Kertokaa miten onnistuu kaupassa käynti vauvan ja taaperon kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Eilen tein uhkarohkean yrityksen ja kävin kaupassa 1,5kk vauvan ja vajaa 2,5v. taaperon kanssa, ja toista kertaa en yksin lähde ilman tuplarattaita.

Kauppaan päästiin hyvin, isompi poika käveli kiltisti vierellä kädestä kiinni pitäen ja toisessa kädessä mulla oli vauva kaukalossa. No kaupassakin kaikki vielä sujui, sillä isompi viihtyy siellä kärreissä istuen.

Mutta kun olisi pitänyt kävellä takaisin autolle, niin siitä ei sitten mitään tullutkaan, sillä isompi heittäytyi ihan veteleksi keskellä autokaistaa, joten raahasin sitten isompaa toisessa kainalossa ja kaukaloa ja ruokakassia toisessa kädessä autolle ja hermo alkoi hieman kiristyä, kun en sitten meinannut saada isompaa istuimeen, kun väänsi ja käänsi.

toi on niin tuttua, just sillon ku mentäis niin 2,5v heittäytyy maahan kiljumaan :)

Kaupassa sujuu useimmiten kyllä mut kun joku ei mene neidin mielen mukaan niin... koettelee kyl hermoja joskus käydä näiden kahden kans kaupassa, mutta kerta kerrallaan. Meillä 2,5v tykkää olla mukana koko osteskeluprosessissa ja suuttuu jos yrittää tehdä asiat ilman sitä reippaasti. Joten mennään kauppaan yleensä sillon kun on hyvin aikaa, ettei kiireellä tartte yrittää.

Vinkiksi, hommatkaa lapselle oma ostoskassi, joku pieni ja kankainen ja laitatte siihen muutaman ostetun tavaran jonka lapsi kantaa sit autolle/kotiin itse.

Anna isommalle jotain tehtävä. Hän voi kantaa muutaman ostoksen autolle. Tee siitä numero, jotta lapsi tuntee tehtävänsä tärkeäksi ja suorittaa sen hyvin (eli kävelee kiltisti autolle asti tavaroidensa kanssa).

Mulla oli aina tuplat mukana kun yksin kävin noiden kanssa kaupassa. Mulla oli siis vauva ja 1-vee sillon. Vieläkin on tuplat mukana paitsi nyt kun niillä ei meinaa edetä tuolla ulkona... Joudun käymään 1- ja 2-vuotiaiden kanssa pulkilla kaupassa ja kun molemmat haluaa omat pikkukärryt ja lähtee viipottamaan eri suuntiin niin kyllä siinä unohtuu yksi sun toinen ostos kun pyydystelee vaan lapsia...

:O

Laita isompi istumaan kärryyn ja pienempi kaukalonsa kanssa siihen kärryn päälle tai jos mahtuu niin ihan sinne kärryihin. Poislähtiessä mene kärryjen kanssa autolle asti, pura lapset ja ostokset autoon ja kiikuta kärryt katokseen/takaisin sisälle.

Mä käyn mieluiten kaupassa yksin (tai sit otan jonkun isommista mukaan pakkaus- ja kantoavuksi) mutta ei nyt voi olla ihan oikeesti noin vaikeeta käydä kahden lapsen kanssa kaupassa...

Onnistuuhan se, vaikka ei mulle ainakaan mikään ehdottoman miellyttävä kokemus koskaan olekaan. 2,5 v hoksaa yleensä kaupassa jonkun huutamisen ja kiukuttelun aiheen, joskus pitäisi ostaa pillimehua, joskus ei saa nousta kärryissä seisomaan tmv.

Muistan varmaan iäti sen ostosreissun, josta selvisin hengissä ja kunnialla lasten ollessa 5 v, 2,5v ja 6kk. Autolle mennessä kärryissä oli 3 kassia ruokaa, Pampersin pahvilaatikko vaippoja, toinen vaippapaketti, vauva kaukalossa ja 2,5v. Vieressä käveli esikoinen kantaen talouspaperipakkausta. Ja minä työsin kärryjä kainalossani 160x230cm olohuoneenmatto.

Oli viereisessä autossa istuvalla papalla ihmettelemistä kun lopulta sain kaikki lapset ja ostokset kommelluksitta autoon ja lähdin viemään kärryjä takaisin.

Nykyään käyn yksin tai enintään tuon 5 v kanssa kaupassa kerran viikossa.

Se vasta extremeä onkin, kun lähden lasten kanssa kauppaan. Kaksoset + taapero :D
Joissain kaupoissa on niin pienet kauppakärryt ettei kahta kaukaloa saa mahtumaan niihin. Ja jos mahtuvatkin, niin ostokset ei.

Mutta kyllä kauppareissuista selviää tälläkin kokoonpanolla. Mielellään en kyllä lähde kaikkien lasten kanssa, vaikka olis kaksikin aikuista. Yhden vauvan kanssa kaupassa olisi kyllä ihanan yksinkertaista käydä *haaveilee* ;)

Se vasta extremeä onkin, kun lähden lasten kanssa kauppaan. Kaksoset + taapero :D
Joissain kaupoissa on niin pienet kauppakärryt ettei kahta kaukaloa saa mahtumaan niihin. Ja jos mahtuvatkin, niin ostokset ei.

Mutta kyllä kauppareissuista selviää tälläkin kokoonpanolla. Mielellään en kyllä lähde kaikkien lasten kanssa, vaikka olis kaksikin aikuista. Yhden vauvan kanssa kaupassa olisi kyllä ihanan yksinkertaista käydä *haaveilee* ;)

:D
Sun tarvii suosia kauppoja joissa on niitä kaksosten kärryjä joissa on kaukalot valmiina.
*Muistelee kauppareissuja jokunen vuosi sitten vauvan, 1-vuotiaan ja 4-vuotiaan känkkäränkän kanssa* (oi niitä aikoja :heart:)

No tuplarattailla justiinsa, sanoisin. Mähän jouduin aina käymään tuollaisen parin kanssa, tai tytöillä oli ikäeroa vuosi, että hiukan pienempi oli vanhempi lapsista. Mutta ei mulla ollut sitä vaihtoehtoja, että olisin voinut käydä yksin kaupassa. Jos kävin autolla, niin sellaisiin kaksosten kärryihin änkesin lapset... kävellä sai, mutta siihen kärryyn pääsi kyllä oitis jos rupesi kiukuttelemaan.

Voi elämä. Yksinhuoltajana olen käynyt kaupassa vauvan ja kolmen muun alle kouluikäisen kanssa, lapsia on parin vuoden välein, ja koko ajan olen ollut yh, eli pakko se on lasten kanssa mennä joka paikkaan. Lapset oppii miten käyttäydytään, kun niiden kanssa keskustelee ja sopii säännöistä, ei se mikään mahdoton pesti ole. Eikä tarvitse käyttää niitä perinteisiä keinoja ; uhkailua, lahjontaa ja kiristystä.
Tuntuu, että parisuhteessa olevilta on omien lasten hallinta ihan kateissa, kun mistään ei selvitä yksin, ilman kumppania.

Voi elämä. Yksinhuoltajana olen käynyt kaupassa vauvan ja kolmen muun alle kouluikäisen kanssa, lapsia on parin vuoden välein, ja koko ajan olen ollut yh, eli pakko se on lasten kanssa mennä joka paikkaan. Lapset oppii miten käyttäydytään, kun niiden kanssa keskustelee ja sopii säännöistä, ei se mikään mahdoton pesti ole. Eikä tarvitse käyttää niitä perinteisiä keinoja ; uhkailua, lahjontaa ja kiristystä.
Tuntuu, että parisuhteessa olevilta on omien lasten hallinta ihan kateissa, kun mistään ei selvitä yksin, ilman kumppania.

No minä olen yh, mutta yleensä menen kauppaan joko isäni kanssa tai sitten tätini kanssa tai otan vaan tuon vauvan mukaan ja jätän isomman siksi aikaa tädilleni, jos siis isompaan kauppaan olemme menossa. Tuplarattailla voin kyllä käydä tuossa keskustassa kaupassa. Itse kaupassa tuo isompi osaa olla, mutta se käveleminen ei aina onnistu kuten haluisi.
Toisekseen näin talvella on inhottava työnnellä niitä ostoskärryjä tuolla jäisillä parkkapaikoilla, kun ne ei oikein tahdo kulkea, joten siksi yritin että tuo isompi kävelisi.

Niin ja tuon 2-vuotiaan kanssa on turha sopia mitään sääntöjä tai voihan niitä sopia, mutta eipä se aina niitä noudata, ei ainakaan silloin kun pitäisi.

Itse käyn nyt 8kk ja 2v10kk olevan lapsen kanssa Prismassa niin että otan sieltä ne erikoiskärryt missä on valmiiksi kaukalo ja viereen mahtuu vielä taapero istumaan. Tai joskus niin että kaukalo kärryihin (meillä ei saa siihen päälle) ja taapero istumaan siihen tavalliseen paikkaan, silloin tosin ei mahdu niin paljon ostoksia.. Ja aina niin että kun tuun kaupasta niin työnnän ostoskärryt auton viereen ja lastaan auton. Jos vauva nukkuu sikeästi niin laitan sen autoon, tai joskus on molemmat olleet autoon laitettuina valmiiksi kun oon nopeasti palauttanut kärryt. Usein etisin autopaikan joka on lähellä niitä kärryjä joten olen poissa autosta ehkä 30-60 sek.

ne tuplarattaat oli yleisimmin käytössä, ihan jo siitä syystä että esikoinen oppi tosi myöhään kävelemään. Vaihtoehtoina sitten toinen lapsista liinassa/ergossa ja toinen rattaissa, autoa ei ole ollut.

myöhemmin kun tuo kakkonen oppi kävelemään tuli se vaihe että toisen ollessa rattaissa hänellä itse kaupassa käynti sujui mutta jo pikkukärrejä palauttaessa alkoi tappelu. ei siihen mitään patenttiratkaisuja löytynyt, ennakoinnilla yritin jo kaupan jonossa puhua että jäädään sitten vähäksi aikaa omaan pihaan keinumaan tai tehdään kotona/kotimatkalla jotain kivaa. Noin että saisi toisen ajatukset siirrettyä muualle. Joskus toimi ja toisinaan sai ritten kantaa tai raahata mukana vastaantappelevan lapsen.

Onnistuu neljänkin kanssa.
Auto parkkiin, vauva kantoliinaan, isommat odottaa autossa kun haen kärryn. Jos autokärryjä on vapaana, homma helpottuu heittämällä.

2v. istumaan siihen kärryn omaan penkkiin, 3v. istumaan sinne autoon ja 7v. kävelee pitäen kärrystä kiinni parkkiksen halki. Kaupassa se 7v. saa ottaa oman pikkukärryn, ja kaupan kiertäminen menee simppelisti.

Sitten sama homma toisinpäin: kärryn kanssa autolle, kamat ja kersat autoon. Muksut odottaa autossa sen minuutin kun palautan kärryn, sitten vauva liinasta omaan penkkiin ja menoksi.

Näin siis meillä, mutta vaikeampaa toki kaupassa, jossa esim. ostoskärrykatos on parkkiksesta katsoen jossain ihan hevon humpassa, tai esim. auto-/pikkukärryjä ei ole.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä