Kertokaa nyt tyhmälle, miten tehdään MAISTUVA makaroonilaatikko!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkia kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos noilla mennään ni keitä makaronit lihaliemessä ensi hätään ja mausta se jauheliha ihan yli. Siis niin että paljaaltaan on ihan liian vahvasti maustettua. REILUSTI sipulia ni antaa makua. Mä laitan mausteeksi ihan suolaa, musta- ja valkopippuria, jauhelihamaustetta ja sit ehkä valkosipulijauhetta, chilijauhetta tms.

Itse teen tosi harvoin makaronilaatikkoa mutta jos teen, ni Koskenlaskijan sulatejuustosta. Eli jauheliha ruskistetaan ja maustetaan. Sit raaka makaroni vuokaan, jauheliha sekaan ja sit paketti Koskenlaksijan paprika-sulatejuustoa keitetään veteen sulaksi ja kaadetaan se litku päälle niin että koko komeus peittyy reilusti ja eiku uuniin.
Mun mielestä hyvän ruuan pilaa valkosipulijauhe. Se pitäs Suomessa lailla kieltää.

[QUOTE="vieras";27005813]Aldette tarkottaa sitä että melkein kypsä!Puoli raaks jos teet makarooni laatikkoa! Makis imee viellä itseensä nestettä![/QUOTE]

"Al dente" on se termi eli tarkoittaa, että pastassa on sellaista purutuntumaa.

Mulla on kieltämättä samaa ongelmaa, jos teen perinteistä makaronilaatikkoa. Koulujen ja työpaikkaruokaloiden makaronilaatikot ovat paljon maukkaampia kuin itse tekemäni!

Olen siirtynyt tomaattipohjaisen makaronilaatikon tekemiseen. Maustan tuoreella valkosipulilla, makaronit keitän kasvisliemessä, jauhelihan maustan suolalla, pippurilla ja chilillä ja heitän joukkoon jotain yrttiä. Koskenlaskija tai muu juusto kruunaa laatikon.

Makaronit kiehumaan lihaliemen kanssa. Jauhelihan kanssa pannulle sipulia, suolaa ja mustapippuria. Munamaitoon 0,5-0,7dl vaan yks muna, suolaa ja mustapippuria. Koko roska sekaisin ja uuniin.

Munamaidon joukkoon sveitsiläinen juustokeitto -pussi ja on hyvää! Itse en muuten sitten mausta, kuin keitinveden suolalla ja jauhelihan suolalla, paprikajauheella ja mustapippurilla. Siihen munamaitoonkaan en laita, kuin maidon, neljä munaa ja tuon keittopussin ja on maukasta.

Ja siis ihan reseptinä:

-1 pss makaronia, keitinveteen 1tl suolaa
-400g naudan jauhelihaa, n.1/2 tl suolaa, 1tl paprikajauhetta ja reilusti mustapippuria

munamaito:

-n. 1/5 litraa maitoa
-4 munaa
-1 pss sveitsiläistä juustokeittoa

Uuniin lämmöksi 200 astetta ja paistoaika n. 45 min.

Mä oon tehnyt makaronilaatikon munamaidon aina soijamaitoon. Viime viikolla meillä oli soijamaito loppu joten tein tavalliseen maitoon ja voi kauhistus että siitä tuli pahaa/ei minkään makuista. Soijamaito tuo mun mielestä makaronilaatikkoon ihanan maun. Lisäksi paljon sipulia. Mausteita (basilika, paprika ja mustapippuri) todella suuret määrät :)

Luonnollisten makujen ystävänä en tajua tuollaisia maustettuja kermoja, lihaliemikuutioita, keittopusseja tms. Ja perinteisten ruokien ystävänä mun mielestä ei kuulu makaronilaatikkoon sulatejuustot. Sulatejuustoista ja kermoista yms tulee myös täysin turhaa rasvaa ja kaloreita. Mun mielestä tulee kyl oikein maukas, kun vaan suolavedessä keitetyt makaronit, ruskistettu sipuli ja paistijauheliha sekä munamaito. Mausteeksi riittää suola, valkopippuri ja vaikka timjamia voi laittaa. Ketsupin kanssahan se makaronilaatikko syödään ja itse laatikon sopii olla aika neutraalin makuinen.

[QUOTE="vieras";27009907]Luonnollisten makujen ystävänä en tajua tuollaisia maustettuja kermoja, lihaliemikuutioita, keittopusseja tms. Ja perinteisten ruokien ystävänä mun mielestä ei kuulu makaronilaatikkoon sulatejuustot. Sulatejuustoista ja kermoista yms tulee myös täysin turhaa rasvaa ja kaloreita. Mun mielestä tulee kyl oikein maukas, kun vaan suolavedessä keitetyt makaronit, ruskistettu sipuli ja paistijauheliha sekä munamaito. Mausteeksi riittää suola, valkopippuri ja vaikka timjamia voi laittaa. Ketsupin kanssahan se makaronilaatikko syödään ja itse laatikon sopii olla aika neutraalin makuinen.[/QUOTE]

Ja sitten on meitä jotka eivät käytä ketsuppi ollenkaan jolloin jo sen itse ruoan on maistuttava joltakin.

[QUOTE="vieras";27009907]Luonnollisten makujen ystävänä en tajua tuollaisia maustettuja kermoja, lihaliemikuutioita, keittopusseja tms. Ja perinteisten ruokien ystävänä mun mielestä ei kuulu makaronilaatikkoon sulatejuustot. Sulatejuustoista ja kermoista yms tulee myös täysin turhaa rasvaa ja kaloreita. Mun mielestä tulee kyl oikein maukas, kun vaan suolavedessä keitetyt makaronit, ruskistettu sipuli ja paistijauheliha sekä munamaito. Mausteeksi riittää suola, valkopippuri ja vaikka timjamia voi laittaa. Ketsupin kanssahan se makaronilaatikko syödään ja itse laatikon sopii olla aika neutraalin makuinen.[/QUOTE]

Nimenomaan makaronilaatikko on tuollainen kuvailemasi, nää muut bolognese- sulatejuusto-systeemit on sit jotain pastavuokia, mikä on ihan eri asia.

Makaroneja keitetään suolalla maustetussa vedessä 15 minuuttia.. Voissa paistettuun nautasikajauhelihaan lisätään suolaa, mustapippuria, chilijauhetta, ehkä vähän cayennejauhettakin. Tehdään munamaito maidosta ja kananmunasta. Kaikki aineet sekoitetaan. Joukkoon voi lisätä myös vahvanmakuista juustoraastetta, esim. Emmentalia. Voilla ja korppujauhoilla käsiteltyyn vuokaan vielä massan päälle korppujauhoja, niin makaronir eivät pala koviksi. Samoin alussa alumiinifolio päälle. Paisto 220 n. 1 tunti. Syödessä vielä päölle tabascoa ja ketsuppia.. Ihme jos ei maistu jo noin. Sipulit pilaavat maun vain sipulin makuiseksi.

Yhteistyössä