Kenen mielestä lastenhoito on työtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmm

Vieras
Kun puhutaan aina että on jotenkin helpompaa, niin, ainoastaan se, että ei tarvitse aamulla lähteä kotoa.
Mutta ei se mitenkään rentoa ole olla vastuussa ihmishengistä. Pakko ruokkia, siivota jäljet, pakko pukea heidät, ja ei se leikkiminen enää aikuisena mitään rentoa ole. Jos koko päivän kuukausi kuukauden jälkeen leikkii lasten kanssa, on se kyllä työtä, ja ei paljon rasittavampaa työtä ole kuin aikuiselle leikkiminen.
Ja se lasten mukana kuljettelu kaupoissa ym. on raskasta olla vastuuss aihmisistä tuolla liikenteessä.
Hirmuisen kovaa työtä tekevät lastenhoitajat ja perhepäivähoitajat jakotiäidit lähes ilmaiseksi. Ihmetyttää kun aika kultaa muistot ja se on muka niin rentoa, vaikka aika moni äiti hiekkalaatikon reunalla tarvitsisi varapäreen. Raskasta työtä. Kun äiti-ihmisetkään eivät arvosta, ei ole kumma että ei mitään makseta lapsia työkseen hoitaville.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Kun puhutaan aina että on jotenkin helpompaa, niin, ainoastaan se, että ei tarvitse aamulla lähteä kotoa.
Mutta ei se mitenkään rentoa ole olla vastuussa ihmishengistä. Pakko ruokkia, siivota jäljet, pakko pukea heidät, ja ei se leikkiminen enää aikuisena mitään rentoa ole. Jos koko päivän kuukausi kuukauden jälkeen leikkii lasten kanssa, on se kyllä työtä, ja ei paljon rasittavampaa työtä ole kuin aikuiselle leikkiminen.
Ja se lasten mukana kuljettelu kaupoissa ym. on raskasta olla vastuuss aihmisistä tuolla liikenteessä.
Hirmuisen kovaa työtä tekevät lastenhoitajat ja perhepäivähoitajat jakotiäidit lähes ilmaiseksi. Ihmetyttää kun aika kultaa muistot ja se on muka niin rentoa, vaikka aika moni äiti hiekkalaatikon reunalla tarvitsisi varapäreen. Raskasta työtä. Kun äiti-ihmisetkään eivät arvosta, ei ole kumma että ei mitään makseta lapsia työkseen hoitaville.

Totta kai se on työtä. Kotityötä. Ja sitä tekevät kaikki, joilla lapsia/perhe on. Valintakysymys mielestäni. Jos haluat perheen, on tehtävä kotitöitä. Toki työkseen lapsia hoitavalle pitäisi maksaa siitä hyvää palkkaa.

Onhan se hyvin, hyvin työlästä, mutta en omien lasten hoitamista sanoisi sinällään työksi (työstä se siis kyllä käy). Toki ammatikseen lapsia hoitaville soisi roiman palkankorotuksen. Miksei myös lisää liksaa omia lapsiaan hoitaville ;)

No mä en ylipäätään ymmärrä miten joku väittää ettei aamulla tarvi lähteä minnekään, tai sitten vaan huonoon aikaan omat tulleet...
Kun kuopus syntyi, viikon päästä alkoi esikon eskari ja sinne raahauduttiin joka päivä kakkosen ja vastasyntyneen kanssa 2 kertaa päivässä, sitten alkoi koulu ja vein ja hain koko ekan vuoden esikkoa raahaten mukana kakkosta ja kuopusta, sitten kesän rauha ja alkoi kakkosen eskari, eli ei tässä alettu laakereillaan lepäämään kun vauva tuli :/

Suoraan sanoen stressaavinta aikaa elämästäni ollut kuopuksen syntymästä lähtien :/

Kyllä se on täyttä työtä jos sitä ihan työkseen tekee. Mutta joka pitää työnä omien lastensa hoitamista,voisi ehkä harkita paremmin tekeekö lisää lapsia..

Kyllä se on täyttä työtä jos sitä ihan työkseen tekee. Mutta joka pitää työnä omien lastensa hoitamista,voisi ehkä harkita paremmin tekeekö lisää lapsia..

Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Onhan se hyvin, hyvin työlästä, mutta en omien lasten hoitamista sanoisi sinällään työksi (työstä se siis kyllä käy). Toki ammatikseen lapsia hoitaville soisi roiman palkankorotuksen. Miksei myös lisää liksaa omia lapsiaan hoitaville ;)

on hassua, jos joku muu hoitaa sinun lapsia (MLL:n hoitaja?) hän tekee työtä, vaikka ei edes siivoa leikkien ja askartelun jälkiä ja syö valmista sinun laittamaa ruokaa, mutta kun itse hoidat lapsesi tehden 10 asiaa samanaikaisesti ja rikki poikki puhki raadat, et tee työtä.

Itsekin kyllä ajattelin vielä jokin aika sitten noin. Nainen ei arvosta naista.

En mää sanois, että on rentoa. Tänäänki oli semmonen kaaos-hulinapäivä, että korvat soi vieläki. Rentoa on ehkä hetkittäin, mutta en mää tätä laiskojen hommana pidä. Pph:lle nosta isosti hattua.

En tiedä muista mutta minusta on ollut rentouttavaa nimen omaan lähteä kotoa aamulla kukonlaulun aikaan kohti keikka työpaikkaa, pikkusen vaihtelua tuohon lapsen hoitoon. Sitten sitä taas jaksaa leikittää sun muuta.

Sori, oon varmaan kaikkien mielestä ihan syvältä, mutta mielestäni puuhailu ja kotihommat omien lasten kanssa on ELÄMÄÄ eikä työtä sana varsinaisessa merkityksessä. Lapsia ei ole pakko hankkia ja tuolla logiikalla kaikki kotityöt (esim. oman kodin siivoaminen, tiskaaminen ja pyykkääminen) olisivat työtä , josta jonkun pitäisi maksaa.

Enkä tällä tarkoita sitä, että kotihoitoa ei pitäisi yhteiskunnan taholta tukea, mutta välillä tuo hemmetin (sori...) mariseminen omien lasten hoidon ylenmääräisestä rasittavuudesta ärsyttää suunnattomasti. Kyseessä on kuitenkin oman valinnan tulos, omat lapset, oma elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Kyllä meillä mies verrattuaan kahden lapsen hoitoa vaikka rakentamiseen, piti rakentamista lepona lastenhoitoon verrattuna.

Mun mies sanoo kans, että töissä pääsee paljo vähemmällä, ku kotona. Hän on ollu kotona lasten kans välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:

on hassua, jos joku muu hoitaa sinun lapsia (MLL:n hoitaja?) hän tekee työtä, vaikka ei edes siivoa leikkien ja askartelun jälkiä ja syö valmista sinun laittamaa ruokaa, mutta kun itse hoidat lapsesi tehden 10 asiaa samanaikaisesti ja rikki poikki puhki raadat, et tee työtä.

Itsekin kyllä ajattelin vielä jokin aika sitten noin. Nainen ei arvosta naista.

Kyllä minä arvostan omaa ja muiden jokapäiväistä omien lastensa hoitamista. Mutta en kutsu sitä "työ"-nimikkeellä.Minä teen kotityötä. Ansiotyö on minulle sitä "virallista" työtä.Työstähän saadaan kunnon korvaus tai edes jonkintasoinen korvaus, yleensä. Kotityöstä ei rahallista korausta juuri saa. Tosin minun päivääni mahtuu niin paljon tekemistä, että se TAKUULLA on työläämpää kuin monen ihan ns. töissäkäyvän. Olla vastuussa/paikalla/saatavilla 24/h/vrk mikä voisi olla vastuullisempaa/työläämpää?

Sori, oon varmaan kaikkien mielestä ihan syvältä, mutta mielestäni puuhailu ja kotihommat omien lasten kanssa on ELÄMÄÄ eikä työtä sana varsinaisessa merkityksessä. Lapsia ei ole pakko hankkia ja tuolla logiikalla kaikki kotityöt (esim. oman kodin siivoaminen, tiskaaminen ja pyykkääminen) olisivat työtä , josta jonkun pitäisi maksaa.

Enkä tällä tarkoita sitä, että kotihoitoa ei pitäisi yhteiskunnan taholta tukea, mutta välillä tuo hemmetin (sori...) mariseminen omien lasten hoidon ylenmääräisestä rasittavuudesta ärsyttää suunnattomasti. Kyseessä on kuitenkin oman valinnan tulos, omat lapset, oma elämä.

Kotia ei tarvitse siivota 24/7 (jos ei ole lapsia), eikä tiskata eikä pyykätä myöskään 24/7. Siinä on se pieni ero.
Montako lasta sinulla on ?

No tottakai se on työtä ;O)
Niin omien kuin myös vieraiden.Mutta siinä on ero että hoitaako omia kuin esim.perhepäivähoitaja tai päiväkodin työntekijä,näillä kahdellakin "työpaikalla" on ero.
Jokaisella lapsia hoitavalla ihmisellä on niin suuri vastuu ettei sitä yksinäinen ihminen välttämättä ymmärrä.
Ja tätä työtä arvostetaan tässä yhteiskunnassa aivan liian vähän,palkan puolesta!

Niin totta, niin totta!!! Prkule että joskus oikeasti ottaa päästä kun lukee näitä, pakkoko on duunata niitä muksuja jos ei jaksa olla ku ittensä kanssa? Kai aikuinen ihminen tajuaa ennenku alkaa lapsentekopuhiin ettei ne lapset itse itseänsä hoida, vaan vanhemman se pitää tehdä!Tämä pullamössöväki vaan on tottunu siihen että joku muu tekee kaiken ja jos ite joutuu vaivautumaan, siitä pitää saada maksu!!

On ja ei ole.

Aamulla on noustava ja lähetettävä lapset kouluun.

Jos ei mene itse pihatietä taksille mukaan, kalvaa tunnin verran epäilys, pääsivätkö varmasti matkaan.

Ja onhan vaipanvaihto ja pukeminen ja riisuminen työlästä, mutta onko se työtä?

No omien lasten hoito ja kotityö ovat kyllä joskus aika raskasta, mutta kyllä se silti on eri asia verrattuna perhepäivähoitajan tai lastenhoitajan työhön, jotka ammatikseen sitä tekevät. Työ on kuitenkin erillään yksityiselämästä.

Äidithän eivät kuitenkaan tarvitse koulutusta ammattiinsa...

No omien lasten hoito ja kotityö ovat kyllä joskus aika raskasta, mutta kyllä se silti on eri asia verrattuna perhepäivähoitajan tai lastenhoitajan työhön, jotka ammatikseen sitä tekevät. Työ on kuitenkin erillään yksityiselämästä.

IKÄVÄ KYLLÄ!

Voi esikoisparkaa, harjoituskappale. :|

Eihän toki kaikilla ansiotyötä tekevilläkään ole alansa koulutusta. Ei kai se koulutus määrittele käsitettä "työ".... Ja mitenpä kouluttaisimme äidiksi/isäksi? Se kun kouluttaa itse itsensä, vanhemmuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Mutta:

Kotia ei tarvitse siivota 24/7 (jos ei ole lapsia), eikä tiskata eikä pyykätä myöskään 24/7. Siinä on se pieni ero.
Montako lasta sinulla on ?

Kotiyö on kotityö ja työ on työ. Vaikka ei olisi yhtään lasta, on vessanpönttö silti hyvä välillä pestä. Jos haluat lapsia, ilmaiset myös halusi tehdä enemmän kotöitä. Ei voi saada kahta ilman kolmatta. Jos tätä ei tajua, niin johan on ihmellisesti lapsen tuloon valmistauduttu. Olen edelleen sitä mieltä, että kyse on valinnasta ja elämästä, ei niinkään työstä niin kuin sanan "työ" ymmärrän.Kotityöt kuuluvat mielestäni elämään. Jos niitä ei halua ylenmäärin tehdä (eikä ole rahaa maksaa ulkopuolisille), ei pidä hankkia lapsia.

Mun miehenI mielestä lastenhoito EI ole työtä...jaksaa mankua mulle että koska töihin meen ja tääl mä kotona vaa hengaan jne....... Olen aivan eri mieltä! Kokeilis ite joskus hoitaa huushollia lapsineen päivineen vaik viikon..ei tulis mitää!!
Hemmetti, jonkun sekin on tehtävä. Ohan esim. päiviksenkin tädit töissä kun ne hoitaa lapsia päiväkodissa, miksen mä olis töissä kun hoidan lapsiani kotona, tosin pienemmällä palkalla !!

Alkuperäinen kirjoittaja kehvatsu:

Niin totta, niin totta!!! Prkule että joskus oikeasti ottaa päästä kun lukee näitä, pakkoko on duunata niitä muksuja jos ei jaksa olla ku ittensä kanssa? Kai aikuinen ihminen tajuaa ennenku alkaa lapsentekopuhiin ettei ne lapset itse itseänsä hoida, vaan vanhemman se pitää tehdä!Tämä pullamössöväki vaan on tottunu siihen että joku muu tekee kaiken ja jos ite joutuu vaivautumaan, siitä pitää saada maksu!!

Peesi!

Yhteistyössä