Kenenkään lapsella kuultu sydämen sivuääni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pink Poodle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pink Poodle

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
3 147
0
36
Pojalla(8v.) oli tänään koululääkärin tarkastus ja lääkäri oli kirjottanut lappuun että sydämessä kuulunut sivuääni, kontrolli 2kk:n kuluttua.
Mistähän tässä nyt olis kyse, tiedän että yleensä ovat vaarattomia mutta huolestuttaa kuitenkin :(
Kokemuksia kellään?

Ovat yleensä kouluikäisillä vaarattomia.

Kakkoselta kuului vastasyntyneenä, ultralla todettiin sen olevan sikiökaudelta oleva avoin reitti, joka yleensä sulkeutuu syntyessä. Katosi sitten itsestään, ainakaan sitä ei ole missään vaiheessa uudestaan kuulunut.

Mun pojalla oli vauvasta asti sivuääni. Ensin asiaa seurattiiin pari vuotta ja sitten sydän ultrattiin. Rakenteellinen, vaaraton poikkeama löytyi, joka aiheuttaa pyörteen veren virtauksessa.

Aika monella on sivuääni, mun kumppanillakin löyty sellainen - tutkittiin ja löyty reikä sydämessä. Aika monella kuulemma on sellainen, ei niille sen kummemmin mitään tehdä jos ei ole vaivaa.

mulla on sivuääni sydämessä, mutta ei siitä oo ollu mun mielestä ikinä mitään haittaa. Joskus pienenä se tutkittiin, mutta ei oo mitää tullu siitä.. mikä lie :D

Tiedän monia, toisilla reikä, toisilla ääni, ihan normaalia ja toooodella harvoin vaatii muuta kuin seurantaa. Huokaise helpotuksesta nyt hetkeksi ja huolestu vasta JOS seurannassa ilmenee jotain poikkeuksellista.

Minulla itselläni on ja ainakin yhdellä meidän lapsista. Muistelisin, että kahdellakin. Mutta ei niille mitään ole tehty, eikä kovin vaarallisina pidetty, kuten voi päätellä siitä, että en ole edes varma, onko sivuääni vain toisella pojista vai molemmilla. :D

Lääkäri kuulee kuuntelun perusteella yleensä aika hyvin, onko vaarattomampi juttu vai vaarallisempi juttu. Eli voit olla aika luottavaisin mielin. Varmasti olisi eteenpäin laitettu vauhdilla, jos jotain oletettavasti vaarallista.
Meillä oli puolivuotiaalla sivuääni ja se oli vaaraton ja vielä varmistettiin ultralla. Kontrolli teillä on luultavasti sen takia, että jos ääni kuuluu toisellakin kuuntelukerralla, niin se voidaan todeta varmaksi ja esim. lähettää ultraan, mikäli tarvitsee edes ultrata.

Yhteistyössä