Kenwood Chef ja hiivataikinan teko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites on

Vieras
Yleiskonetta hankkimassa ja tuota löytyy eniten kauppojen hyllyillä ja kohtuullisella hinnalla. En ole mikään himoleipuri, mutta 0,5-1litran nesteen hiivataikinan pitäisi koneella onnistua. Olen mielestäni jostain kuullut että Chefissä olisi huonot taikinanteko-ominaisuudet. Muistaakseni taikina kieppuuntuu taikinakoukkuun ja nousee herkästi ylöspäin kunnollisen vaivaantumisen sijaan. Joten kertokaas muistanko ihan puuta heinää? Toimiiko Kenwood Chef hyvin hiivataikinoissa. Major-malli on liian kallis ja liian iso kapasiteeltiltaan.

Eikö kellään surraa tuon kokoluokan kenwood keittiössä? Maksimihiivataikina oli litran taikina. En uskalla ostaa koska suurin käyttöni olisi juuri hiivataikinan teko. Käsien voimat kun eivät oikein riittää käsipelillä vaivattavaksi asti.

Mulla on tuommonen kone, siis Kenwood Chef. Puolen litran taikina onnistuu hyvin, ei isompi.
.
Muna-sokeri vaahdotuksessa ihan huippukone!

Olet ilmeisesti isompaa kokeillut ja ei onnistunut? Eikö jaksanut pyörittää vai kenties jokin muu ongelma? Ainakin Kenwoodin omien sivujen mukaan pitäisi litrankin taikinan onnistua. Tuosta Chefistä olisi nyt hyvä tarjous, mutta pääkäyttö olisi juuri hiivataikinan vääntö... Ja litran taikina pitäisi vielä onnistua (tosin ei enää yhtään isompi)...

Alkuperäinen kirjoittaja lisäkysymys ulla-pullalle;24811416:
Olet ilmeisesti isompaa kokeillut ja ei onnistunut? Eikö jaksanut pyörittää vai kenties jokin muu ongelma? Ainakin Kenwoodin omien sivujen mukaan pitäisi litrankin taikinan onnistua. Tuosta Chefistä olisi nyt hyvä tarjous, mutta pääkäyttö olisi juuri hiivataikinan vääntö... Ja litran taikina pitäisi vielä onnistua (tosin ei enää yhtään isompi)...

Kyllä se sen just ja just jaksaa pyörittää, mutta jauhoja ja muuta tupruaa niin paljon pitkin pöytää, että siivoaminen on kova. Ja sitä taikinaa nousee myös siihen koukun yläpäähän, koneen koloihin, vaikka koukussa sellainen este onkin.

Jos minä haluan tehdä vaikka litran taikinan, teen sen kahdessa erässä. Mukaan kun tuli 2 kippaa.
Jos nyt saisin uuden taiknantekokoeen, hankkisin Electroluxin, sellasen kun vääntää alhaalta, vai olisko sivulta.... Mutta kuiteskin sellasen.

Mulla on Kenwood Major ja sen pitäisi pyörittää 1,5l hiivataikina, mutta kun tein sillä 8 dl taikinan, kuulin jo äänestä, ettei se ihan virkeimmillään ollut. Kyllä se sen teki ihan ok:sti, mutta kyllä mä vähän pohdin nyt sitä, että mitä se sanoo, jos oikeesti lättään sinne koneeseen 15 dl taikinan.

En luottaisi siihen, mitä nuo valmistajat maksimissaan lupaa. Eli ottaisin ns. isomman koneen, kuin mitä valmistajan mukaan tarvitsisin.

Yhteistyössä