Kertokaa vähän omia kokemuksia mitä ruoka-aineita kannattaa välttää/vähentää, jos haluaa että paino tippuisi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmu"

Vieras
Elämäni ensimmäinen painonpudotus edessä. Ennen ei tarvinnut paljoa katsella mitä syö ja paljonko, mikä lihottaa ja mikä ei.. joten kaikki mahdollinen tieto tänne vain, koska sitä ei itselläni ole :D (painoa pitäisi 7kiloa pois saada..)

Tietysti pitää liikkua paljon, juoda vettä jne. Mutta lähinnä tarvitsen vinkkejä, mitä ruoka-aineita ja juomia tulisi välttää ja mitä vähentää, tai minkä syönti lopettaa vaikka kokonaan?

Lihottavatko nämä kuinka pahasti: Peruna, riisi, makarooni, ruisleipä,paahtoleipä?

Olikos nyt niin, että hiilihydraatteja tulisi välttää..(?) Missä niitä on paljon?

Mikään ruoka-aine ei lihota sen enempää kuin sen energiasisältö on. Kokonaismäärä ratkaisee ja se, että syö jokaista ruoka-aineryhmää itselleen sopivan määrän. Leivän, perunan, riisin tai makaroonin hysteriointi on mennyt hieman yli. Ei niitä tarvitse kilokaupalla vetää, mutta ei niiden kohtuusyömisestä myöskään liho, jos syöminen kokonaisuudessaan on kunnossa.

Hiilarit perunan, pastan ja leivän muodossa olivat ainakin minulla se avaintekijä. Hiilareita on mm. kasviksissa ja hedelmissä, mutta niitä olen syönyt surutta- osalla riittää se, että jättää pastan ja leivän pois. Kokeile- syö esim. näin:

Aamulla marjapirtelö(marjat+jogurtti+maito, makeutuksena joko vähän hunajaa tai intiaanisokeria), lounaaksi kanasalaatti öljypohjaisen kastikkeen kera (majoneesikin käy, rasvaa pitää olla tai tulee nälkä), päivälliseksi vaikkapa paistettua lohta ja parsakaalta voisulalla + vihersalaattia tai uunijuureksia. Välipaloja et välttämättä tarvitse, koska verensokeri pysyy tasaisena mutta jos hiukoo, syö esim. puolikas omena. Juo paljon vettä, puolet mielellään kivennäisvettä! Katso ettei siinä ole sokeria.

Näin minulta lähti kahdessa päivässä 3kg turvotusta (nestettä). :)

niitä ruokia, joissa paljon sokeria ja rasvaa, sekä ainakin nopeita hiilareita eli pelkkää vehnäjauhomössöä...

siis vältä suklaata, sipsejä, karkkeja, liikoja juustoja, vaaleita leipiä, makaroonia (tummaa voi jonkin verran), nuudeleita jne. Syö paljon vihanneksia. Ruisleipä ok, samoin tummempi paahtoleipä, samoin esim. täysjyvääriisi tai riisi+ohra, jonkin verran perunaa, näiden kanssa paljon vihanneksia ja vähärasvaista lihaa ja kalaa ja paljon vettä

Jos tietäisi miten ja mitä syöt nykyisin, niin olisi helpompi antaa neuvoja. Jos syömistapasi on nyt retuperällä, niin siitä on helppo parantaa. Mutta jos jo nyt syöt terveellisesti, niin sitten onkin jo vaikeampaa.

Vaalean leivän, valkoisen riisin ja vaalean pastan voisi jättää pois ja vaihtaa ne vastaaviin täysjyvätuotteisiin, niin saat enemmän kuituja ja tärkeitä ravintoaineita.

Mulla on paino pudonnut sillä että olen jättänyt herkuttelut viikonloppuun (ja silloinkin kohtuudella), sekä vähentänyt yksinkertaisesti ruoka-annosten kokoa ja lisännyt kasviksia. Kaikkea olen syönyt, mutta siis vain vähemmän. Viime viikollakin putosi taas puoli kiloa, ja yhteensä jo kolme kiloa lähtenyt muutamassa viikossa :)

Yhteistyössä