Kertoisitko työhaastettalusta että olet kouluttautumassa ihan eri ammattiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kannattaako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kannattaako

Vieras
Eli olen menossa "oman alan" työpaikan haastatteluun. Nyt olen ollut ilman oman alan töitä ja syksyllä aloitin aikuisopiskelijana (ei päiväkoulua, netin kautta, iltaisin, eli ei vaikuta töissä oloon) kouluttautumaan ihan eri alalle, johon on tarkoitus tulevaisuudessa hakeutua töihinkin jos mahdollista. Eli nykyisen alan työtä en siis halua loppuelämääni tehdä, mutta paikkaa haen kuitenkin, kun uuden alan töihin olisi mahdollista työllistyä vasta kolmen vuoden päästä. Onko minun tarvetta kertoa tästä opiskelusta työhaastattelussa?Työhakemukseen en ainakaan sitä aio laittaa. Koulua en ole lopettamassa vaikka tämän vakipaikan saisinkin ja kun koulutuksessa työharjoittelua tulee niin pitäisi sitten olla omista töistä pois sen aikaa. Hyviin tapoihin tietysti kuuluisi kertoa, mutta onko "pakko"? Eivät varmasti valitse minua jos kuulevat että olen alaa vaihtamassa!

En välttämättä kertois, koska ei sun vapaa-aikas työnantajalle kuulu. Toisaalta taas 3 vuotta on tosi pitkä aika yhdessä työpaikassa nykyään, eli ei pitäis vaikuttaa päätöksentekoon millään tapaa...

[QUOTE="jeejee";22825534]En välttämättä kertois, koska ei sun vapaa-aikas työnantajalle kuulu. Toisaalta taas 3 vuotta on tosi pitkä aika yhdessä työpaikassa nykyään, eli ei pitäis vaikuttaa päätöksentekoon millään tapaa...[/QUOTE]

Mutta mites sitten nuo kouluun liittyvät työharjoittelut? Silloin kun pitää olla pois omasta työstä?Pitääkö sellaisesta kertoa etukäteen, vaikka ensimmäinen harjoittelu on vasta reilu vuoden päästä?

Ei se mikään pakko ole, mutta miten oikeasti aiot tuon työharjoittelun hoitaa? Mitä jos sut valitaan, eikä sulle anneta niin pitkää palkatonta vapaata, miten pitkä se työharjoittelu sitten onkaan? Sitten sun pitää joko valita koulu tai irtisanotua jolloin olet 3kk karenssissa. Kumman valitset?

Riippuu työstä. Joissakin töissä ei edes hirveästi odoteta ihmisten pysyvän vuosikausia työssään, joten sellaisessa olisi työnantajalle varmaan aika sama mitä teet kolmen vuoden päästä. Hyvin mahdollisesti et ole heillä kuitenkaan. Tosin en mä tiedä onko opisikelun kertomisesta mitään hyötyäkään, paitsi ehkä vaikutat muuten aktiivisemmalta ihmiseltä.

Jos taas työ on pitkäjänteisempää, en kertoisin.

Eli jos haet vaikka siivoojaksi tai lehdenjakajaksi, voisin kuvitella, että työnantajasta osoittaa vain ahkeruutta, että opiskelet samalla, kun moni ei noissa hommissa ei vuosikausia ole muutenkaan tai ainakaan työnantajalle ei ole kovin suuri päänsärky vaikka työntekijä vaihtuukin. Ja noissa voi olla suorastaan etu, että työnantaja tietää, että työntekijä tulee pysymään työssään todennäköisesti jopa sen kolme vuotta.

No, molemmat alat ovat sellaisia että niissä oletettavasti ollaan pidempään kuin tuo 3v.Eli ei kaupan kassa, lehden jakaja tms. Etenkin tämä oma ala ja k.o. työpaikka sellainen, että menee kauan ennen kuin oppii (tilanteiden tullessa eteen) kaikki työhän liittyvät jutut. Työnantajallekin tosi keljua jos joutuu 3v välein kouluttamaan uuden työntekijän.Tuosta harjoittelusta en vielä sen kummemin tiedä sen pituutta jne. Voikohan sitä harjoittelua hoitaa vaikka oman loman aikana sitten jos ei vapaata muuten saa?Opiskelu kuitenkin aika joustavaa niin voisi varmaan useammassakin osassa suorittaa...

Ja miten sinä jaksat jos olet kaikki lomat työharjoittelussa? Työharjoittelu on yleensä pidempi kuin neljä viikkoa kerrallaan, monessa ammatillisessa koulutuksessa 3kk tai enemmän, ei sulla riittäisi edes lomat työharjoitteluun vaikket muuta lomillasi tekisi, sinullehan täysi loma tulisi vasta ensi vuoden kesällä. Voiko se paikka olla tyhjillään useamman kuukauden jos sinä menet työharjoitteluun? Ja miksi työnantaja suostuisi kun se tarkoittaa sitä että lähdet kuitenkin pois?

[QUOTE="vieras";22825675]Ja miten sinä jaksat jos olet kaikki lomat työharjoittelussa? Työharjoittelu on yleensä pidempi kuin neljä viikkoa kerrallaan, monessa ammatillisessa koulutuksessa 3kk tai enemmän, ei sulla riittäisi edes lomat työharjoitteluun vaikket muuta lomillasi tekisi, sinullehan täysi loma tulisi vasta ensi vuoden kesällä. Voiko se paikka olla tyhjillään useamman kuukauden jos sinä menet työharjoitteluun? Ja miksi työnantaja suostuisi kun se tarkoittaa sitä että lähdet kuitenkin pois?[/QUOTE]

Täytyy sanoa, että en tiedä, en tiedä... Siksi mietinkin, että kannattaako kertoa. Koska jos kerron niin silloin en paikkaa saa mutta jos jätän kertomatta ja paikan sattuisin saamaan niin kuitenkin pitää sitten myöhemmin asia ottaa esille juuri nuiden työharjoittelujen takia. Mutta töitä tarvitsisin (siis rahaa) vaikka sitten vuodenkin ajan. Vai pitäisikö jotenkin kaunistella, että olen aikani kuluksi ja töiden puutteen takia opiskelemassa, niin tietäisivät, mutta ei sanoa suoraan, että meinaan vaihtaa alaa kun opiskelut päätöksessä?

Kyllä mun mielestä kannattaa jotenkin kertoa, mutta ei nyt niin että lähden sitten heti kun saan opinnot valmiiksi ja saan sen alan työpaikan. Eihän sitä tiedä kauanko siihen menee ennen kuin sen alan töitä saat, tai että haluatko enää edes vaihtaa alaa! Sano että haluat kehittää ammattitaitoasi. Voiko tuota uutta alaa mitenkään katsoa että siitä olisi nykyiseen jotain hyötyä? Aika yllättävän erilaisista aloista on hyötyä toisilleen. Tai sano että teet sitä tosiaan aikasi kuluksi ja pysyäksesi virkeänä kun olet töitä etsinyt. Mutta kannattaisi ottaa selville nyt heti tuo työharjoittelun kesto, ja kertoa se työahastattelussa, ja sanoa sitten että tietysti aiot järjestää sen niin että siitä ei tulisi mitenkään kohtuutonta haittaa työnantajalle.

[QUOTE="vieras";22825743]Kyllä mun mielestä kannattaa jotenkin kertoa, mutta ei nyt niin että lähden sitten heti kun saan opinnot valmiiksi ja saan sen alan työpaikan. Eihän sitä tiedä kauanko siihen menee ennen kuin sen alan töitä saat, tai että haluatko enää edes vaihtaa alaa! Sano että haluat kehittää ammattitaitoasi. Voiko tuota uutta alaa mitenkään katsoa että siitä olisi nykyiseen jotain hyötyä? Aika yllättävän erilaisista aloista on hyötyä toisilleen. Tai sano että teet sitä tosiaan aikasi kuluksi ja pysyäksesi virkeänä kun olet töitä etsinyt. Mutta kannattaisi ottaa selville nyt heti tuo työharjoittelun kesto, ja kertoa se työahastattelussa, ja sanoa sitten että tietysti aiot järjestää sen niin että siitä ei tulisi mitenkään kohtuutonta haittaa työnantajalle.[/QUOTE]

Juu näin kait se on tehtävä. Pitää koittaa vielä miettiä miten esittäisin asian niin että koulutuksesta on hyötyä nykyisellä alallakin. Vaikka vähän valheelliselle tuntuukin alkaa jotain säveltämään. Sen tiedän jo varmasti, että alaa vaihdan kuitenkin. Nykyinen työni on fyysisestikin (ja henkisesti) niin raskasta, että en millään voi kuvitella tekeväni sitä enää esim. 10 vuoden päästä.

Jos saat työpaikan niin sulla on ihan normaali irtisanomisoikeus, kuten kaikilla muillakin. Eli sillä perusteella ei voi jättää valitsematta että sinä varmaan lähdet muutaman vuoden kuluttua. Kuka tahansa tehtävään valittu voi lähteä vaikka puolen vuoden päästä, tai koeajalla ihan mikä päivä tahansa!

Itse sanoin, että kouluttaudun varmuuden vuoksi toiseenkin ammattiin, sillä koskaanhan ei tiedä miten elämässä käy, etten ole koskaan ihan tyhjän päällä jos tällä alalla työt loppuu. Ala jolle kouluttaudun on myös mielenkiintoinen (aivan eriä mitä nyt teen), joten minulle myös vähän niinkuin harrastus iltojen piristykseksi. Koulutus kestää kuitenkin vuosia, eikä minulla ole mitään suunitelmia nykyisestä työpaikastani lähtemiselle. Noni sanoin, ja pomoni vastasi, että koulutus kannatta aina:)

Lisäys vielä, että tilanteenihan on eri kuin sinulla, sillä en ole hakemassa työtä, mutta silti uskon että rehellisyys kannattaa. Eipä tarvitse ainakaan kiemurrella jälkeenpäin piilotellakseen asiaa, ja uskon myös, että järkevät ihmiset kyllä tukevat opiskeluja, ja ymmärtävät sen merkityksen kaikelta kantilta katsottuina.

Juu, enpä minäkään kertoisi...Sullahan olisi vakipaikan saatuasi oikeus jäädä palkattomalle opintovapaalle kun olet (muistaakseni) vuoden päivät ollut töissä, eli ei tarvisisi välttämättä harjoittelujen takia irtisanoutua.