Kerrataan ala-asteen opintoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iina"

Vieras
Tässä ketju, jossa kerrataan ala- ja yläasteella opittuja yleissivistäviä oppeja, jotka ovat vanhetessa unohtuneet.

Laita joku aihe jota et muista ja haluaisit kerrata, tai joku opittu asia jonka muistat erityisen hyvin jääneen mieleesi oppitunnilla.

Esim. Kuka muistaa mitkä ovat äidinkielen sanaluokat?

Verbit, substantiivit, adjektiivit, numeraalit, pronominit.

Kuka muistaa pronominilitanian? Kymmenen pistettä ja papukaijanmerkki tarjolla?

• Tykkää
Reactions: rássi
Ja
Sekä
Sekä-että
Eli
Tai
Joko-tai
Vai
Mutta
Vaan
sillä
Sen tähden
Siksi
Siis
Xxxxxx
Että
Jotta
Koska
Kun
Kuin
Jos
Vaikka
Ennenkuin
Sitten kun

....nämä on muistissa -65 syntyneellä

Ja

Laittakaas indefiniittipronominit.

[QUOTE="mutsi";30053548]kaiken olen kyllä unohtanut, ei ole tarvinnut niitä. Ainoat mitä olen tarvinnut on englanti, matematiikka ja lukeminen :)[/QUOTE]

Englantia ja vietaita kieliä opiskellessahan nimenomaan noita sanaluokkia ja kielioppisääntöjä tarvii. Kyllä enimmät osaavat äidinkieltään puhua ja jotenkin kirjoittaa vaikkeivat kieliopista ymmärrä hiventäkään mutta vieraiden kielten oppimisessa sanaluokkien jne ymmärtäminen on välttämätöntä.

Ja Ruotsin neljä isointa järveä. :rolleyes:

Heh, mä yritän päteä näillä koska nää on ainoat jotka muistan...

• Tykkää
Reactions: rássi
[QUOTE="Veera";30053614]Englantia ja vietaita kieliä opiskellessahan nimenomaan noita sanaluokkia ja kielioppisääntöjä tarvii. Kyllä enimmät osaavat äidinkieltään puhua ja jotenkin kirjoittaa vaikkeivat kieliopista ymmärrä hiventäkään mutta vieraiden kielten oppimisessa sanaluokkien jne ymmärtäminen on välttämätöntä.[/QUOTE]

Kielioppisäännöt ovat joka kielessä erilaiset ja pikemminkin pitää osata päästää irti niistä suomen kielen säännöistä, eli en niitä niin tärkeänä pidä.

Tanskan saaret? Meillä oli viikon verran sijainen, ehkä viitosella, ja sen viikon ainoa varsinainen läksy oli noiden saarten opettelu. Ja kyllä muistan ne edelleen, vaikka aikaa mennyt yli 20 vuotta... :)

[QUOTE="...";30053646]Tanskan saaret? Meillä oli viikon verran sijainen, ehkä viitosella, ja sen viikon ainoa varsinainen läksy oli noiden saarten opettelu. Ja kyllä muistan ne edelleen, vaikka aikaa mennyt yli 20 vuotta... :)[/QUOTE]

Ootas, yritän heittää lunttaamatta. Själland, Jylland, Fyn. Menikö mettään? :D

[QUOTE="...";30053679]Hyvä alku. Neljä kun vielä keksit niin rimpsu on valmis. :D[/QUOTE]

Hmph, liikaa saaria koko valtiossa mun mäkään en niitä muista.:kieh:

Niin ja siis oma pronominirimpsu jonka muistan, menee näin:

minä-sinä-hän-me-te-he-tämä-tuo-se-nämä-nuo-ne-kuka-mikä-ken-kumpi-kumpainen

Eikä mitään haisua mitä pronominejä nämä ovat! :D

[QUOTE="iina";30053698]Niin ja siis oma pronominirimpsu jonka muistan, menee näin:

minä-sinä-hän-me-te-he-tämä-tuo-se-nämä-nuo-ne-kuka-mikä-ken-kumpi-kumpainen

Eikä mitään haisua mitä pronominejä nämä ovat! :D[/QUOTE]

No tuo alku oli persoonapronomineja. :)

[QUOTE="...";30053733]Själland, Fyn, Falster, Møn, Lolland, Lageland, Bornholm. Oikeinkirjoitus on varmaan jotain sinnepäin, mutta puolustaudun sillä, että koe oli suullinen! :D[/QUOTE]

Ai nii, Lollandin ja Bornholmin mä muistan. Mut mikä ihmeen Lageland sinne on ilmestynyt, en mä tuommoista muista. Onks se jossain Legolandin naapurissa. :snotty:

Maailmassa on suuri vääryys: Nuo sanaluokat menevät yläkoulussa uusiksi, tai ainakin siellä aletaan puhua predikaateista ja subjekteista ja objekteista ja sen sellaisesta.

Predikaateista, subjekteista ja objekteista puhutaan jo alakoulussa, mutta mikään ei mene niiden myötä uusiksi. Sanaluokat ovat edelleen olemassa. Subjektit, predikaatit ja objektit liittyvät lauseenjäsennykseen.