Kerrotteko oikeasti ihmisille oliko lapsi vahinko vai suunniteltu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen

Vieras
Täältä saa usein lukea että lapsen on sitten isompana kiva kuulla että oli vahinko. Ja että joku on kommentoinut ilkeästi yllätysvauvaa.
Miksi on yleensä kerrottava kaikille miten lapsi sai alkunsa? Minulta ei ole kukaan edes kysynyt tuollaista. Ja jos kysyisi niin saisi kyllä kuulla..
Minusta siinä vaiheessa kun lapsi on päätetty pitää ei enää ole merkitystä oliko vahinko/yllätys vain kahden vuoden yrityksen tulos.

Multa ei oo kyselty, miten sai alkunsa. Joskin kyllähän mie silloin alussa kun ihmisille kerroin, sanoin että oli täydellinen yllätys ja näin ollen "vahinko". Mutta mitäpä väliä sillä on, ei meillä edes mietitty mitä tehdään kun testi näytti plussaa, otettiin avosylin vastaan :D

Väliäkös sillä, jos lapsi on kuitenkin rakastettu. Kyllä mäkin osaan kuvitella, etten sisaruksista vanhimpana varmaan ollut kovin suunniteltu - saati siippani, jonka äiti oli 16 v.

Paljastettakoon kaikille, että esikoisemme oli todellinen yllätys koska mun ei pitänyt saada lapsia. Kakkonen on tekemällä tehty. Kolmas sai tulla mutta oli silti jymy-yllätys nopeudessaan. Halutessaan saavat lapsemmekin tämän kuulla isompina. =)

No kyllähän suuri osa ainakin lähipiiristä ja tuttavista tietää tai arvaa, että vähän yllätyksenä toinen lapsi tuli, kun olin kovasti työnhaussa ja olin ja kertonut tutuille esim käyneeni työhaastatteluissa ja jutellut esikoisen päivähoitosuunnitelmista jne.

Mä olen kanssa tästä kolmosesta sanonut, että oli tod. yllätys (siinä mitassa mitä se nyt voi olla "yllätys" aikuisille kahden lapsen vanhemmille...) mutta iloksi kääntynyt sellainen. Tämä siksi, että meidän elämäntilanteessa & nyk. lasten iät huomioiden varmasti jokainen uutisen kuullut on ollut erittäin yllättynyt ja palanut halusta kysyä ja kuulla hiukan taustoja.

Mun tuttu kysy suoraan että pettiks kortonki tms.
Olin aika :o
Lapsi oli kuitenki suunniteltu (oltii muutettu sitä varten isompaa asuntooki)
naimisis ollaa eikä ikinä muutenkaa käytetty mitää kortonkei, vaa mul oli kapseli.
Eli ei unohdukskaa olis onnistunut.

Kerron, jos kysytään. Tai pikemminkin asia tulee joskus tietyissä yhteyksissä esille.

Mun mies tietää olevansa vahinko, anoppi kun oli sitä mieltä että 7 lasta riittää mutta tulikin vielä kahdeksas :D, muttei ole siitä mitenkään traumatisoitunut. Eli on ollut erittäin rakastettu, koko perheen silmäterä.

Sukulaiset ja tuttavat varmaan luulevat, että tuo poika on vahinko, koska sai alkunsa niin pian tapaamisemme jälkeen. Muttei ollut ;) Jos ei ukko olisikaan jaksanut meidän kanssa, olisin hoitanut sitten yksin, kuten esikoisenkin käytännössä siihen asti.

Kerron, koska kyseessä EI ole ollut vahinko. Raskausaikana asiaa tiedusteltiin mennen tullen sellaistenkin ihmisten taholta joille se ei millään muotoa kuulu. Sen jälkeen kukaan ei onneksi ole kysynyt.

Olen huomannu, et ne jotka kertoo vauvan olleen vahinko, ovat iloisesti yllättyneitä, että vauva syntyi, eivätkä pidä sitä vahinkosanaa mitenkään hirveänä.

Mutta sitä en ymmärrä, että halutaan tiettyä sukupuolta ja sanotaan se ääneen.

Me oltiin sen verran vähän aikaa seukattu pojan saadessa alkunsa, että suurin osa oletti raskauden olevan vahinko. Mieluummin mä leimaan itteni ja mieheni hätäsiks kuin lapseni vahingoks. Suunniteltu siis oli.

Jos ois vahinko ollu, niin olisin senkin voinu kertoo... Kun kerran ihmiset ääneen asiaa ajatteli. Ei vahingossa alkunsa saanu lapsi välttämättä o yhtään vähemmän rakastettu ku suunniteltukaan, joten vois kai sen lapsellekin aikanaan kertoa. Ei siinä musta o mitään häpeemistä, jos kuiten rakastettu on.

Ihan on julkista tietoa, että suunniteltuja ja haluttuja ovat kaikki kolme, syntyneet jopa toivottuun vuodenaikaan. Mutta jos vielä joskus saan lapsen, voin kertoa jo nyt, että se on sitten vahinko.

Kyllähän kaikki, lapsi itsekin osaa laskea, milloin hänet on tehty. Ennen naimisiinmenoa. Meidän piireissä siitä voi vetää suoraan johtopäätöksen, että ei ollut tahallinen raskaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kyllähän kaikki, lapsi itsekin osaa laskea, milloin hänet on tehty. Ennen naimisiinmenoa. Meidän piireissä siitä voi vetää suoraan johtopäätöksen, että ei ollut tahallinen raskaus.

tarkotatko sä, että ennen avio- tai edes avoliittoa alkunsa saanut lapsi olis automaattisesti vahinko / yllätys? Ei nimittäin ainakaan meillä ole. :)

meillä on ihan suunnitellut vauvat..syntyneet siihen vuoden aikaan kuin tahdottiin..

yksi kehtaisi kysyä, että olivatko vahinkoja, johon nauroin takaisin, ettei meidän ikäisille enää voi sattua vahinkoja, joko kyse on huolimattomuudesta tai "tyhmyydestä" :D