Kerronpa tännekin; kun ruoka aiheuttaa raivareita ja mielipahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bertta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bertta

Vieras
Kyseessä siis vuoden ikäinen lapsi.
Kun joku menee keittiöön, on lapsi aina perässä ja seuraa tarkkaan mitä siellä tehdään. Jos näkee ruokaa niin heti heittää itsensä suorilta jaloilta selälleen ja alkaa huuto ja raivari.
Vaikka lapsen ottaa mukaan ruuanlaittoon hän huutaa ja raivoaa. Hakkaa päätään jalkoihini, lyö, puree...
Ihan sama keitänkö kahvit vai tyhjennänkö kauppakasseista ruokia kaappiin, on raivarit päällä. Ruokakaupassa käynnitä on yhtä h**vettiä.

Lapsi syö mielettömän isoja annoksia, tuntuu että söisi niin paljon että oksentaisi.
Lusikka pitää täyttää nopeasti tai muuten alkaa raivarit pöydässäkin. Ja jos ne alkaa pöydässä, ei syömisestä tule enää mitään. Lapsi ei rauhoitu ennen kuin nostetaan pöydästä pois. Tosin sittenkin rauhoittumiseen saattaa mennä yli puoli tuntia.
No sitten kun on lautanen tyhjä ja masu täynnä niin huuto alkaa taas kun pöydästä noustaan pois. Lapsi repii, lyö, puree ja huutaa. Menee noin puoli tuntia kunnes lapsi rauhoittuu.

Sama toistuu joka ruokailu kerta tai jos joku erehtyy ottamaan vaikka vettä juodakseen. Lapsi vahtii koko ajan keittiötä, että jos joku sinne menee niin hän menee myös ja raivoaa jos ei sieltä kukaan mitään hälle anna. (ja vaikka antaisikin niin kun syöminen loppuu niin raivoaa taas)

Ihan mielenkiinnosta kysyn onko kenelläkään tällaisesta kokemusta? Tai edes arvausta mistä tällainen voi johtua?

Neuvolassa olen asiasta kertonut ja lääkärille ollaan menossa toivoen lähetettä jatkotutkimuksiin.
Muitakin "oireita" on, mutta tämä on pääsääntöisesti raskain. Tuntuu että päivät menee kuunnellessä lapsen raivareita joihin ei auta muu kuin jonkin syötävän antaminen, mutta sen jo lasten psykologi kielsikin. Tai sanoi siis että hyvä kun ei olla raivareita yritetty hillitä ruualla joka selvästi kuitenkin on niiden raivareiden aihe.

Voi ei, onpas hurjaa teidän elämä. En kyllä ihan vastaavasta ole kuullut. Onko lapsi painava? Jossain 4 D dokkarissa oli lapsia, joilla jokin fyysinen vaiva, jonka takia mieletön ruokahalu.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:
Voi ei, onpas hurjaa teidän elämä. En kyllä ihan vastaavasta ole kuullut. Onko lapsi painava? Jossain 4 D dokkarissa oli lapsia, joilla jokin fyysinen vaiva, jonka takia mieletön ruokahalu.

Ihan normaali kokoinen on kun en tietenkään anna lapsen syödä niin paljon kuin söisi. Säännölliset ruoka-ajat on ja tiedän kyllä minkä verran tuon ikäiselle on riittävästi, vaikka annankin vähän enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:

Mie muistan kans tuon dokkarin...

Kuulostaa kyllä ihan oudolle?

Lisäksi on raivareita pelkästä katseesta tai jos lapselle sanoo jotain, ihan sama mitä.
Alkaa olla voimat loppu kun ulkoilutkaan ei tahdo enää onnistua kuin rataskävelyllä. Ulkonakin katseesta tai kun jotain hälle sanon, niin usein hermostuu ja huutaa maassa maaten.

Tuohan on kuin meidän tyttö! Paitsi ettei se nyt mitään raivareita saa, niitä tulee pahimpina kun kiipeilyn kieltää. Mutta kauhea "ruokakateus" on, eli kaikea pitää saada mitä muutkin ja haluais tosiaan laittaa ruokaa jne jne mitä kerroit. Ja syö kuin hevonen. Tänään on eka päivä piitkään aikaan kun ei ole ruoka maistunut.

Oisko vaan teidän lapsella niin kova tahto, ja se ois nyt korostunut tässä ruoka-asiassa? Meillä se syöminen ja "kerjääminen" korostui just silloin kun opetteli itse syömään. Nyt siis rauhoittunut, mutta raivareita tulee kun estää kiipeilyn tai pitää paidan helmasta kiinni, tänäänkin huusi varmaan 10 minuuttia kun estin menemästä pöydälle...

Mutta kerrothan mitä mieltä lääkäri on?

Alkuperäinen kirjoittaja gefilus:
Tuohan on kuin meidän tyttö! Paitsi ettei se nyt mitään raivareita saa, niitä tulee pahimpina kun kiipeilyn kieltää. Mutta kauhea "ruokakateus" on, eli kaikea pitää saada mitä muutkin ja haluais tosiaan laittaa ruokaa jne jne mitä kerroit. Ja syö kuin hevonen. Tänään on eka päivä piitkään aikaan kun ei ole ruoka maistunut.

Oisko vaan teidän lapsella niin kova tahto, ja se ois nyt korostunut tässä ruoka-asiassa? Meillä se syöminen ja "kerjääminen" korostui just silloin kun opetteli itse syömään. Nyt siis rauhoittunut, mutta raivareita tulee kun estää kiipeilyn tai pitää paidan helmasta kiinni, tänäänkin huusi varmaan 10 minuuttia kun estin menemästä pöydälle...

Mutta kerrothan mitä mieltä lääkäri on?

Kerron toki.
Siis mun lapsi ei halua laittaa ruokaa, vaan jos yritetään ottaa mukaan ruuan laittoon niin sekään ei auta raivareihin.
Ja voi jos meilläkin itkut kestäisi vain tuon 10minuuttia!!! Silloin ei kyllä valittais yhtään.

Ei toi meidänkään halua laittaa ruokaa, mutta kiukkuaa just siellä jaloissa jos mä yritän. Tai itse syödä jos jostain syystä en oo syönyt samaan aikaan kuin hän.

Kylässä tai ihan missä vaan haluaa kaikkee mitä muutkin. Kiva kun kerjää kaikkien jaloissa. Ja pakko jotain on antaa - siis sellaisessa tilanteessa kun me muutkin esim. istuu kahvipöydässä.

Onko ne teidän lapsen suuri syöminen ja ruokaraivarit kestänyt pitkään? Meillä on nyt siis noin kuukauden... tai kohta kaks. ja meillä ei oo ns. raivareita mutta jatkuvaa kitinää em. tilanteissa.

Toivottavasti saatte sen jatkotutkimuslähetteen, niin saa varmuuden asiaan. Mutta kaikki voi olla silti ihan hyvinkin. Itse asiassa minäkin kävin tuolla sivuilla aiemmin, mutta tein omalla kohdalla diagnoosin että meillä tämä kuitenkin olisi vain hyvin vahvan tytön tempperamenttia!

Muista kuitenkin että tuotakin sairautta on montaa eri tasoa, tiedän itse erään lieväoireisen lapsen.

Onko teillä kestänyt tämä vaihe kauan?

Minulla on juuri tuo Pws. Minä olen erillainen kuin muut bws henkilöt. Kävin tuossa tänä vuonna ensimmäisenä Suomalaisena tavallisen peruskoulun. Voi hyvin mahdollista että se on pws jos lapsi syö paljon muitakin ogelmia eli lihasjäntevyys pieni ja sensellasta. Halusin kirjoittaa kun luin tekstit ja aattelin että kun liittyy yhdistykseen kun on varma pws. Sieltä tukea saa niin sai minun vanhemmat kun synnyin. Lapselle jolla on pws täytyy alusta asti tehdä selväksi mitä saa syödä mitä ei. Rasvaisia tuotteita me emme saa syödä paljon mutta salaatista ihan tavallisesta me pidämme paljon kun alusta syöttää. Minulle tuo tietty asia on tehty selväksi ja on auttanut . En koskaan uskalla kirjoittaa koska kukaan ei ymmärrä että olen erillainen ja osaan tehdä paljon asioita mitä ei muut pws edes anneta tehdä yksin saan kantaa toista pwslasta vaikka muut ei saa sillä minuun uskotaan enemmän kuin muihin. Toivottavasti tähän vastataan ja ymmärretään minua. Bertta muuten jos lapsella on pws voin antaa neuvoja miten lasta kasvattaa sillä osaan kertoa kuten jo kerroin että on totta että osaan kertoa totuuden.

Yhteistyössä