Kenen lapsi joutuu kesällä olemaan yksin kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ja montako tuntia, lapsen ikä? Mulla on nyt se tilanne, että mies ja minä molemmat saatiin töitä ja kohta alkaa koulusta kesäloma.

Pienemmän saa päiväkotiin, mutta isompi 9-vuotias erityislapsi, en saa hänelle mitään hoitopaikkaa, isovanhemmat asuu kaukana. Mulla olis töitä vain 2x viikossa, 5 tuntia päivä (1km:n päässä kotoa), mutta ajatuksena tuntuu sekin liian pitkältä ajalta jättää poikaa kotiin. Ei ole koskaan ollut yksin, juuri erityisyytensä vuoksi ei ole uskallettu jättää. Pojalla laaja-alainen kehityshäiriö ja autistiset piirteet.

Ja tiedän että saattaa keksiä jotain typerää yksin ollessaan, mutta kun en saa mistään mitään hoitoapua, niin vaihtoehdot alkaa loppua kesken.

Vinkkejä...?

Miten nykyään asiat on niin ettei lapsia voisi jättää yksin kotiin?
9-vuotiaskin on jo aika iso lapsi ja varmasti kykenisi olemaan yksin kotona jos saisi vanhemmilta hieman liekaa ja luotttamusta.
Kyllä minä vaan olen lapsen ja ala-asteella pärjännyt yksin,kulkenut 3km suuntaansa yksin kouluun ja hakenut myös pikkusiskon päiväkodista. Tehnyt siitä vähän isompana kotihommia ja laittanut ruokaakin. Ja en ole edes mikään ikäloppu joten tämä ei ollut vuonna nakki kirves. Silloin oli vaan pakko, ja hienosti suoriuduin enk saanut traumoja vaan kusta kasvanut vastuuntuntoinen toisista huolehtiva aikuinen.

10 viikkotunnin takia en ottaisi moista tressiä ittelleni, eihän sellasesta kostu edes rahallisesti mitään. Vähintään jonkun lukiolaisen tms ikäisen palkkaisin lapsen kanssa.

[QUOTE="Vieras";28387183]Miten nykyään asiat on niin ettei lapsia voisi jättää yksin kotiin?
9-vuotiaskin on jo aika iso lapsi ja varmasti kykenisi olemaan yksin kotona jos saisi vanhemmilta hieman liekaa ja luotttamusta.
Kyllä minä vaan olen lapsen ja ala-asteella pärjännyt yksin,kulkenut 3km suuntaansa yksin kouluun ja hakenut myös pikkusiskon päiväkodista. Tehnyt siitä vähän isompana kotihommia ja laittanut ruokaakin. Ja en ole edes mikään ikäloppu joten tämä ei ollut vuonna nakki kirves. Silloin oli vaan pakko, ja hienosti suoriuduin enk saanut traumoja vaan kusta kasvanut vastuuntuntoinen toisista huolehtiva aikuinen.[/QUOTE]

Sis musta kasvanut..

Ymmärrän kyllä että äitinä huolettaa, mutta lapsiin täytyy vaan opetella luottamaan.
Ei ole ihmekkään että nykyaikana on niin paljon uusavuttomia lapsia.

[QUOTE="Vieras";28387183]Miten nykyään asiat on niin ettei lapsia voisi jättää yksin kotiin?
Kyllä minä vaan olen lapsen ja ala-asteella pärjännyt yksin,kulkenut 3km suuntaansa yksin kouluun ja hakenut myös pikkusiskon päiväkodista. Tehnyt siitä vähän isompana kotihommia ja laittanut ruokaakin. Ja en ole edes mikään ikäloppu joten tämä ei ollut vuonna nakki kirves. Silloin oli vaan pakko, ja hienosti suoriuduin enk saanut traumoja vaan kusta kasvanut vastuuntuntoinen toisista huolehtiva aikuinen.[/QUOTE]

Lue nyt hyvä ihminen aloitus, johon vastaat :headwall:
Kyseessä on erityislapsi, ei normi 9 v.

Ap: oletko kysynyt kunnalta, löytyisikö apua. Kyllä luulisi että viideksi tunniksi saisi hoitajan. Tai ainakin rahallista tukea palkkaamiseen.

Koittaisin kanssa miettiä josko edes alkuun saisin jonkun kaveriksi. Ei välttämättä leikittäjää, mutta joku joka olis samassa talossa, vaikka sitten "lukiotyttö joka lukis pääsykokeihin" eli joku olis paikalla, mutta saisi tehdä omiaan. Voisin kuviella ettei palkan sillon tarvis olla suurensuuri.

Mikäs sun "erityisominaisuus" on, tottahan "normaali" 9 vuotias pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28387200:
Lue nyt hyvä ihminen aloitus, johon vastaat :headwall:
Kyseessä on erityislapsi, ei normi 9 v.

Ap: oletko kysynyt kunnalta, löytyisikö apua. Kyllä luulisi että viideksi tunniksi saisi hoitajan. Tai ainakin rahallista tukea palkkaamiseen.

Joo ja näitä erityis lapsiakin tuntuu olevan nykyään pilvin pimein. Huoh!!
Ihmisiä hekin ovat! Tuskin mitään aivan untamoita kuitenkaan!

Empä kyllä jättäs, jos yhtään arveluttaa lapsen pärjääminen. Lähellä ei sattus olemaan mitään kerhoja ym. missä voisi olla ainakin jokusen tunnin valvovansilmän alla?

[QUOTE="vieras";28387203]Mikäs sun "erityisominaisuus" on, tottahan "normaali" 9 vuotias pärjää.[/QUOTE]

Ja sieltä nyt lauma "erityislasten" äitejä hyökkää mun kimppuun kun rohkenin tuoda tälläisen puolen julki.
Mites nää erityis äidit?? Kuka heistä huolta pitäisi? Oikeesti,nykyään joka toisella on erityis lapsi. Jos on oikeasti erityislapsi,saa kunnan kautta palkattua henkilökohtaisen avustajan tälläisiä tilanteita varten. Mut sit kun on näitä "erityis" lapsia mietitään asiaa täällä..

[QUOTE="Vieras";28387207]Joo ja näitä erityis lapsiakin tuntuu olevan nykyään pilvin pimein. Huoh!!
Ihmisiä hekin ovat! Tuskin mitään aivan untamoita kuitenkaan![/QUOTE]

Voi jumal*uta sentään, kaikenlaisia urpoja tänne kirjoittaa. Lapsella on laaja-alainen kehityshäiriö ja autistisia piirteitä. Onko sulla aavistustakaan, millaisia juttuja lapsi voi saada päähänsä, jos yksin jätetään. Ei taida olla. Kaverin lapsella on adhd ja autistisia piirteitä ja vaikka mitä ja jos jättää nanosekunniksi vahtimatta, lapsi kiipeilee verhoissa ja karkaa.

Miksi oi miksi pitää kommentoida jos ymmärrys on tuota tasoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28387229:
Voi jumal*uta sentään, kaikenlaisia urpoja tänne kirjoittaa. Lapsella on laaja-alainen kehityshäiriö ja autistisia piirteitä. Onko sulla aavistustakaan, millaisia juttuja lapsi voi saada päähänsä, jos yksin jätetään. Ei taida olla. Kaverin lapsella on adhd ja autistisia piirteitä ja vaikka mitä ja jos jättää nanosekunniksi vahtimatta, lapsi kiipeilee verhoissa ja karkaa.

Miksi oi miksi pitää kommentoida jos ymmärrys on tuota tasoa.

Sit sun olis kannattanut kirjoittaa se aloitukseen. Täällä kun tosiaan jokatoisella on erityislapsi niin näihin suhtaudutaan vähän näin.
Jos tilanne tosiaan tuo, olet edelleen oikeutettu saamaan kunnalta henk.koht avustajan.

Ap) Ymmärrän sinua täysin. Minulla on kanssa loppuvuodesta täyttävä 9v lapsi ja hällä on ADHD / autismi. Enkä voisi ajatellakaan jättäväni lasta tänne kotiin moneksi tunniksi yksin. Ei sitä voi tietää mitä hän saa päähänsä tehdä. Yhden kerran esim; jätimme hänet tänne kotia yksin muutamaksi tunniksi ja sillä aikaa lapsi oli päättänyt keittää kananmunia. Hyvä, ettei käynyt mitään ikävää. Sen jälkeen ei olla lasta yksin jätetty.

Tsemppiä sinulle ap!! Toivottavasti löydät lapsellesi hoitajan.

[QUOTE="Vieras";28387244]Sit sun olis kannattanut kirjoittaa se aloitukseen. Täällä kun tosiaan jokatoisella on erityislapsi niin näihin suhtaudutaan vähän näin.
Jos tilanne tosiaan tuo, olet edelleen oikeutettu saamaan kunnalta henk.koht avustajan.[/QUOTE]

Kyseessä ei ole minun lapseni. Ja siellähän ne aloituksessa kerrotaan.
Taitaa olla luetun ymmärtämisessä hieman parantamisen varaa joillakin.

[QUOTE="Vieras";28387224]Ja sieltä nyt lauma "erityislasten" äitejä hyökkää mun kimppuun kun rohkenin tuoda tälläisen puolen julki.
Mites nää erityis äidit?? Kuka heistä huolta pitäisi? Oikeesti,nykyään joka toisella on erityis lapsi. Jos on oikeasti erityislapsi,saa kunnan kautta palkattua henkilökohtaisen avustajan tälläisiä tilanteita varten. Mut sit kun on näitä "erityis" lapsia mietitään asiaa täällä..[/QUOTE]

Minun lapseni on aivan normaali 8 vuotias, ei tulisi mieleenkään jättää päiväkisi yksin kotiin, senpä takia vaihdoinkin alaa ja olen lomalla kun lapsetkin ovat. Sääli näitä lapsia, joiden loma on sitä että yksin kotona yritetään keksiä tekemistä, kaveritkin ovat jossain lomailemassa yms.

[QUOTE="vieras";28387189]10 viikkotunnin takia en ottaisi moista tressiä ittelleni, eihän sellasesta kostu edes rahallisesti mitään. Vähintään jonkun lukiolaisen tms ikäisen palkkaisin lapsen kanssa.[/QUOTE]

Saan kyllä soviteltua päivärahaa lisäksi ja toistaiseksi en voi erityislapsen vuoksi enempää vuoroja tehdä, sitten kun koulut taas alkaa on eri juttu, mutta nyt kesäloman ajaksi.

[QUOTE="Vieras";28387244]Sit sun olis kannattanut kirjoittaa se aloitukseen. Täällä kun tosiaan jokatoisella on erityislapsi niin näihin suhtaudutaan vähän näin.
Jos tilanne tosiaan tuo, olet edelleen oikeutettu saamaan kunnalta henk.koht avustajan.[/QUOTE]

Hyvä katsontakanta sulla, eivät taida kaikki saada henkilökohtaista ohjaajaa edes koulupäiviksi.

Nyt vaan äkkiä ottamaan yhteyttä oman kunnan vammaispalveluihin ja kysymään sieltä, mitä heillä olisi tarjota lapselle koulun loma-aikana. Näillä ongelmilla ollette taatusti kunnan vammaispalveluihin oikeutettuja, kukaan ei vaan niitä tule teille tarjoamaan, jos ei itse huomaa kysyä.

[QUOTE="Vieras";28387207]Joo ja näitä erityis lapsiakin tuntuu olevan nykyään pilvin pimein. Huoh!!
Ihmisiä hekin ovat! Tuskin mitään aivan untamoita kuitenkaan![/QUOTE]

No mun lapsella oli vauvana aivoverenvuoto, johtuen keskosuudesta ja sen seurauksena aivovamma, että en mä nyt tätä diagnoosia ihan päästäni keksinyyt. Ja on ihan lasten neurologin tekemä diagnoosi F8, psykologin testit ym. ja käy kehitysvammaisten/häiriöisten koulua. Olisinko laittanut lapseni erityiskouluun jos hän pärjäisi kuten normaali lapsi?!

ap

Nyt vaan äkkiä ottamaan yhteyttä oman kunnan vammaispalveluihin ja kysymään sieltä, mitä heillä olisi tarjota lapselle koulun loma-aikana. Näillä ongelmilla ollette taatusti kunnan vammaispalveluihin oikeutettuja, kukaan ei vaan niitä tule teille tarjoamaan, jos ei itse huomaa kysyä.

Ollaan oltu vammaispalvelun asiakkaana, ei irtoa avustajaa tms. paikkaa voi hakea vammaisten asuntolasta mutta se ei kuulemma ole hyvä vaihtoehto meidän pojalle, sanoi sosiaalityöntekijä ja jonotkin ovat tosi pitkät, jos kesäksi haluaa, pitäisi paikkaa hakea jo alkuvuodesta.

ap

[QUOTE="Vieras";28387224]Ja sieltä nyt lauma "erityislasten" äitejä hyökkää mun kimppuun kun rohkenin tuoda tälläisen puolen julki.
Mites nää erityis äidit?? Kuka heistä huolta pitäisi? Oikeesti,nykyään joka toisella on erityis lapsi. Jos on oikeasti erityislapsi,saa kunnan kautta palkattua henkilökohtaisen avustajan tälläisiä tilanteita varten. Mut sit kun on näitä "erityis" lapsia mietitään asiaa täällä..[/QUOTE]ja paskat saa palkattua. Meillä poika syntyi aikoinaan keskosena ja oli alkuvuosina kehitysviiveitä, nyt on saanut kehityksen kiinni. Itse jouduin hommaamaan eskariin avustajan kun kunta ei antanut.

No v*ttu siellähän se lukee. ..tana että täälläkin pyörii tyhmiä ihmisiä.

Yhteistyössä