Kertokaapa kahden lapsen kanssa kotona olevat, että minkälainen on teidän tyypillinen päivänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saisipa päivään lisää tunteja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saisipa päivään lisää tunteja

Vieras
Eli mistä päivänne koostuu, missä välissä kerkeätte tekemään kotitöitä yms? Itselläni on 3 kk vanha vauva ja vajaa 3 v taapero kotona ja tuntuu,että ihan kaikki aika menee joko vauvan hoitoon tai taaperon kanssa leikkimiseen niin että kotitöille ei meinaa jäädä aikaa.. Teen niitä sitten illalla miehen tultua kotiin ja meidän kahdenkeskeinen aika on sitten nollissa.. Taapero ei juuri halua leikkiä vielä itsekseen ja kun yritän ottaa häntä mukaan kotitöiden tekemiseen, niin sekään ei jaksa häntä kauaa kiinnostaa.. Miten teillä muilla, joko vajaa 3v leikkii yksinkin?

Lapset 3v ja 5v. Nukutaan kasiin. Lapset syö aamupalaa, kattoo lastenohjelmat. Luen rauhassa lehden ja syön aamupalan, petaan sängyt ja siistin keittiön. Ulos/kerhoon, lounaalle kotiin. Syönnin jälkeen ulos/kauppaan/kylään/esikoisen kerho. Kahdelta ollaan kotona. Lapset leikkii. Annan välipalaa, pyykkikone pyörii. Päivällisen valmistus. Silloin usein piirretää tai pelataan lautapelejä. Mies kotiin puol viis, syödään. Sit ulkoillaan, käydään kirjastossa tai mä menen uimaan tai lenkille. Illalla rummutan pyykin ja pyöritän tiskikoneen. Illalla puoli kasilta suhku, iltapala, iltasatu ja ennen ysiä nukkuvat. Silloin koti hikjainen ja siisti. Löhötään miehen kanssa n 23 saakka. Imuroinni hoidan yleensä siinä välipalan ja päivällisen välissä, petivaatteet ja pyyhkeet vaihtuu aamulla petaamisen yhteydessä.

Mulla on ilmeisesti ihan väärä käsitys, kun liulin, että 3kk vauvat nukkuu aika paljon, ja niitä voi muun ajan kantaa esim. kantoliinassa mukana. Ilmeisesti ei? Taaperon kanssahan voisi tehdä mitä vaan, laittaa välillä leikkimään yksin keittiön lattialle kun siivoat tiskipöydän, piirtämään olkkariin kun pyyhit pölyjä, päikkäreille kun hoidat vauvaa/laitat pyykkejä tms mitä nyt tulee. Ei sen kodinkaan varmaan täydellinen tarvii olla, mutta eihän perus kotijuttuihin ees mee aikaa. Jos et kerkeä niin sit et kerkeä, eiköhän se helpotu kun muksut kasvaa. Vai onko mulla täysin kieroutunut kuva? Riippuu tottakai lapsesta, mutta periaatteessa. Ainakin läheisten lasten kanssa pärjäävät näin ja olen itse heitä noin hoitanut.

[QUOTE="lapseton";28972205]Mulla on ilmeisesti ihan väärä käsitys, kun liulin, että 3kk vauvat nukkuu aika paljon, ja niitä voi muun ajan kantaa esim. kantoliinassa mukana. Ilmeisesti ei? Taaperon kanssahan voisi tehdä mitä vaan, laittaa välillä leikkimään yksin keittiön lattialle kun siivoat tiskipöydän, piirtämään olkkariin kun pyyhit pölyjä, päikkäreille kun hoidat vauvaa/laitat pyykkejä tms mitä nyt tulee. Ei sen kodinkaan varmaan täydellinen tarvii olla, mutta eihän perus kotijuttuihin ees mee aikaa. Jos et kerkeä niin sit et kerkeä, eiköhän se helpotu kun muksut kasvaa. Vai onko mulla täysin kieroutunut kuva? Riippuu tottakai lapsesta, mutta periaatteessa. Ainakin läheisten lasten kanssa pärjäävät näin ja olen itse heitä noin hoitanut.[/QUOTE]

Niin mäkin luulin, mutta meidän kuopuksella on mahavaivoja ja se nukkuu klo 6.50-17 välillä (jollon olen yksin lasten kanssa) 1-3 h, joka aika menee kyllä esikoisen ruokien valmistamiseen yms. Ja esikoisen kanssa ulkoiluun tms..

Meillä 1 ja 5-vuotiaat. 1v herää 7.30, juodaan maito, isompi herää 8-8.30, syödään aamupala, isompi katsoo loput lastenohjelmista, minä leikin pienemmän kanssa. 9.30-10 lähdeään ulos, tullaan sisälle klo 11 mennessä. Jos on ruokaa valmiina, syödään heti tai jos ei niin laitan sitä. Ruuan jälkeen hetki leikitään, 1v nukkuu 12.30-15. Sillä välin 5v kattoo telkkaria ja minä teen omia juttuja. Sit välipala, isä tulee kotiin ja iltaohjelma vaihtelee suuresti riippuen kelistä, usein pakataan evästä mukaan ja lähdetään porukalla jonnekin, ei välttämättä syödä toista lämmintä ruokaa. Meillä usein mies tiskaa yms tultuaan kotiin. Pyykkiä pesen silon kun kone täyttyy.

[QUOTE="ap";28972225]Niin mäkin luulin, mutta meidän kuopuksella on mahavaivoja ja se nukkuu klo 6.50-17 välillä (jollon olen yksin lasten kanssa) 1-3 h, joka aika menee kyllä esikoisen ruokien valmistamiseen yms. Ja esikoisen kanssa ulkoiluun tms..[/QUOTE]

Niin ja esikoinen ei nuku enää päikkäreitä, kukkuisi muuten illalla vähintään klo 23:een.

[QUOTE="vieras";28972226]Meillä 1 ja 5-vuotiaat. 1v herää 7.30, juodaan maito, isompi herää 8-8.30, syödään aamupala, isompi katsoo loput lastenohjelmista, minä leikin pienemmän kanssa. 9.30-10 lähdeään ulos, tullaan sisälle klo 11 mennessä. Jos on ruokaa valmiina, syödään heti tai jos ei niin laitan sitä. Ruuan jälkeen hetki leikitään, 1v nukkuu 12.30-15. Sillä välin 5v kattoo telkkaria ja minä teen omia juttuja. Sit välipala, isä tulee kotiin ja iltaohjelma vaihtelee suuresti riippuen kelistä, usein pakataan evästä mukaan ja lähdetään porukalla jonnekin, ei välttämättä syödä toista lämmintä ruokaa. Meillä usein mies tiskaa yms tultuaan kotiin. Pyykkiä pesen silon kun kone täyttyy.[/QUOTE]

5 v katsoo joka päivä 3,5 tuntia telkkaria?? :O

jos sulla on nyt aika kortilla, niin entäs sitten kun joskus lähdet työelämään? sit oot 8h+matkat töissä, siihen päälle ruuan laitto ja ne samat kotihommat kun nytkin ja edelleen ne lapset vaatii huomiota...

Meillä esikoinen 5 ja vauva kohta 3kk. Aamulla herätään seiskan pintaan. Jos vauva herättää ensin mut kuin mitä esikoinen herää itsestään, niin herätän. Aamupalaa, sit pikkukakkosta, kun vauva viihtyy sitterissä niin pikainen aamupesu mulle ja vaatteet päälle ja tiskit koneeseen. Sit vauvaa ulos nukkumaan, nukkuu 1-4 tuntia, riippuu ilmeisesti tähtien asennosta tai muusta mystisestä tuo unien pituus. Sillä välin luetaan esikoisen kanssa, tehdään lounas ja hoidellaan muita kotihommia.
Iltapäivisin vauva ei nuku kuin liikkuvissa vaunuissa, joten silloin lähdetään johonkin ihmisten ilmoille. Joskus jopa puistoon, lähin 40km:n päässä... Joka toinen viikko on yhtenä aamupäivänä kirjastossa satutunti, siellä ollaan aina.

Miestä ja yhteistä aikaa en tähän ala laskemaan, nyt reissutyössä pari viikkoa, että sellaista ei nyt ole.

Vieras #8 ei tainnut ihan ajatuksella lukea... On ihan eri asia noita kotihommia pyörittää kun on touhukas 3-vuotias ja pieni vauva talossa kuin kaksi lasta, jotka jo malttavat hetken aikaa leikkiä itsenäisesti eivätkä vaadi jatkuvaa huomiota.

Itse olin tuossa tilanteessa 5 kk sitten, jolloin talossa oli 2-vuotias ja 3 kk:n ikäinen vauva. Eipä paljoa kerennyt touhuta kotihommia enkä edes yrittänyt. Nyt on jo ihan eri juttu kun vauva 8kk touhua välillä omia juttuja ja menee esikoisen perässä. Tänään ollaan herätty puoli seiskalta.. Olen pessyt 4 koneellista pyykkiä ja lapoillut ne kaappeihin. Kaksi ruokaa (juures-kana vuoan aamupäivällä ja iltaruoalle jauhelihapullia tomaattikastikkeessa)... Uuni ruoat rules! :D kaksi kertaa ollaan oltu ulkona touhuamassa ja koiraa lenkittämässä.. Yhteensä 3-4 tuntia pihalla. Parin tunnin päikkäritkin kerettiin nukkua :D Imuroidakin olisin kerennyt, mutta en jaksanut.. Imuroin huomenna ennen kuin kaverit tulee minun synttörikahveille. Kyllä tämä elämä on jo ihan erilaista ap kuin silloin puoli vuotta sitten. Älä murehdi.. Kyllä elämä helpottaa kun vauva tulee isommaksi!

[QUOTE="vieras";28972310]Vieras #8 ei tainnut ihan ajatuksella lukea... On ihan eri asia noita kotihommia pyörittää kun on touhukas 3-vuotias ja pieni vauva talossa kuin kaksi lasta, jotka jo malttavat hetken aikaa leikkiä itsenäisesti eivätkä vaadi jatkuvaa huomiota.

Itse olin tuossa tilanteessa 5 kk sitten, jolloin talossa oli 2-vuotias ja 3 kk:n ikäinen vauva. Eipä paljoa kerennyt touhuta kotihommia enkä edes yrittänyt. Nyt on jo ihan eri juttu kun vauva 8kk touhua välillä omia juttuja ja menee esikoisen perässä. Tänään ollaan herätty puoli seiskalta.. Olen pessyt 4 koneellista pyykkiä ja lapoillut ne kaappeihin. Kaksi ruokaa (juures-kana vuoan aamupäivällä ja iltaruoalle jauhelihapullia tomaattikastikkeessa)... Uuni ruoat rules! :D kaksi kertaa ollaan oltu ulkona touhuamassa ja koiraa lenkittämässä.. Yhteensä 3-4 tuntia pihalla. Parin tunnin päikkäritkin kerettiin nukkua :D Imuroidakin olisin kerennyt, mutta en jaksanut.. Imuroin huomenna ennen kuin kaverit tulee minun synttörikahveille. Kyllä tämä elämä on jo ihan erilaista ap kuin silloin puoli vuotta sitten. Älä murehdi.. Kyllä elämä helpottaa kun vauva tulee isommaksi![/QUOTE]

Kiitos kannustuksesta :)!

[QUOTE="vieras";28972310]Vieras #8 ei tainnut ihan ajatuksella lukea... On ihan eri asia noita kotihommia pyörittää kun on touhukas 3-vuotias ja pieni vauva talossa kuin kaksi lasta, jotka jo malttavat hetken aikaa leikkiä itsenäisesti eivätkä vaadi jatkuvaa huomiota.

Itse olin tuossa tilanteessa 5 kk sitten, jolloin talossa oli 2-vuotias ja 3 kk:n ikäinen vauva. Eipä paljoa kerennyt touhuta kotihommia enkä edes yrittänyt. Nyt on jo ihan eri juttu kun vauva 8kk touhua välillä omia juttuja ja menee esikoisen perässä. Tänään ollaan herätty puoli seiskalta.. Olen pessyt 4 koneellista pyykkiä ja lapoillut ne kaappeihin. Kaksi ruokaa (juures-kana vuoan aamupäivällä ja iltaruoalle jauhelihapullia tomaattikastikkeessa)... Uuni ruoat rules! :D kaksi kertaa ollaan oltu ulkona touhuamassa ja koiraa lenkittämässä.. Yhteensä 3-4 tuntia pihalla. Parin tunnin päikkäritkin kerettiin nukkua :D Imuroidakin olisin kerennyt, mutta en jaksanut.. Imuroin huomenna ennen kuin kaverit tulee minun synttörikahveille. Kyllä tämä elämä on jo ihan erilaista ap kuin silloin puoli vuotta sitten. Älä murehdi.. Kyllä elämä helpottaa kun vauva tulee isommaksi![/QUOTE]

tiedän kyllä mitä on elämä kahden pienen lapsen kanssa. itselläni on lapset 1v 10kk ikäerolla ja kuopus on sylissäroikkujatyyppiä ollut aina ja on edelleen reilun kolmen vuoden iässä. Minäkin luotin siihen että elämä helpottaa kun vauva tulee isommaksi mutta ehei! hetken oli helpompaa (viime talvi) kun kuopuksen sylissä roikkuminen helpottui ja toinen suostui sylistä pois välillä ilman huutoa, mutta sitten lähdin työelämään. kun haen lapset kotiin hoidosta, niin nehän roikkuu kahta kauheammin kiinni, kun on koko päivän ikävöineet. ja tuo uhmis ei ainakaan leiki (varsinkaan sovussa 5v:n kanssa) jos sitä pyytää menemään leikkimään hetkeksi!

lähes loppuunpalaneen mutsin tilitys ruuhkavuosista...

Se on totta, että asiat helpottuu, kun lapset kasvaa. Vauva-aika on lopulta lyhyt. Mua helpotti tietynlainen viikkorutiini, kun lapset oli pieniä. Eli tein joka päivä jotain, jolloin asiat ei kasaantuneet. Suosin uuniruokia, lounaana oli AINA edellisen päivän päivällistä ja on yleensä vieläkin. Kaupassa kävin kerran viikkoon ja tein monesti illalla parikin uunilaatikkoa peräkkäin. Näin elämä ei ollut pelkkää kokkausta.

Lapset herää 8 maissa, minä yleensä 6-7 maissa. Sen ekan tunnin roikun netissä ja juon kahvia. Lapset katsoo pikkukakkosta 8-8.45. Joskus 8.45 yleensä syödään ja minä teen yleensä päiväruoan valmiiksi hautumaan. Ulos lähdetään aamutoimista ja syömisestä riippuen n. klo 9.15 tai viimeistään 9.30. Leikkivät pihalla keskenään tai naapureiden kanssa. Sisälle tullaan yleensä 11.15-11.45 välillä ja heti syömään. Kun on syöty, niin lapsen usein leikkivät keskenään jonnekin 12.15-12.30 saakka, kunnes pistän pienemmän päikkäreille. Päikkäreiden aikana vanhempi katsoo telkkaria joskus, useimmin leikkii yksistään, naapurin lapsen kanssa (sisällä/ulkona) tai menee kaverille kylään. Minä roikun netissä, siivoan, pyykkään jne sen pari tuntia. Herätän yleensä nuoremman 14 maissa, tai vähän myöhemmin. Sitten syömme välipalan, jonka jälkeen teen vielä tarvittaessa iltapäiväruoan ja siivoan keittiön. Yleensä myös tässä vaiheessa imuroin, moppaan lattiat ja kerään lelut tai keräytän ne lapsille. Lapset taas leikkii. Ulos lähdetään taas yleensä klo 15 tai viimeistään 15.30 ja ollaan siellä sitten n. klo 17 tai 17.30.

Mies tulee kotiin yleensä n. klo 17.80-18. Sitten yleensä lapset jutustelee jotain isänsä kanssa tai leikkivät keskenään. Ulos yleensä mennään vielä tunniksi n. klo 18-30-19. Sitten iltapesun kautta ruokapyötään ja nukkumaan klo 21.

Ulkoillaan joka päivä säästä riippumatta.

Meillä poika 5kk ja tyttö 2v 5kk,päivät sujuvat suunnilleen näin; Aamulla herätään 7-8,aamupalaa,lastenohjelmia,yhteinen lukuhetki ja vaatteiden vaihto. Esikoiselle sanon tämän jälkeen että ottaa jonkun oman leikin kun itse vauvan kanssa petailen sängyt,tiskaan tuttipullot ja katson mahdolliset tavarat jotka lähtee mukaan aamupäiväksi (juomapullo/kerhokassi/hoitolaukku)
Esikoisen leikki tässä vaiheessa on yleensä palapelin tekoa,kotileikkiä,legoleikkiä (välillä onnistuu yksin,välillä ei mutta on totunut siihen että se hetki on oman leikin hetki.)

Aamupäiväksi ulos puistoon/kotipihalle/kirjastoon/esikoinen kerhoon pari kertaa viikossa. Sisälle syömään n. 12 jonka jälkeen saa katsoa yhdet muumit niin äiti saa juoda kahvit :) Esikko ei ole nukkunut päiväunia talven jälkeen.

Sisällä leikitään välipalaan asti jonka jälkeen yleensä kotipihalle (ainakin nyt kun kivat ilmat.) Samalla viedään roskia,haetaan posti ja nukutetaan kuopus kärryihin. Sisään joskus 16 aikaan odottelemaan että mies tulee töistä ja syödään kaikki n 17 aikaan. Ruuan jälkeen mies menee normaalisti esikoisen kanssa vielä ulos ja sillä aikaa itse leikin ohella siivoilen kuopuksen kanssa suurimpia sotkuja,valmistelen iltapalaa yms..Esikoinen tulee kylpyyn ja iltapalalle n. 19-19.30 aikaan.

Sängyssä ovat molemmat lapset yleensä 20.30 ja nukkumassa 21. Tämän jälkeen hoidetaan miehen kanssa yhdessä tiskit,mahdolliset roskienviennit ja tavaroiden keräämiset. Tämä on sovittu jo ensimmäisen lapsen syntyessä että yhdessä hoidetaan hommat kun lapset nukkuu niin saadaan nopemammin omaa/yhteistä aikaa meille.

Illalla vielä teen mahdollisesti seuraavan päivän ruuan valmiiksi tai valmistelen niin että helppo tehdä (kuorin ja pilkon perunat,porkkanat,sipulit..),mahdollista viikkosiivousta (vessojen pesua,imurointia...) Niin ja pyykinpesukone pyörii yleensä aamusta tai puolenpäivän aikaan kun tullaan syömään. Vaatteita viikkailen kaappiin millon missäkin välissä.

Mulla esikoinen 2v10kk ja vauva vasta perjantaina 2 viikkoa joten aika alussahan tässä uudessa arjessa ollaan. Arkea kuitenkin eletty tämä ja viime viikko koska mies ei pysty isyyslomaa pitämään, nyt jo alusta saakka on meillä ollut hyvä vauvantahtinen rutiinikin. Ulkoilut ja esikoisen päiväunet on joka päivä samaan aikaan ja vauvakin nukkuu parin tunnin pätkiä suurimman osan ajasta - vain iltatankkaus on aika sitova klo 17-22 välisenä aikana, tuolloin joutuu vähän vauvaakin välillä huudattaa jotta kerkiän esikoiselle saada ruokaa eteen jne. Päällekkäistä uniaikaakin noilla tulee n. 1-2h päivässä jolloin kerkiää tarvittaessa vähän siivoilemaankin. Isompi viikkosiivous hoidetaan viikonloppuna ja päivän mittaan muuten siirtelen tavaroita paikoilleen, laitan pesukonetta päälle jne. Yksittäisiin hommiin menee se pari minuuttia aikaa ja kun niitä tekee siellä täällä niin kyllä yllättävän hyvin kerkiää.

Teen sen minkä kerkiän ja se saa riittää. Meillä mies osallistuu myös kotitöihin varsinkin viikonloppuisin :) Arkena on poissa n. klo 8 -> 18-22 joten ei silloin luonnollisesti paljoa ehdi.

[QUOTE="vieras";28972243]jos sulla on nyt aika kortilla, niin entäs sitten kun joskus lähdet työelämään? sit oot 8h+matkat töissä, siihen päälle ruuan laitto ja ne samat kotihommat kun nytkin ja edelleen ne lapset vaatii huomiota...[/QUOTE]

Väitän kyllä, että kaikki helpottuu, kun lapset lähtee hoitoon ja äiti työelämään. Lapset ei ehdi sekottaa samalla tavalla, ainoastaan iltaruoka ja iltapalat syödään kotona. Tietysti pyykkiä tulee päiväkotielämässä enemmän, ainakin meillä. Meillä huomaa selvän eron arkipäivillä ja viikonlopuilla. Viikonloppuina on aikamoista kaaosta ja sekaista.

Lapset 2 ja 4v.
Noustaan aamulla 6.30, laitan aamupalan pienille ja koululaisille, laittelen pyykit koneeseen. Kun lapset syöny, koululaiset lähteneet laitan keittiön kuntoon ja istahdan lehden kanssa aamukahville. Kello on noin 8.

Pienet leikkii autoilla, legoilla, milloin milläkin. Juon kahvini ja selaan lehden, laittelen lounasta jos ei ole edelliseltä illalta lämmitettävää. Laitan pyykit kuivuriin. 9 aikaan mennään ulos (paitsi ke-pe jolloin 4v. menee kerhoon klo 8.30) ja tullaan kotiin 11 maissa. Syödään lounas 11.30 (kerhopäivinä puoli tuntia myöhemmin). Luetaan, leikitään, askarrellaan, muovaillaan, mitä milloinkin.

12.30-14.30 välillä tulee koululaiset, tekevät läksyt, syödään välipalaa, viikaan pyykkiä, imuroin jne.
Iltapäivästä laitan ruuan , syödään klo 16.30 kun isä tulee töistä. Keittiö kuntoon ja koko perhe ulos tai uimahallin, pyöräilemään jne. Klo 19 iltapala, iltapesut ja nukkumaan. 19.30 pienet unessa, koululaiset vielä valvoo hiljaisilla puuhilla, lukevat, piirtelevät tms.
Laitetaan miehen kanssa yhdessä keittiö ja syödään kahdestaan iltapala ja katsotaan hetki telkkaria. Jutellaan aika myöhään sängyssä.

Imuroin tarpeen mukaan, pe-iltana yleensä siivotaan viikkosiivous (matot ulos, imurointi, luutuaminen, pökyt, petivaatteiden vaihto jne. joita aloittelen jo päivänmittaan, toisinaan siivoan jo pe aamuna kuopuksen kanssa). Viikonloppuna usein leivotaan sämpylöitä, pullaa, rieskaa yms. tulevaa viikkoa varten ja lauantaina käydään isot ostokset. viikolla täydennän maito ja tuoretuotteita tiistaina tai keskiviikkona lähimmässä lidlissä.

Mulla kolme lasta( 5, 2 ja 2kk) mutta vastaampa kuitenkin :)
Meillä päiväohjelma riippuu siitä onko isomman kerhopäivä(3xvko) vai ei. Jos on vapaapäivä niin silloin meillä on enemmän vaihtelua päivissä, kyläillään enemmän ym.

Kerhopäivinä menee näin: Pienemmät herää 7-7.30 ja mä myös toki. Heidän ja omat aamupesut. 5v herää klo:8, hänen aamupesut heti ja sitten kaikille nopea aamupala. Kerholla pitää olla 8.30. Siellä 5v ulkoilee ensin ja sitten heillä on ohjelmaa sisiällä.
Minä palaan pienempien kanssa pienen kävelylenkin kautta kotiin jossa yleensä siivoan tarpeen mukaan noin 1h. 2v leikkii tai joskus katsoo jonkin piirretyn ym. Vähän joka välissä viihdytän vauvaa ja imetän häntä.
Klo: 11.30 haetaan 5v kerhosta ja ulkoillaan noin 1h. Sitten kotiin lounaalle(yleensä edellisen päivän tähteet). Tämän jälkeen 2v päiväunille joita nukkuu noin 3h.
Iltapäivällä(varsinkin jos vauva nukkuu) lepäilen itsekkin, olen netissä/luen tms. Leikin myös 5v kanssa tai pelaillaan jotain.

Mies herää 16, käy suihkussa ja sen jälkeen syödään päivällistä. Mies lähtee töihin klo:18.
Loppuilta menee vaihdellen. Välillä ulkoillaan noin 1h, välillä käydään lähellä olevassa mummolassa.

Iltapala ja pesut noin klo:20 ja lapset nukkuvat yleensä 21 aikoihin.

Koska vauvalla ei ole vielä mitään rytmiä niin toiset päivät ovat hyvin kiireisiä ja tuntuu ettei jää aikaa esim. siivoamiseen. Yritän kuitenkin aina syömisen jälkeen siivota keittiön sekä keräillä leluja usein ym. Imuroin noin joka toinen päivä, mutta pölyjen pyyhintään ja lattioiden pesuun ei kyllä ole aikaa kuin max kerran viikossa. Pyykkiä pesen joka toinen päivä sopivassa välissä riippuen menoista.

Vauvan voi nostaa pöydälle sitteriin, olettaen että sitterin saa lukittua olemaan keinumatta. Aika usein vauva tahtoo nähdä mitä teet - ei tarvi koko ajan pitää sylissä. ÄLÄ tee kotitöitä kun vauva nukkuu tai yritä minimoida ne - muuten et saa ikinä levätä. Mieti, mikä on oikeasti tärkeää, mikä ei. Ulkoillessa ei tule sotkua sisälle ;)

Nukkuuko vauva ullkona paremmin? Kannattaa kokeilla säännöllistä aamupäiväulkoilua, saa itsekin raitista ilmaa ja se isompi lapsi myös. Menkää leikkipuistoon, metsään.. :)

1v ja 3v meillä. Aamulla n.klo 6.30 ylös, lapset touhuilee omiaan.Aamupala n.7.30 sit vaatteet päälle, hammaspesu, astiapesukoneen täyttö, sänkyjen petaaminen ja ulos. Ulkona noin 8.30-10. Sisälle lounaan laittoon, lounaan syönti 10.30 ja sitten leikkiä, kunnes noin 11.30 päikkäreille. Ylös klo 13, välipalaa ja ulos. Ulkona ollaan n.kllo 15.30 asti ja sitten päivällisen laittoon.Syönti n.16.30 ja isukki tulee kotiin. Sitten vielä astianpesukone päälle ja ulos. Joskus mikä tahansa ulkoilu voidaan korvata imuroinnilla (n.1krt/vko), tai wc:n pesulla. Pyykkikone nyt pyörii itsekseen, ja sen täyttämiseen ei mene kun 1min.Tyhjentämisen teen päikkäreiden aikaan. Pihahommia tehdään samalla kun lapset ulkoilee hiekkalaatikolla, leikkimökissä tai muualla.
Meillä on tärkeä viettää perheen yhteistä aikaa, joten iltaulkoilu on yleensä yhdessä kävelyllä tai pyöräilyllä käyntiä. Sit klo 19 puuron laittoon, pesulle ja yökkärin laittoon. Klo 20 sänkyyn ja sen jälkeen on yhteistä aikaa.
Teillä on niin pieni tuo pienempi lapsi vielä. Muistan millaista se oli vielä puoli vuotta sitten kun toista piti kantaa kainalossa jatkuvasti ja toinen märisi kun ei päässy syliin.
Muuta ohjetta ei siis ole antaa, kun että anna ajan kulua. Kyllä ne kotityöt siellä viikonloppuun odottaa ja kyllä sitä yhteistä aikaa löytyy sitten jonkun ajan päästä. Vuoden päästä on AIVAN eri tilanne.=)

Tuon ikäisten hoitaminen onkin kahden aikuisen homma, jos haluaa että molemmat saa huomiota+kotityöt hoidettua. Keskityt nyt vaan niihin lapsiin ja teet kotityöt vaikka viikonloppuna.

Meillä meni kuopuksen vauva-aika melko lailla niin että aamulla imetys sitten esikoiselle puuro+muut aamuhommat molemmille joiden jälkeen kuopus olikin jo väsynyt ja söi vähän lisää maitoa, ja lähdettiin kiireen vilkkaa ulos että sai kuopuksen rattaisiin nukkumaan. Pari tuntia ulkoilua, sisälle, pikainen lounas tähteistä tms, lisää imetystä ja sitten leikittiin kolmisteen lattialla kunnes kuopus meni seuraaville unille ja pääsin nukuttamaan isompaa. Välipala-aikaan isomman shödessä itse välipaalaansa yleensä raivasin ensimmäisen kerran sille päivälle keittiön, tiskit koneeseen jne. Laitoin samalla usein ruokaa alulle jos oli esim joku uuniruoka. Viideltä syötiin miehen tultua töistä. Illat puuhailtiin yhdessä ja mies laittoi iltapalan ja samalla tiskikone päälle+keittiön siistiminen. Muu siivous+pyykit hoidettiin yhdessä viikonloppuna.

Meillä lapset 1v7kk ikäerolla, alusta astinollaan menty suunnilleen samalla rytmillä.

6.30-7.00 lapset herää
8.00 aamupala
9-10 ulos puistoon, muskariin (myöhemmin isompi kerhoon), kauppaan tms. Välillä siivouspäivä, jolloin ulkoilu myöhemmin.
12 lounas
12.30-13 päikkäreille. ( nyt kun isompi ei enää nuku, leikkii, katsoo jonkun ohjelman, pelataan, askarrellaan. Valmistelen ruokaa/siivoan)
14-15 lapset/nuorempi herää
15-17 leikkitään, tehdään ruokaa yms.
17 ruoka, jonka jälkeen koiran kanssa ulos ja ja jäädään yleensä pihalle. Ellei ole kyläilyä tms.
19 iltapala, ja sen jälkeen muuta iltatoimet
20 sänkyyn.

Vauva kulki aluksi mukana, nukkui ja söi kun tarvetta. Oppi siinä samalla perheen rytmiin.

on vauva, 3v ja 5v.

Kun vauva nukkuu, teen mitä huvittaa tai touhuan isompien kanssa. Kotitöitä teen vauva lattialla/liinassa ja keittiön sipasen siistiksi illalla lasten käytyä nukkumaan. Ja ööh, jos en jotain hommaa saa tänään tehdyksi, teen huomenna tai ylihuomenna.. kuka sen sanoo milloin ne pyykit on pestävä tai lattia imuroitava? Teen silloin kun on sopiva hetki.

Höllennä vähän.

Yhteistyössä