Kertokaa mulle kaikkea positiivista perhepäivähoidosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Baboon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Baboon

Jäsen
27.04.2011
237
0
16
Eli 3-vuotias poitsu olis aloittamassa hoitouransa ja hoitomuodoksi on mitä todennäköisimmin tulossa perhepäivähoito. Mulla on nyt asiasta vähän ristiriitaiset tunteet, kun takaraivossa myllertää kaikki paskat jutut mitä täältä on saanut lukea sekä myös omat ennakkoluulotkin.

Kaikki positiiviset jutut olisi nyt siis hyvin tervetullutta!

Mulla vain positiivista kokemusta! Pieni, tuttu ryhmä. Lapset eivät sairasta. Hoitapaikka rauhallinen. Omasta tilasta ei tarivtse jatkuvasti taistella. Kotiruokaa, eikä einespullia.

• Tykkää
Reactions: Baboon
Minun ujo ja arka tyttöni löysi päiväkodista bestiksen ja muuttui ensimmäisen vuoden aikana rohkeaksi ja reippaaksi tytöksi. En olisi ikinä uskonut niin isoa muutosta tapahtuvan. Kaikki kiitos kuuluu päiväkodille ja sieltä saaduille kavereille.

Sairaana ollessaan ja lomilla tyttö ei malttaisi millään odottaa taas pääsyä päiväkotiin. Aloittaessa tyttö oli melkein 4 v. Nyt on kohta 6 v.

Lapset ovat lisäksi oppineet paljon uusia asioita ja taitoja, joita minulle ei ole tullut mieleen edes opettaa.

Minun ujo ja arka tyttöni löysi päiväkodista bestiksen ja muuttui ensimmäisen vuoden aikana rohkeaksi ja reippaaksi tytöksi. En olisi ikinä uskonut niin isoa muutosta tapahtuvan. Kaikki kiitos kuuluu päiväkodille ja sieltä saaduille kavereille.

Sairaana ollessaan ja lomilla tyttö ei malttaisi millään odottaa taas pääsyä päiväkotiin. Aloittaessa tyttö oli melkein 4 v. Nyt on kohta 6 v.

Lapset ovat lisäksi oppineet paljon uusia asioita ja taitoja, joita minulle ei ole tullut mieleen edes opettaa.

Sorry. Tämä siis koski päiväkotia. Tuli näköjään väärään ketjuun, kun kysyttiinkin pph:ta.

Valitettavasti pph:sta minulla ei ole mitään positiivista sanottavaa. Tyttö oli pph:lla vuoden verran. Vain huonoja kokemuksia.

[QUOTE="vieras";24436233]Tutustuu moneen hoitopaikkaan kun joutuu menemäänv arahoitoon kun hoitaja sairastuu tai on ylityövapailla tai lomilla.[/QUOTE]

Meillä varahoitopaikkana oli ryhmis eli ei ollut montaa hoitipaikkaa. Hoitaja ei sairastanut kertaakaan sen neljän vuoden aikana, jolloin lapsi (2-6 v.) oli siellä hoidossa.

Mun pieni menee marraskuussa pph:lle, joten mäkin haluan kuulla noita positiivisia kokemuksia! Kauhistuttaa nää tarinat täällä.

Mun äiti on ollut perhepäivähoitaja kun oltiin pieniä. Uskon lähes kaikkien hoitolasten kyllä olleen tyytyväisiä ja kellekään tuskin mitään traumoja on jäänyt. Meillä oli tosi säännölliset ruokailuajat, ulkoilut jne. Suursiivous tehtiin joka lauantai. Sen verran mitä muistan, äitini kohteli meitä ja hoitolapsia työaikana aika samaan tapaan. Tietty mulla on varmasti ihan eri näkökulma, mutta itselläni ainakin oli onnellinen lapsuus ja samassa ympäristössä ne hoitolapsetkin olivat.

Tällä hetkellä kaksi nuorintamme on pphoidossa. Ja täti on aivan IHANA! Lapset kysyvät aina illalla nukkumaan mennessä "Menemmekö huomenna S-tädille?" Jos vastaus on myönteinen, he hihkuvat onnesta ja menevät kiltisti nukkumaan. Jos taas vastaus on kielteinen (eli seuraava päivä on vapaa) tulee nurinaa ja kiukuttelua. :D

Perhepäivähoidon taso riippuu (kokemukseni mukaan) aivan täysin tädistä, joka hoitajaksi sattuu. Niitä löytyy ihan huippu tyyppejä, ja sitten niitä kenen ei pitäisi olla lainkaan alalla.

Pidä silmät ja korvat auki, kyllä se hyvä hoitomuoto lapselle on. Tosin, miksi 3 vuotias pphoitoon eikä päiväkotiin?? :confused: Meidän kunnassa ei pphoitoa tarjota kuin ihan pienimmille lapsille eli 3 v ja yli sijoittuvat ensisijaisesti päiväkotiin. Ja kunnassamme on tällä hetkellä yksi vakituisena varahoitajan työskentelevä pphoitaja eli jos oma täti on kipeä, lapset menevät tuolle yhdelle ja samalle hoitajalle. Tosin, en tiedä mitä sitten tapahtuu jos useampi hoitaja on yhtä aikaa sairaana... : /

Pieni ryhmä, aina sama hoitaja (paitsi sairastapauksissa), joustavaa (jos hoitaja on joustava), kodinomainen tunnelma, taudit kulkee vähemmän jne...
Täälläkin liikkuu juttuja huonoista perhepäivähoitajista, mutta ne taitaa olla niitä ääripäitä. Monet arvostelee, että pph:t vaan juttelee puistossa keskenään. Noh, niin minäkin äitinä teen, juttelen muiden aikuisten kanssa, joten en näe sitä minään rikkeenä jos pph tekee samoin, edellyttäen tietty, että on lasten apuna tarvittaessa.
Hyvä pph on tosi hyvä hoitopaikka, huono on taas tosi huono. Kannattaa kysellä hoitajasta kokemuksia, ne ratkaisee paljon.

Tosin, miksi 3 vuotias pphoitoon eikä päiväkotiin?? :confused: Meidän kunnassa ei pphoitoa tarjota kuin ihan pienimmille lapsille eli 3 v ja yli sijoittuvat ensisijaisesti päiväkotiin.

Me muutettiin semmoselle alueelle missä on todella iso pula päiväkotipaikoista. Ensisijainen toive oli päiväkoti. Tänään ilmoitettiin, että 95 % todennäköisyydellä hoitopaikka järjestyy perhepäivähoitajalta.

lapsemme ( 4v ja 2,5v) käyvät ryhmäperhepäivähoidossa ja ainakin meillä on ollut aivan ihana onni tuo hoitopaikka! hoitotädit ovat aivan ihania ja itselle oli kiva palata työhön kun saa tehdä töitä aivan rauhassa kun tietää, että lapset viihtyvät ja puuhaavat kaikkea kivaa ja kehittävää mihin ei itsellä olisi aika ja mielikuvitus riittänyt. tekevät retkiä ja muuta ohjelmaa on paljon. itse jaksaa kotona taas lasten kanssa paremmin puuhata, kun emme ole niin 24 h sidoksissa toisiimme. lapsia on 8 (kaikki ei aina paikalla) ja tätejä 2, tämä tietysti on etu "tavalliseen" perhepäivähoitoon, ei tarvitse heti hakea varapaikkaa jos hoitotäti sairastuu. pitää tietysti puhua asioista ja murheista suoraan, jotta hoitosuhde toimii, sillä jokaisessa perheessä on ollut omat tavat ja käytännöt ennen hoitoon tuloa. itsekin hieman jännitin tuota hoidon alkua kun oli niin paljon kaikkea kuullut mutta itse ainakin nostan hattua noille hoitotädeille, todella vaativa ja hastava työ heillä, varsinkin kun perheitä on monenlaisia. avoimin mielin ja tsemppiä! =)

Positiivista hmm. No ainakin se ryhmä on tosiaan pieni tai pienehkö.
Se vaan on miinuspuolena, että kun hoitaja sairastuu/on lomalla, niin lapsen joutuu todennäköisesti kuitenkin jossain vaiheessa viemään toiseen hoitopaikkaan.

Oikeasti jos on onnea, löytää aivan mielettömän hyvän hoitajan. Valitettavasti itsellä on omakohtaista kokemusta huonoista hoitajista, samoin lapsellani. Mutta niitä huonoja hoitajia on myös päiväkodissa, ei kaikkien kanssa kerta kaikkiaan voi synkata hyvin.

Omat lapseni laittaisin paljon mieluummin pph:e kuin päiväkotiin, jos joutuisin noista valitsemaan. Pieni ryhmä, kodinomaisuus, kiintymyssuhteen kehittyminen vain yhteen aikuiseen, ei jatkuvia lapsi/ryhmä/hoitajavaihdoksia, vähemmän tauteja on ainakin ne asiat, mitä ekana tulee mieleen. Ja itse olen siis töissä päiväkodissa, viimeinen paikka mihin omat lapseni laittaisin hoitoon.

Esikoisen ensimmäinen hoitopaikka oli pph ja aivan ihana täti olikin. Luki lasten kanssa, kävi kirjastossa (asuivat 100 metrin päässä), askartelivat, leipoivat. Aina oli viedessä ja hakiessa rauhallinen tunnelma vaikka aika vilkkaita poikiakin oli hoidossa. Kaiholla muistelen tätä aikaa ja mielelläni olisin samalle tädille vienyt myös nuoremman mutta ei enää saatu paikkaa :(

Nuoremman kanssa sitten kävikin huonompi tuuri, tiesin jo pph:n entuudestaan puistosta enkä olisi halunnut hänelle lapsia laittaa mutta mitään muuta paikkaa en siihen hätään saanut. Siinä sitten kärvisteltiin 4 kk kunnes sain vaihdettua muksut aivan ihanaan ryhmikseen.

Mutta mitä itse olen noita perhepäivähoitajia puistoissa nähnyt ja kavereilta kuullut niin valtaosa on aivan ihania hoitajia, vain 2 tapausta tiedän joista on ollut pahaa sanottavaa.

Meidän poika oli pph:lla 5 vuotiaaksi asti. Hoitajalla oli neljä lasta, mutta aika usein oli lapsia vapailla. Joskus vain oma poikamme oli hoidettavana. Viime keväänä hoitaja opetti lapsemme pyöräilemään ilman apupyöriä, toisinaan vei uimaan yms.

Leikkikentälle kokoontui alueen pph:ien ryhmät, jolloin lapset saivat leikkiä isommalla porukalla. Pph:t varasivat jumppasalin kerran viikossa, jolloin he porukassa jumppasivat.

Mielestäni tällä pph:llä toteutui sekä pienen ryhmän edut että sopeutuminen isompaankin sakkiin.

Toivotaan, että saatte hyvän ja innostuneen pph:n. Se tässä on tärkeintä.

Nyt lapsi meni päiväkotiin ja viihtyy sielläkin. Totesi vain, että hän on nyt oikeassa hoidossa :-D Piti pph:lla oloa niin kodinomaisena, että vasta nyt kokee menneensä hoitoon.

saako sitä hoitajaa tai hoitomuotoa helposti vaihdettua, jos omalle kohdalle sattuu joku hirviöhoitaja?

Riippuu paikkakunnasta. Mutta jos on jokin asia mistä et hoitajassa pidä tai tavat ovat pyllystä tai hoidossa on huomautettavaa, kannatta olla yhteydessä myös hoitajan esimieheen ja kertoa, että homma ei nyt vaan toimi. Ja hoitajan esimiehelläkin on vielä esimies. ;)

pph ottaa lapsen aina syliin kun lapsi tahtoo, päiväkodissa sylejä ei riitä.
Tauteja huomattavasti vähemmän.
Kotiruokaa joka joka päivä on uutta.
Turvallinen ympäristö.
Rauhallinen koti ympäristö, ei altistu jatkuvalle melusaasteelle.

Hoitaja tuntee hoidokkinsa hyvin :) Itsellä allerginen lapsi ja aamulla oli helpompi kun oli aina sama hoitaja vastassa joten oli helppo käydä läpi miten tänään mennään. Päiväkodissa on aamulla millon kukakin vastassa ja tiedon eteenpäin meno saattaa välillä kestää.

Yhteistyössä