kenkien osto...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma-32

Vieras
Heips !!

pitäisi pikkuhiljaa ostella tytölle kengät (1v2,5kk). Cittarissa niitä vähän soviteltiinkin. Tuntui aikas lailla hankalalta näin ekakertalaiselle....Mittasimme jalan siinä "mittakehikossa", ja pituudeksi saimme, mitä se jalka siinä hetken oli paikallaan 19-20 ( ei tarkka ) No, sitten koitimme kenkääkokoa 20 jalkaa, emme saaneet sitä edes menemään. Koko 22, meni sitten liiankin hyvin. Sopivuutta on tosi vaikea kokeilla, että paljonko kärkeen jää tyhjää tilaa, koska kenkä on sen verran kova. Minä en kyllä saanut käsitystä.
Myyjiä ei sitten tietenkään ollut lähimainkaan.
Kiinnostaisi tietää miten olette toimineet kenkien ostossa alkutaipaleella? muutenkin vinkkejä otan vastaan asian tiimoilta. Minkä tyyppisiä kenkiä suosittelette ensikengiksi?

Olin ajatellut ostaa kumpparit käytettynä, jos löytäisin ja kevääksi nahkaiset kävelykengät, sellaiset kunnolliset. Tietenkin kun kesäkelit koittaa, niin sitten keveämpiä kenkiä.

Ota kaupan kengistä pohjallinen irti ja sovita siten. Tilaa pitää jäädä n.1,5cm. Toinen vaihtoehto on, että piirrät kotona lapsen jalan kartongille ja leikkaat ja sitten kaupassa sovitat tätä.

Itse en uskalla noin pienelle ostaa kenkiä sittarista, vaikka ovat vähän halvempia kuin kenkäkaupassa. Luotan mieluummin kenkäkaupan myyjän asiantuntemukseen. K-kengässä on aina saatu hyvää palvelua.

Wowin keinoa minäkin suosittelen pienen kenkien oikeaa kokoa mitatessa ja Elina1:lle citymarketista saa myös samoja laadukkaita kenkiä kuin K-kengästäkin vähän edullisempien kenkien lisäksi:)

Se pohjallisen kanssa mittaaminen on tosiaan hyvä keino, käyttävät kenkäkaupassakin samaa systeemiä! Eli lapsi seisomaan ja jalka pohjallisen päälle. Pitää varata koko painolla että jalka varmasti on kunnolla. Ja sitten se 1,5cm ylimääräistä tilaa pitää jäädä.

Meillä oli ekoina kenkinä Elefantenin kävelykengät. Käytettiin loppukeväästä syksyyn. Kesällä lisäksi sandaalit. Tärkeintä on että ovat täysin jalan malliin sopivat ja tukevat. Narukengät on parhaimmat kun saa kiristettyä paremmin kuin tarralliset.

Tällaisia juttuja nyt tuli mieleen =) Meidän vaavi on jo 1v9kk ikäinenen "iso" tyttö ja kenkiä ollaan myös hankkimassa. Ihan samoilla kriteereillä edelleen eli kunnolliset ja oikean kokoiset pitää olla.

Sitä vielä että me ostettiin tytölle Vikingin Goretexit Sittarista. Syksyllä siis. Eli ihan samoja kenkiä sieltä löytyy kuin kenkäkaupoistakin =). Käytiin ensin K-kengässä katselemassa popoja ja siellä myyjän kanssa tarkistettiin jalan koko. Sitä ennen mitattiin Sittarissa sellaisen puisen mitan kanssa ja molemmista tuli sama tulos eli 18 oli meidän tytöllä silloin 1v4kk iässä ;O)

Ostettiin just lapselle kahdet kengät. Kenkäkaupassa myyjä mittasi jalan. Mitaksi tuli 18cm ja hän kehoitti ostamaan kokoa 19 olevat lenkkarit. Kuulemma se 1,5cm kasvunvaraa on maksimi. Hankaloittaa kävelyn oppimista jos on liian suuret kengät. Se jalka on vielä vähän lötkö nilkasta niin siksi meilläkin oli tosi hankala saada nuo kengät jalkaan. Myyjä meinas, että löystyy sit käytössä ja pitää olla tukeva. Ne on työläät kieltämättä, mutta isompi koko olisi ollut huono. Ostin sitten marketista remmikengät sisälle. Ne otin myös kokoa 19. Kenkäkaupan myyjä meinasi että ens kesän kävelee kyllä nuilla 19 kokosilla kengillä.

Meilläkin ostettiin ensimmäiset ulkokengät ihan vastikään. En itse halunnut ihan tuota 1,5 cm kasvuvaraa, sillä juuri kävelemään oppineen liikkuminen kengän kanssa on tarpeeksi vaikeaa ilmankin. (1,5 cm on aika monen prosentin osuus taaperon jalasta, jos miettii että itse läpsyttelisi tuolla menemään vastaavalla ilmakärjellä.) Satsasin nilkkaa tukevaan, nauhalliseen Hush Puppies-kenkään. Ovat mielestäni vaikuttaneet laadukkailta ja kävelykin niillä sujuu hienosti. Eli voin suositella muillekin. Lenkkareiden käytöstä pienillä lapsilla olen kuullut paljon huonoa. Ei ilmeisesti tue jalankaarta, jolloin holvi madaltuu ja aiheuttaa ongelmia myöhemmin.

Minusta lasten kengät ovat tyypillinen "palvelutuote", jossa itse haluan itse tuotteen lisäksi asiantuntevia neuvoja ja apua ihmiseltä, joka todella tietää, mitä on tekemässä. Sitä saa usein ehkä helpommin erikoisliikkeestä.

Sain ohjeeksi lasten fysioterapeutilta, että tärkeintä ensi kengissä on kantaa ja akillesjännettä tukeva osuus. Sen tulee olla riittävän jämäkkä ja korkea. Lisäksi olisi eduksi, että kenkä taipuu hyvin askeleen suuntaan. Sen sijaan "kiertojäykkyys" pitäisi olla kengässä kohtuullisen napakka.

Ostin ensimmäiset kengät näillä ohjein, mutta lisäisin vielä asian, johon en kiinnittänyt itse tarpeeksi huomiota. Nimittäin pikkuinen on niin vikkelä, että kengät pitäisi olla helppo laittaa jalkaan.

kun meillä oli tytöllä ekat kengät talvikengät ja ne oli kuoma-saappaat... niin vieläkö pitäis kevääksi ostaa jotkut oikein kalliit ja laadukkaat vai joko "uskaltais" hankkia halvemmat? Siis vieläkö ne tarvis olla kovinkin tukevat? Lapsi on nyt 1v 4kk.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
kun meillä oli tytöllä ekat kengät talvikengät ja ne oli kuoma-saappaat... niin vieläkö pitäis kevääksi ostaa jotkut oikein kalliit ja laadukkaat vai joko "uskaltais" hankkia halvemmat? Siis vieläkö ne tarvis olla kovinkin tukevat? Lapsi on nyt 1v 4kk.

Ei varmaankaan kannata hankkia. Lapsen jalan kasvuhan on saavuttanut lakipisteensä. Ei noin vanha enää mitään jalkaa tukevia kenkiä tarvitse. Kesäksi ehkä varvastossut?

Tsiisus.

siis ainakin 2,5v asti tulee kenkien olla "hyvät". itse olen sitä mieltä, että korkeampaa mallia (nilkan yläpuolelle). elefantenilla on hyviä. jopa vikkelille menijöille tarrakengät on hyviä.

aikaisemmin kirjoittajan saamat vinkit kollegalta oli hyviä...

Kyllä meillä edelleen satsataan lasten kenkiin. Vanhemmat ovat iältään 4v ja 6v ja tämä nuorin siis pian 1v9kk. Jostain olen kuullut että kun koko alkaa olla n. 30 niin kasvuvaraa saa jättää vähän enemmän eli yhteensä 1,5cm ja käyntivaraa sen 0,5cm.

Olen eri mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa joka siis kirjoitti että 1,5cm käynti-ja kasvuvaraa on liikaa. Kun kenkä on hyvä ja tukeva = saadaan kiristettyä täysin jalkaan sopivaksi niin tuo vara on täysin sopiva! Ainakin meidän lapsilla on kävely sujunut erittäin hyvin.

Yhteistyössä