Kertokaa mulle siitä polisynnytyksestä nyt sit oikeen erikseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Munamankeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Munamankeli

Vieras
eli ilmotanko mä niille synnärillä että tämmösen haluan ja miten helpolla tää onnistuu? Kertokaa yleisesti vaan kokemuksia ja sun muuta... Ja ei, en tiedä asiasta mitään muuta ku et joku puhui että 6tuntia pitää siellä olla.

Mä synnytin TYKSissä polikliinisesti meidän kolmannen lapsemme loppukeväästä 2007. Mä merkkasin siihen neuvolasta synnärille lähetettävään esitietolomakkeen lisätietoja-kohtaan jo sen, että haluaisin polikliinisen synnytyksen, mikäli kaikki menee hyvin.

Turussa ainakin oli joitain tiettyjä edellytyksiä, joiden piti täyttyä, ennen kuin kannatti edes harkita polikliinista synnytystä. En tiedä, mahtavatko nuo edellytykset vaihdella sairaaloittain. Mutta joo, synnytyksen jälkeen olin vauvan kanssa siellä synnärillä sen 6h, jonka jälkeen lastenlääkäri teki tarkastuksen ja pääsimme lähtemään kotiin. Oli tarkkaa, että vauvan lämpö ja sokeri-arvot olivat just eikä melkein, jotta pääsimme lähtemään silloin kotiin. Kahden päivän päähän varattiin uusi aika lastenlääkärille, jolloin hän teki toisen tarkastuksen.

Minä en päässyt, koska en ollut käynyt heidän mielestään riittävän usein neuvolassa ja tulin vieläpä "väärään" sairaalaan synnyttämään. Epäilivät joksikin sosiaalitapaukseksi ja pääsin kotiin vasta seuraavana päivänä haastattelun jälkeen.

http://www.tyks.fi/fi/721/loppuraskaus/

Klikkaapa tota ja rullaa sivun loppuun, jossa puhutaan polikliinisesta synnytyksestä TYKSissä. Siellä on linkki niihin puhumiini edellytyksiin, joiden on täytyttävä.

Ei oltais mekään päästy.
Synnytyksen jälkeen kaavintaan. Aamuyöllä vasta osastolle.
Mulla matalat verenpaineet.
Vauvalla seurattiin sokereita, jotka oli kaikki ok.
Vauva pikkasen kellastui ja sitä seurattiin, ei tarvinnu valohoitoa.
Vauvan paino lähti laskuun eikä noussut sairaalassa ollenkaan.
Kotiinpääsyn ehtona oli neuvolakäynti heti seuraavana aamuna ja lisämaitoa pullosta.

Mä olen lähteny vajaan vuorokauden päästä kotiin, vaikka ei ollu ns. poliklininen synnytys. Vauva syntyi illalla ja seuraavana päivänä isä haki meidät työmatkalla kotiin. Mä olin joutunu jo 2vrk ennen synnytystä osastolle, joten mulla oli jo se osastopaikka, jonne siis menin synnytyksen jälkeen takas nukkumaan vauvan kanssa. Mä en olis halunnu lähteä keskellä yötä kotiin, eli sen 6 tunnin päästä.

okei eli aika tarkkoja siellä ollaan... Olis vaan kiva nukkua synnytyksen jälkeen ku minä en vaan kykene sairaalassa nukkumaan en nukkunu kahteen päivään synnytyksen jälkeen silmäyatäkään ku oli ahdistavaa,,

Polikliinistä synnytystä voidaan harkita kun

. äiti on terve, raskaus on normaali ja sujunut ongelmitta
. äiti on uudelleensynnyttäjä
. äidillä ei ole sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä
. äiti on Rh -positiivinen
. äidillä on todettu emättimessä streptokokki (agalactiae) -bakteeria mutta hän on saanut sen hoitoon antibiootin synnytyksen aikana vähintään 4 h ennen lapsen syntymää
. edellisillä lapsilla ei ole ollut varhaista kellastumista
. synnytys on normaali
. lapsi on syntynyt > 39 raskausviikkoisena
. lapsen tulee olla normaalipainoinen (ei suuri eikä pieni laskettuun aikaan nähden), hyväkuntoinen
. lasta tulee seurata synnytyssalissa vähintään 6 tuntia, ja sinä aikana lapsen syömisen (imemisen) tulee onnistua, hänen tulee virtsata, ulostaa mekoniumia, lapsenpihkaa. Hänen tulee pystyä pitämään ruumiinlämpö normaalina, ja 6 h iässä (tai aiemmin) mitatun verensokerin tulee olla normaali
. lastenlääkäri on tarkastanut lapsen terveeksi ennen kotiutusta
. tarkastusta ei tehdä klo 22-08 välisenä aikana, (lauantaisin ja sunnuntaisin ei klo 22-09 välisenä aikana)
lapsi tulee tarkastaa polikliinisellä käynnillä (maksullinen) 2-3 vrk:n iässä, jotta voitaisiin todeta myöhemmin ilmenevät sairaudet, esimerkiksi sydänviat (lääkärintarkastus), liiallinen keltaisuus (tarvittaessa mitataan verikokeella) ja todeta lapsen mahdollinen kuivuminen (punnitus).

Meidän kolmas syntyi aika tarkalleen vuosi sitten kättärillä. Menin aamulla (11pv yli LAn ) käynnistykseen, kätilö kysyi toiveita, ja siinä siis sanottiin että polikliininen synnytys on toive. Olin toki asiasta maininnut neuvolassakin, mutta sillähän ei asian kanssa olemitään tekemistä.
Eli tuo toive polikliinisestä synnytyksestä otettiin sairaalassa hyvin vastaan, se nyt ehkä jäi mieleen ettei epiduraali puudutus tullut kysymykseen (eikä varmaan spinaalikaan olisi onnistunut), tosin sitä en edes halunnut. Kun vauva oli syntynyt (synnytys eteni normaalisti, istukka irtosi hyvin, normaali jälkivuodon määrä etc), jäimme siis synnytyssaliin tarkkailtavaksi. Kriteereinä kotiinpääsylle oli mm vauvan lämmön pysyminen hyvänä, hyvät happisaturaatiot, vauvan piti osata imeä, ja pihkakakan ja pissan piti tulla. Myös tietysti mun vointia (vuoto, pissaaminen, kohdun supistuminen) seurattiin. Kun vauva oli n 5 h vanha, kävi lääkäri tutkimassa hänet, ja saatiin lupa lähteä kunhan saturaatioarvot pysyi keskimäärin yli jonkun tietyn arvon. Eli vikan tunnin-pari kätilö/lastenhoitaja seurasi tilannetta, varasi meille lääkäritarkastuksen (kun vauva 2 rk vanha synnytyssairaalassa) jne. Sitten lähdettiin kotiin suoraan synnytyssalista!
Oli mulle/meille ihana synnytyskokemus, ja toivon että saadaan toukokuussa jälleen yhtä onnistunut keikka käydä heittämässä kättärillä! Sanoisin että liikoja ei kannata laskea sen varaan että jotenkin automaattisesti onnistuu, koska kyllä siinä vauvan (ja äidin) vointi on ihan etusijalla. Samoin vaatii tiettyä itsevarmuutta äidiltä (ja tietysti myös isältä) lähteä kotiin ihan vastasyntyneen kanssa.Meille siis tuo oli sopiva tapa, oli ihana päästä samana iltana omaan suihkuun, esitellä vauva kaikessa rauhassa isoille sisarille, ja vaan olla kaikessa rauhassa yhdessä alusta saakka.

Yhteistyössä