Kertokaa luoksetulosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaukokäsky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaukokäsky

Vieras
Koira 6kk ei tule aina luo. Harjoittelemme asiaa päivittäin vapaana metsälenkeillä. Tulee iloisesti aina kun haluaa ja aina kun koira jää avustajan kanssa ja itse kutsun kauempaa.
Mutta auta armias kun tulee jotain kiinnostavampaa, lintu/haju tms. niin ei tule.
Pentu on hirmuisen rohkea eli ei edes pelkää että jää yksin jos minä vaikka juoksen karkuun.

Miten luoksetulosta saa varman? Kun muissa käskyissä voi koiralle näyttää että asia ON tehtävä mutta mites luoksetulossa saat kaukana juoksevan koiran tottelemaan?

Laitatko koiran aina kiinni, kun se tulee luo? Tällöin koira ajattelee, että kaikki kiva loppuu, kun menen emännän/isännän luo. Kutsu koira luo, kehu, rapsuttele, palkitse ja päästä taas juoksemaan. Toista epäsäännöllisesti.

Voit opettaa myös koiran pysähtymään sinne missä se on. Tosi kätevää, kun pitää koiria vapaana ja saa ne pysäytettyä tarpeen vaatiessa.

Mutta 6 kk on vielä pentu, ei kaikkea tarvitse vielä osata :)

En ota kiinni. Kutsun noin 10 kertaa vähintään luo vapaana ollessa ja aina kehun ja palkitsen.

Mutta kun sitten tulee näitä tilanteita että hurtta hilpasee karkuun ja ei tule. Varsinkin omalla pihalla. Pidän aika paljon koiraa irti omalla pihalla ja siiä varsnkin nämä ongelmat tulee. Kun alue on pienempi missä juosta niin se ei riitä koiran alueeksi vaan on poistuttava ja sitten onkin kivaa juosta karkuun.

Mutta jos alkaisinkin treenaamaan tuota "seis"-käskyä. Se vois auttaa...

Ei lähde. Saan juosta vaikka kuuhun jos tuo sille päälle sattuu. Jo 3kk:n iässä rohkeasti poistui lauman luota yksinään. Ruoka kyllä onneksi kiinnostaa että jos on lenkkimakkara kaulassa niin sitten ehkä tulee :D
Mutta ennen olen koirat saanut karkun juoksemalla perään mutta tämä ei läheskään aina reagoi asiaan.
Jos on haju tai muuta jännää niin ei toivoakaan.

Voipi olla, että joudut elämään tuon asian kanssa. Jos koira on palavasti hajujen perään, se vietti tulee sillä olemaan koko sen elämän. Siitä ei ehkä koskaan saa satavarmaa tulijaa. Voit silti vaikuttaa asiaan vahvistamalla sinun ja koirasi sidettä. Ala harrastamaan sen kanssa jotain, jossa vaaditaan koiran ja omistajan yhteistyötä (ehkä jäljestys, rauniokoiratoiminta, toko, agility?) ja vahvista yhteistä sidettänne tällä tavalla. Palkitse myös tilanteissa, joissa koira kiinnittää katseensa sinuun. Sellaisia pieniä keinoja, joilla yhteispeliänne voi vahvistaa, on paljon, mutta kuten jo alussa sanoin; ei sekään tee sitä, että koira tulisi varmasti kutsusta, jos on sitä sorttia, että jälki lukitsee aivot, eikä enää kuule tai näe mitään.

Tuokin on varmaan totta. Onneksi koira ei karkaa karkaamisen ilosta hulluna juoksemaan vaan lähinnä "asioille" joten kun kiinnostus päättyy se taas huomioi minut.
Itseni lisäksi lapseni saa koiran tulemaan luo, lapsi kun jaksaa leikkiä koiran kanssa tuntikausia joten heillä on varsin läheinen side.
Muuten koira on oppivainen, laiska kylläkin mutta makkaralla on ihmeellinen voima :D
Meillä päin on aika heikosti mahdollisuutta harrastaa lajeja mutta täytyy koittaa jotakin etsiä. Ja sitkeästi jatkaa harjoituksia.

Sitkeyttä, sitkeyttä vaan 200 onnistunutta kertaa alkaa vasta olla se mikä on siellä jakelussa opituista taidoista :)
Mun pahvipää kiinnostuu siitä kun huutelee ja juoksentelee itse tai jos sekään ei tehoa niin rapistelee jotaki ja juoksentelee itse huudellen iloisesti koiraa luokse. Kiinnostuu aina rapisevasta äänestä tämä :)

6 kk on vielä pentu, ei sen ikäiseltä voikaan vaatia ehdotonta tottelevaisuutta. Eikä vähän vanhemmaltakaan.

Pääasia, ettei koiraa koskaan nuhdella vaikka se tötöilisikin vaan luoksetulo olisi aina mukava, ihan maailman paras asia. Namia ja kiitosta paljon, kun koira tulee.

Eikä sitä saa missään nimessä ottaa heti hihnaan, vaan päästää uudelleen vapaaksi ja kutsua taas uudelleen luokse. Ja taas namia, kiitosta, leikkimistä, ihan ylenpalttisestikin. Koiran pitää kokea, että omistajan luona on hyvä olla ja luoksekutsu on aina hyvä asia.

Vaikka miten vituttaisi, sitä ei saa näyttää koiralle!
Vaikka se ei tottelisi yhtään, vaikka se tekisi ihan mitä tykkää ja dissaisi kutsuasi, siinä tapauksessa lopetetaan kutsuminen (ettei sen teho heikkene), lähestytään koiraa ja vaikka taputetaan käsiä yhteen. Kun koira katsoo, voi lähteä juoksemään vastakkaiseen suuhtaan ja kutsua iloisesti koiraa.
Yleensä se silloin viimeistään lähtee perään.

Mun kokemukseni mukaan, koira kannattaa luoksetulossa opettaa tottelemaan vaikkapa pilliä. Sen ääni eroaa tavallisesta huutelusta ja viheltelystä ja saa koiran havahtumaan heti.

Tuonikäinen on vielä ihan teini. :)
Nameja vaihdellen ja jatkat niitä kehuja. Älä turhaudu tai lähde perään. Piiloudut vaikka sellaiseen paikkaan mistä itse näet missä se menee. Teinille iskee paniikki kun ei löydäkkään heti sua, koska hänhän lähti ja olettaa että olet samassa paikassa huutelemassa. ;)
Kun koira tulee takasinpäin etsien sua niin huutelet piilostasi ja löytäessä sut kehut kamalasti. :)

Yhteistyössä