Kertokaa miten saatte lapsenne (n. 2-4 -vuotiaat) nukahtamaan ITSE??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulmu

Vieras
Meil on 4- ja 2 -vuotiaat lapset, jotka nukkuvat omassa yhteisessa huoneessa, ei siis meidän kanssa. Nukuttaminen on tosi rasittavaa...menee usein yli tunti, vaikka olisivat tosi väsyneitä.. pilkkopimeää ei saa olla, muuten 4 v. pelkää. Tutut rutiinit toistuu ennen sänkyyn menoa.

Haluaisin kuulla miten ootte saaneet nukahtamaan lapset itse? Meillä yritetään opettaa nyt sitä et jäisivät ilman nukuttajaa huoneeseen, mutta: millon pelätään mörköjä tai muuta, on jano, on nälkä, millon pissattaa, millon pitää saada tulla antamaan (sadas) hyvänyön hali mulle/vauvalle/miehelleni jne...
Joskus tulee uhkailtua(tänään just sorruin esim et vien terassille nukkumaan jos nyt eivät mene takaisin sänkyyn.et kannattaa nyt äkkiä mennä sänkyyn jos ei halua ulos, siellä on kurja nukkua ku on kylmä..no sit vaihdoin uhkauksen lievempään ku niin säälitti lapset ku tämmöne äiskä:S
Mitä ihmettä keksin et ei tartteis uhkailla, sais sillee nätisti opetettua ton jutun...

Vinkkejä!

Meillä ei nukuteta, eikä lähdetä mukaan näihin mul on jano/mul on pissahätä/mä haluun antaa halin jne juttuihin. Pissalla käydään ennen sänkyyn menoa, vettä juodaan hieman ennen sänkyyn menoa, halataan ja pussataan ennen sänkyyn menoa, ja kun sänkyyn on menty niin sieltä ei pois tulla. Turha huudella mitään, koska äiti ei kuitenkaan anna vettä tai anna lupaa nousta. Ovat kyllä kokeilleet kaikenmoista mutta tuloksetta :D

Eli ollaan tehty selväksi, että kun sänkyyn on menty, niin siellä pysytään, ja ollaan hiljaa. On mennyt oppi perille :)

Kumpikin isompi lapsi on nukkunut vieressä 2v ikään asti. Perhepedinhän ennustetaan lähes satavarmasti aiheuttavan myöhempiä ongelmia nukkumisessa itsekseen, mutta toisin kävi...
Esikoispoika on nukkunut omassa sängyssä 2v iästä asti, tyttö samoin.
Muuton yhteydessä muuttivat yhteiseen huoneeseen, ikää silloin 4,5v ja 2v.

Nykyään nukkuvat omissa huoneissa, ikää 6v ja 3,5v. Ei ramppausta, ei yövalvomista B)

Älä lähde siihen pissalle/juomaan yms. leikkiin mukan
Lapset sänkyyn, peittely ja pusut tms
Jos joudut käymään lasten huoneessa, niin et jutustele enään heidän kanssa, käyt vaan laittamaan makuuasentoon ja peitto päälle

Lastenkasvatusohjelmissa ainakin tehään noin ja itekkin käytän tuota taktiikkaa :D

Viemällä sänkyyn ja pusuttamalla. 2v10kk nukahtaa hienosti ilman mitään. Tosin iltavalo on pakko olla päällä. Neiti 1v4kk kyllä hyörii ja pyörii ja huutelee äitiä, mutta nukahtaa ittekseen kun toteaa ettei saa palvelua. Samassa huoneessa ovat.

Meilläkään ei tuohon 2v oikeen tehoa mikään, haluaa aina nukahtaa äitin ja isin sänkyyn, no joo myönnän että annan itse aina periks ja siinä sitä ollaan.
4v saa aina tarran kun laittanu kiltisti omaan huoneeseen nukkumaan. Kun tarroja on tietty määrä niin sitte saa jonku yllärin. Lahjontaa siis :whistle:

ei ole koskaan nukutettu ketään, vauvasta saakka laitettu omaan sänkyyn ilman että ovat nukkuneet kun laitettu, hyvin ovat jääneet

nyt 4vee ja 2vee omassa huoneessaan yhdessä, molemmat kokeilleet aikansa mutta nyt menee hyvin, ei tulla kertaakaan pois

puolvuotias höpöttelee yksinään ja nukahtaa sitten omaan sänkyynsä

No meillä samanlaista ;) Välillä menee paremmin ja välillä taas menee kaksikin tuntia että nukahtavat.Ja hermot menee useimmin multa ja mieheltä.
Eli vinkkejä kaipaan minäkin

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Meillä ei nukuteta, eikä lähdetä mukaan näihin mul on jano/mul on pissahätä/mä haluun antaa halin jne juttuihin. Pissalla käydään ennen sänkyyn menoa, vettä juodaan hieman ennen sänkyyn menoa, halataan ja pussataan ennen sänkyyn menoa, ja kun sänkyyn on menty niin sieltä ei pois tulla. Turha huudella mitään, koska äiti ei kuitenkaan anna vettä tai anna lupaa nousta. Ovat kyllä kokeilleet kaikenmoista mutta tuloksetta :D

Eli ollaan tehty selväksi, että kun sänkyyn on menty, niin siellä pysytään, ja ollaan hiljaa. On mennyt oppi perille :)

Näin meilläkin. Ei se oo tylyä, jos on määrätietoinen ja tekee säännöt selviksi ja pitää niistä kiinni. Teidän lapset vaan vedättää - kyllä ne osaa katos.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole koskaan nukutettu ketään, vauvasta saakka laitettu omaan sänkyyn ilman että ovat nukkuneet kun laitettu, hyvin ovat jääneet

nyt 4vee ja 2vee omassa huoneessaan yhdessä, molemmat kokeilleet aikansa mutta nyt menee hyvin, ei tulla kertaakaan pois

puolvuotias höpöttelee yksinään ja nukahtaa sitten omaan sänkyynsä

lisään vielä että ei nukutettu meilläkään kunnes tuli yhtäkkinen takapakki

Meillä samanikäiset ja nukkuvat omissa huoneissaan. 4vllä pitää olla yövalo kokoyön ja sänkyyn mennessä luetaan iltasatu ja monesti jää vielä sinne selailemaan kirjoja. Ihme kyllä ei juuri koskaan lähde sängystään muuta kuin hakemaan pöydältään toisen kirjan. Taskulamppu on muuten oiva keksintö ja poitsu tykkää sen kanssa nukkua ja pelleillä ennen nukahtamista. Nukahtamiseen menee n. 15 minuuttia korkeintaan. Välillä huutelee lisää iltapusuja, mutta en oo mennyt, koska sitten pitäs ravata kokoajan.
2v typykkä ei tykkää jos on valot päällä, unipupu kainalossaan jää tyytyväisenä sänkyyn. Usein kuitenki karkailee sieltä ja leikkii pilkkopimeässä, oon vaan takaisin sänkyyn vienyt ja laittanut pupun kainaloon. Yleensä ei kannata jäädä puhumaan mitään, vaan viedä sänkyyn ja sanoa hyvää yötä.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Kumpikin isompi lapsi on nukkunut vieressä 2v ikään asti. Perhepedinhän ennustetaan lähes satavarmasti aiheuttavan myöhempiä ongelmia nukkumisessa itsekseen, mutta toisin kävi...
Esikoispoika on nukkunut omassa sängyssä 2v iästä asti, tyttö samoin.
Muuton yhteydessä muuttivat yhteiseen huoneeseen, ikää silloin 4,5v ja 2v.

Nykyään nukkuvat omissa huoneissa, ikää 6v ja 3,5v. Ei ramppausta, ei yövalvomista B)

Meilläkin nukuttiin perhepedissä :), esikoinen 2½-vuotiaaksi ja kuopus noin 2-vuotiaaksi asti.
Eikä mitään ongelmia meilläkään itse nukahtamisen tai omassa sängyssä nukkumisen suhteen - vaikka kyllä meitä aikoinaan varoiteltiin :whistle:

Nukkuuks vanhempi vielä päiväunia? Meillä auttoi niiden poisjättäminen, ennen kesti nukahtamisessa parikin tuntia, nyt ei tartte kun sänkyyn viedä ja kymmenessä minuutissa käy jo tasainen tuhina sängynpohjalta.

No mutta te joilla lapset kans karkailee, miten saatte sen loppumaan??? Huutamiseen tulee ite sorruttua viimeistään miljoonan kerran sanomisen jälkeen... eikä tosiaan jaksais uhkaillakkaa aina. Meillä on niin tottelematonta sorttia nuo et jotain järeämpää usein tarvitaan!

Meilllä myös ovat nukkuneet n. 8kk alkaen omassa huoneessa yksin ja siitä asti "nukutettu" näin.Illalla vaan ilta toimet:hampaat,vesi hörppy,pissa,pusu,viedään sänkyym ja peitellään.Ovi jätetään raolleen kun esikoinen (3v)sitä haluaa toinen (1.5v)ei vielä ole pimeää pelännyt.Nukahtavat omaan tahtiinsa eikä huoneesta mitään kuulu eivätkä pyri pois.Alkuun ehkä ekan viikon yrittivät kun mataliin sänkyihin siirtyivät tulla pois mutta muutaman takasin kannon jälkeen eivät.Onneks jaksettiin olla määrätietoisia tässä asiassa eikä annettu periksi vaikka välillä meinas pinna palaa.

Meillä perhepeti, siis poika 1,5v nukkunut koko ikänsä minun vieressäni. Nyt tulossa jossain vaiheessa tilanne, että mieheni muuttaa meille ja ajattelin pikkuhiljaa alkaa siirtää poikaa omaan sänkyyn, kunhan on saatu muutto pois alta.
Muutamme siis isompaan asuntoon kuun vaihteessa ja en halua nyt siihen samaan hässäkkään vielä siirtää omaan sänkyyn, mutta jossain vaiheessa sitten. Saa nähdä miten käy.. valitettvasti uudessa asunnossa on vain yksi makkari eli omaan huoneeseen ei lasta saa, se olisi varmaan ollut helpompi ratkaisu, niin ei kömmi yöllä viereen jos herää.
kuinka monesti olette joutuneet viemään omaan sänkyyn takasin jos on tullut yöllä viereen?

Meillä kolmevuotiaalle luetaan iltasatu, jutellaan hetki "päivän polttavista asioista, mieltä askarruttavista möröistä sängyn alla, huomisen tekemisistä jne", muutama silitys ja unilevy soimaan. Tuolla tuo höpöttää. YLeensä pyytää edellä mainitun session jälkeen kerran pari silittämään lisää, antamaan vettä tms. Nukahtaa kuitenkin yksin.

Näin ollaan toimittu ainakin sieltä yhden vuoden iästä saakka. Nukkuu siis omassa huoneessa (9kk alkaen). Ei karkaa (ehkä viis kertaa koko elinaikanaan).

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

samoin meillä. Hetken kyllä keskenään juttelevat tytöt nyt jo 4v ja 6v.mutta sen sallin, jos ei se ihan levottomaksi mene. Ja aika nopsaan yleensä nukahtavatkin.

Muutaman kerran olen tänne purkanut samasta aiheesta mieltä. Meilläkin 2v ja 4v ja etenkin 2v nukuttaminen vaikeaa. 4v jää pääsääntöisesti sänkyyn ja nukahtaa itse, mutta 2v turha kuvitellakaan. Tulee pois, riehuu, höpisee jne. Juttelin tästä neuvolassakin ja kehoitti vaan kestämään ja ajattelemaan, että jossain vaiheessa helpottaa. Kun ei voi tietää mitä pienen mielessä liikkuu unen ja valveen rajamailla ja täytyis muistaa, ettei 2v osaa vielä tehdä tätä ilkeyttään.

Itse joudun olemaan samassa huoneessa patjalla lattialla, välillä pitämään kädestä. Tiedän, että täällä moni sanoo, ettei pidä mennä mukaan, mutta kaikki konstit kokeiltu ja jatkuvaa palauttamista ei hermoni kestä. Huutamisen, uhkailun ja sänkyyn "heittämisen" jälkeen jää vaan paha mieli itsellekin. Toivon, että pian helpottaa. Toki kokeilen aina välillä jäädä kauemmaksi ja esim aulaan ovi auki istumaan, mutta yl heti alkaa juoksuttaminen..

En mä osaa sanoa, meillä ei vaan ole koskaan nukutettu. Nukkumaanmenosta ei olla tehty isoa numeroa tai mitään sirkusta. Lapset tietää, että kun on käyty iltapesulla, syödään vähän iltapalaa, jutellaan yhdessä, pestään hampaat ja käydään vessassa, sitten peitellään, joskus luetaan vähän jos jaksetaan ja sanotaan hyvää yötä. Sen jälkeen lapset jää sänkyihinsä ja nukahtaa, eikä enää nouse ylös.
Jos näkee painajaista, niin joku lapsista saattaa tulla sänkyyn tai käydään peittelemässä omaan sänkyyn yöllä.
Itse en jaksais, jos pitäis maata sängyn vieressä tai kestää jotain showta joka ilta.

1.) Säännölliset iltarutiinit

2.) Pieni valo huoneeseen

3.) Älä kuuntele huuteluja

4.) Älä reagoi huuteluihin

5.) Vie karkurit takaisin vaikka 100 kertaa illassa

&.) Älä anna periksi

Viikon päästä helpottaa.

meillä toimi kun teimme niin että ensin jompikumpi vanhemmista oli lasten huoneessa eikä puhunut mitään vaan luki kirjaa tms. jos lapsi sanoi jotain niin aikuinen vastas kuiskaamalla mahdollisimman lyhyesti ja HERMOSTUMATTA ja jos meinas pinna palaa kun touhuaminen jatkui niin meni sanomaan toiselle aikuiselle joka meni vuorostaan sinne ja jatkoi samaa linjaa. sitten kun tämä alkoi toimimaan vajaan viikon päästä nii siirryttiin ovensuuhun eikävasdtattu kun lapsi sanoi jotain vaan sanottiin 'ssss' tai 'hvää yötä' tms. ja seuraava vaihe oli sit että iltarukouksen jälkeen sanottiin että meen tekemään omia juttujani, tulen kohta katsomaan. ja niin se lähti sujumaan. mutta tärkeintä oli että siinä ei hermostunut ja jos meinas pinna palaa niin aikuset vaihtoivat vuoroa ja mahdollisimman rauhallisesti. toivottavasti tästä on jollekkin muullekkin hyötyä (jos siis ymmärsi tekstiäni )

Yhteistyössä