Kertokaa mulle miten te saatte niin tehokaasti tehtyä joulusiivouksen tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Kun mä hukkaan sen ajan johonkin, mutten tiedä minne.

Mä kerron nyt esimerkkinä tän päivän, antakaa vinkkejä miten mä voisin olla tehokkaampi.

N. klo 9, tai vähän aiemmin aamupala lapsille, samalla siivosin keittiön ja laitoin tulen takkaan ja leivinuuniin. sitten söin itse ja vaihdoin lasten vaatteet. sitten vauvan imetys ja nukutus, ja kello olikin jo n.11
seuraavaksi keräilin edellispäivänvaatteet pyykkin, ja vauva heräsikin jo. vaihdoin vaipan ja pistin kantoliinaan. pistin pyykkikoneen päälle ja aloin viikkaamaan narulta kaksi koneellista pyykkiä. välissä imuroin ja jatkoin viikkausta.

n.klo 12.30 syötin lapset ja join kahvit. Mies laittoi taaperon nukkumaan.
klo 14.30 mies lähti ulos lasten kanssa, ja sen n.40min aikana siivosin keittiön uudestaan ja laitoin ruoan kypsymään. Alettiin miehen kanssa vaihtamaan makkarin järjestystä, välissä ruoka klo 16. sen jälkeen annoin myös vauvalle ruokaa. tässä vaiheessa kello oli jo 17.30.

Makuuhuoneen järjestelyn laitoin loppuun vauva liinassa, samoin pyykit kuivumaan ja lopulta kello olikin jo 19.00 ja into täysin loppu, kun mitään ei saa aikaan, vaikka olisi kaveri.

tuohon vielä voi lisätä monta imetys kertaa ja päätöntä edestakaisin haahuilua.

Antakaa vinkkejä miten mä saisin käytettyä aikaa tehokkaammin, että ehtisin siivota kaapit, pestä ikkunat, tyhjentää ullakon yms.

Unohda ikkunat ym turha siivoilu. Keskiy olennaiseen...lapsiin. Mä en meinaa tehdä mitään normaalista siivouksesta poikkevaa joulun takia.

pakko laitaa valmis ruokaa siivous päivänä,,, ja no vauvan kans ei kauheesti ehi tehä... mulla jo isompia viis ja hyvällä mallilla jouju siivous,, olo huone enään lattiasta kattoon käymättä.. aika hankala ohjeita toiselle antaa.. ps laitoin juuri matot likomaan ku nuorin nukahti,, siis yö töitä tiedos...

en mä tiedä. tuota samaa saamattomuutta ja hidasta se oli kun olin kotona. Töihin on vaan aamulla lähdettävä ja sitten nopeasti töiden jälkeen tekee raivaukset ja siivoukset.

Onhan sulla mieskin siellä auttamassa, joten luulisi onnistuvan siivoaminenkin. Pyykkiä laittelet ja makuuhuonetta järjestelet ja keittiötä siivoilet koko päivän. Jospa mieskin vaikka vähän heilahtaisi. Huomenna sulla kai jää pois tuo makkarin järjestely, joten ehdit vaikka pari kaappia käydä läpi, jos se on välttämätöntä.

siis nuo ullakon ja kaappien siivous olis pakko tehdä jokatapauksessa, oli joulu tai ei. Sen verran sekaisin ne ovat.

Järjestystä vaihdettiin, että sais vähän lisää tilaa, kun on niin ahdasta.

Mä vaan en osaa olla niin tehokas, että saisin ylimääräisiä hommia tehtyä, vaikka haluaisin.
No eilen illalla sain yhden kaapin siivottua, mutta kun niitä on enemmän kuin yksi, jotka pitäisi käydä läpi.

Ihan tavallinen viikkosiivous riittää hyvin. Sauna on kiva pestä jouluksi, mutta muiden nurkkien jynssääminen on stressaavaa ja kuluttavaa. Unoha koko joulusiivous. Se on ihan perseestä. Jos koti on peruskunnossa, mitään suursiivouksia ei tarvita.

Ja hei, miksi just jouluksi, kun sillon "pitää" touhuta paljon muutakin. :o Siirrä kevääksi koko ongelma.

Jaajaa. Meillä oli tänään älyn laiska päivä, mut ehdittiin silti käydä kaupassa, askarrella, ulkoilla siivota kaikki omille paikoilleen (en eilen järjestelly mitää ja siks piti tänään sit erikseen oikeen pitää tuokio sille asialle :D ) ja pestä pari konetta pyykkiä.

MUTTA, mulla on kaks lasta eikä ainuttakaan vauvaa. Mun lapset keskenään tohelsi ku mä tein omiani ja välillä ne auttoi.

Ehkä se on kiinni ihan perus"luonteesta" tai mikskä sitä sanois. Mä olin ennen LAISKA. siis laiska isoilla kirjaimilla. Sit mulle tuli joku outo tarmonpuuska ku olin raskaana, ja se jäi päälle!!! Mun äiti ei millään voi käsittää sitä, et meillä on lähestulkoon aina siistiä, kun kotona asuessani en saanu aikaseks ikinä MITÄÄN ja ennen lapsiaki mies oli se joka meillä siivos :D Vauva sun aikaa ainaki vie, imetys. Ja jos on puuhakkaat lapset ja se add epäily (?) niin eikai tuo ihme ole jos tuntuu et aika loppuu kesken.

tohon vielä kun lisää lattian pesun, niin siihenkin mä saan aikaa kulumaan varmasti tunnin, vaikka on vain 70m2.

Mä oon oikeesti kateellinen niille, jotka saa kaiken sujumaan suurinpiirtein ohi mennen :ashamed:

Siivoan vain ihan perussiivot + saunan kunnolla. En rupea järjestelemään jouluksi kaappeja koska en aioi niiden parissa myöskään jouluna touhuta saati viettää aikaa niissä. Marraskuusta lähtien oon tehnyt kaikkea pientä esim. pessyt ikkunat ja samalla vaihtanut verhot jne. Komeroita voi siivota sit pitkin vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
tohon vielä kun lisää lattian pesun, niin siihenkin mä saan aikaa kulumaan varmasti tunnin, vaikka on vain 70m2.

Mä oon oikeesti kateellinen niille, jotka saa kaiken sujumaan suurinpiirtein ohi mennen :ashamed:

Liikaa tavaraa?
Mie oon päässyt ihannetilanteeseen siinämielessä, että vaikka lattiapinta-alaa on paljon, niin se on nopea imuroida ja luutia, kun vaan kerää lukuisat lelut pois.
Mattoja on vaan vähän ja keittiön tuolit oikeastaan ainoat "poisnostettavat", kun sohvien, sänkyjen jne alle sopii luutimaan vähän kyyristelemällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ihan tavallinen viikkosiivous riittää hyvin. Sauna on kiva pestä jouluksi, mutta muiden nurkkien jynssääminen on stressaavaa ja kuluttavaa. Unoha koko joulusiivous. Se on ihan perseestä. Jos koti on peruskunnossa, mitään suursiivouksia ei tarvita.

Ja hei, miksi just jouluksi, kun sillon "pitää" touhuta paljon muutakin. :o Siirrä kevääksi koko ongelma.

Tätä minäkin oon pienen ikäni ihmetellyt. miks just jouluksi? Tai joillekin se ehkä sopii. Mulla vaan on aina joulukuu ollu kaikkein kiireisin kuukausi muutenkin, töissä sekä koulussa. Siihen päälle vielä kaiken maailman joulupippalot, niin missä ihmeen välissä se suursiivous tulis tehdä? :o

mulle tuo joulusiivous on juurtunut selkäytimeen lapsuudesta, mulle se tuo joulun mukanaan :)

Mutta siis tota ajankäyttöä mun pitäis oppia muulloinkin kuin jouluna :D

Periaatteessa meillä on liikaa tavaraa asunnon kokoon nähden, mutta viisi henkisellä perheellä sitä tavaraa alkaa jo väkisinkin olemaan jonkun verran.
Paljon oon pois laittanutkin, mutta nyt en enää keksi mitä tästä vois pois pistää :|

Ja vielä lisää kyseenalaistamista joulusiivon tarpeellisuudesta...
Aattona on kuusenneulasia, koristehilettä, lahjapaperisilppua, lahjanarua, pahvipakkauksia, lasten tavaroita (uusia ja vanhoja ), rusinoita, luumumarmeladia, pähkinöitä, glögin läikkymiä, sinappia jne, jne, jne joka paikka täynnä.

Ennemmin sit se kunnon siivous loppiaisen jälkeen... siivotaan joulu ja koko koti uuden vuoden alkuun... alkaneelle vuodelle.

Tuntuu et oot tehny aivan hulluna,ja etten mä todella tee päivisin mitään muuta ku syötän vauvaa ja keksin esikoiselle tekemistä.
Silti samalla tuntuu ettei tuossa oo tehty yhtään mitään.Vertaan siihen et jos tekisin noin kotonamme niin kukaan ei pitäisi sitä minään.

Mä ajattelin päästellä joulun läpi pelkällä viikkosiivouksella ja saunan perusteellisella pesulla.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
mulle tuo joulusiivous on juurtunut selkäytimeen lapsuudesta, mulle se tuo joulun mukanaan :)

Mutta siis tota ajankäyttöä mun pitäis oppia muulloinkin kuin jouluna :D

Periaatteessa meillä on liikaa tavaraa asunnon kokoon nähden, mutta viisi henkisellä perheellä sitä tavaraa alkaa jo väkisinkin olemaan jonkun verran.
Paljon oon pois laittanutkin, mutta nyt en enää keksi mitä tästä vois pois pistää :|

Kuule. Mullekin se yritettiin juurruttaa. Päätin jo penskana, että oman kodin seiniä en harjaa ikinä, enkä moppaa kattoakaan ikinä. Päätin, että mun joulu ei tule juuriharja kourassa. Sain ikään kuin yliannostuksen.

Nyt siivoilen viikkosiivouksen yhteydessä jonkun paikan paremmin. Siirrän vaikka hellan tai järkkään yhen komeron. Ja vain, jos jaksan. Se toimii hyvin. Sauna pestään ja sen hoitaa mies. Viikkosiivous tehdään normaalisti ja sillä hyvä.

ai niin, imuiroin mä kyllä katonrajat, ja keittiön seinän :D

Mutta tuo kunnon joulusiivous vaan on sellainen, mistä mä oikeasti nautin, kun vaan sais aikaa siihen :) silloin vaihdetaan verhot ja laitellaan koti jouluisen näköiseksi :heart:

Yhteistyössä