Kertoisitteko kaverille tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viita

Vieras
Kaverilla on useampi lapsi ja hän käy harvoin missään lasten harrastuksissa ja osallistuu heidän elämäänsä kodin ulkopuolella.

Meidän lapsilla on pari yhteistä harrastusta, joten näen kaverin lapsia aika usein, koska kuskaan omia lapsia harkkoihin ja odottelen paikan päällä treenien ajan.

Kaveri on tosi tiukka ruuan suhteen, ei maitoa, ei viljoja eikä sokeria. Äiti jakaa facebookissa kirjoituksia ruoasta ja siitä kuinka kaikki on epäterveellistä ja thl huijaa ja lääkkeet on pahasta. Ylistää lapsiaan joka käänteessä, kun ovat niin terveitä ja hyväkuntoisia ja aktiivisia ja kovia liikkumaan. Ja muutenkin todella esimerkillisiä ja osaavat käyttäytyä.

No, todellisuudessa kaverin ekaluokkalainen makaa treenien ajan maassa, ei osallistu juuri ollenkaan, kiukuttelee, on ilkeä muille ja määräilee. Treeneissä pummaa muilta rahaa, ostelee limskaa automaatista ja karkkeja, hakee puffetista mokkapaloja ja vetää niitä naamaansa. On joukkueen huonoimpia pelaajia, vaikka on harrastanut lajia pisimpään, koska ei tee harkoissa mitään.

Kertoisitteko tästä kaverillenne? Olen yrittänyt sanoa kaverille, että tulisi joskus katsomaan lapsen treenejä. Kaveri kiukuttelee sitä, että lapsi ei ole koskaan avauskokoonpanossa ja ei saa aina niin paljoa peliaikaa kuin muut lapset. Todellisuudessa lapsi on otettava pois kentältä, kun kunto loppuu kesken.

Juu, pummaa minulta koko ajan rahaa. Yrittää saada ostamaan esim. mehua puffetista, jos haen lapsilleni juotavaa. Oli ennen meidän pojan kaveri, mutta poika ei halua enää leikkiä kaverin lapsen kanssa, koska se määrää koko ajan ja esim. menee lapseni eväsrasialle ja syö sieltä ihan itse.

Toisen kaverin kanssa juteltiin asiasta ja todettiin, että kaveri ei ole niin kiinnostunut lapsistaan. Kysyy miten meni ja lapsi vastaa hyvin, ei koskaan kysele sen enempää. Uskoo lapsistaan vaan hyvää, ei näe lapsiaan realistisesti, heissä ei ole mitään vikaa, vika on muissa. Ärsyttää kaverin suhtautuminen muihin, esim. omiin lapsiini, koska he ovat aina huonompia kuin hänen lapsensa ja vika on aina muissa.

Koulussakin on sama ruokavalio, maito, vilja ja soija ym. pois. Kyllä heillä on runsaat ateriat, kalaa, kasviksia, pähkinöitä ja smoothieta. Lisäksi äiti syöttää erilaisia jauheita ja superfoodeja lapsille. En usko nälän olevan kyseessä. Paremminkin poika on lihonnut viime aikoina kuin laihtunut.

Se minua häiritsee, että syö salaa sitä maitoa ja viljoja . Karkkia menisi niin paljon kuin mahdollista, esim. synttäreillä.

Joo, olen kysynyt mitä äiti sanoisi mokkapalojen mässyttämisestä, mutta poika vain nauraa. Puffetin naiset antavat usein esim. liian pienet tai hajonneet leivonnaiset pois, arvaatte varmaan kuka niitä jonottaa joka kerta.

Kysyisin lapselta itseltään, että tietääkö äiti noista herkutteluista. Jospa se ei olekaan oikeasti mikään salaisuus, vaan äiti nyt tykkää brassailla facessa.

Joo, olen kysynyt mitä äiti sanoisi mokkapalojen mässyttämisestä, mutta poika vain nauraa. Puffetin naiset antavat usein esim. liian pienet tai hajonneet leivonnaiset pois, arvaatte varmaan kuka niitä jonottaa joka kerta.

Ok. En ajattele että olisi minun tehtäväni kertoa äidille/vanhemmille.

Varmasti jatkaisin keskustelua pojan kanssa miksi hän pitää vanhempien määräyksiä esim. ruuan suhteen naurettavina.

uskon, että teet karhunpalveluksen ystäväsi lapsille, jos et kerro rehellisesti. voit vaikka sanoa, että sinusta on ikävää kertoa, etkä halua arvostella tai syytellä tai asettaa huonoon valoon tätä poikaa, tai ystävää itseään, mutta että hänen lapsensa käytös on -- ja kerrot mitä olet nähnyt. tämä, että lapsi toimii kuten olet kertonut, viestii mielestäni pahasta olosta ja siitä että äidin ruokavalio ja elämänkatsomus tyrannisoi perhettä ja lapsi kapinoi tätä vastaan syömällä salaa kotona kiellettyjä ruokia. pahimmillaan tilanne ajautuu syömishäiriöön (ahmimiseen ja pahaan lihomiseen), masennukseen, näpistelyyn, kiusaamiseen, porukasta jättämiseen.. sinun täytyy ottaa riski että ystäväsi loukkaantuu, eikä ymmärrä. olisi ehkä myös harrastuksen vastaavilla aihetta ottaa äitiin yhteyttä lapsen osallistumisen suhteen.. ihan kevyesti tyyliin " mitäs se Mikko on kotona puhunut treeneistä, vieläkö laji kiinnostaa, kun ei ole oikein harjoituksissa jaksanut olla mukana..." toivottavasti äiti löytää järkevät rajat toteuttaa ajatuksiaan ja ruokavaliota (jos ei perustu allergioihin tai sairauksiin).. ja lapset saavat asianmukaista kehitystä tukevaa ravintoa ja normaalia huomiota vanhemmiltaan. (ja muilta aikuisilta )

Kertoisin. Haluisin myös itse tietää jos lapseni käyttäytyy näin ja tekee salaa asioita, jotka perheessä on kielletty. Jos äiti ei usko tai halua kuulla, on Se hänen ongelmansa. Mutta voipi olla että äiti ei tiedä käyttäytymisestä ja on typerää selän takana päivitellä. Ainakaan äiti ei voi edes yrittää, jos kukaan ei kerro.

Jos on treeneihin osallistumattomuutta ja muutenkin huonoa käytöstä ja tällaista jatkunut pidempään, niin ihmettelen ettei valmentaja puutu asiaan ja ole kotiin yhteydessä.

[QUOTE="...";30376979]Jos on treeneihin osallistumattomuutta ja muutenkin huonoa käytöstä ja tällaista jatkunut pidempään, niin ihmettelen ettei valmentaja puutu asiaan ja ole kotiin yhteydessä.[/QUOTE]

Tätä ihmettelen vähän minäkin. Toisaalta jos joku minulle ihmettelisi miksi hänen lapsensa ei saa enempää peliaikaa, kehottaisin häntä olemaan yhteydessä valmentajaan. Kertoisin myös vanhemmalle että mielestäni ei ole minun asiani lähteä arvioimaan/spekuloimaan miksi valmentaja tekee esim. tuon kaltaisia päätöksiä.

Yhteistyössä