[QUOTE="vesimeloni";22830877]Ei iske kiimaa, jos leikkaa ennen sitä! Ja kissan tosiaankin voi leikkauttaa ennen kiimaa, vaikka vanha käsitys onkin, että pitäisi yksi kiima olla. Meillä on kolme kissaa. Vanhin on tyttö ja se oli tarkoitus leikata ennen ensimmäistä kiimaa, mutta sille tulikin kiima niin aikaisin (6 kk:n iässä), ettei ehditty. Ja kyllä sen yhden kiiman (5 päivää meidän tapauksessa) kesti, kun tiesi, että se kestää vain hetken ja heti sen jälkeen leikkautetaan. Kaksi nuorempaa kissaamme on kolleja ja ne leikattiin jo reippaasti ennen sukukypsäksi tuloa, eli 3-4 kk:n iässä.
Itse sanoisin, että pentu kannattaa ottaa lapsiperheeseen. Juurikin siitä syystä, kun moni on aiemmin jo maininnut, että pentu tottuu sitten pienestä pitäen lapsiin. Toki aikuisenkin voi ottaa, jos tietää mistä taustoista se tulee ja että kissa on tottunut ja sietää lapsia.
Itselläni on kokemusta vain maatiaisista ja hyvin nuo on lapsiin sopeutuneet. Jokaisesta on myös luonteen nähnyt jo ennen meille tuloa, eli on osannut odottaa kissan kotiutuessa millainen se on.
Mieluiten siis kannattaisi ottaa kissa paikasta, jossa siihen pääsee tutustumaan jo ennen luovutusta. Näkee sitten jo valmiiksi minkä luonteinen kissa on.
Pennun kanssa toki pitää varautua siihen, että se ei vielä "hallitse" kynsien käyttöä, eli leikkiessä voi niitä naarmujakin tulla.
Tärkeää on myös opettaa lapset siihen, että kissa (on sitten pentu tai aikuinen) tarvii myös omaa rauhaa. Sen pitää saada syödä rauhassa, nukkua rauhassa ja hoitaa tarpeensa rauhassa. Leikitään silloin, kun kissa itse haluaa leikkiä. Ja syliin ei KOSKAAN saa väkisin kissaa ottaa. On kamala katsoa, kun joskus lapset (mm. eräässä tuttavaperheessä) riepottelee sylissä rimpuilevaa ja kauhuissaan olevaa kissaa miten sattuu. Kyllä lapset oppii kohtelemaan lemmikkiä hyvin, kunhan ne siihen alusta asti opetetaan.
Pitää myös hyväksyä se, että vahinkoja sattuu. Meillä esim. joskus esikoisen ollessa vuoden vanha, lapsi meni huomaamatta kissan taakse ja tarrasi kissaa hännästä. Kissa tästä säikähti ja huitaisi tassulla lasta naamaa, johon tuli pitkä naarmu. Kyseessä oli täysi vahinko ja eräs tuttava mies lupasi hirttää kissamme räystään reunalle ja oli raivoissaan, kun emme samantien vieneet hengen vaarallista kissaa piikille. No, ei tosiaan viety, koska kissa oli todella leppoisa ja kiltti kissa, toimi vaan vaistonvaraisesti säikähtäessään.
Parhaimmillaan sekä kissa, että lapsi saavat paljon iloa toisistaan.

Lapsi oppii kohtelemaan eläviä otuksia kunnioittavasti ja kissa saa varmasti paljon hellyyttä ja paijausta.
Kissat on ihania lemmikkejä, kun niitä osaa hoitaa oikein ja niistä pidetään hyvää huolta.
Eläinsuojeluyhdistyksiltä ja pieneläinrankkureilta voi kysellä kissaa. Niillä maksaa maatiaiskissa n. 100e, jolloin se on rokotettu, madotettu ja leikattu. (Ainakin meillä päin.)
Onnea sen oikean kissan etsintään!

[/QUOTE]
Se EI OLE VANHAKÄSITYS. Juuri kk sitten kysyin eläinlääkäriltä asiaa!! ja sanoi selvästi että narttukissalla ainakin olisi hyvä yksi kiima pitää. kollilla se ei ole niin tarkkaa. paitsi jos haluaa kollistaan "maskuliinisemman" on silloin kiima hyvä pitää. itse meidän kollilla päädyttiin yksi kiima pitämään. Me ollaan kaikki nartut leikattu aina yhden tai muutaman kiiman jälkeen. (riippuen ollaanko haluttu pennuttaa) en ole omistanutkaan kuin tämän yhden kollin mikä nytten on. niin siksi kysyin asiaa lääkäriltä. kun nämä kollit on uusi asia.
kesken kiimaa ei kannata ainakaan narttua leikkuuttaa. voi tulla luonteeseen häiriöitä. lääkäreitten sanomisissa on kyllä paljon eroja. mutta itse luotan tähän kun olen nähnyt sivusta miten voi käydä.. jos kissan leikkaa esim, kesken kiiman. kun huonotuuri sattuu.