Kertokaa vinkkejä/neuvoja päivähoidon aloittajien vanhemmille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti-79

Vieras
Meille on tulossa suuri muutos,kun lapset aloittavat tarhailun loppiaisen jälkeen.Minä olen ollut kotiäitinä 6 vuotta,nyt syksystä asti samalla osa-aikaista työtä tehden..Nyt sitten alkaa kokopäiväinen työ.Lapset ovat 6v.(eskarilainen),pian 4v.ja 2v.(äidissä roikkuja)..Olo on haikea ja jännittynyt..Miten arjen saa pyörimään,aikaiset aamut jne(lapset menevät hoitoon pääsääntöisesti klo 6.30).isillä on vuorotyö niin aina ei tarvii mennä niin aikaisin,mutta useimmiten kyllä.Tähän asti eskarilaisellakin on ollut vaikeuksia herätä klo 9:ksi eskariin..
Minulla on ihana fiilis siitä,että elämä menee eteenpäin ja saan vihdoin oppisopimuksen kautta sekä ammatin että töitä,kun kotiäitivuosia ehti kertyä,mutta olo on todellakin tosi haikea samalla!Ja on nin paljon kysymysmerkkejä mielessä..Hoitopaikoistakaan ei ole vielä selvyyttä,että mihin pienet pääsevät,kuun puolessavälissä tulee päätökset.
Sellainen hölmö kysymys pyörii mielessä,että milloin sielä tarhasta kuuluu olla sairaslomalla..?Jos esim.lapsilla on nuhaa,mutta ei kuumetta jne.niin kuuluuko pysyä kotona jne.
Voi elämä..:/

Hoidosta on syytä jäädä pois jos lapsi ei jaksa osallistua toimintaan päiväkodissa eli se ei välttämättä tarkoita että olisi kuumetta, ihan kunnon mukaan. Kuumeinen lapsi jää kotiin ja on vielä yhden kuumeettomankin päivän pois hoidosta. Ihan varmasti kaikki loksahtaa kohdalleen ajan myötä mutta varaudu siihen että siirtymävaihe voi kestää monta viikkoa. Oma 3.5-vuotiaani sopeutui muuten hyvin mutta taantui sen verran että yövaippa piti ottaa takaisin käyttöön parin kk ajaksi. Nyt kun 4kk päiväkotielämää on takana, ollaan molemmat jo täysin tottuneita. Pärjäätte kyllä aivan loistavasti, älä huoli. Alku aina hankalaa.

* ajoissa siirrytte päiväkodin rytmiin (ruokailut, heräämiset, nukkumaanmenot).
* vaatteet ja tavarat laitetaan illalla jo valmiiksi

* jos lapsi ei jaksa leikkiä muiden mukana/ulkoilla tai on kuumetta, niin sitten ollaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos.Kunhan siitä alusta selvitään järjissämme niin jospa se siitä..Yksi elämänvaihe alkaa olla takana ja ottaahan se aikansa.

Aivan varmasti lähtee luistamaan, alku tulee olemaan voimia vievä mutta kyllä se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos.Kunhan siitä alusta selvitään järjissämme niin jospa se siitä..Yksi elämänvaihe alkaa olla takana ja ottaahan se aikansa.

Kyllä se siitä :hug:
Lasten hoitoonmeno oli mulle kovempi paikka kuin lapsille :ashamed: . Esikoinen sopeutui päiväkotiin nanosekunnissa: jee, päiväkotiin, kavereita, kivaa, jee! Kuopuksella oli muutama itkuaamu, mutta ruokailut, päiväunet, leikki yms sujui alusta asti hienosti, ja ne aamuitkutkin loppui suht nopsaan. Mutta minä panikoin, stressasin, mietin, hätäilin ties miten kauan :snotty:

Meillä aloitti 11-kk päiväkodin kolme viikkoa sitten ja hyvin on sopeutunut niin poika kuin vanhemmatkin. Itse asiassa pk mielestäni auttaa aamurutiineissa: aamiaisen kun saa päiväkodista, niin ei mene syömiseen aamulla aikaa. Me annamme pojalla aamuisin hiukan maitoa (isommat pk-lapset syövät kotona esim. omenasiivun tms) ja kunnolla hän syö sitten päiväkodissa.
PK:ssa pienemmillä rytmi on seuraavanlainen:
klo 8 aamupala
9-11 leikkimistä ulkona tai sisällä
11 lounas
12-14 päiväunet
14 välipala
15- leikkiä

Uusimmat

Yhteistyössä