Kertokaa ratkaisu meidän pitkäaikaiseen ongelmaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinna kireällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinna kireällä

Vieras
Olemme miettineet ja pähkäilleet tätä asiaa jo kauan ja emme vaan pääse järkevään ratkaisuun ikinä. Nyt kysyisin apua teiltä.

Meillä siis lapset 3v ja 1v4kk. Mies käy eri paikkakunnalla töissä ja hänen kimppakyyti lähtee klo 6.20. Takaisin mies tulee klo 16.55-17.15 välillä. Itse olen lasten kanssa kotona, mutta haluaisin lähteä töihin. Pinna on koko ajan niin kireällä.

Minun työni alkaisi klo 07.00 eli työpaikalla pitäisi siis olla viimeistään 06.50. Minulla ei ole mahdollisuutta liukuvaan työaikaan. työni loppuu klo 15.00

Eli siis miten ikinä on mahdollista järjestää lasten päivähoito? Meillä on vain yksi auto jolla mies kulkee. Asumme kyllä kaupungin keskustassa ja päiväkodit lähellä ja minulla pyöräilymatka töihin.

Miten käytännössä onnistuu? Itse en halua alkaa siihen että se olen aina minä joka vie ja hakee lapset päiväkodista kiireellä ja kovalla aikataululla.

Onko muilla tällaista tilannetta, mitä olette tehneet?

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
onko teidän kaupungissa 24/7 auki olevaa päiväkotia?
silloinhan mies vois aamuisin viedä ja sä sitten iltapäivällä hakea lapset..

Kyllä löytyy ja tätä ollaan mietitty, mutta lapsi ressut. Ajatelkaa niiden hoitopäivän pituutta :( se olisi 9.5-10h päivässä. Aika raskas varsinkin pienemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä löytyy ja tätä ollaan mietitty, mutta lapsi ressut. Ajatelkaa niiden hoitopäivän pituutta :( se olisi 9.5-10h päivässä. Aika raskas varsinkin pienemmälle.

aivan järkyttävähän toi on toi hoitopäivän pituus mut jos a) et itse halua olla viemässä ja hakemassa lapsia, b) haluat pakosti lähteä töihin, ei sulla jä muita vaihtoehtoja kuin toi. paitsi hoitajan palkkaaminen kotiin lapsille. mä en lähtis töihin tollasilla olosuhteilla.

Onko työnantajan puolelta mahdollisuutta tehdä 6 tuntia / pv = 30 h / vko? Kela maksaa jotain pientä korvausta jos alle 3 v ja esikoululaisen ja ekaluokkalaisen vanhempi tekee osa-aikaista.
Silloin lasten hoitopäivä olisi lyhyempi mutta sinä pääsisit töihin.

Jos ei, silloin on tehtävä noin:lapsilla on 10-tuntiset päiväkotipäivät. Jess! no, näethän sinä heitä viikonloppuisin, kun viikolla ei juurikaan ennätä..

eipä käy kateeksi. Ei sinua, miestä eikä lapsia, jos tuon valitsette.

Täälläpäin se on aina vähintäänkin toi, kun lähimpään kaupunkiin on semmonen puolen tunnin ajomatka ja tunti siitä tulee ruuhkineen päivineen... Ei toi ole vielä ollenkaan paha.

:( Olen niin rikki asian kanssa. tuntuu ettei koko maailmassa ole kenelläkään muulla tällaista tilannetta. Itse voin hyvinkin tehdä osa-aikaista työtä, mutta silti se tarkoittaisi sitä että silloin kun olisin töissä tekisin täysiä päiviä ja "osa-aikaisuuden" saisin vapaapäivinä.

Ja tiedän jo valmiiksi että elämä olisi aika "kauheaa" jos yksinään hoitaisin lapset päiväkotiin ja takaisin ja vielä yrittäisin ehtiä töihinkin. En silti tiedä onko tämäkään järkevää että olen kotona lasten kanssa pinna kireällä joka asiasta lähes koko ajan. Huudan aivan liian helposti lapsille ja "räjähtelen" turhista.

Mä olen kolme vuotta vieny ja hakenu lapset ihan yksin lähes joka päivä, mies tekee matkatöitä joten ei yleensä viikolla kotona ole.
Mulla on vielä lapset kahdessa paikassa joten aamuihin selkeä rutiini, mä nousen klo 6, laitan itseni kuntoon ja ulkoilutan koiran, sitten klo 7 lapset ylös, heidän vaatteet on illalla laitettu valmiiksi -> aamupesut ja sitten vaatteet päälle ja menoksi-> lähdetään kotoota noin 7,20 vien ensin pienemmän hoitoon ja sitten isomman, itse olen töissä noin klo 8, iltapäivällä lähden töistä noin 16 -> haen ensin isomman ja sitten pienemmän hoidosta, kotiin koiran kanssa pieni ulkoilu, ruokailu, sitten isompi ulkoilu, iltapala ja nukkumaan.

Aamuja auttaa paljon se että ehtoolla katsoo kaiken valmiiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Siis miksi ei onnistu että mies vie ja sinä haet?

Onnistuu, mutta lasten hoitopäivän pituus on minusta aika hurja! 9.5-10h

Onhan se aika pitkä, muttei mitenkään mahdottoman pitkä. Mukavaa siellä hoidossa lapsilla on, sitä ei tarvitse pelätä. Tietty alkuvaikeuksia voi olla, mutta ne on vain alussa. Lapsillekkin tekee hyvää saada sosiaalisia kontakteja oman kodin ulkopuolelta.

Parempi lasten on olla 10h hoidossa kuin 14h kotona äidin kanssa, jolla on hermot kireällä.

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Mä olen kolme vuotta vieny ja hakenu lapset ihan yksin lähes joka päivä, mies tekee matkatöitä joten ei yleensä viikolla kotona ole.
Mulla on vielä lapset kahdessa paikassa joten aamuihin selkeä rutiini, mä nousen klo 6, laitan itseni kuntoon ja ulkoilutan koiran, sitten klo 7 lapset ylös, heidän vaatteet on illalla laitettu valmiiksi -> aamupesut ja sitten vaatteet päälle ja menoksi-> lähdetään kotoota noin 7,20 vien ensin pienemmän hoitoon ja sitten isomman, itse olen töissä noin klo 8, iltapäivällä lähden töistä noin 16 -> haen ensin isomman ja sitten pienemmän hoidosta, kotiin koiran kanssa pieni ulkoilu, ruokailu, sitten isompi ulkoilu, iltapala ja nukkumaan.

Niin sinulla ilmeisesti liukuva työaika joka kyllä huomattavasti helpottaa. Toiseksi teidän tarvitsee lähteä kotoa vasta klo 7.20 eli meidän aikatauluun verrattuna TOOOOSIIIII myöhään!

Ongelmana ei ole asioiden "rutinoiminen" tuo kyllä onnistuu meiltä. Meillä lapset täytyisi herättää klo 06.00, klo 06.20 olla menossa että aitikin ehtii tasan kello seitsemäksi töihin. Mitä tämä merkitsee illalle, lapset täytyy laittaa nukkumaan klo 19.00. Isä ei juuri ehdikään nähdä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä:

Onhan se aika pitkä, muttei mitenkään mahdottoman pitkä. Mukavaa siellä hoidossa lapsilla on, sitä ei tarvitse pelätä. Tietty alkuvaikeuksia voi olla, mutta ne on vain alussa. Lapsillekkin tekee hyvää saada sosiaalisia kontakteja oman kodin ulkopuolelta.

Parempi lasten on olla 10h hoidossa kuin 14h kotona äidin kanssa, jolla on hermot kireällä.

Aivan. Tätä olen itsekin miettinyt.

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:

Niin sinulla ilmeisesti liukuva työaika joka kyllä huomattavasti helpottaa. Toiseksi teidän tarvitsee lähteä kotoa vasta klo 7.20 eli meidän aikatauluun verrattuna TOOOOSIIIII myöhään!

Ongelmana ei ole asioiden "rutinoiminen" tuo kyllä onnistuu meiltä. Meillä lapset täytyisi herättää klo 06.00, klo 06.20 olla menossa että aitikin ehtii tasan kello seitsemäksi töihin. Mitä tämä merkitsee illalle, lapset täytyy laittaa nukkumaan klo 19.00. Isä ei juuri ehdikään nähdä lapsia.

Ei oo liukuva vaan klo 8-16 mä oon töissä, tunnilla siis teijän aikataulu heittäisi tuohon mun aikatauluun.
Sillä erotuksella että meillä ei isä näe lapsiaan kuin viikonloppuisin ja 1-2 päivää kuukaudessa arki-iltoina :(
Ja et sinäkään noita lapsiasi näkisi kuin noin tunnin-puolitoista kauemmin arkisin. Samahan on edessä vielä pitkään, kun esikoinen aikanaan menee kouluun niin aikaisin silloinkin nukkumaan pitää mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja siis hä:
päiväkodithan aukeaa jo kuudelta aamulta. ehdit viedä lapset aamulla ja haet ne kolmen jälkeen pois. ei silloin päivästä tule kuin se 9h

Niin jos itse aina hoidan ja teen kaiken. Mutta puhe olikin että jos mies veisi klo 06.00 ja itse hakisin töiden jälkeen eli klo 15.30

...että olen laiska, mukavuudenhaluinen ja toisia kadehtiva äiti.
En vain haluaisi/jaksaisi yksin alkaa kaikkea tekemään vielä töiden lisäksi koska lapsillamme on myös isä.

Alkuperäinen kirjoittaja siis hä:
päiväkodithan aukeaa jo kuudelta aamulta. ehdit viedä lapset aamulla ja haet ne kolmen jälkeen pois. ei silloin päivästä tule kuin se 9h

Niin jos itse aina hoidan ja teen kaiken. Mutta puhe olikin että jos mies veisi klo 06.00 ja itse hakisin töiden jälkeen eli klo 15.30

miksi et voisi itse viedä ja hakea. saisi lapset nukkua puolituntia pidempään ja näin lyhentyisi se hoitopäivä. itse vien aina kolme lasta hoitoon ja haen enkä ymmärrä miksi miestä siihen pitäisi sotkea. en ainakaan niin itsekkäästä syystä kuin että äitinä en vain viitsi aamuisin viedä lapsia.

No kyllä se normaalia työtä tekevällä on helposti tuollainen. Ero siihen, että sinä viet ja haet (mikä oli ongelma) on maksimissaan puoli tuntia (Sun piti olla töissä 6:50 ja mies lähti 6:20). Oletus on, että autolla vie nopeammin ja kyllä sinunkin työmatkasi vie jonkun ajan...

minulla ei ole liukuva työaika, ja joka aamu herätän lapset klo 6 ja vaatteet vaan päälle ja menoks ja ehdin itse seitsemäksi töihin. Iltapäivällä työt loppuu klo 14.30 tahi 15.00 jos tarvetta kipasen kaupassa ja sitten haen lapset ja yleensä neljään mennessä ollaan kotona. Päivät pitkiä mut ei mahdottomia ja kahdeksaan mennessä on lapset sängyissä. Vapaapäivät on sitten perheen yhteistä aikaa

Lähden vuoden alusta töihin ja meillä työajoissa sama tilanne,tarha aukeaa 6.30 ja sillon vien lapset,pyörällä ehdin just töihin,luojan kiitos työpikalle ehtii 20minuutissa ja haen lapset töiden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja pinna kireällä:
Mies käy eri paikkakunnalla töissä ja hänen kimppakyyti lähtee klo 6.20. Takaisin mies tulee klo 16.55-17.15 välillä.

Meillä on vain yksi auto jolla mies kulkee.

siis miehes kulkee kimppakyydillä, mutta auto on aina hänellä?
maksaako kyytiläiset matkasta korvausta?
esim autossa 4 tyyppiä, jokainen hoitaa viikon vuorollaan kuljetusta. auto sulla 3 viikkoa, miehellä yks viikko. viikon varmaan pystyisit hoitaan lasten kuljetuksen ilman autoa?

Alkuperäinen kirjoittaja joka lyyli oma tyyli:
Alkuperäinen kirjoittaja pinna kireällä:
Mies käy eri paikkakunnalla töissä ja hänen kimppakyyti lähtee klo 6.20. Takaisin mies tulee klo 16.55-17.15 välillä.

Meillä on vain yksi auto jolla mies kulkee.

siis miehes kulkee kimppakyydillä, mutta auto on aina hänellä?
maksaako kyytiläiset matkasta korvausta?
esim autossa 4 tyyppiä, jokainen hoitaa viikon vuorollaan kuljetusta. auto sulla 3 viikkoa, miehellä yks viikko. viikon varmaan pystyisit hoitaan lasten kuljetuksen ilman autoa?

Asumme kyllä kaupungin keskustassa ja päiväkodit lähellä ja minulla pyöräilymatka töihin.

Yllä ap:n tekstiä, ANTEEKSI VAAN KOVASTI mut mä en ymmärrä mikä tässä on ongelma???
Ilmeisesti se että ap ei usko pärjäävänsä aamuisin yksin lasten kanssa tietyllä aikataululla, vai mikä?

Yhteistyössä