Kertoako ystävän miehelle, vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Aasialaissyntyinen ystäväni on naimisissa suomalaisen miehen kanssa ja heillä on 3 pientä lasta. Mies on hyvä ja kunnollinen perheenisä ja muutenkin varsin mukava tyyppi. Vaimonsa on minulle useaan otteeseen valitellut heidän perheongelmiaan, jotka ovat tuollaista "perussettiä" tekemättömistä töistä ym. pientä erimielisyyttä. Mistään hirveistä perhekriiseistä ei siis ole kyse. Hän on muutamaan kertaan kertonut minulle sanoneensa riidan tiimellyksessä miehelleen, että jättää miehen ja lähtee lasten kanssa maasta. Olen aina varoittanut häntä uhkailemasta tuollaisella, koska se mielestäni törkeää pelottelua. Hän on vain naureskellut ja sanonut jotain tyyliin, että suutuspäissään sitä tulee sanoneeksi kaikenlaista.

Nyt ystäväni kuitenkin kertoi minulle, että ollessaan puoli vuotta sitten kotimaassaan matkalla lasten kanssa hän oli harkinnut jäämistä sinne. Ja että joku päivä hän vain häipyy ja sitten saa mies miettiä.

En tiedä, kuinka suuressa määrin tuo on vain pelkkää uhoa, ja kuinka paljon siinä on totuutta mukana. Mutta mitäs jos se onkin totta, ja minä en ole varoittanut miestä vaimon aikeista? Ja mitäs jos turhaan menen varoittelemaan ja valan tuontasoista pelkoa ja epäluottamusta heidän liittoonsa? Puhumattakaan siitä, että varmasti pilaan suhteet heihin? Mutta voinko olla sanomatta mitään, jos isä on vaarassa menettää lapsensa?

Olen ollut sanoissani hyvin varovainen, jotta ystäväni jatkossakin uskaltaisi puhua minulle aikeistaan, mutta oikeasti sympatiani ovat kyllä täysin hänen miehensä puolella. Pitäisikö asia ottaa puheeksi?

Hankala tilanne. Voisitko yrittää vielä jotenkin puhua tälle vaimolle järkeä? ettei voi puhua tuollaisia! Toisaalta jos päättävät lähteä niin vaimo varmaan pitäisi suhun yhteyttä ja näin voisitte saada selville missä ovat. En kyllä sekaantuisi tuohon, luottamus tuossa menee..
Toivottavasti nainen vain puhuu mutta ei tee mitään.

Ei kai normaalien perhekinasteluiden takia voi kukaan tosissaan toiseen maahan lähteä ja viedä lapsia mukanaan... aika pikkusieluista toimintaa.
Eihän se mies mikään monsteri voi olla... tai ei mitään sellaista kuvaa ainakaan saa..

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Hankala tilanne. Voisitko yrittää vielä jotenkin puhua tälle vaimolle järkeä? ettei voi puhua tuollaisia! Toisaalta jos päättävät lähteä niin vaimo varmaan pitäisi suhun yhteyttä ja näin voisitte saada selville missä ovat. En kyllä sekaantuisi tuohon, luottamus tuossa menee..
Toivottavasti nainen vain puhuu mutta ei tee mitään.

Olen tosiaan yrittänyt puhua hänelle, ettei tuolla tavalla voi kiristää ja uhkailla. Enkä haluaisi puuttua heidän perhe-elämäänsä ja väleihinsä. Toisaalta taas vaakakupissa painaa lasten ja isän oikeudet...

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ei kai normaalien perhekinasteluiden takia voi kukaan tosissaan toiseen maahan lähteä ja viedä lapsia mukanaan... aika pikkusieluista toimintaa.
Eihän se mies mikään monsteri voi olla... tai ei mitään sellaista kuvaa ainakaan saa..

Siis, sellaisen kuvan olen itse saanut, että vaimo ehkä ei ole tyytyväinen elämäänsä Suomessa ja yrittää vain perustella aikeitaan joillain perheongelmilla, joita ei tosiasiassa juurikaan ole. Haluaa muualle, ja mies ei. Ehkä ei ole onnellinen liitossaan, mutta ei se sen miehen vika yksin ole eikä se oikeuta toimimaan tuolla tavalla.

Ei se oikeastaan ole sinun asiasi varoitella, eikä siitä luultavasti olisi muuta kuin haittaa. Jokainen joka ottaa ulkomaalaisen kumppanin ja tekee tämän kanssa lapsia, ottaa samalla riskin, että eron sattuessa tulee huoltajuuskiistoja ja toinen saattaa karata lasten kanssa kotimaahansa. Kaikki ovat itse tehneet päätöksen ottaa ulkoomaalainen puoliso ja heidän tulee tiedostaa siihen liittyvät riskit. Ne jotka eivät vielä ole lukeneet Betty Mahmoodin kirjaa: "Lastani ette saa" - kannattaa ehdottomasti lukea.

Niin mie vaan tuossa mietin, että vaikka varottaisitkin isää, niin voiko hän mitenkään ennalta estää sitä... Tai no voihan ne passit toki piilottaa....
On kyllä hankala tilanne. Toisaalta se olisi kyllä reilua varoittaa, mutta sitten sie saat sanoa bye bye kaverille. Mutta jos se tuon katoamistempun tekis, niin saathan sanoa silloinkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Niin mie vaan tuossa mietin, että vaikka varottaisitkin isää, niin voiko hän mitenkään ennalta estää sitä... Tai no voihan ne passit toki piilottaa....
On kyllä hankala tilanne. Toisaalta se olisi kyllä reilua varoittaa, mutta sitten sie saat sanoa bye bye kaverille. Mutta jos se tuon katoamistempun tekis, niin saathan sanoa silloinkin...

niin lapset isän passille niin ei ainakaan luvatta pääse maasta. eiköhän asiaan joku sopu ratkaisu löydy

Varmasti naisella kauhea koti-ikävä... Täysin erilaiseen kulttuuriin ja ympäristöön pullahtanut.
Jos ite mietin että menisin jonku rättipään kans naimisiin ja muuttaisin jonneki itämaahan; saattais mielessä käydä että haluan kotiin... :o Mutta että ihan "kadota"... :/

Tunnetko sitä miestä miten hyvin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:

niin lapset isän passille niin ei ainakaan luvatta pääse maasta. eiköhän asiaan joku sopu ratkaisu löydy

Ei lapsia enää saa mitenkään isän tai äidin passille, se mahdollisuus poistui muistaakseni 2005 tai 2006. Nykyisin lapselle pitää hankkia oma passi.

Yhteistyössä