Lapsi yksin kotona, onko laillista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28216989]Itse olin 7-vuotiaana yksin kotona jopa 10 tuntia isäni ollessa töissä. Äitiä ei ollut. Pakko oli pärjätä. Ruoka oli valmiina jääkaapissa ja välipalat tehtynä. Sain soittaa isän työpaikalle jos tarvetta oli. Eli eiköhän 9-vuotias pärjää (jos et ole pilalle lellinyt ja opettanut olemaan pärjäämättä yksin).[/QUOTE]

Tämä on musta tosi pelottava asenne ja hirveän yleinen Suomessa.

[QUOTE="vieras";28215989]Varmaankin puhuttiin kyllä lapsen iästä, ja että 9 v saa olla avuton. Mielestäni kyllä ei saa. Monen täysikäisen elämää makselee edelleen äiti ja saattaa tulla siivoomaankin poikansa kämppään, kun tietää, että äiti auttaa. Sanoisin, että seurasta tästä, että nykyään ajatellaan, ettei lapset pärjää yhtään yksin eikä missään. Että ovat ikuisesti pikkulapsia ja pitäisi olla koko ajan paapomassa. Yksin oleminen opettaa.[/QUOTE]

Ja peenmarjat. Yksin oleminen ei opeta mitään. Typerää sanoa, että jos lapsi saa turvalliset lähtökohdat, niin aikuisena ihminen on avuton. Päinvastoin!

Monessa maassa alle 12vuotiaan jättäminen yksin kotiin on lastensuojelurikos. Monissa maissa lapsista huolehditaan ja heitä hyysätään aikuisikään asti eikä oleteta että alakoululainen osaisi toimia kaikessa yksin ja pärjäisi mainiosti yksin. Kyseisissä maissa lapsilla ja nuorilla on paljon vähemmän masentuneisuutta ja muita mielialaongelmia kuin mitä SUomessa on, jossa ajatellaan että 7v on täysin kypsä olemaan yksin 9 tuntia päivässä ja huolehtimaan itse omista asioistaan.

Näin! Suomessa uskotaan, että vauvatkin pitää kouluttaa itsenäisiksi, ettei ne vaaaaan sitten tule riippuvaisiksi. Hullua!

Lapsi leireille, sukulaisille kyläilemään jne. Näinhän se asia on hoitunut jo vuosikymmenet kun äiditkin ovat olleet työelämässä.

Itse en jättäisi tuonikäistä ilman mitään tukiverkkoa yksin kotiin vaan keskisin kyllä jotain toimintaa. Laitonta tuskin on jättää kuitenkaan.

Nyt vaan otat selvää oman paikkakuntasi kesän lasten toiminnasta. Seurakunnat ja järjestöt järjestävät erilaisia kesäkerhoja ja -leirejä ja muillakin tahoilla on kaikenlaista toimintaa. Pistät vaikka viikoksi SPR:n lasten ensiapukurssille, siellä vierähtää aina puoli päivää. Kokkauskurssilla menee myöskin puoli päivää ja saa vielä itse tehdyt ruoatkin. Seurakunnan kesäkerhossa taisi olla 9-15 välilä ja siellä saa ruoat ja välipalan.

Jonkin viikon tai edes muutaman päivän voi päästä jonkin kaverin mökille mukaan jne.

[QUOTE="äiree";28219073]Erityislasta ei ainakaan voi jättää yksinään kotiin olemaan moneksi tunnksi, ties' mitä hän saa aikaiseksi tehdä.[/QUOTE]

Meillä erityislapsi aloittakmassa syksyllä koulua,ja kyllä se on vaan jätettävä yksin kotiin. Heinäkuun lopussa loppuu päivähoito-oikeus,ja siitä lähtien on tytön pärjättävä itsekseen kotona.

Itse olen joutunut olemaan yksin koulun jälkeen yksin 1. luokasta lähtien. Keitin kahvia ja lämmitin ruokaa paistinpannulla (siihen aikaan kun ei vielä mikroja ollut). Luin kirjoja ja leikin kavereiden kanssa. Jos tuli hätä, soitin mummolle. Äitiä ja isää kun oli vaikea tavoittaa työaikana. En koe olleeni heitteillä, nautin olostani ja elämästäni.

Kannattaa lopettaa panikointi ja vouhottaminen. Teet vain itsellesi ja lapsellesi hallaa sillä. Luota lapseesi, hän pärjää kyllä. :)

[QUOTE="elma";28215937]Moni on tuonikäisenä itsekseen päivät, kun vanhemmat käyvät töissä.
Omani oli jo viime vuonna, ekaluokan jälkeen kesällä päivät yksin.[/QUOTE]

mun esikoinen oli myös silloin ekan jälkeen kesällä päivät yksin (mun työpäivä oli/on sen 8 h+matkat), hyvin selvisi eikä jäänyt traumoja..ruokaa osasi ottaa kaapista ja tarvittaessa lämmittää mikrossa, puhelimella sai yhteyden muhun heti, jos tarvetta olisi ollut.

Niin itsellä sama että ekaluokasta asti olen ollut kesäisin kotona. Jossain kerhoissa kävin ja leikin naapurin lasten kanssa. Vanhemmat osti lemmikin josta oli seuraa. Pelailin Nintendoa ja mikrossa lämmitin valmiiksi laitetun annoksen. Mukavia muistoja vaan.

Mun on älyttömän vaikea uskoa, ettei lapsen ympärillä ole KETÄÄN aikuista tai edes vähän isompaa naapurintyttöä/sukulaista/kummitätiä/koulukaveria, kesäleiriä, kerhotoimintaa, puistotoimintaa, mitään tukiverkkoa. Täysin yksin maailmassa tämä äiti ja hänen lapsensa?

[QUOTE="vieras";28215834]Tietääkö kukaan onko laillista jättää 9-vuotiaan lapsen yksin joka päivä 8-9 tuntia yli kuukauden ajan? Tätä nimittäin työvoimatoimisto vaatii karenssin uhalla, lapselle kaikki mahdolliset vaihtoehdot mietitty kesäksi mutta ei pystytä järjestämään asioita niin, että saisi hoitopaikkaa. Kyseessä vielä lapsi joka ei mielestäni pärjää yksin noin pitkään mutta työkkäri pakottaa ottamaan vastaan työtä toiselta paikkakunnalta karenssilla uhaten..[/QUOTE]

Nyt kannattaa erottaa työttömänä työnhakijana oleminen ja omat lapsenhoito-ongelmat.

Ei työvoimatoimisto vaadi sinua jättämään lasta yksin kotiin. Työvoimatoimisto vaatii vain sen että jos haluat olla työtön työnhakija ja saada työttömyyskorvausta niin tottahan toki sun täytyy olla valmis töihin. Se miten järjestät lapsenhoidon onkin sitten ihan sun oma ongelmasi.

Jos et voi lapsen hoidon vuoksi ottaa työtä vastaan--> et ole työmarkkinoiden käytettävissä--> et voi saada työttömyyskorvausta.

Ymmärrän kyllä ongelman, en tahtoisi vielä tokaluokkalaista jättää yksin, mutta tämä on valitettavasti ihan realiteetti nykyelämässä. Aika harvalla on mahdollista pitäää lomaa koko kesä kuten pienillä koululaisilla on.

Ei silti pidä "syytellä" työvoimatoimistoa sellaisesta mihin se/ sen virkailijat eivät syyllisty.

Eivät muutkaan vanhemmat voi olla työttöminä kotona hoitamassa lapsia ja saada työttömyyskorvausta....

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;28219155:
Meillä erityislapsi aloittakmassa syksyllä koulua,ja kyllä se on vaan jätettävä yksin kotiin. Heinäkuun lopussa loppuu päivähoito-oikeus,ja siitä lähtien on tytön pärjättävä itsekseen kotona.
Täällä ainakin on monet koulunsa aloittavat ovat vielä elokuun alun päiväkodissa. Siellä on usein 'vapaita' paikkoja koulujen alkuun saakka, kun monet aloittavat sen päiväkodin elokuun puolivälissä vasta.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;28219155:

On meilläkin hoito-oikeus päättynyt heinäkuun loppuun. Mutta ei olisi käynyt mielessäkään jättää ekalle menijää elokuun alussa yksin kotiin pitkiksi päiviksi, ei edes normilasta. Jos en olisi omia lomiani saanut sijoitettua elokuun alkuun, niin varmasti olisin sopinut esim. isomman koululaisen lapselleni seuraksi tai jotain muuta toimintaa.

Minä en ymmärrä tätä suomalaisten ajatusta siitä, että se, että kunta ei hoida verovaroin lasta tarkoittaa samaa kuin että lapsi pärjää omillaan. Meillä ei ole yksikään lapsista joutunut vielä olemaan yhtään kokonasita päivää ilman aikuista kotona yksin, vaikka vanhempi on jo kolmannella ja molemmat vanhemmat ovat töissä. Ensi kesää suunnitellaan jo nyt eikä vieläkään ole tarkoitus jättää lapsia keskenään aamusta iltaan, vaikka omasta mielestään varmasti pärjäisvätkin jo. Käytössä erilaiset leirit, isovanhemmat, vanhempien lomien vuorottelu, kavereiden vanhempien kanssa lounastelujen vuorottelu jne.

Yhteistyössä