Keraamiset vai luonnokivet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipa

Aktiivinen jäsen
03.05.2007
3 987
0
36
Sähkökiukaaseen siis. Meille tuli eilen uusi kiuas vanhan tilalle ja toi myös kiuas kivet. Entinen asukas oli laittanut keraamiset kiuaskivet.
Tämä sähkömies joka kiukaan asensi sanoi että ei suositele keraamisia kiviä, koska jos ne laitetaan kiukaan takuu päätty selitti jotain lämmönvaraamis kyvystä ja siitä että vastukset rikoutuu helpommin kuin jos on luonnokivet.

En ihan siinä tilanteessa ymmärtänyt mitä tarkoitti no sama tuo pää asia että pääseee lopultakin saunaa.

Minusta se oli ihan selkeästi sanottu, että jos laitteeseen ei suositella keraamisia, niin sitten jos ne laittaa, ei takuu ole voimassa, luulisin että pitää laitteen ohjeessa lukea se. =)

Ihmetyttää vain kun en ole misitään muualt kuuullut että ne keraamiset kivet saattaa rikkoa ne vastukset. Toisaalta nuo kiuas valmistajat ei varmaan sitä hirveesti mainosta koska jos kiukaasta menee vastukset niin silloinhan vaihdetaan koko kiuas, koska vastusten vaitohan on niin kallista että uuden kiukaan saa halvemmalla.

Mutta miksi juuri keraamiset kivet ovat ongelmallisia?

- Omissa tutkimuksissamme olemme todenneet, etteivät keraamiset kivet sovi kiukaisiimme. Tätä tukee myös asiakaspalaute.

Harvian mukaan kaikki keraamiset kivet eivät ole kelvottomia, vaan markkinoilla on myös epäsäännöllisen muotoisia, kiukaisiin sopivia kiviä.

Kiuas räjähti, kenen on vastuu?
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1986

Isäntä laittoi ne kiukaan mukana tuleet kivet sinne ja nyt lähden testaamaan tuleeko hyvät löylyt.
Sitä vaan ihmeteltiin, kun niitä keraamisia kiviä on pidetty kauhean hyvinä ja olin hieman yllättynyt kun huoltomies kertoi ihan muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Isäntä laittoi ne kiukaan mukana tuleet kivet sinne ja nyt lähden testaamaan tuleeko hyvät löylyt.
Sitä vaan ihmeteltiin, kun niitä keraamisia kiviä on pidetty kauhean hyvinä ja olin hieman yllättynyt kun huoltomies kertoi ihan muuta.

Meidän uudessa kiukaassa olleen ohjeen mukaan piti ensilämmitys tehdä kuivana, ei siis saunoen, että valmistuksen aikaiset jotkut kemikaalit, pinnassa olevat aineet palaisi pois, käryää ekakerralla melkoisesti. Ainakin se Harvia. Ei tullut mieleenkään saunoa silloin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja iipa:

Meidän uudessa kiukaassa olleen ohjeen mukaan piti ensilämmitys tehdä kuivana, ei siis saunoen, että valmistuksen aikaiset jotkut kemikaalit, pinnassa olevat aineet palaisi pois, käryää ekakerralla melkoisesti. Ainakin se Harvia. Ei tullut mieleenkään saunoa silloin. =)

Joo me kanssa lämitettiin sen ensin ja tuulettetiin kunnolla ja sen jälkeen mentiin vasta itse ottamaan löylyt. Ja oli se käry kyllä niin kauhea ettei olisi tullut mieleekään mennä sinne saunomaan.

Ihan hyvät löylyt siellä tuli luonnonkivillä.

Yhteistyössä