Kerroin neuvolassa että olen masentunut. Nyt kaduttaa että kerroin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunut äiti

Vieras
Lähetti perhetyöntekijän kriisikäynnille. Meillä oli märät pyykit korissa, koirankarvoja matolla ja sänky petaamatta. Imuroin äkkiä ja laitoin pyykit kuivumaan, sänky jäi petaamatta. Sitten aloin imettää kun vauvalla oli nälkä. Nyt pelottaa että perhetyöntekijä tekee lastensuojeluilmoituksen kun oli sotkua ym. Kehui kyllä että vauva on puhdas ja puhtaissa vaatteissa ja hyvin hoidettu. Silti pelottaa!

Ei kai. Jos olet masentunut, ei kai sun kodin kuulukkaan kiiltää ja olla viimeisen päälle siisti. Mun mielestä siellä saa näkyä kyllä sotkua. Meillä on melkein joka päivä sänky petaamatta :) En usko, että huolta tuon asian puolesta on. Se kiinnittää enemmän huomiota juuri vauvan puhtauteen, teidän väliseen suhteesesen ym.

Relaa vähän. Ennemmin se pt olisi huolestunut jos teillä olisi ollut kaikki tiptop. Masentuneen pienen lapsen äidin tuleekin osata keskittyä nimenomaan oleelliseen, eli vauvan hoitoon, ei siivoukseen.

Hei, Suurimmalla osalla on sotkua. Näkisitpä meidän lattian, hyvä kun pääsee kävelemään. Kaikki sängyt on yleensä aina petaamatta! Sähän olet hyvä äiti kun priorisoit lasta. Jos kaikki olisi tip top olisi se enemmän huolestuttavaa!

Älä huoli!
Meillä on sellainen pyykkihelvetti vallan kodarissa että jos pyykkien perusteella ls-ilmoituksia tehtäis niin kaikki lapset olisi jo varmaan huostaanotettu.
Ja pakko tunnustaa sekin että meillä ei todellakaan pedata sänkyjä joka päivä, eikä edes omisteta päiväpeittoja :D
Tsemppiä ja paranemisia.

Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;24810900:
En ole. Mulla on vain tämä vauva.

Jotenkin tuli vaan niin kamalan syyllinen olo siitä sotkusta ja kadutti että kerroin neuvolassa. Perhetyöntekijä sanoi että alkaa käymään kerran viikossa. Voinkohan perua ne käynnit kokonaan?

Sorry,oli vaan sama nimimerkki kun juuri äsken yhellä.Ei sotku mitään haittaa. Ja ei kai sekään jos perhetyöntekijä tulee muutaman kerran käymään,suhtaudu siihen kuin ystävään.

eiku ota apu vastaan

eivät he sitä kodin puhtautta tule arvioimaan vaan selvittämään sinun jaksamistasi ja tukemaan sinua, kuuntelemaan kahvikupin ääressä kuulumiset tms. auttamaan jaksamaan arjessa.

eikä todellakkan tarvitse pelätä huostaan ottoa, äiti joka osaa hakea apua itselleen on äiti joka haluaa voida hyvin ja osaa hakea apua tarvittaessa myös lapselleen. masentunut äiti ei ole huono äiti.. mutta avusta kieltäytyvä voi olla "tyhmä-äiti".

Mäki olin siihen asti normiasiakas kunnes kerroin perheemme ongelmista ja masennuksestani.
Lapsiani kehuttiin, ja sanoivat et kehittyvät samaa tahtia ikäistensä kanssa, tai jopa joissain taidoissa vuosia edellä.
Kun kerroin kaikki luhistui..niin alkoi olla jokaisessa muksussa jotain vikaa, ja perääni alettiin soitteleen jos ei jostain syystä tultu neuvolaan sovittuna aikana.

Minusta on rohkeaa, että uskalsit sanoa olevasi masentunut ja se, että sait noinkin nopeasti apua on hienoa. Itse en uskaltanut sanoa olevani masentunut neljännen muksun ollessa vauva, vaan yritin olla aina tosi reipas..

Tässäkin asiassa on kaksi päätä ja sitten on ne väliin putoajat.

On rohkeita ihmisiä, jotka kertovat asioistaan ja hakevat apua ja ottavat sitä vastaan.
Sitten on näitä, joilla menee alamäkeen, ehkä haluaisivat apua, mutteivat voi tai ilkeä myötää avun tarvettaan.
Ja väliinputoajat esittävät mielipiteitä ilman minkäänlaista kokemusta tai tietoa, yleensä kannustavat hakemaan apua ja olemaan avoin. Tosin joskus lottovat päin seiniä niitä "faktoja".

Oma kokemukseni on, että olemalla avoin ja oma itsensä ja puhumalla asioista niiden oikeilla nimillä voi saada juuri sellaista apua jota itse/perheesi tarvitsee! :)

Viimeksi muokattu:
En ole. Mulla on vain tämä vauva.

Jotenkin tuli vaan niin kamalan syyllinen olo siitä sotkusta ja kadutti että kerroin neuvolassa. Perhetyöntekijä sanoi että alkaa käymään kerran viikossa. Voinkohan perua ne käynnit kokonaan?

Elä peru. Meilläkin kävi eikä huusholli tosiaan kiiltäny. Mutta se sanokin että tiptop ei tarvi olla ja hoidin lapsen kuitenkin hyvin. Mulla se uupumus jne vaikutti siihen siisteyteen kotona. Eipä oo mittään kuulunu kohta 4vuoteen joten vissiin se sotku ei aiheuttanu lisätoimia.

Hei meillä kävi aikoinaan pojan ollessa vauva, samasta syystä perhetyöntekija kerran viikossa. Oikein patisti mua ulos tai kahville, yksin että sain vähän omaa aikaa + levähtää.

Ota apu ihmeessä vastaan, sitä varten ne ovat olemassa.

Käyntien peruminen on tyhmintä, mitä voit tehdä.
Nyt kerrot nuo tunteet sille ptt:lle ja otat kaiken avun vastaan, mitä saat! Hyväksy itsesi ja uupumuksesi, älä taistele sitä vastaan, koska silloin se purkaantuu ennenpitää jollakin, joka todella aiheuttaa tarpeen lastensuojeluilmoitukselle!

Yhteistyössä