Kertokaas kokemuksella: kumpi olis parempi ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtii hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos vastauksesta. Tuota lähinnä olenki pohtinut että olis sitte seuraa toisillensa. Että esikko ei olis sitte liian iso omasta mielestään ottamaan pienemmän mukaan leikkeihinsä. :)

Tuskin sillä suurempaa merkitystä on, enemmän vaikuttaa lapsen persoona yleensä, onko jotain uhmaa meneillään tms.

Meillä pojan ja tytön ikäero on 2,5v, tuntuu olleen juuri sopivasti.
Poika oli silloin itsekin vielä pieni, mutta hoivasi siskoa innolla, mustasukkaisuutta ei ollut ja leikit sujui yli pari vuotta kivasti. Nyt kun tyttö on 3,5v, hänellä on jo omat prinsessa-leikit eikä poikien pyssyjutut jaksa kiinnostaa.

Tytön ja pikkuveljen ikäero on vähän yli 3v, vähän vaikea vielä sanoa onko "juuri oikea" ikäero. Tyttö on siis vanhempi mitä poika oli saadessaan sisaruksen, mutta tyttöä ei niin kovasti kiinnosta pikkuveikan hoivaus, mutta ei ole kylläkään mustasukkainenkaan.

Meillä lapsilla ikäeroa juuri 3v ja ihan tarkoituksella näin tehty ja tyytyväisiä ollaan! Isompi on jo sen verran isompi, että tajuaa asioista, ja on myös helpompi ei käytä esim vaippoja yms. Toisaalta meillä isompi myös vaatii enemmän tekemistä, hänet voi hyvin viedä puistoon pariksi tunniksi leikkimään muiden kanssa, ja äiti saa hetken aikaa itselleen olla vain vauvan kanssa. Minä olen erittäin iloinen lasten ikäerosta. Ei ole kuitenkaan liian iso ja jo nyt touhuavat yhdessä vaikka pienempikin on vasta vuoden. Itse en olisi jaksanut kahta vaippaikäistä housunlahkeessa roikkujaa.

Meillä ikäeroa on 2v9kk. Toisaalta helpottavaa on se, ettei ole kuin toinen vaipoissa ja esikoinen ei ole enää niin pieni. Heistä tulee olemaan myös seuraa tosillee, kun kasvavat. Huonoa on se, että esikoisella on kova uhma, välillä kiusaa pienempää ja toisinaan on suuritöisempi kuin vauva, taantuu, ei muka osaa pukea jne. Toisaalta kovasti on leikkimallina ja tykkää veljestä.

3vuotta on parempi ikäero. toinen on jo sen verran iso että osaa ajo tehdä itekkin jotain ja ymmärtää paremmin esim.että toinen on vauva, mutta ikäero ei ole kuitenkaan liian iso, leikkivät yhdessä vielä monta vuotta..eka kuukaudet tietenkin toinne vielä liian pieni leikkiin mutta jo vajaan vuoden ikäisinä voivat jo leikkiä.

minusta juuri 3v on se paras mahdollinen ikäero juuri tuon takia.

Meillä on isommat ikäerot...esikoisen ja keskimmäisen välillä 6v ja keskimmäisen ja kuopuksen välillä 8v ja mä oon tykänny näin ni jokainen saapi olla talon vauva rauhassa.

Kiitos vastauksista, mielenkiinnolla näitä lueskelen. Sillä ajattelinkin kysyä kokemuksista, kun on aika mutkikasta miettiä että kumpi olis parempi ikäero. Vaikka eihän sitä tiiä vasta kun sittekun on siinä tilanteessa. :) Meillä tuo esikko on mukavan sosiaalinen tyyppi, mutta on silti kiva kuulla että miten muilla on menny erilaisilla ikäeroilla.

Meillä 2vuotta ja todella mahtava ikäero.Ikinä en vaihtais.

Esikoinen ei ole mustasukkainen vauvasta ollut ollenkaan. Auttaa ja haluaa tuoda vaippaa/tuttia ym apuna. Näyttelee vauvalle tavaroita/kirjoja kun itse teen jotain muuta ja odottaa innolla että kasvaa isoksi, että päsee leikkimään yhdessä.

Ilman vaippaa oli jo vauvan syntyessä, eli ei ollut 2 vaippa ikäistäkään. Ja kyllä ymmärsi kun vauva syntyi että vauva tarvii äidin ja isin kanssa aikaa eikä tullut häiritsemään nukkuvaa vauvaa esim.

Meillä lapset 2 vuoden ikäerolla. On ollu ihan sopiva, leikkivät mukavasti yhdessä ja muutenkin kaikki menee silla "putkessa" ei tuntunut siltä niinkun kaikki olis pitäny alottaa aivan alusta. Kaveri jolla 3 vuoden ikäerolla tuumasi tässä yks päivä, että on tuntunut vähän liian pitkältä ikäerolta tuo 3 vuotta.

Yhteistyössä