Kertokaa kokemuksia kotona työskentelevistä äideistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työteliäs

Vieras
Nyt kiinnostaisi kovasti kuulla kokemuksia ja näkemyksiä kotona työskenteleviltä äideiltä, sillä sellainen kiinnostaisi, kunhan omat lapset hieman kasvavat. Tällä en siis tarkoita "pelkkiä" kotiäitejä vaan sellaisia, jotka hoitavat lapsia kotona mutta tekevät siinä rinnalla myös ansiotyötä.

1. Minkä ikäinen lapsi tai lapset olivat, kun aloitit kodin hoidon ohella työn?

2. Miten lapset ovat suhtautuneet kotona työskentelemiseen? Saatko heiltä työrauhan?

3. Saavatko lapsesi mielestäsi riittävästi huomiota sinulta, vai oletko läsnä lähinnä fyysisenä turvana?

4. Miten ajoitat työnteon: teetko hommia erityisesti silloin, kun lapset nukkuvat tms.?

5. Kumpi on mielestäsi äidin kannalta väsyttävämpää, kotona työskenteleminen vai kodin ulkopuolisessa työssä käyminen?

6. Oliko kotona työskentely sinulle tietoinen/vapaaehtoinen valinta vai käytännön sanelema pakko?

Olisin iloinen, jos mahdollisimman moni viitsisi vastata. Kyselen tätä siksi, että itseäni kiinnostaisi kotiyrittäjyys tms. tulevaisuudessa. Tällä hetkellä olen töissä kodin ulkopuolella ja koen työ-kotielämä-yhdistelmän melko raskaaksi.

Kiitos kaikille, jotka jakavat ajatuksiaan!

Hei!

Minulla on päätyö, johon palasin lapsen täyttäessä 7 kk. Miehelläni ja minulla on lisäksi yhteinen toiminimi, jonka puitteissa tein äitiyslomalla töitä melkein joka sunnuntai. Vastaan kysymyksiisi siis siltä pohjalta, että toiminimi ei muodosta pääelinkeinoani vaan lisätuloja:

1.Lapsi oli 3 vkoa, kun aloitin sunnuntaitöiden teon. Kyseessä on luova suunnittelu tietokoneella. Tein käytännössä vähintään kolme sunnuntaita kuukaudessa töitä noin 5-12 h/sunnuntai. Tämä ei ehkä olisi onnistunut, ellei lapsemme olisi alusta asti nukkunut öitään (useimmiten vain yksi heräys yössä) ja me välttyneet univelalta.

2. Pienen vauvan kanssa tietokoneella työskentely on kuin nojatuolissa isutskelua: lapsi sitterissä tai kantoliinassa sylissä. Nyt yhden vuoden ikäinen taapero alkaa jo olla mustasukkainen ajastani tai vaatia 100-prosenttista vuorovaikutusta jos käy työhuoneessa, mutta sitä ennen työnteko sujui kätevästi pieniä taukoja välillä pitäen.

3. Meidän perheessä isä jäi vanhempain- ja hoitovapaalle lapsemme ollessa 7 kk, joten ajankäyttö lapseen on aina jakautunut tasapuolisesti. En koe osittaisen työnteon vieneen huomiota pois lapsestani vaan piristäneen ja aktivoineen tunnelmaa kotona. Vireillä olevat muutkin projektit kuin lapsen lelulaatikon tyhjennys/täyttäminen, pyykki tai ruoka tuovat kotona olemiseen mielekkyyttä. Se mistä tingimme on ruoanlaitto alusta loppuun itse.

4. Lapsen nukkuessa päiväunia tai illalla klo 21-01 teen ko. hommia, jos niitä on työn alla.

5. Kumpikin on ok, jos vain asioiden ja aikataulujen järjestely miehen ja lapsen kanssa tuntuu sujuvan. Lisäksi on minusta tärkeää, etteivät yöunet tai muut perustarpeet ole missään vaiheessa uhattuina - eivät lapselta eivätkä vanhemmalta. Lapsi kyllä löytää virikkeitä muualta kotoa toisen vanhemman seurassa tai omien leikkien ääressä, vaikka toinen vanhempi töitä tekeekin. Voisin kuvitella työskenteleväni pelkästään kotona, mutta niin kauan kuin kotityöt ovat lisätienesti, niihin suhtautuu tietyllä realismilla ja positiivisen motivoituneena. Tämä on hyvä asia.

Hei, olen tehnyt kotona työtä ihan lapsen syntymästä asti. Olen etäopettaja ja teen verkkokurssimateriaalia. Teen myös muita juttuja: Olen juuri saanut valmiiksi oppikirjan ja lapsi 1 v! Olen muuten yh...

Alussa oli helpompaa tehdä töitä koneella kun lapsi nukkui paljon, mutta toisaalta myöhemmin tiesi paremmin, milloin lapsi nukkuu, niin pääsi heti hommiin kiinni. Eli toisin sanoen, en ole koskaan voinut tehdä töitä lapsen ollessa hereillä vaan ainoastaan silloin kun nukkuu päikkäreitä tai iltasella (nyt on jo yö mutta työ ei valvota minua vaan metelöivä naapuri!)

Musta on ollut ihan ok, että on ollut jotain muuta tekemistä kodinhoidon ohella, vaikka nyt jälkeenpäin mietin, miten oikein olen ennättänyt tehdä tämän kaiken-. Olen kyllä katsonut iltaisin myös telkkua... En tiedä johtuuko sitten siitä, ettei ole miestä viihdytettävänä niin ehtii tehdä omia hommia?!

Yhteistyössä