskusteluun. Meillä on ollut samankaltainen pulma. En ole huomauttanut synttärilahjoista tai siitä, että vain toinen lapsista saa kortteja matkoilta. Mutta kun ovat yhdessä, olen huomauttanut siitä, että pitää lla tasapuolinen mm. karkkien ym. herkkujen kanssa. Ja olisi kiva, jos mummokin leikkisi joskus pienemmän kanssa, jotta hänkin pääsisi tutustumaan mummoon. Tosi vaikea juttu ja helposti tulee loukkaannuttua itse liikaa.

Meidän kastejuhlissa kummit ja isovanhemmat ovat tuoneet lahjan, muut vieraat muistaneet pienellä kukkakimpulla/kortilla tai jos ovat ekaa kertaa nähneet vauvan niin tuoneet yhdistetyn rotina-&kastelahjan, esim. bodyn tai nallen.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mun mielestä on hyvien tapojen mukaista että kaikki tuo jotakin, edes pienet sukat tai jonkun bodyn.

Itse olin pihalla kuin ankka näistä tavoista ja vein ainoana lahjan synnärille :ashamed: Kaveri oli kyllä otettu, mutta olis pitäny säästä se ristiäisiin.

Synttärijuhliinkin jokaien vieras vie lahjan, niin eikös ristiäiset ole myös sellainen juhla, johon mennään lahjan kanssa. Niin ja ihan samahan se on mikä se lahja on vaikka se kukka, kuten joku oli vienyt, mutta ilman mitään vietävää en itse kehtaisi juhliin mennä.

Minä en kyllä kehtaisi mennä kahta kättä heittäen. Yleensä viemisinä on ollut kortti ja kukka (yleensä rahapuun taimi). Miehen veljenpojan ristiäisiin maalasin suojelusenkeli taulun ja ystäväni vauvalle ompelin myssyn, ei siis mitään suurta ja kallista vaan pieni muisto.

Mun mielestä kaikkien jotka juhlaan menevät "kuuluu" viedä lahja. Eihän sen lahjan tarvitse mitään ihmeellistä olla, kunhan nyt jotain viemisiä on. Meillä toi kaikki lahjan, paitsi mun vanhemmat, kun ne oli jo etukäteen ostaneet vauvalle aika paljon kaikkea. Tossa tapauksessa oli musta ihan ok, etteivät erikseen mitään ristiäislahjaa ostaneet. Ai niin, mun mummokaan ei tuonut, mutta se onkin sen verran vanha ja huono liikkumaan ettei voi olettaa sen pääsevän mihkään kaupoille.

Onhan se kohteliasta jotenkin muistaa, vaikka sitten kortilla ja kukilla.
Me ei olla saanut kyllä aina ristiäisissä lahjaa kaikilta, ei se haittaa, mutta itse veisin.
Meillä mun vanhemmat ovat maksaneet tarjoilun ristiäisiin, se on ollut heidän lahjansa joka kerralla. :)

meillä kyllä isovanhemmat muistaneet heti vauvan synnyttyä ja jo odotusaikana ja leiponeet mun kanssa ristiäisiin, Mun mielestä niiden ei todellakaan "kuulu " tuoda yhtään mitään! Muut vieraat ovat tuoneet jotain pientä ja kummit kummilahjansa, mutta onneksi molemmilla isovanhemmilla näytti olevan yhtenäinen kanta näihin ristiäislahjuksiin ja jättivät tuomatta. Hyvä näin!

Mä en kehtais ristiäisiin mennä ilman lahjaa, vaikka lapsen synnyttyä olisinkin jo jotain antanut.Eikä meidänkään juhliin kukaan ilman tuomisia ole tullut, lahjan arvo sitten ei olekkaan tärkeää.

Kyllä mun mielestä jokaisen kutsutun pitää jotakin tuoda... Just oltiin ystäväperheen kuopuksen ristiäisissä (me ollaan esikoisen kummeja) ja tottakai vietiin lahja mukanamme. En todellakaan olis kehdannut mennä ilman!

vien kyllä aina lahjan, jos minut jonnekin kutsutaan.

Meillä anoppi ja appi ovat ostaneet ristiäislahjat kahdelle esikoisellemme, mutta kolmannelle eivät tuoneet edes korttia ristiäisiin. Nyt taitaa käydä niin, että kuopus jää joulunakin ilman pakettia isovanhemmilta, kaksi vanhempaa kun saavat yhteisen paketin. Kuopus siis 1,5v. En mä tiedä, kyllä alkuun minäkin loukkaannuin tuosta kolmannen lapsemme kohdalla tapahtuneesta, mutta sit jotenkin en anna sille niin suurta painoa, kun kuitenkin muuten kohtelevat lapsia samalla tavalla eli kaikkia sylitellään ja halitaan, kaikille luetaan jne jne. Ehkä se jotenkin liittyy siihen, kun lapsemme ovat kaikki samaa sukupuolta, ehkä he ajattelevat, että kolmoselle riittää niin paljon noita isompien vanhoja. Ja sitten taas välillä saattavat soittaa ja kysyä, tarvitsisivatko lapset jotain.

ÖÖÖHHH, oonko mä sit niin materialistinen että mun mielestä on kohteliasta kaikkien viedä lahja. Tosin ei meidän ristiäisissä ollut kuin lähisuku, mutta... Kyllä mä olen vienyt aina kaikkiin juhliin lahjan ja pakko sanoa että kyllä sellaista myös odotan jos juhlat järjestän.

Yhteistyössä