Kerhoon jääminen vaikeaa 3-vuotiaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adalmiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

adalmiina

Vieras
Olisiko täällä jollain antaa vinkkejä, että miten kannattaisi tehdä?

Eli meidän 3-vuotias tyttö aloitti seurakunnan kerhon viime viikolla ja nyt siis toista viikkoa käy siellä. Kerho on 2krt/viikko.

Tyttö jo kotona alkaa itkemään, että ei halua sinne mennä. Ja kun jää sinne niin itkee kovasti, mutta kerhotäti sanoo sen loppuvan tosi nopeasti. Olen nyt vain jättänyt tytön sinne ja sanonut tulevani hakemaan sitten kerhon loputtua pois. Pois hakiessa tyttö on ihan ok oloinen, ei nyt mitenkään tosi iloinen, mutta kertoo innoissaan, että mitä siellä on tehty yms.

Nyt siis mietin, että kuinka kauan kannattaa kokeilla ennen kuin lykkää koko kerhóasiaa eteenpäin? Tuo kerho kun ei kuitenkaan ole mikään pakollinen juttu. Kokemuksia otetaan kiitolisena vastaan!:)

meillä pian 4v eikä suostu vieläkään kerhoon. 3v kerhoon meni vain mun tai isänsä kans,yksin ei jäänyt. kerran jätin huutamaan ja siitä(kö?) seurauksena tää ettei halua edes perhekerhoihin :( en vie sitä kerhoon kun ei kerta halua. aina sanoo ettei mene niin turha yrittää...

Minä veisin siltikin kerhoon. 3v.lle tekee hyvää oppia sosiaalisia vurovaikutus yms. taitoja varsinkin jos on ollut 3 vuotta kahdestaan äidin kanssa kotona?? Vai onko ollut hoidossa ennen? Mummolassa? Jossain muualla hoidossa? Jos ei ole niin eipä sitä muuta voi odottaakkaan..mielestäni hoitoon jäämisen vaikeus on suoraan verrannollinen siihen kuinka lapsi on aikaisemmin ollut hoidossa (vaikka vaan mummolla tms.)

Meidän 2v poika itki 2kuukautta putkeen joka aamu kun vein päiväkotiin.Nykyisin tuota ei saisi sieltä pois kulumallakaan. Anna siis aikaa -äläkä tee hätiköityjä ratkaisuja palstan mammojen mielipiteiden perusteella.

Mä en ihan suoraltaan jättäs kotiin vielä tai neuvottelisin ainakin vaikka neuvolan terkan kanssa asiasta ennen ja siitä mitä mieltä se on. Voi olla että testaa sinua ja jos nyt annat suoralta periks etkä vie kerhoon niin se jäänti tulee olemaan myöhemmin vielä vaikeampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Mä en ihan suoraltaan jättäs kotiin vielä tai neuvottelisin ainakin vaikka neuvolan terkan kanssa asiasta ennen ja siitä mitä mieltä se on. Voi olla että testaa sinua ja jos nyt annat suoralta periks etkä vie kerhoon niin se jäänti tulee olemaan myöhemmin vielä vaikeampaa.

Tätä mä just mietin, että onko se vaan karhunpalvelus tulevaisuudelle, jos nyt luovuttaa heti alkuunsa.

Ja tuohon edelliseen, että tytöllä on 1v6kk pikkuveli kotona. Ja on ollut hoidossa aika paljonkin mummulassa ja kummitädillään. Mutta viime aikoina on ollut aina pikkuveli mukana ja se ehkä on se suurin ongelma nyt, että joutuu jäämään ihan yksin sinne kerhoon.

Mutta täytyy antaa nyt ajan kulua ja koittaa kerhoon opettelua vielä tovi. Ja jos ei tule mitään niin sitten miettiä uudestaan.:)

Meillä 2v 7kk jäi kahtena ekana viikkona itkemään mutta sitten alkoi sujua ja lähtee mielellään kerhoon. Heti kun muut lapset tulee tutuiksi ja löytyy kaveri, sitten helpottaa.

Meidän 3v ei suostunut meneen ollenkaan.
Ei kylläkään mitään itkua ja parkua, ilmoitti vaan ettei mene ja kykki nurkan takana.
Teki tän kaksi kertaa peräkkäin.
Siis poika vetää sen ihan leikiksi: Sanoo kotona että joo, mä meen kerhoon ja sit ku vietiin ni ei suostu .

Eli unohdettiin koko juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap. tuletko kertomaan miten teillä tänään meni?

terv.toinen kohta 3-v:n äiti jolle kerhoilun aloittaminen hankalaa

Tänään aamulla itki tosi paljon, mutta jätin silti tytön sinne kerhoon. Ja tuo itku alkoi jo aamulla kotona, kun alettiin pukemaan vaatteita päälle.
Mutta kun hain sitten kerhon jälkeen pois, niin tyttö oli tosi innoissaan. Ja aikoi ensi viikollakin tulla kerhoon. Kun juttelin ohjaajan kanssa niin hän sanoi, että itkua oli kestänyt max 10 min ja sen jälkeen oli ollut tosi reipas ja innokas kerholainen. Ja ohjaaja sanoi, että missään tapauksessa ei nyt vielä kannata luovuttaa. Eli toivossa elän, että se alkaa sujumaan meillä. Ja toivottavasti myös teillä!:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun tyttö 3v. on kerhossa jossa on 4-5 vuotiaita. Siellä yksi 5 vuotias ei uskalla jäädä kerhoon niin äiti on vielä mukana. Onnistuiskohan teillä näin?

Tää on mun mielestä pelkkä karhunpalvelus lapselle. Alkuun voi mennä hyvin kun saa äidin (itkemällä? ) jäämään kanssaan kerhoon, mutta tällä tavoin itsekseen kerhoon jääminen muuttuu vain vaikeammaksi ja eroitkut ovat joka tapauksessa edessä.

sinne kerhon viedä kun sokeekin näkee et laps ei sinne halua???? meidän lapsista kuopus ei halunnut kerhoihin ja asia oli sillä selvä. ei kai kukaan ole niin hullu et pakottaa lapsen kerhoon jos laps ei sinne itse halua??? ei sovi mun äitietiikkaan tommonen lapsen rääkkääminen.

Meillä alle 3v aloitti myös kerhon kaksi kertaa viikossa, hyvin jää mutta menee niin mahdottomiksi päivät että käy nyt alkuun vain kerran viikossa. Olisiko teillä sellainen myös mahdollista?

Alkuperäinen kirjoittaja siis miks se laps pitää:
sinne kerhon viedä kun sokeekin näkee et laps ei sinne halua???? meidän lapsista kuopus ei halunnut kerhoihin ja asia oli sillä selvä. ei kai kukaan ole niin hullu et pakottaa lapsen kerhoon jos laps ei sinne itse halua??? ei sovi mun äitietiikkaan tommonen lapsen rääkkääminen.

Ei moni lapsi päiväkotiinkaan halua jäädä, töihinkö pitäs ottaa mukaan?

Meillä nyt 4v, käy 2*vkossa ja vuosi sitten kävi kerran. Musta teidän kannattas vaikka kysyä, et jos kävis vain kerran viikossa.. Meillä viime vuonna jäi kerran pojalta menemättä kerhoon, kun siellä oli joku sijainen töissä ja jännitti sitä, nyt on niin innoissaan, että laskee öitä siihen, kun on seuraava kerhopäivä =)

Mulle ei oo tuolla tytön kerhossa sanottu koskaan että sinne voi jättää lapsen joka ei halua jäädä.
Tuolla meidän vanhemmalla tytöllä oli 3vuotiaana sellanen kausi ettei jääny mihinkään ilman minua. Kerhokin oli varmaan puoli vuotta katkolla kun alko itkee kerhon eteisessä ettei haluu jäädä.
Meni ohi ja kevät kaudella oli jo paljo reippaampi. Nyt tyttö on eskarissa ja tuskin mä mitään karhunpalveluksia oon sille tehny. Hyvin reippaasti se koululle on jääny :D

Alkuperäinen kirjoittaja siis miks se laps pitää:

No ei sovi munkaan äitietiikkaan mikään lapsen rääkkääminen. Mutta jos nyt muutaman viikon kokeilee kerhoon jättämistä niin ei se nyt ehkä mitään lapsen rääkkäämisen kriteerejä täytä?!

Ja toiseksi täällä missä asumme ei ole meidän 3-vuotiaalla ketään ikäistään toveria kenen kanssa leikkisi. Ainoastaan noita pieniä alle 2-vuotiaita. Niin olisihan se ihan mukava, jos lapsi edes muutaman tunnin ajan saisi leikkiä ja olla ikäistensä lasten kanssa.

Mutta kokeilulinjallahan tässä mennään ja jos ei nyt ala sujua niin sitten saa olla ja katotaan myöhemmin uudestaan. Tosin päiväkodin aloitus on kuitenkin keväällä edessä, että sitten astuu kuvioon se pakko, valitettavasti.

Ja tuohon, että jäisin sinne mukaan niin tuolla on ihan suoraan sanottu, että se ei käy pidemmän päälle. Ja aika hankala mun siellä ton 1v6kk pojan kanssa on edes olla koko kerhoaikaa.

Mutta tänään jo oli mennyt tytöllä paljon paremmin koko kerho ja oli itekin niin innoissaan, että olen tyytyväinen, että sinne nyt kaksi kertaa olen itkien hänet jättänyt.:)

Yhteistyössä